Thursday, December 30, 2010

2011



Tahun Baru
Azam Baru
Semangat Baru

Wednesday, December 29, 2010

aku x gembira .... !


aku x gembira ?
yup ! hari ni memang aku x gembira
fikiran berserabut ...
kenape ?
ntah ! ... aku x de jawapannya
* ... semoga esok lebih baik dari hari ni ...

Tuesday, December 28, 2010

... dekat tapi jauuhhhh !



" sesekali merenung langit ... jangan dilupa rumput di bumi " ... kata2 ni dizahirkan oleh ustaz Mahyuddin ... masa zaman sekolah dulu ! ... masa tu aku x ambik pot sangat pun apa yang tersirat ... aku terjumpa kata2 ni kat buku autograf yang ditulis indah dalam tulisan jawi ... bila aku terjumpa semula autograf yang berusia hampir sesuku abad tu ... aku rasa lain sangat ... rasa terkilan pun ada sebab aku x nampak apa mesej atau makna disebalik tulisan tu ... huhuhuhu !
... malam tadi aku baca lagi semua coretan teman2 yang terkandung dalam autograf tu ( ... autograf ni aku edarkan kat semua teman dan guru2 ... seminggu sebelum persekolahan berakhir ... masa tu aku form 5 ) ... kat mane ek korang semua ?
... tapi dalam banyak2 coretan tu ... aku nak kongsi coretan yg ditulis oleh ustaz Mahyudin ... sebab banyak makna yang tersirat ... antaranya " ... jadi anak yg solehah ... hormati ibubapa ... jadi bangsa yang merdeka ... bla ... bla ... bla ... "
... teringat masa beliau mengajar katanya " ... kita selalu ingin dekat dengan Allah tapi perbuatan dan kelakuan kita semakin menjauhkan kita dari Allah " ... maksudnya " ... bila kita berkemampuan kita x nak bersedekah ... x keluarkan zakat ... bila senang dan sihat ... kita abaikan perintahNya ... bila kita berilmu kita x mahu berkongsi ... " ... katanya lagi " nak masuk syurga tu mudah jer ... buat apa yang disuruh dan jauhi apa yang ditegah tapi kenapa manusia lebih suka buat apa yang tegah ... sebab manusia x nampak kenikmatan syurga yang Allah janjikan " ... gitulah antara lafaznya yang masih aku ingat ... insyaAllah akan terus melekatkan kat minda aku ... mudah2an .... amin .
... * ada masa baik juga klu cuti ni ... bila mengemas maka terjumpa lah barang2 lama yang mengimbau kenangan ....

Friday, December 24, 2010

kata diucap ... perasaan dijaga !



" Lidah orang yang berakal di belakang hatinya ,
Hati orang yang bodoh di belakang lidahnya "
- Saidina Omar -

salam jumaat ...


... tetiba jer hari ni , aku ingin menulis tentang sesuatu yang terlalu biasa dalam kehidupan seharian tapi acapkali jugak kita abaikan atau x ambik kisah pun ! ... lepas meeting semalam ( first meeting sejak aku berhijrah kat daerah ni ) ... macam2 aku fikirkan " ... sampai ke info yang perlu aku jelaskan mengikut arahan HQ pada kekawan ... aku takut cara penyampaian aku x cukup bagus ... atau kurang jelas ... ! aku harap semuanya jelas ... klu x jelas ... kami kat perkhidmatan daerah berlapang minda membantu ... hehehe


... bila dah berkumpul ramai2 memang meriah suasana ... teringat lak masa bertugas kat daerah sebelah sinun ... walaupun stafnya x lah ramai tapi kemeriah & mesra tetap ada ( ... rindu kat u all ... huhuhu ) ... dah 10 bulan kat sini ... alhamdulillah aku dah semakin selesa dan ngam dengan situasi kat sini ... moga semua rasa yang ada ini berpanjangan hendaklah ... amin .

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Saat paling bahagia adalah saat sikap menjadikan kita semakin lembut
saat ilmu kita semakin bertambah , saat dosa kita semakin
berkurangan dan saat kita membahagiakan orang lain
dengan percakapan yang mulia dan saat kita
sedia memberi dan diberi,
terima dan menerima
~ ~ ~ ~

Thursday, December 23, 2010

Al Fatihah


salam takziah untuk watie ... staf lib desa Simpang 5 ... atas kembali ke rahmatullah ayahanda tersayang ... semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang2 yang beriman ... amin .
* ... bila tiba janji hamba kepada Pencipta ...

Friday, December 17, 2010

... tanpa nasi ??


... dah seminggu aku berusaha untuk keluar dari kepompong kebiasaan ... mula tu memang terasa janggal dan perit jugak mengawal keinginan ... yelah dah bertahun2 makan nasi tetiba nak stop pulak ... tapi sekarang dah ok ... !
... nape aku x nak makan nasi ??? ... bukan nk diet tau ... tapi lebih kepada keperluan untuk menjaga kesihatan ... dan bukan le bermaksud aku x makan nasi langsung ... cuma keinginan makan nasi semakin kurang ... !
... x tau lah ... sejak bapak sakit dah hampir 2 bulan ... aku mula terfikir sesuatu yang dulunya sering aku abaikan ... makan apa saje yang aku teringin nak makan ... dah tu tugas2 kat lib ni x le penat sangat hingga memerah keringat ( ... kecuali bila aircond meragam ! ) ... bersenam memang jauh sekali ...
... semoga kebiasaan yang baru ini akan berterusan !
* ... sebenarnya kita masih boleh berubah dari kebiasaan jika ada keinginan ....

Thursday, December 16, 2010

mula terasa sibuk ?



... inilah yang aku rasa " mula terasa sibuk " ... x tau le apa yang di sibukkan tapi memang ada jer kerja yang kena diselesaikan ... buat yang ini ... teringat yang itu ... buat itu teringat lak yang di sini ... buat yang di sini teringat lak yang di sinun ... !
* ... kerje ... kerje ... kerje ... ! bila nak abis daaaa ! ...

Friday, December 10, 2010

ya ampun ... !



... " Bulan Pengampunan Buku tanpa denda bermula 1 - 30 Disember 2010 " ... untuk buku lewat jer ... bagi kes buku hilang tetap jugak kena bayar mengikut harga buku ... begitu prihatin dan bermurah hatinya PPAS untuk meringankan beban pengguna yang mungkin terlupa memulangkan buku pada tarikh yang ditetapkan .... al maklumlah sejak kos denda lewat dinaik tarafkan pada april lalu ... 50 sen sehari bagi satu buku ! ...
... sebenarnya masa takrif baru denda dilaksanakan dulu ... memang ada pro & kontra ... biasalah benda baru kan ... macam2 kerenah pengguna yang terpaksa yang dihadapi ... ada yang kata mahal sangat ... tapi sekarang ni dah ok ... pengguna pun dah x bising bila didenda ... abis tu dah salah sendiri kan ... sape suruh lewat pulang buku ... !
... lagipun banyak cara untuk mengelak dari didenda ... klu x sempat nak pulangkan atau bahan masih diperlukan ... pembaharuan pinjaman boleh dibuat melalui telefon ... mudahkan ! ... tapi banyak alasan yang diterima " ala terlupa lah " ... ermm ! klu dah gitu bayar jer le !!!
* ... PTPTN x buat bulan pengampunan ke ??? ... hehehehe

Thursday, December 9, 2010

saje nak kongsi ...

... hari ni rasa bertuah sebab dapat jumpa mantan pengarah PPAS ... Datin Paduka Shahaneem Hanuom ( yang sudi singgah kat lib daerah ) ... x sangka pulak selepas beliau bersara ... aku masih berpeluang berjumpa ... dan bersalaman ( ... salam semut lagi ) ... rasa terharunya sebab beliau masih ingat dan kenal aku ... hehehe ... yelah siapa le aku kan ... insan kerdil yang x punya apa2 ... huhuhu !

... banyak kenangan sepanjang berkhidmat dibawah jajahan beliau ... antaranya disahkan ke jawatan tetap walaupun terpaksa menunggu enam tahun setengah ( ... penantian yang berbaloi le jugak ! ) ... pastu penghargaan atas perkhidmatan pada tahun 1997 ... 2006 pengiktirafan yang sentiasa menjadi kenangan manis dalam hidup aku ...

... secara peribadi aku kagum dengan karisma beliau ... bukan ditakuti tapi lebih kepada disegani dan dihormati !

* ... bukan semua insan dilahirkan punyai ciri-ciri kepimpinan .

Wednesday, December 8, 2010

Al Fatihah

... salam takziah buat mas dan keluarga atas kembali ke rahmahtullah ayahandanya pada 1 Muharam 1432 ( semalam ) semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang-orang beriman . amin .

* ... terima kasih kat kengkawan yang antar mesej sempena maal hijrah - maah , yatie , mimie & ita

pentas sandiwara ...


... hidup kita adalah lakonan dipentas kehidupan ... so kita semua ni adalah pelakon ... acapkali aku dengar dialog ni ... aku pandang sekeliling ... agh ! apa mereka yang ada kat sekeliling ni pun berlakon ? ... hisk ! x kan lah ...
... bagi aku ada gak kebenaran ungkapan ni ... kita adalah pelakon yang melakonkan watak2 mengikut rentak sendiri atau terpaksa melakonkan watak atas arahan atau desakan atau kepentingan ... semua watak yang dibawa ada implikasinya ... disukai atau dibenci ... susah kan melakonkan watak dalam realiti kehidupan ...
... tapi perlukah kita berlakon ? ... tepuk dada tanyalah iman ... ada pendapat " kita perlu berlakon sebagai jalan selamat " atau " kita terpaksa berlakon demi bla .. bla ... bla " atau " dipaksa berlakon atas sebab2 tertentu " ... inilah sebenarnya kehidupan ! ... pilihan ditangan anda .
... aku ? komen aku pasal ni ... ?
... x nak komen apa-apa
... hidup sebagaimana yang kita inginkan
... kita berhak memilih apa yang kita mahukan
* ermm ... fikir ... fikir ... fikir

Monday, December 6, 2010

Wednesday, December 1, 2010

aku x mahu lagi ...

aku x mahu lagi ...
tertipu oleh kepuraan dan kepalsuan
yang memagari disegenap penjuru kehidupan
menyembunyi segala benar yang hakiki
aku x mahu lagi ...
mengiya segala kata penuh dusta
saat kotak fikir ingin meluah rasa
tatkala hati bicara berbeda
aku x mahu lagi ...
dibelenggu rasa berdosa
bila kata dan minda tidak setara
tapi sukarnya melontar suara
aku x mahu lagi ...
menjadi aku yang bukan diriku
aku mahu memecahkan segala
dinding kaca ketakutan
merobek-robek keegoan
melontar jauh pura dan dusta
aku mahu jadi diri ku
berani bicara kerana benarNya
teguh pendirian kerana yakinNya
memikul tanggungjawab kerana amanahNya
penuhi jiwa dengan amal dan imanNya
sesungguhnya ... aku x mahu lagi
jadi hamba ...
selain dariNya
* ... hijrah perlu pengorbanan dan ketabahan ...





Tuesday, November 30, 2010

good luck !




... semalam awer memulakan semula era belajar kat politeknik shah alam ... sambung kos sama kejuruteraan awam ... acik doakan semoga Allah permudahkan segalanya ... aku sempat titipkan pesanan study sungguh2 sebab sebanyak mana kita usaha sebanyak itu juga le hasil yang kita dapat ! ... x lupa untuk honey jugak ... study smart ok !

* ... adakala teringin nak sambung belajar tapi ... tapi ... tapi .... hehehehe

Saturday, November 27, 2010

berubah ?

... malam tadi aku masak tumis sadin ... semua gara2 sembang dengan Ann kat ofis pasal apa yang sedap untuk dijadikan santapan ... aku memang jarang memasak ... bila aku betui2 teringin nak makan baru le dapur kat rumah aku tu berasap lebih lama dari biasa .... hehehe !


... lepas jamu selera aku lepak depan tv sambil gulung kertas untuk jadikan contoh aktiviti kat lib ... masa tu jugak aku terima call dari yatie yang akan bercuti ngan famili kat langkawi ... katanya last dia gi langkawi 10 tahun lepas ... masa tu baru2 kahwin ... honeymoon le kunun !
percutian kali ni pun ... boleh dianggap bonus untuk dirinya dan anak2 sebab suaminya x berape gemar nak berjalan2 ... lagi satu katanya ... sang suami siap bagi ingatan tulus ikhlas kat dia " sepanjang percutian semuanya akan ditanggung kecuali duit utk shooping " ... x kisah lah janji gi jer ! ... jangan lupa lak ole2 dari langkawi untuk aku ek !

... yatie ( teman sejak dari zaman sekolah lagi ) memang x pernah berubah ... suka ... duka semuanya dikisahkan kat aku ... sebab katanya aku ni penasihat terbaik sehingga kini ... eleh ! iyo le tu

... cuma aku terkejut sikit bila dia komen " ko dah berubah lah ... dah x macam dulu ... nape ? ... apa dah jadi ni ? " ... aku ? ... aku berubah ? ... ye ke ? ... ntah lah x perasan pulak ... rasa biasa jer !

... " mis ! bukan ko yang berubah le ... tapi tulisan kat blog tu yang dah berubah ... x macam dulu ... aku rasa tulisan ko dah x telus ... macam takut2 ... bla ...bla...bla.. nape ? " ( ... terpaksa le aku cut beberapa perkataan seterusnya ... )

... alahai yatie ... ko ni bikin lena ku terganggu jer malam tadi ! ... apa x nya ... asyik dok fikir ayat2 laser ko !

... sebeno2nya x de yang berubah pun dengan diri aku atau tulisan kat blog ni ... cuma aku dah kurang sikit menulis sebab mungkin belum serasi sepenuhnya dengan tempat baru ... pastu kerje pulak banyak ... masa kat cawangan dulu leh le aku update blog selalu ...

* .... adakalanya kita perlu berubah jugak ... klu x hidup akan jadi statik ... dan x menarik gitu !

Friday, November 26, 2010

adakalanya ...


... hari ni pun aku masih x sihat sepenuhnya ... mood nak kerja pun merudum ... x tau le apa sebabnya ... mungkin faktur cuaca ... atau mungkin jugak faktur usia ... huhuhu ! ...
... masuk ofis pagi tadi ... otak dah mula ligat memikir semua tugas yang yang tertunda ... ujilari ... kertas yg berselerak kat meja aku tu ... belum sempat lagi dikemaskini dan failkan ... tengah dok fikir pasal aktiviti apa yang sesuai untuk esok ... aduss ! terasa banyak sangat perkara yang kena dilangsaikan ... itu belum lagi keratan akhbar yang telah terabai sejak oktober ... !
... bukan salah sesiapa pun atas semua melanda ini ... mungkin aku yang terleka atau gagal mengurus masa dengan betul ... ntah lah !
... adakalanya aku ingin melakukan segala tanpa leka ... tanpa lupa ... tanpa kata ... just kerja jer ! tapi boleh ke gitu !
* ... dunia fana yang penuh dengan pancaroba

Tuesday, November 23, 2010

aku ingin rehat !


... sehari selepas aidil adha ... aku dah mula terasa tanda2 awal selesema dan deman ... tapi aku memaksa diri untuk sihat sebab kekawan ofis ramai yg b'cuti kecuali aku dan ayu ... mungkin jugak sebab cuaca yang x menentu ... ( ... his ! cuaca jugak yang disalahkan ! )... tapi yang sebenonya ... kegilaan melampau menghirup " sup tulang lembu " ... !

... setelah tertunda beberapa kali ... aku putuskan bercuti khamis ni ... aku nak rehat betui2 kat rumah ... sambil tu leh lah layan 4 ekor anak kucing ... si bucuk , si tutu , si tam & si mok kecik ( ... semua nama tu ija yang kasi tau ! )

... apa pun aku memang betui2 perlu rehat sebelum meneruskan kerja2 mengemaskini segala fail yang tersenarai dlm tugas hakiki ! ...



* ... bila x sihat semua dibuat serba x kena ! ... huhuhu

Monday, November 22, 2010

sepasang chopstiks



... sebak ! itulah gambaran perasaan aku bila jumpa dia jumaat lepas ... itu pun dia call mintak aku hantar ke klinik sebab x sihat ... memang dah lama aku x jumpa dia ... selalu tu kami berhubung melalui telefon jer ... sejak pelbagai insiden yang berlaku awal tahun ni ... aku dan dia bagaikan terpisah ... walaupun kami berjanji akan selalu berhubung tapi kekangan waktu dan tugas membataskan segalanya ...

... dia adalah sahabat yang sentiasa ada di saat semua rasa melanda ruang lingkup kehidupan aku ... sesungguhnya aku selalu berharap dan bersedia untuk berkongsi segala masalah atau apa2 jer yang menyelubungi ruang lingkup kehidupan dia ... aku ingin dia tahu ... aku akan sentiasa ada !

... rencah dunia adakala memaksa kita bersikap sekeras besi ... seteguh kinabalu ... segagah titiwangsa ... aku tahu dia x pernah mengalah ... dan x akan mengalah ... setiap musibah yang melanda dihadapi dengan sabar ! ...

... bak kata pepatah orang cina ..." sahabat yang baik bagaikan sepasang chopstiks " apa makna yang tersirat ... kena le fikirkan sendiri !

*... semoga dia tetap tabah ...

Thursday, November 18, 2010

... musim kompang berbunyi !


... " musim kompang berbunyi ! " itu le istilah yang aku gunakan utk bulan november & december ni ... apa x nya sehingga kini jadual jemputan untuk walimatus urus pun dah banyak diterima ... ada tu sampai bertindan tarikh ... yang terbaru info tentang perkahwinan linda ( staf lib daerah kuala ) ... terbaca kat fb ! x tau le diundang ke x ... kekadang tu keliru jugak kan ...
* kompang dipalu penyeri majlis
pengantin tersenyum tanda bahagia
beras kunyit ditabur ... air mawar direnjis
moga berkekalan hingga ke syurga

Tuesday, November 16, 2010

Salam Aidiladha


Selamat Hari Raya
Aidiladha


... bebas !


... alahai ! rasa lega sangat sebab dah lepas audit ... mekasih kat pn. sabariah & cik saliha ... mekasih gak kat semua kekawan sekerja & bos sebab betui2 menunjukkan komitmen masa audit dijalankan tadi ... Ann pun santai giler ... x ketar langsung .... hehehe
... apapun segala teguran akan diambik perhatian ... !
* ... mood audit dah berlalu ... so sekarang ni yg ada kat fikiran ... adalah mood raya ! raya ! raya ! dan raya ! ....

Monday, November 8, 2010



... fuuhh ! baru terima fax dari HQ ... intipatinya Jadual Audit Dalam .... tarikh audit 15/11/2010 ... auditor Pn. Sabariah Sayuti ... ntah mengapa setiap kali nak audit ... aku rasa semacam jer ... semua rasa ada kat dalam dada ....hehehe

... bukannya takut tapi lebih kepada gementar ... risau ada part2 yang terlepas pandang ... al maklum lah ... walaupun dah hampir 10 bulan ada di sini ... masih terlalu banyak perkara yang belum sepenuhnya aku kuasai ...

... so atas segala macam hal ini ... aku ambik keputusan nak stop kejap menulis kat blog ni ... ala bukannya nak stop terus dari menulis ... mungkin sampai lepas audit kut !

* ... kesibukan buat aku lupa pada semua masalah yang ada ... huhuhu !

Tuesday, November 2, 2010

... sibuk kah aku ???



... sejak balik dari b'cuti ni ... aku sibuk sesangat ... x tau lah apa yang disibukkan ... macam banyak sangat benda yang nak kena settle ... toleh kiri kanan asyik nampak fail n kertas jer ... pandang depan nampak skrin komputer ... !

* ... Ya Allah ... permudahkan tugas diamanahkan ini ... amin .

Wednesday, October 20, 2010

atas permintaan ...

... kekawan menjamu selera

naz , mar & bib

hafiz .. zam .. abg ifin & deris


serius nya !


gaya bersahaja cik & puan emce ... watie n ann

jelingan manja yazid ... hehehe

semua dengan gaya sendiri ... sabah ... zid ... su n bib

... minta maaf sangat2 sebab masa n3 raya tu x dapat nk masuk gmbr ni ... sebenarnya banyak lagi gambar2 yang dirakam ... tapi hanya ini yg dpt aku masuk kan kat blog ... !

... tapi x apa kan sebab semua gmbar ni leh tengok gak fb ... dan aku pun ada gak gmbr2 yang aku ambik kat fb diorang ...

* ... tengah dok berangan nak beli camera baru ... !






asam garam kehidupan


... sejak akhir2 ni macam-macam hal yang berlaku kat sekeliling aku ... ada manis ... kelat ... masam ... masin dan yang lebihnya tentu le pahit ... aku rasa letih sangat ! ... tapi inilah asam garam kehidupan ... klu x de masalah langsung x meriah pulak hidup kan !

... dari semalam lagi ... aku rasa x keruan ... rasa sayu ... sedih ... dan macam2 rasa bersarang kat hati ... dan kat benak ni timbul seribu persoalan ... mengapa ? .. mengapa ? ..mengapa ? ... astagfirullah ! siapalah aku yang layak mempersoal setiap kejadianNya ...

... DIA punya rencana yang terbaik untuk setiap dari kita ... apalah sangat luka kecewa antara manusia daripada kelukaan jika kita jauh dari rahmat DIA ... apalah sangat nak dikira pandangan orang pada kita ... sedangkan nilaian DIA lebih bermakna ... sebenarnya x de sebab untuk kita rasa kecewa pun sebab kita selalu ada DIA ...

* ... adakala ' kesendirian ' akan lebih mendekatkan kita dengan DIA .


Tuesday, October 19, 2010

TaHniAh !



... nak ucapkan tahniah ! kat bunga n honey sebab di iktiraf sebagai pekerja contoh ... syukur alhamdulillah ! ... so kena le betul2 jadi contoh ... hehehe

* ... apa yang penting lakukan tugas kerana Nya juga ...

n3 cerita raya ...

tazkirah n doa oleh ustaz Suparman Sadikan

sisipan ilmu oleh Madam Iek Ren Chong

en.khairul , pn.su n k'rozainess

sesi makan2

... ni adalah sebahagian dari gambar2 yang dirakam masa jamuan hari raya hari tu ... dah habis syawal ... baru le aku berkesempatan nak n3 kan cerita pasal majlis tu ... bukannya bz sangat pun tapi sebab nak kumpul semua gambar ni ambik masa sikit ... terima kasih kat Ann and Ayu yang save semua gambar raya tu ... ada gak gambr yang diambik dari fb !

... alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun mungkin x sesempurna mana kan ... yang pasti selesai sudah ... sebagai tuan rumah ... perasan lah pulak ! nak gak ucapkan terima kasih kat member2 yang datang membantu ... watie , yazid , razif , marhana serta nazriah yang menyudikan diri ...
... kepada semua kekawan dari lib sebelah sana ( ... kuala ) ... mekasih sebab sudi mampir kat rumah aku ... x sempat nk masak apa pun sekadar pecal jer !
* ... x de gmbr aku ? ... memang x de pun sebab masa tu aku jadi menyambut tetamu ... kesiankan ... huhuhuhu !




Monday, October 18, 2010

gedik ...


... " hisk ! gedik betul ! " spontan jer terkeluar dari mulut aku ni ... semua gara2 melayan kerenah anak gadis sunti yang ramah tamah tapi x kena tempat dan cara !
... tapi yang aku rasa tersirap darah ni ... bila layan kerenah bebudak perempuan yang baru2 nak belajar jadi remaja ... alahai ! sabo jer le ... x tahu nak masukkan kategori mana ... gedik ke ... biadap ke ... ngada2 ke ... klu le sepanjang masa aku b'tugas kat kaunter ni asyik terkena dengan user yang macam gini ... harus x terukir lagi senyuman .
* budi bahasa semakin lupus !

Friday, October 15, 2010

budget untuk poket


... hari ni budget untuk 2011 dibentang kat Parlimen ... tapi aku x de peluang menonton ... bukan sebab x tv kat lib tapi malas dok kat ruang kanak2 tu ... takut mengganggu user lib nak study lak ! ... so tunggu le berita jam 8 malam nnti .
... untuk 2011 ni ... mungkin budget aku akan lebih terjurus untuk kos rawatan bapak ... itu yang aku bayangkan ... budget untuk diri sendiri pun mungkin akan dikawal selia dengan sebaiknya ... ni bukan le kedekut tapi demi memenuhi tuntutan pada perkara yang 5 bagi setiap hambaNYa
... budget untuk poket pun kena dikurangkan jugak ... nampak gayanya kena le ubah tabiat suka window shopping ... insyaAllah ... jika ada kemahuan mesti ada caranya !
* ... bonus ? kalau ada untuk budget 2011 ni ... syukur Alhamdulillah ... klu x de bonus ... tugas tetap terlaksana juga !

... antara kilauan kaca


sahabat ...
kau bak permata
gemerlapan diantara kilauan kaca
tak terdaya menyerlah sinar
pancaranmu kian kelam di bawa sirna
sahabat ...
tika kaca bercahaya memukau mata
ada keliru ... celaru dan tertipu
pabila akal dan nawaitu gagal bersatu
semua nilai menjadi palsu
sahabat ...
gilap semula jati dirimu
pancarkan sinar disegenap buana
biar terlontar jauh diperut bumi
tetap berharga bagi yang mengerti
sahabat ...
perjalanan masih terasa jauh
denai kehidupan tetap berliku
teguhkan sabarmu bersandar iman
singkirkan jauh semua gelodak rasa
yakinlah ...
sejauh mana ... dibumi mana
dirimu terdampar
kilauan cahayamu tetap memukau
* ... hanya jauhari yang mengenal manikam !
( titipan buat sahabat yang sentiasa dekat dihati ini )

Thursday, October 14, 2010

28 september lalu ...

4 sekawan ...Aan , me , bib n ayu



sesi makan2 ... !


birthday girl b'gambar b'sama yazid , bos n razif



hisk! kes x sabar nak potong kek ...

hadiah utk Aan


... gambar ni dirakam masa majlis potong kek birthday Aan yang ke tut ! tut ! ... x leh nak sebut sebab x dapat kebenaran empunya diri ... yang sebenarnya birthday dia 27 sept tapi memandangkan hari tu cuti ... so sambut le majlis tu lewat sehari ... x pe lah ... yang penting ada sesi potong memotong kek kan .. hehehe

... sebenarnya kami cuba jadikan majlis raikan harijadi untuk setiap staf kat ofis ni sebagai tradisi ... moga dengan cara ini dapat mengeratkan silaturrahim dan ukhuwah yang berpanjangan ... amin
... pasal gambar yang kelam dan kabur tu ... itu yang buat aku musykil ... bila aku dan kekawan bergambar berempat ... tu lah hasilnya ... kabur ... ngape ek !

* 21 okt ni ... birthday bib pulak ... erm ! tengah dok fikir nak bagi hadiah apa ek !

Wednesday, October 13, 2010

insan yang terpilih ...


... adakala bila masalah hadir dalam hidup kita ... hati mudah menyimpan seribu rasa ... minda x dapat lagi membeda antara baik atau buruk ... desakan naluri sering buat insan jadi keliru ... maka disaat itu juga bisikan2 syaitan mula menyapa ... kita jadi lupa pada segala !



... kita jadi lupa pada ketentuan yang telah ditetapkan ... setiap sesuatu kejadian yang Allah turun kepada hambaNya ... ada hikmah ... ada nikmat ... yang Allah sembunyikan ... tapi sebagai insan yang lemah ... kita sering tergelincir dalam memilih jalan yang terbaik



... bagi aku setiap insan yang menghadapi dilema atau musibah dalam kehidupan adalah mereka2 yang dipilih oleh Allah ... Allah menguji hambaNya kerana inginkan kita selalu dekat ... selalu rindu ... selalu berdoa dan memohon pada Nya ... bukan kah itu lebih baik daripada kita meminta2 atau mengharap2 pada sesuatu yang belum pasti ...



* indah sungguh kota melaka
megah berdiri lambang negeri
biar berdarah hati terluka
kekalkan cinta pada ilahi





Saturday, October 9, 2010

cik embun

dulu ... umur 3 tahun

sekarang ... umur 5 tahun

... cik embun @ siti khadeeja ni ... adalah ahli yang paling muda dalam keluarga aku ... memang dia tergolong dalam insan2 yang bertuah sebab semua ahli keluarga beri perhatian lebih kat dia .
* ... acik doakan sentiasa sihat walafiat dan jadi anak yang solehah ... pastu jangan le suka merajuk ... nnti cepat tua lak !

si bulat







... al kisahnya " si bulat " ni ... awer ( nak saudara ) yang jumpa kat belakang rumah dia ... aku cuma jaga si bulat ni 2 hari jer ... so masa kat rumah aku tu ... dapatlah si bulat ni main2 dengan si bucuk ...
... gambar ni dirakam masa aku gi ziarah ... eleh ! ziarah lah pulak ... si bulat yang mula menunjukkan tanda2 x sihat ... tapi la ni dah ok pun ... lepas gi bawak kat pej haiwan .
... aku memang x leh nak lari dari kucing ... kat rumah tu ada 20 ekor ... kekadang tu memang letih gak nak menguruskannya ... termasuk lah bab makan minum dan rawatan kesihatannya ... tapi dah suka kan ... nak buat macam mana !
* ... setiap rezeki yang Allah bagi kat kita ... sebenarnya ada terkandung hak untuk insan atau makhluk yang lain juga ...

Thursday, October 7, 2010

kita ... elegi buat seorang sahabat



kita ...
adalah kau dan aku
bersama meniti masa berlalu
teguh percaya saling membantu
hingga kini pun masih macam dulu

kita ...
dua insan yang berbeda
punya pendapat adakala x sekata
tapi itu semua bukan tanda sengketa
lebih kepada rencahan mesra

kita ...
terpisah bukan kerana benci
jauh sekali hasad dengki
sekadar memenuhi tuntutan duniawi
resam kehidupan memang begini
bila suka dipuji ... x suka di keji
kita ...
mungkin disalah sangka
kerana jarang bersua ... apa lagi bertegur sapa
dan kita pun x pernah nak ambik kira
biarlah apa mereka nak kata
kita ...
adalah sahabat
menyimpul segala yang tersurat dan tersirat
semoga ikatan sahabat mendapat berkat
dari dunia hingga akhirat
* ... jauh di mata ... tapi sentiasa di hati
bunga seroja di taman larangan
taman terletak di tengah kota
biar jauh dari pandangan
terasa dekat di hati kita