Saturday, December 24, 2011

SBPA

kenangan bersama ... ella , dayah dan ayu



bib , dayah , ayu dan ella



gambar ni dirakam semalam ... sebelum kami bergerak ke HQ untuk menghadiri taklimat SBPA dan menandatangani opsyen SBPA

... majlis taklimat bermula jam 3.00 petang ... so perkhidmatan lib daerah ditutup jam 12.00 tengahari ... aku dan ayu gerak keluar jam 12.05 ... kami rancang singgah kat rumah ella untuk solat zuhur ... tiba kat Sg. Leman berhenti ambik bib dan kat Sekinchan ambik dayak lak ... sampai kat rumah ella di kuala Selangor jam 1.15 ( ... terima kasih kat tuan rumah sebab hidangkan dodol ... sedap sangat ... hehehe )

... sepanjang perjalanan ke HQ ... isu SBPA masih jadi perkara yang diperbincangkan ... al maklumlah macam2 spekulasi tersebar pasal buruk & baik SBPA ni ( ... tapi lebih kepada buruk nya ) ... pendekatan terbaik adalah pasang telinga betul2 ... pastu buat penilaian sendiri ... kalau bersetuju sain opsyen tu ... kalau x setuju ... abaikan jer !

... nampaknya semalam ramai yang menandatangani ... tapi x tahu le setuju ke x ... cuma ada beberapa bab2 jer yang mungkin menimbulkan keresahan ... ermm ... fikir positif jer ...!

9.45 malam ... baru sampai kat rumah setelah menempuhi perjalanan dalam hujan lebat ... letih giler .. huhuhu

* ... sedih sangat " momot " dah x de ... huhuhu





Thursday, December 22, 2011

gelak tergolek !



promosi percuma kaki novel !


... fenomena baru yang melanda aku dan kengkawan kat ofis ... semua gara-gara minat luar biasa Aan yang mula membina koleksi novelnya sendiri ... apalagi sejak jadi ahli kaki novel ! ada jer novel terbaru dan terkini jadi koleksinya ... la ni minat luar biasa Aan tu dah mula menular kat aku , bib dan ayu polak ... bagaikan tersebarnya virus tapi aku suka dengan virus ni ... hehehe

... aku minat membaca novel tapi ikut mood jugak lah ... selalu tu aku baca novel karya Ramlee Awang Mursid ... memang best giler ! ... so aku kongsi minat ngan bib sebab suka karya penulis yang sama ... al maklum lah bila dah bertambah usia ni ... novel cinta terasa kurang menarik lak !

.. nak say " thanks a'lot kat Aan " yang bermurah hati meminjam novel gelak tergolek ni ... memang lawak giler ( ... tapi x sampailah aku tergolek2 membacanya ) tapi buat aku tetiba jer tersenyum sendiri ... hehehe



... la ni bila aku terpandang Aan dan Ayu mesti spontan aku akan tergelak ... !!





* ... novel yang bakal aku baca " Sutera Bidadari " karya Ramlee Awang Mursid ( ... pinjam kat bib )









Monday, December 19, 2011

Majlis Perasmian Bangunan Baru Perpustakaan Raja Tun Uda

gambaq kenangan selepas majlis perasmian ... bersama k'yatie , ani , aan dan ella


senyum ! ... k'ana , ani , Y.B Dr. Halimah Ali , aan , nasa, aini n patirah

situasi dalam bas ke Mjlis Perasmian PPAS



... ni n3 tertunda

Majlis : Majlis Perasmian Bangunan Baru , Perpustakaan Raja Tun Uda , Shah Alam

Tarikh : 10 Disember 2011 ( bersamaan 14 Muharram 1433 ) Sabtu

Tempat : Bangunan perpustakaan Raja Tun Uda , Jalan Kelab Golf 13/6,
Shah Alam.


... seawal 5.30 pagi ... kami dah mula berkumpul kat lib Daerah Sabak Bernam ... biasalah bila dah keluar seawal itu ... tanggungjawab sebagai hambaNya subuh itu ditunaikan dalam lib ... dan pagi yang dingin diserikan dengan gelak ketawa ... al maklum bila nak keluar awal pagi ... ada gak yang x leh tidur lena sebab takut terlajak tidur ...

... yang bestnya ... kami pakai baju seragam hari tu ... bukan senang tau nk tengok kami pakai baju seragam ... hehehe

... alhamdulillah semuanya ok ... dan kami selamat sampai ke majlis tu dan pulang ke rumah memasing ... apapun kami rasa bangga dapat menjimatkan kos perjalanan ... cuba bayangkan klu semua staf yang ada dalam bas hari tu buat tuntutan claim perjalanan ... hehehe


... Menjunjung Kasih Tuanku diatas perasmian Perpustakaan Raja Tun Uda


* ... yang sadisnya ... makan kueteow goreng kat Pantai Remis yang pedas giler ... natijahnya aku x lena tidur malam tu sebab sakit perut melampau ... huhuhu


Thursday, December 15, 2011

sama ... tapi x serupa !

aksi pagi yang ceria suffiyah , aan n ija

alamak ! sedondon la polak ... hehehe


ni cerita semalam ...

maka dengan tidak disangka2 ... alkisahnya dua individu yang membeza usia ... beza tempat tinggal serta x de tali persaudaraan ( ... kecuali ukhuwah sesama muslim ) tetiba memakai pakaian yang sama warna dan corak ... nasib le fesyen baju x sama ... klu x lagi haru ... hehehe

* ... x kisah lah kan ... yang penting masa gambar ni dirakam ... dua2 maintain " ayu dan cun " !

Saturday, December 3, 2011

bicara air



titisan air mengalir berlagu duka
tidak terlihat di mata nyata
tapi membasah disegenap jiwa

Ya Allah ....
sesungguhnya Engkau maha mengetahui rahsiaku yang tersembunyi dan yang nyata ... Engkau maha mengetahui apa yang terkandung dalam hatiku.
Ya Allah ...
aku mohon kepada Mu iman yang berkekalan , yang kekal bersemadi di hatiku , keyakinan yang benar sehingga aku dapat menginsafi bahawa tiada sesuatu yang menimpa daku selain dari apa yang Engkau takdirkan kepadaku.
Amin .



* ... kesabaran di uji lagi ... !

Friday, December 2, 2011

aksi spontan !!



... aksi ni aku rakam selepas kamera Nikon Coolpix L22 dibaiki dari semputnya ... hehehe untuk test ok ke x ...

so ini lah hasilnya !







ayu,bib,iya,aan n ija

Thursday, December 1, 2011

aku x gembira !


... gembirakah kita ? ... gembirakah kita membiarkan ketidakbenaran terus berlaku ? ... gembirakah kita membiarkan kesilapan berterusan ? ... gembirakah kita melihat kepura-puraan bermaharaja di mata ?

... aku benar2 x gembira kerana x upaya menghalang segala ... biar pun hati meronta ingin meluah bicara tapi lidah kelu x terzahir kata ...!

* ... Ya Allah ... Yang Maha Pengampun , ampunilah daku dan rahmatilah daku dengan rahmat Mu yang paling baik . Amin ya rabbal alamin.


Saturday, November 26, 2011

Wednesday, November 23, 2011

kita bukan sesiapa ...



... oops ! terkedu sekejap aku ... " Ya Allah ! sabarkan lah hati ni " walaupun ditelinga ni masih terdengar2 setiap tutur bicara yang dilafazkan ... mungkin dah memang sikap dia macam tu kut ... biarkanlah !



... cuma aku nak peringat kat diri sendiri ... walaupun setinggi mana langit dapat dicapai ... jangan sesekali lupa kat rumput di bumi ... jika jawatan tinggi berjaya disandang jangan lupa lak mereka yang sentiasa memudahkan kerje2 kita ... jika menggunung harta dimiliki jangan lak lupa akan hak orang lain ...



... sebenarnya kita bukan sesiapa pun disisiNya tanpa iman dan amal ... so apalah yang nak dibanggakan sangat dengan apa yang kita miliki di dunia yang fana ni .



* ... kadangkala kita senyum bukan disebabkan semuanya baik tapi semuanya baik disebabkan kita senyum !




Wednesday, November 16, 2011

sejuta mungkin ...


... hahaha ! idea n3 ni aku dapat masa brief discussion bersama bos dan kekawan ofis pagi tadi ... x banyak input baru yang dibincangkan ... tapi bila bab " dot ... dot ... dot " disentuh maka hati pun terdetik juga ...!

... sebenarnya dah berkali-kali bab ni diperbincangkan ... dan berkali-kali jugak pelbagai jawaban yang diberikan ... keputusannya ? ... masih x de keputusan pun sebab ini sekadar bual bicara yang menjurus kepada kemungkinan

... hidup memang penuh dengan mungkin ... so kena le bersedia dengan segala kemungkinan yang bakal diterima dan melanda setiap dari kita ... hehehe

* ... sesekali menoleh kebelakang ... melihat jejak2 yang ditinggalkan ...


Saturday, November 12, 2011

sesungguhnya ...


.... pelajaran @ pengajaran seumur hidup seorang insan adalah apa yang ada disekelilingnya ... cuba kita lihat apa yang ada kat sekeliling atau sekitar kita ... alam dengan kitaran yang tersendiri ... manusia dengan ragam yang pelbagai ... Allah jadikan sesuatu memang saling lengkap melengkapi sesuai dengan fitrah kehidupan .

... sejak akhir2 ni banyak perkara yang berlaku ... yang aku dengar ... yang aku lihat ... dan tentunya yang aku fikir ... bila bab perkara yang aku dengar tu ... x nak komen apa2 sebab kalau sekadar dengar tanpa melihat samalah macam si buta berjalan tanpa tongkat ... lagipun la ni setiap tanggapan tanpa bukti ... dikira macam fitnah ... bahaya fitnah lebih dari membunuh ... !

... pasal bab apa yang aku lihat ... pun x leh nak komen lebih2 sebab kekadang mata manusia ni pun boleh tertipu dan khilaf bila hati mula berbisik ... dari membiarkan syaitan terus bersorak kerana berjaya memutuskan ukhuwah sesama kita ... lebih baik kita diam .

... berfikir tu dah jadi macam makanan minda ... fikir positif ... baiklah hasilnya ... fikir negatif ... buruklah natijahnya ... berfikir ni kekadang kena gak dilatih ... diajar ... dan diasuh sebab berfikir pun perlukan kemahiran ...

... hari ni aku berfikir agak agresif dari biasa ... biasa lah bila kita bercakap2 atau bersembang2 akan terkeluar lah pendapat atau pandangan yang sekufu atau x sekufu ... minda akan lebih bergerak aktif ... memberi respon ... menilai ... dan membuat keputusan tapi bukan mudah atau bukan semua hasil keputusan dari dalam minda kita ni dapat dizahirkan melalui kata2 ... adakalanya ianya kekal kat sudut minda kita ... bila mana kita mula mengambil kira risikonya .

sesungguhnya ... lebih mudah kita menilai atau membuat keputusan bagi pihak orang lain daripada kita menilai dan membuat keputusan bagi diri sendiri ... sebab kita lebih nampak kelemahan dan kekurangan diri mereka ... dan lebih sukar untuk kita mengakui kelemahan dan kekurangan diri sendiri ...

* ... :-)

Friday, November 11, 2011

selagi ada daya ...

salam jumaat ...


syukur alhamdulillah ... rasa lapang sikit minda dengan maklumat terkini yang baru jer dimaklumkan tadi ... hilang rasa gundah gulana yang mula membenih dalam hati ... akhirnya kebenaran berada dilandasan yang betul


kalau kita ikhlas dengan apa yang kita lakukan dan sentiasa berdoa kepadaNya ... insyaAllah kebenaran akan terbukti ... x perlu salahkan sesiapa sebab manusia memang x sempurna sifatnya dan tentunya x dapat lari dari khilaf


* .... selagi ada daya setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian ...

Wednesday, November 9, 2011

gaya ija

ija n jaja

sempat lagi bergurau ...

gaya kat atas pentas ! ... jelingan manja gitu ... hehe

... ni gaya ija masa menyertai pertandingan pakaian beragam dan mewarna ... jadi wakil sekolah tadikanya ... ija dengan gaya gadis punjabi dan jaja lak gaya tuan puteri ... walaupun x menang tapi ija dan jaja gembira sakan dengan hadiah saguhati ... biasa le bebudak kan !

* ... masa bebudak cam ni leh le beraksi macam gini ... dah besaq nnti ... jangan ek ! ... hehehe


ikatan janji ... yuyun dan didi



12 Zulhijjah 1432 ( 8.11.2011 )

janji termetri antara dua hati
yuyun & didi
semoga cinta sentiasa kekal
abadi



Thursday, October 27, 2011

sukarnya mencari kebenaran





... atau dalam kata lain susahnya membuktikan kebenaran ... itulah hakikat yang merantai kehidupan kita hari ini ... bila mana manusia semakin rakus mengejar kuasa ... bila mana manusia semakin takut bebayang sendiri ... bila mana manusia semakin selesa dengan hidupannya ... bila mana hati mula diselaputi debu hasad dan dendam ...

... aghhh ! apa itu kebenaran ? ... kebenaran sebenarnya ada dalam diri kita sendiri ... kebenaran menjadi sukar kerana manusia takut mendepani masalah ... takut untuk berkata benar ... takut mengakui kesilapan ... takut menjadi saksi atas perkara benar ... dan paling malang kita lebih rela membiarkan kebenaran itu berlalu walhal kita berupaya untuk membuktikannya !

... kebenaran akan semakin sukar dicari atau dibuktikan kerana manusia semakin jauh dan semakin tidak takut kepada Yang Maha Pencipta


* ... kebenaran hakiki ada dalam diri insan yang berani mendepani kesukaran demi mencari kebenaran

Saturday, October 22, 2011

janji

layan nasi lemak hasil air tangan maklong ... sedapkan !

... gambar ni aku rancang nk buat n3 dari minggu lepas lagi ... tapi sibuk sangat ... so hari ni baru ada kelapangan ... user pun x ramai ... dah tu sistem x ok hari ni ... semua kena buat sesara manual ...

... aku rakam gambar ni 2 minggu lepas sebagai menunaikan janji pada ija ( siti khadeeja ) sebab x bawak dia ke lib ... dia aktif sangat bila datang ke lib ... jumpa lak si cilik n3 sebelum ni ... memang ngam sangat ... bila balik rumah mula le datang penyakit semput nye ... tu pasal aku terpaksa janji akan bawak dia gi makan2 kat pantai ...

... lagi satu janji yang insyaAllah akan aku tunaikan minggu ni jugak ... telekung untuk kanak2 ... semoga jadi anak yang solehah ye ...

* ... esok acik bawak ija gi shopping ek ! ...


adakah ini bakal staf library ... ?

x leh ganggu ni ... khusyuk buat kerja !

sesekali kena toleh belakang ... takut ummi hilang .. hehehe

alamak ! ... gatal lak kepala ni ...

fikir ... fikir ... nak colour warna apa lak gambar ni ....


... inilah pengguna setia lib daerah sabak bernam ... dia gak penyeri setiap hari sabtu ... kekadang tu jadi mangsa usikan ... ( bukan deraan tau ! ) ... cer teka anak sape dia ni ? ... hehehe


Friday, October 21, 2011

heppi besday bib




... hari sambut besday bib yang ke berapa ek ? ... lupa lak nk tnya ... tapi x kisah lah yang ke berapa pun ... k'mis doakan semoga Allah murahkan rezeki , permudahkan semua urusan dunia dan akhirat ... amin .


... menu hari ni sempoi jer ... beehoon goreng , kentang goreng , tauhu sumbat , nasi putih n tumis sardin x lupa gak kek aiskrim ( macam besday aan jugak ) sedap !


* ... apa hadiah untuk bib ... kena tunggu ye ...

Thursday, October 20, 2011

kata kita ... kata dia ... kata mereka !

gambar ni sekadar hiasan jer ... sebab kita x faham bahasa kucing
tapi kucing faham bahasa kita ... x percaya ???


... hidup memang penuh dengan kata-kata ... kata kita ... kata dia ... kata mereka ... itu belum termasuk lagi kata dusta ... mutiara kata ... kata mengata ... klu nk tulis pasal kata ... memang x tertulis dan terkata banyaknye ! ... tapi cuba bayangkan jika hidup tanpa kata2 ... mesti dunia terasa sepi ... sengketa pun x de ... bertikam lidah jauh sekali ... dan yang paling best ... dunia aman dari peperangan ... itu kata kita !

... tajuk n3 ni aku ambik dari bual bicara pagi tadi ... biasalah kami memang suka bertukar2 pandangan ... kekadang tu bila x sependapat tentang sesuatu isu ... dah jadi satu perdebatan tapi x lah sampai nk bergaduh ... sekadar luahan hati melalui kata2


... kita sering terperangkap ( ... lebih merujuk kepada aku sendiri ) antara keinginan sendiri dan kemahuan orang lain ... prinsip dan cara kita sering x selari ... tanggapan baik dan positif sering disalah erti ... x ikut dikata engkar ... habis tu apa crite ... tu le pasal kekadang tu kita semakin malas berkata2 ... sebab itu adalah kata kita !

... kena buat macam gitu ... kena ikut macam gini ... kena turut rule yang ditetapkan ... kena sentiasa peka arahan ... sentiasa lapang hati ... mesti bersedia dan berlapang minda ... apa kata kita ? ... x perlu kata apa2 sebab itu adalah kata dia !

... tindakan seharusnya begitu ... keputusan x sepatutnya begini ... kepatuhan yang salah ... sewajarnya kena redha ... apa kata kita .... pun x perlu kata apa2 sebab itu adalah kata mereka !

* ... apa kata hati ???



Wednesday, October 19, 2011

bila hujung bulan ...


... esok dijangkakan gaji ... ( itu le tarikh yang tertera kat slip yang aku ambik kat HQ jumaat lepas ) tapi x tahu ar ... ada ke x esok ... sebab dalam dunia ni macam2 perkara boleh berlaku di luar jangkaan kita ...

... apa pun catatan budget untuk november dah siap aku tulis kat dairi ... itu lah rutin aku setiap hujung bulan ... aku akan catat semua yang perlu dilangsaikan ... yang aku inginkan ... untuk simpanan ... budget luar jangka ... budget kecemasan ... termasuk gak untuk kegunaan harian ... x lupa gak budget untuk semua kucing2 peliharaan ... termasuk gak hak orang lain dalam gaji kita ... kekadang tu bila total semua ... baki yang tinggal meletakkan aku dalam lingkungan miskin tengar ! ... huhuhu

... tapi semua sekadar catatan yang aku jadikan pandu arah dalam perbelanjakan berhemah ... alhamdulillah ... sehingga kini aku masih berjaya mengawalnya ... walaupun kekadang tu agak perit jugak ( ... bila banyak sangat tugas luar yang mewajibkan kehadiran )

... agak nye sebab tu dikata kerja makan gaji ek ! x kisah le kerja apa pun yang penting halal dan ada keberkatannya .

* ... tadi dah bincang2 ngan ayu dan aan ... menu untuk hari jumaat ni ... kata sepakat pun dah ada , tinggal tunggu harinya jer ... apa menu hari jumaat ni dan apa majlisnya ... biarlah rahsia !

Thursday, October 13, 2011

... yang menurut perintah

Tarikh : 14 Okt 2011

Hari : Jumaat

Masa : 10.00 - 12.00

Lokasi : Tingkat 2 ,
Perpustakaan RATU ( Shah Alam )

Kursus : berkaitan system Vtua




4.15 pm bersama 13 Okt 2011


... terima arahan gi kursus kat HQ ... alahai ! sabo le hati ... tetiba jer nama aku dan aan naik untuk gi kursus esok ... teringat lak pada ayat saya yang menurut perintah



Tuesday, October 11, 2011

alamak ! aku salah cakap ke ... ?



" alamak ! aku salah cakap ke ? "
itu yang berlegar2 dalam minda ni
apapun ...
maafkan aku !


Saturday, October 8, 2011

apa orang kata ...



" hidup adalah pantulan fikiran dan keyakinan anda . Untuk mengubah hidup ... yang pertama harus anda lakukan adalah mengubah fikiran dan keyakinan anda " ... kata2 ni aku ambik dari buku terapi berfikiran positif tulisan Dr.Ibrahim Elfiky

... dalam rencah kehidupan yang akhir2 ni begitu kalut dengan pelbagai isu ... aku mula terfikir ... memikir dan berfikir " ... apa orang kata ... atau apa tanggapan ... atau apa agaknya yang mereka fikir tentang aku ? " ... isk !.. isk ! adakalanya aku takut untuk memikirkannya ... tapi yang sebenarnya ... aku ingin sangat tahu apa yang ada dalam kotak fikir mereka ... khususnya mengenai diri aku ... kerana dari situ le aku tahu apa kelemahan ... kekurangan atau potensi diri ... bak kata orang bijak pandai " ... mengetahui kelemahan diri memang menyakitkan tapi amat bermakna dan tinggi nilai jika ingin menjadi lebih berjaya " ... itulah yang cuba aku terapkan dalam diri ... tapi bagaimanakah caranya ?

... bila aku aju perkara ni kat yatie " ... agak mustahil untuk kau dengar pengakuan tulus ikhlas dari orang orang lain tentang diri kita ... sebab mereka akan berkata benar tentang diri kita ... bila mana kita tidak berada disisi mereka " ... hehehe

... kata yatie lagi " ... x perlu le bikin pusing kepala memikirkan hal ni ... hiduplah sebagai mana yang kita inginkan ... kalau ingin yang terbaik untuk diri ... kena bagi yang terbaik untuk orang lain jugak ... "

... apa orang kata tentang aku ... tentang dia ... tentang kamu ... tentang dia ... tentang mereka ... biarkan ! ... tapi hati2lah dengan apa yang akan kita katakan tentang kamu ... tentang dia dan tentang mereka ... !!

* ... :-)

Thursday, October 6, 2011

rehat time !


... esok aku bercuti ... nak rehatkan minda ... lagipun dari semalam lagi aku x berapa nk fokus pada kerja ... bila x sihat ni mood nak kerja memang menurun habis ... hari ni aku memotivasikan diri sendiri untuk melangsaikan tugas sebelum bercuti esok ... ! walaupun hanya cuti sehari jer ...









Wednesday, October 5, 2011

lucu tapi .... !



... ini crite semalam ... lucu tapi amat tinggi risiko terhadap nyawa kami ... ! semua gara2 seekor anak kh****r yang ntah datang dari mana ... tertiba melintas jalanraya ... ! dari jauh lagi aku dah perasan ada sesuatu melintas ... " k'mis ! ada kucing melintas " kata ayu ... aku mula perlahankan kereta ... tapi x kan kucing berlari dengan gaya melompat ... " alamak ! arnab lah " ... bila semakin hampir baru le aku ,ayu dan aan ( duduk kerusi belakang ) nmpk jelas dan sahih sangat ... rupa2nya anak kh****r !


... spontan aku brek kereta ( ... x sempat nk fikir yang aku berada di lorong kanan ) dan treller yang ada kat lorong kiri pun bunyi hon dan membrek sama ... Ya Allah ... walaupun ia haram untuk sentuh tapi aku x tega untuk melanggarnya ... syukur alhamdulillah ketika itu laluan x sibuk sangat ... klu x ... aku x boleh bayangkan apa akan jadi pada kami bertiga ... pada ayu & aan ... k'mis minta maaf sesangat !


... apa pun kami tetap menyempurnakan hari semalam dengan berada di Program Karnival Selangorku , Dewan Dato' Hormat . Tanjung Karang ..


* ... aku masih memikirkan " adakah berbaloi memperjudikan keselamatan diri hanya kerana seekor anak kh****r ? ... sesungguhnya Allah Maha Mengetahui .



Thursday, September 29, 2011

... yang aku x tahu ... huhuhu !





... alahai ! x sangka lak aku bila sampai bab2 yang aku rasa agak peribadi ... yang aku harap sangat akan tersimpan rapi ... ermmm ! rupa2nya dah ada yang tahu ... isk ! isk ! x sangka kan ...tapi x leh nk kata apa kan ... benda dah jadi ... cuma aku harap sesangat lepas ni xkan ada lagi crite2 macam ni ... meskipun bukannya mengaibkan aku tapi keterlibatan sebagai contoh pun ... adakalanya lebih meenyakitkan tau ... !


* ... ada bab2 dalam kehidupan ini yang aku x ingin ingat ... !


Tuesday, September 27, 2011

jari telunjuk !



... satu jari telunjuk kita arahkan pada seseorang ... awas ! akan ada sepuluh jari telunjuk terarah kepada kita ... percaya x ? ... x percaya ? ermmm ... klu x percaya x pe ... saja nk usik2 minda petang ni ... tapi adalah lebih baik klu kita sesama memikirkan nye !

* ... :-)

Monday, September 26, 2011

ikhlas

" alangkah bagus ... kalau ikhlas dapat diukur ! " ... itu yang terlintas di minda saat pelbagai isu menghentam dinding2 ruang lingkup kotak fikir ini ... maka akan terserlah segala kebenaran dan pendustaan ... maka akan luruh segala prasangka yang mengundang bibit2 kesangsian dan menjujus ke arah runtuhnya silaturrahim sesama kita ...


... tapi siapalah aku untuk menganyam impian seindah itu ... sedang kan hati sentiasa berbisik ! sedang kan jiwa sarat dengan gelora ! ... sedang kan fikiran serabut dengan seribu pertanyaan ! aghh ! manusia memang begitu ... itu juga lah yang dinamakan hidup dan kehidupan ... selagi x bertemu titik noktah penamatan sebuah kehidupan .


... kekadang tu aku beranggapan ini nikmat kehidupan ... apa yang kita lalui akan memberi impak positif atau negatif dalam diri sendiri ... macam yang aku tulis dalam N3 sebelum ni ... ada gak buat baik tapi dapat balasan x baik ... begitu gak sebaliknya .... isk ! pening2 ....


... so kat sini le apa yg dinamakan ikhlas berfungsi sepenuhnya ... kalau ikhlas dan nawaitu yang terpahat kat hati kita kejap dan jitu .... insyaAllah natijah yang kita dapat tentu positif ... kalau masih negatif ... jangan susah hati ... yakinlah Allah tidak menzalimi hambaNYA .




* ... apa yang kau pancarkan ... maka itu le yang akan kau perolehi




Wednesday, September 21, 2011

sekadar kata-kata ...

saje nak kongsi ....



Jika kejahatan dibalas kejahatan ,

maka itu adalah dendam

jika kebaikan dibalas kebaikan,

itu biasa !

jika kebaikan dibalas kejahatan ,

itu adalah perbuatan zalim

tapi ...

jika kejahatan dibalas dengan kebaikan

sesungguhnya ...

itulah sikap mulia dan terpuji !


... :-)

tiada yang abadi ...


syukur alhamdulillah ...

... penantian hampir 2 bulan untuk mendengar khabar berita dari seorang sahabat berakhir ! ... " assalamualaikum ... ko marah kat aku x ? ... sebab x jawab call ... x balas sms ... klu marah ... aku susun sepuluh jari mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung jari kaki ..... hehehe "

" ... isk ! isk ! aku x marah pun tapi risau ... terasa macam dah hilang seorang sahabat yang boleh bagi aku kaunseling percuma ! " dan ingat ek ... kamu tidak sendirian ... kamu masih ada aku ... dia ... mereka ... dan mereka ... dan mereka ... !

sahabat !

kita dah lalui perkara yang sama ... kehilangan seseorang yang begitu dekat di hati kita ... mungkin kita berbeza cara mengatasinya .... tetapi kita belajar sesuatu yang sama ... redha atas ketentuanNya .... tiada yang kekal abadi kecuali Dia ... dan yang seharusnya kita lakukan " menghargai setiap detik masa yang masih tersisa ini dengan sesuatu yang bermakna untuk diri , untuk keluarga dan untuk mereka2 yang ada disekeliling kita "

* ... masih terasa " kehilangan " meskipun 7 tahun sudah ... !
( al fatihah buat mak ... semoga rohnya ditempatkan dikalangan mereka-mereka yang beriman dan bertaqwa . amin )

Saturday, September 10, 2011

aidil fitri 2011

cik joyah ( kakak ) , bapak n abang
cik bedah ( kakak) , cik pong ( adik ) n cik mis ( aku le tu ... )

... gambar ni dirakan masa 1 syawal ... selepas sesi bermaaf-maafan ... jarang kami dapat mengabadikan gambar bersama ... kiranya tahun ni penuh makna buat aku sebab first time dapat bergambar bersama-sama bapak , abang , kakak dan adik .

* ... tetiba aku teringatkan " emak " ... huhuhu


Friday, September 9, 2011

... tetap melangkah


... kekadang aku menjadi begitu sensitif dan agak emosi dengan cabaran dan dugaan yang mendatang ... walaupun dah berkali-kali melaluinya tapi hati tetap tersentuh ... ! mungkin juga aku x sekuat dan setabah dulu ... namun langkah tetap diteruskan biar pun laluan berliku di penuhi kerikil ... aku akan tetap melangkah !

* ... mata menjadi buta ... bila hati gagal menilai !


Friday, September 2, 2011

always on time


... takziah dan al fatihah untuk bonda seorang sahabat yang telah menemui PenciptaNya pada ramadhan pertama lalu ... semoga rohnya ditempatkan dikalangan mereka2 yang beriman dan bertaqwa dan kamu tabah melaluinya.

... banyak perkara yang terjadi tanpa kita menduganya ... apatah lagi melaluinya ... dan tentunya kita x akan pernah bersedia kehilangan mereka2 yang disayangi ... tapi janji Allah kepada setiap hambanya tidak akan terlewat walau sedetik pun jika Dia berkehendakkan sesuatu itu terjadi .

... kamu pernah berkata " Allah ambik sesuatu yang kita sayang sebab Allah lebih sayangkan mereka dari rasa sayang kita ... " ... aku ingat kata2 kamu itu sampai sekarang ... dan kata2 itu jugak pengubat rasa rindu dan menguatkan semangat aku ketika melalui apa yang kamu lalui saat ini .

* salam aidilfitri ... maaf atas segala khilaf


merdeka ! merdeka ! merdeka !


x perlu kata2 apa ...
merdeka ! merdeka ! merdeka !

Saturday, August 27, 2011

Salam Aidil Fitri





Salam aidil fitri ... maaf zahir & dot.dot ... kat semua kekawan atau sesapa yang singgah kat blog ni sengaja atau x sengaja ...

terutama sekali kat kengkawan di ofis ni ... en. harun , nasar , aan , bib n ayu ... dan mereka2 yg bertugas sebumbung ngan aku ..




maaf juga dipohonkan untuk semua kengkawan dari lib pekan n desa ( termasuk desa PNM )yang ada kat daerah sabak bernam ..en.mi , nurul, ela , zid, shima , ummi faiz , watie , patirah, naz,su , suzana , sabah, mar, bunga , fazilla, jas , aini, bahira, k'limah, izawati, k'ana , k'jis, rohaizat, razif , ain , dayah ... juga liza ( yg dah b'hijrah ke banting ) ...




x lupa juga kengkawan kat daerah kuala selangor ... mila , nor , jijah , syikin , deris , hafiz , maah , linda, zam , mek , saliza , nora, hana , ita , reza, arnita ,k'sal , faniza, maya , mayang , honey ( dah b'hijrah ke lib daerah klang ) ... sape lagi ek ... ?




x lupa juga kat en. khairul & family ( peg. perpustakaan zon 1 )




mohon maaf atas silap salah sepanjang berurusan ( bertugas ) .. al maklumlah sebagai manusia yg x sempurna ni .. khilaf sentiasa mengekori perjalanan hidup ini ...






~ nyimpan jenang nang jero tin

ngesok arek digowo mareng suro

keluputan kulo lahir batin

salah silap njalok dingapuro ~









* ... jemput b'tandang ke rumah yerk !













Tuesday, August 16, 2011

cahaya ... dimana ?


" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
Ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya,
dan ia mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakannya "
~ surah al-Baqarah ayat 286 ~


... dah seminggu isu ni hangat diperkatakan di dada akhbar ... semua orang bercakap pasal isu ni, mungkin bukan aku seorang yang keluh kesah dengan isu ni ... mungkin beribu malah berjuta orang di luar sana mempunyai perasaan macam aku ... " Ya Allah ... teguhkan akidah dan berikan mereka petunjuk ke arah jalan yang Kau redhai " amin .

... kita selalu mencari yang terbaik untuk diri ... untuk kehidupan di dunia juga di sana ( akhirat ) dalam pencarian tanpa noktah ni kekadang kita khilaf memilih sumber ilmu apalagi dengan teknologi yang serba serbinya canggih ... maklumat dihujung jari ... membuka lebih banyak ruang komunikasi ... perbincangan ... perdebatan yang akhir membuahkan bibit2 perasaan ragu dan keliru mengenai pegangan dan amalan sejak turun temurun ... dan yang paling dikuatiri apabila kita mula mempersoal ... mengapa ? ... kenapa ?... bagaimana ?

... teringat aku pada kata2 seorang teman bila isu ni heboh diperkatakan " ... iman x dapat diwarisi dari generasi ke generasi tanpa usaha individu itu sendiri untuk menjaga akidah dan beramal berteraskan Al Quran dan hadis " ... banyak sebab yang mendorong seseorang itu meninggalkan cahaya dan berpaling kepada kegelapan tanpa sedar atau atas kesedaran ... antaranya kelemahan iman ... tidak mengamal ... pengaruh persekitaran ... tekanan hidup ... masalah ekonomi dan banyak lagi !

... aku berdoa isu dapat diselesaikan dengan berhemah ... x perlu cari kesalahan tapi berikan bimbingan dalam mencari Nur yang abadi ... kalau asyik bertelagah sesama sendiri ... kita gak yang rugi ... yang masih dalam kesamaran mencari cahaya Ilahi ... sentiasa berdoa dan memohon kepadaNya ... sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi hambaNya .

" Hai orang-orang yang beriman , jika datang kepadamu orang fasik membawa sesuatu berita,maka periksalah dengan teliti , agar kamu tidak
menimpakan sesuatu musibah kepada sesuatu kaum tanpa
mengetahui keadaannya yang menyebabkan
kamu menyesal atas perbuatanmu itu "
~ Surah Al-Hujurat , ayat 6 ~


Wednesday, August 10, 2011

bagaikan lilin ...


dunia bagaikan semakin mengecil

dan aku terhimpit dari segenap arah

antara yang disegani ... yang dihormati

dimanakah sebenarnya

aku ?


Friday, August 5, 2011

teringat masa dulu2 ...

.. bersama syikin masa kursus SPEIS Lenggeng
( ... gambar ni ehsan dari fb suzana ... huhuhu ! )


... kami pernah bertugas dalam daerah yang sama ... cuma syikin kat perkhidmatan desa dan aku pulak kat cawangan ... lokasi tempat b'tugas pun x lah jauh sangat ... so hubungan kami memang akrab ... dan yang paling aku ingat sangat ... bila nak sambut syawal ... kuih putu kacang mesti aku oder dengan syikin sebab pembuatan kuih tu masih guna cara tradisional !

... bila syikin disahkan ke jawatan tetap dan berhijrah ke Lib Daerah Klang ... kami dah jarang berhubung ... bukannya lupa tapi masing2 sibuk ( yelah tu ! ) ... klu jumpa jika ada kursus atau perjumpaan yang melibatkan kami ...

... tahniah ! sebab dah berhijrah semula ke daerah yang lama ... tapi kami tetap jugak jauh sebab aku dah berhijrah ke daerah yang lain pulak ...

* ..." syikin ... buat lagi x kuih putu kacang tu ?




Wednesday, August 3, 2011

... berteduh di rimbunan kasihNya


... ramadhan datang lagi ... syukur alhamdulillah masih diberi peluang merasai kenikmatan dan kerahmatannya ... seperti kamu ... kamu ... dan kamu juga ... aku berharap ramadhan kali ini akan lebih banyak amal dapat ku kerjakan ... dan tentunya aku berharap dapat dihindar segala perkara2 yang x berfaedah lagi mendatangkan dosa ...

... sepanjang ramadhan ni ( klu boleh biarkan ianya berterusan ... ) bab yang aku berusaha bersungguh2 adalah untuk mengikis rasa atau tanggapan negatif pada orang lain ... macam mana caranya ? ... tu yang nak kongsi ni ... hehehe

... aku ada terbaca satu yang artikel kat surat kabar ( ... lupa lak nama penulisnya ) ... katanya " untuk bersihkan hati dari perasaan benci ... irihati ... marah pada seseorang ... kita jangan pandang keburukan atau kelemahannya tapi kita lihat kebaikan atau kelebihannya walaupun sedikit " sempoikan !!

... perkara ni nampak simple jer ... tapi nak laksanakan terserahlah pada diri sendiri ... bab berkaitan denga sikap atau apa2 saje yang sewaktu dengannya ... orang lain x leh nak masuk campur kecuali nasihat ... itupun kalau diterima !

... katanya lagi " kita ibaratkan kebaikan itu cahaya ... dan keburukan itu adalah kegelapan ... biasanya manusia lebih suka pada cahaya ... dan takut pada kegelapan " dan satu lagi ayatnya yang aku nak kongsi " ... perasaan benci dan tanggapan negatif kita pada orang lain akan mengikis sedikit demi sedikit sifat baik dalam diri kita sendiri " x sanggup rasanya jika ini terjadi !

... N3 ni sekadar berpesan2 sesama kita ... saling ingat mengingati ... jika baik jadikan amalan jika tidak jadikan sempadan .

* ... semoga Allah sentiasa membuka pintu hati kita ke arah kebaikan . amin


Friday, July 29, 2011

Majlis bacaan yasin n tahlil

Ustaz Abdul Rahim bin Arib ... memberi tazkirah







* Majlis bacaan yasin n tahlil serta ceramah berkaitan Ramadhan
* Tarikh : 29 Julai 2011

* Lokasi : Perp. Daerah Sabak Bernam
* Penceramah : Ustaz Abdul Rahim bin Arib ( bertugas di Sek. Ren Agama Ehyaun Najah )


... syukur alhamdulillah ... hasrat dirancang sebelum odit lagi dapat dilaksanakan dengan jayanya ... terima kasih kepada sahabat dari perkhidmatan pekan dan desa atas jalinan
kerjasama yang akhir merealisasikan majlis ini ... dan insyaallah jika ada sokongan dari kamu
semua ... majlis ilmiah begini boleh lah di panjangkan di masa2 akan datang ...



... sebagai pembuka tirai untuk menyambut ketibaan bulan penuh keberkatan dan kerahmatan Ramadhan Al Mubarak ... dan dimaklumkan juga ini adalah kali pertama majlis sebegini diadakan di sini ( selalu tu kami dari perkhidmatan daerah ni ... akan turun Lib Daerah Kuala Selangor )


* ... semoga segala ilmu yang diterima pada majlis ini dapat dijadikan amalan ...
( terima kasih teramat sangat diatas juadah / buah tangan yang dibawa semasa majlis tersebut ... x sangka semewah tu ... semoga Allah balas kemurahan hati kamu dengan kemurahan rezeki dan kesihatan yang baik . amin.





Buah kurma banyak khasiatnya
Menjadi pilihan di bulan puasa
Banyak amalan , pahala berganda
Rebutlah peluang , tingkat usaha









Thursday, July 28, 2011

Spiritual .. Physical .. Intellectual .. Emotion .. Social







... Program Pembangunan Modal Insan Kerajaan Negeri Selangor ...

* Kursus SPIES atau nama panjang seperti tajuk N3 kat atas tu ...

Sesi 3 ( 25-26 Jul 2011 )

lokasi : Excel Training Resorts , Lenggeng , Negeri Sembilan .

... kami ( aku , aan , dayah , suzana , sumariah dan marhana ) memulakan perjalanan seawal
9.30 pagi ... 24 Julai ( ahad ) ... sehari lebih awal dari tarikh kursus ... memandangkan ini kali
pertama kami berkursus ke lokasi yang x pernah dikunjung ... juga atas faktor masa pendaftaran seawal jam 9.00 pagi ... langkah yang diambik kami menginap di Smart Hotel ,
Semenyih ...


... selepas chek in ... makan tengahari dan solat zuhur ... kami memulakan perjalanan untuk cari lokasi tempat kursus lak ... berpandukan peta dan GPS ( ... dipinjam dari suami Aan ) ... aku memulakan memanduan dengan kalimah Bismillahirahmanirrahim ... terima kasih Aan yang senantiasa membantu sepanjang perjalanan dan pemanduan itu ...

... walaupun aku agak resah melalui laluan yang agak curam ... alhamdulillah semuanya ok ! ... pengalaman berharga untuk diri aku sendiri ... perkataan pertama yang terucap bila sampai ke lokasi " ... cantiknye ! " x sangka dengan laluan yang sempit dan jauh ke pendalaman tersembunyi lokasi yang secantik ini dengan air bukit sejuk dan segar !

... insyaallah , segala ilmu yang tercurah di situ akan menjadi amalan berguna ...



* ... lepas ni kat lak lokasi untuk kursus ek ?