Saturday, February 26, 2011

senyum !



... sedekah paling mudah tapi terasa sukar dilakukan dan mahal nilainya bagi mereka ... itu yang aku perhatikan semasa menghadiri satu kursus baru2 ni ... bukan omong kosong tau tp realiti yang mungkin dilalui oleh kamu ... kamu ... kamu
... hasil pemerhatian tu ... aku simpulkan ... mungkinkah la ni ada istilah baru untuk sedekah paling mudah ni ' senyum sedarjat dan senyum antara dua darjat ' hehehe
... x kisah lah ' senyum sedarjat ke ... atau senyum dua darjat ' kan ... janji senyum ... daripada x senyum langsung ... lagi le rugikan !
... lagi bagus kalau senyum tu ikhlas dari hati ... bukan terpaksa !
* ... senyum ! x perlu kata apa-apa ... senyum ! lalala ....

Friday, February 25, 2011

alangkah !


... ermm ! tetiba jer aku terasa ingin sangat melepaskan lelah dan merehatkan minda dalam suasana macam kat lukisan ni ...

* .... alangkah ! nyaman dan indah ....

Tuesday, February 22, 2011

satu tahun sudah berlalu ...

... satu tahun sudah aku ada di sini ... cepatnya masa berlalu ... aku masih bertatih di fasa pertama ... melihat ... mengenal ... dan cuba memahami apa yang ada disekeliling ... aku pun pelik juga ... mengapa perlu aku lalui semula ... x cukup lagi ke rentetan perjalanan selama hampir suku abad tu ... inilah dunia kehidupan bagai ombak kat pantai ... sesekali ia melepaskan lelahnya di pantai ... sekelip mata jugak pantai berubah !

... sempena ulangtahun pertama ni ... dengan rendah hatinya aku mohon kemaafan buat kekawan yang bertugas sama kat lib daerah ... yelah ! kekadang tu aku masih terbawa-bawa ragam kerja kat tempat lama ... al maklumlah ! dulu kerja tempat kecik ... la ni kerja tempat besaq sikit ... tu yang buat aku kalut sikit ...

... pada member2 kat ofis ni ... en.harun , nasa , aan , bib dan ayu ... terima kasih kerana terima aku seadanya ... sori le kalau ada apa2 yang mungkin kurang menyenangkan korang ... sebab itu lah ' aku ' ... !

* ... aku yang x sempurna ...

Friday, February 18, 2011

pilihan anda ?

apa warna kehidupan anda ?

... bila hati berbisik !


salam jumaat ...
... malam tadi sukarnya rasa melelapkan mata ... ntahlah ! minggu ni aku rasa kalut sikit ... apa x nya ... macam2 perkara yang aku dengar ... aku lalui ... aku rasa ... ermm ! kalau difikirkan sangat memang menyesak dan menyebakkan jiwa raga ... tapi aku bukanlah jenis orang suka memeningkan kepala dengan perkara yang remeh temeh ni ... cuma aku blurr kejap lepas tu ok le !
... tapi sesekali tu bila hati berbisik ... emosi pun ikut terusik ... maka timbul le persoalan " why me ? " ... berkali2 aku memikirkan " apa sebenarnya " yang berlaku ... aku x nampak pun bab2 yang boleh dijadikan isu ... itu tanggapan aku !
... aku terlupa rupanya ... masih banyak yang perlu aku tahu ... perlu aku kenal ... perlu aku fahami ... opss ! aku terlupa ... aku terlalu baru disini ... aku seharusnya lebih banyak memerhati ... mendengar ... dan seharusnya tidak melangkah terlalu jauh kehadapan ... !
... aku sering terasa bagai " seluang melaut " bila kembali ke lubuk ... semua x pernah berubah ... aku terpaksa menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru ... yup ! semua yang baru ... hanya sesekali aku berfikir " ... mengapakah disisi lain kehidupan aku merasakan seperti ianya telah pernah ada begitu ... dan sehingga kini pun masih begitu " ... mungkinkah semua ini akan kekal begitu sepuluh atau dua puluh tahun berikutnya ... ?
... astaghfirullah ... astaghfirullah ... astaghfirullah ...
* ... kita selalu nampak titik hitam tanpa menghiraukan sejuta titik putih di sekelilingnya ...

Wednesday, February 16, 2011

jika ...



... hari ni hanya aku , ayu dan nasa jer yang bertugas ... bib bercuti ... Aan ke HQ menghadiri kursus 5S ... seiri ( sisih ), seiton ( susun ) , seiso (sapu ), seiketsu ( seragam ) dan shitsuku ( sentiasa amal ) ... harus dia pandai cakap jepun esok ! hehehe

... sistem pulak asyik meragam jer hari ni ... dari pagi sampai le petang ... sekejap ok sekejap x ... kat lib kuala pun gitu juga ... ermm ! serupa le kita ... terpaksa buat pinjaman secara manual tapi masih dalam kawalan lagi ... dugaan !

... respon untuk lawatan ke Pusat Sumber Petronas pun kurang memberangsangkan ... x leh nak salahkan mereka pun sebab masa tu time cuti ... terpaksa teruskan program seperti yang dirancang ...

... terima kasih kat nasa sebab ambik kan booklet Gerakan Membaca Perdana yang aku dan ayu edarkan 3 minggu lepas ... aku x mengharapkan setiap helaian akan diisi ... cukuplah sekadar ianya ada coretan ... alahai ! sedihnya bila booklet yang diterima sama juga seperti dulu jugak ... tiada sebarang coretan ... alasan yang diberi ... tuuttttt !

... dan aku membayangkan alangkah baiknya jika .... sistem sentiasa ok ... tentu kerja dapat dilaksana dengan lebih pantas ... dan pengguna x perlu menunggu lama ... kerja pun x bertangguh ... dan ... dan ... dan impaknya pun akan sentiasa positif dan tip top !

... dan aku membayangkan alangkah meriahnya jika ... semua staf dari Zon 1B ni dapat ikut lawatan ke Petronas ... sebab bukan mudah untuk kami berkumpul bersama ... tapi biasalah apa yang dirancang x semestinya akan berjayakan ...


... dan aku membayangkan alangkah gembira dan berbahagianya jika ... booklet yang diedarkan 3 minggu lepas mendapat respon yang positif ... x boleh ke kita ketepikan dulu perbezaan fahaman ... dan kosong minda untuk menulis seikhlas hati ... ?



... itulah aku !


... yang pasti kita hanya mampu membayangkan saje jika ... jika ... jika ... walaupun hakikatnya ia jauh berbeza !



* ... apa kata anda jika .... ?


Saturday, February 12, 2011

Friday, February 11, 2011

... dari hati



salam jumaat ..


... 2 hari menghadiri " Pembentangan Laporan pencapaian 2010 & Pelan Strategik dan Sasaran Kerja Tahunan PPAS 2011-2012 " Perp. RATU , Shah Alam ... banyak jugak input yang masuk kat kepala aku ni ... ada jugak yang aku catat kat dalam dairi ... ni pun tengah dok memikir untuk buat ulasan berkenaan apa yang aku faham dari kehadiran 2 hari tu !


... semalam ada meeting untuk Gerakan Membaca Daerah ... target tarikh 7 April 2011 ... lokasi PD. Pasir Panjang ... AJK Pelaksanaan sudah dilantik ... buat masa ni sibuk dengan persiapan belakang tabir ... kekadang tu aku blurr ... x tahu nak buat mana dulu ... audit bulan Mac ... tu belum lagi kerja2 rutin dan tugas luar jangka ...


... apa kata hati ? ... usaha ... sabar ... tawakal ! ... aku akan berusaha untuk melunaskan semua tugas seperti yang diarah dan diamanahkan ... aku akan cuba untuk sabar dengan semua duga yang mendatang ... dan tawakal serta redha atas segalanya.
* ... apa yang dikhabarkan tidak semestinya indah dari pandangan mata ... itu yang aku belajar hari ini ... !

Tuesday, February 1, 2011

salah aku ke ???


... hanya sekadar bertanya untuk satu kepastian ... aku dipanggil pagi tadi untuk menerangkan situasi sebenar ... aku ingatkan isu ini dah settle tapi ... ntahlah ! aku pun x tahu apa kesudahannya ... rasa macam dah serik sangat ... kalau boleh lepas ni kena lebih berhati2 ... x mau pisang berbuah berkali2 ... huhuhu !
*... pengalaman adalah penganjaran paling berharga dalam hidup