Wednesday, March 5, 2008

kadangkala tu .... tapi kerapkali ....

" kadangkala tu ... bila mengimbau beberapa perkara yang berlaku ... timbul rasa bersalah dan kesal , mungkin atas dasar sifat kelemahan manusia dalam menilai ... sesuatu yang seharusnya dikekalkan tapi dibuang kerana faktor persekitaran dan desakan keadaan masa tu ... adakalanya untuk mencapai hasrat dan tujuan ... kita dengan rela hati sanggup menutup rezeki orang lain ... terkilan kerana tidak bertindak sebaik mungkin untuk menghalangnya ....
" tapi kerapkali ... berlaku kesempurnaan dan kelancaran tugas yang diamanahkan tidak kekal dan berpanjangan ... maka semuanya kembali kepada asal ... sesekali tu hati terdetik ' hak yang lama lebih baik ' ... mungkin tepat seperti kata pepatah petitih " dah terhantuk baru tengadah "

" kadangkala tu ... aku mengangankan sesuatu hijrah dapat dibuat dalam melengkapkan rutin harian ... aku berharap keajaiban akan berlaku ... melakukan penghijrahan ni dengan rasa syukur dan tanggungjawab ... semua tahu tugas dan gembira melakukan ...
" tapi kerapkali ... anganan dan inginan itu bagaikan mengejar pelangi .... jika 10 tahun dulu semua ni aku rasakan mustahil ... tapi kini ianya tetap mustahil .... kerana siapa aku untuk ubah cara pemikiran dan bertindak orang lain ..

" kadangkala tu ... aku ingin berkongsi pandangan dan pendapat ... agar sedikit ilmu yang ada ni dapat dimanfaatkan bersama ... saling ingat mengingati untuk memperbaiki kelemahan dan kekurangan ...
" tapi kerapkali ... menimbulkan pelbagai prasangka dan tanggapan yang menyimpang jauh dari hakikat sebenarnya ...

" kadangkala tu ... ingin meluahkan ketidak telusan yang berlaku ... dengan niat agar ianya tidak berlarutan dan menjadi duri dalam daging ...
" tapi kerapkali ... hasrat tu aku simpan kerana aku belum cukup kuat untuk menongkah arus ... bersedia melawan badai ... namun jauh disudut hati dan ketika bersujud padaNya sering ku titipkan doa dan harapan untuk melihat perubahan ...

No comments: