Thursday, May 23, 2019

... inilah kehidupan



... inilah kehidupan ,
di luar jendela kayu , kedengaran hujan mencurah deras
sesekali guruh dan kilat saling berbalas
suara si kembang bergema nyaring , barangkali terkena tempias
bingit diserata ruang rumah , akibat terjahan air hujan yang menghemtam bumbung
tiada apa yang dapat aku buat dalam suasana hujan , guruh , kilat 
aku toleh dari bangku kayu ...
' cocik ' lena atas bakul kain 
' re ' melingkar di anak tangga paling atas
' tam '  selesa berguling depan TV


... inilah kehidupan ,
 aku keluarkan  buku catitan kecil dari handbag hitam
buku kecil penuh coretan , cerita dari hati seorang pekerja
lembar demi lembar aku selak hingga terhenti pada satu tarikh
tertera ' jangan ganggu Ramadhan ku ' yang aku tulis untuk luah getaran rasa di jiwa ketika itu
satu hari yang penuh keletihan , lara yang tidak terucap kata
menahan pedih , mengganti amarah dengan sabar
aku bukan sesiapa ,  tidak upaya melawan kata
kuasa dan perintah sentiasa berlegar mendekati dari segenap penjuru
aku penuh rasa percaya ... akhirnya terperangkap antara kuasa , perintah dan percaya

... inilah kehidupan
suatu ketika tersebarnya al kisah
maka bersembanglah mereka dengan ceria
bangga kerana tahu semua cerita
aku yang terdengar ... x tahu nak kata apa 
sekadar mengeluh sahaja yang terdaya
inilah kehidupan kan ! 

... inilah kehidupan ,
lalui sahaja segalanya dengan bersahaja dan bergaya 
( ... meminjam idea yang agak kelakar dan brutal Akmal Arif )
dan sentiasa kekal dengan motivasi diri
Allah kan ada ...
 
 

No comments: