Monday, April 20, 2015

... yang ingin kukongsi


... sesuatu ketika , aku dipanggil untuk satu perbincangan yang mana mukadimahnya adalah  mengenai sikap yang seharusnya ada dalam diri ... aku hanya mendengar untuk mencerna maksud yang tersirat ... ada juga beberapa perkara yang ditimbulkan yang aku anggap sebagai kiasan apa yang sebenarnya ingin disampaikan ... aku masih mengambil sikap mendengar tanpa komen .
 
... seketika kemudian ... aku diajukan persoalan tentang perkongsian ilmu ( ... ada juga beberapa perkara yang aku off record ) ... aku jawab persoalan yang diajukan itu dengan satu persoalan juga ...  " saya tiada jawaban sebab tiada yang mengajukan soalan ? " ... sementelah pula aku ni hanya ada pengalaman yang tentunya x standing dengan sijil daripada menara gading ... bukan tiada yang bertanya atau ingin berkongsi pandangan ... hanya sekadar itu sahaja ke !
 
... sekelumit juga rasa serik dalam hati ... untuk berkongsi ilmu ( berkaitan kerja ) , bimbang menimbulkan fitnah ... memang seharusnya aku nyah jauh segala tanggapan negative ni ... itu juga yang pernah aku lakukan dulu ... bagi aku setiap pertanyaan , seharusnya ada jawaban ... setiap persoalan , perlu ada jalan penyelesaian .
 
... sehingga suatu ketika sikap ketidak-kisahan untuk memberi pandangan  , berkongsi pendapat , bertukar idea  ini memerangkap aku dalam situasi yang amat memeritkan ... keterbukaan aku dalam  memberi pandangan , berkongsi pendapat dan bertukar idea ...  seolah-olah mengundang ruang kritikan serta salah faham yang berterusan ... apa sahaja lontaran cadangan dan pandangan yang aku anggap boleh dikongsi , acapkali dimanipulasi sebagai arahan jika berlaku sesuatu yang negatif ... walhal istilah perkongsian entah hilang ke mana ?

...  seharusnya bila istilah berkongsi yang sering aku gunakan itu membawa erti lebih kepada yang baik jadi teladan  dan ikutan ( ikut kesesuaian ) ... yang kurang sesuai jadi sempadan ... bukanlah arahan yang perlu dipatuhi ... hanya kita sahaja yang tahu apa yang baik dan sesuai dengan situasi sekeliling kita .

... serik ? x lah  cuma terasa hati jer ! hehehe ... hanya akan lebih berhati-hati bila diminta beri pandangan , pendapat , idea atau apa sahaja yang semaksud dengannya ... bukan x sudi berkongsi tapi berhati-hati .




 



No comments: