Wednesday, July 15, 2015

... antara mahu dan perlu


... syukur Alhamdulillah dengan nikmat bonus sebulan gaji ... aku  anggap ini adalah rezeki ramadhan yang perlu dikongsi dengan orang lain mengikut cara kita sendiri ... boleh juga digunakan untuk langsai mana-mana bil yang tertunggak atau paling tidak pun sisihkan sedikit untuk waktu2 kecemasan .
 
... memang teruja sangat bila chek akaun bank kat ATM ... ada banyak angka kosong ... kosong ... kosong ... dan masa juga dah mula fikir nak beli apa ... biasanya bila terima bonus , aku akan sisihkan sepuluh peratus untuk orang lain ( aku anggap ini cara untuk berkongsi rezeki yang Allah beri ) ... Siti Khadeeja @ Ija ( anak saudara ) adalah individu yang paling seronok kalau aku dapat bonus sebab pasti ada satu bahagian untuk nya ... biasalah budak-budak kan ! ... bawa gi kedai buku ... dia pilih buku yang dia suka ... aku bayarkan ... itupun dah buat dia  senyum sampai ke telinga  ... !
 
... " duit ni macam air " itu kata-kata arwah emak ... maksudnya kalau tidak ada pengawalan , ianya akan mengalir macam air sungai tu ... masa mula kerja dulu ... arwah emak yang kawal gaji ... hehehe ... nak beli barang pun , aku rujuk dulu kat emak ... setiap bulan mesti ada sedikit yang disimpan ... sesekali tu ada juga aku protes bila nak beli barang yang aku suka ... emak x respon pun ... diam jer ... itu tanda emak x setuju " jangan bazirkan duit ... dulu masa zaman jepun ... bla ... bla ... bla ... " bila emak dah mula cerita zaman azab nya tu ... aku lak x sampai hati nak dengar ... walaupun kisah tu dah diulang cerita berkali-kali ... tertiba aku rasa rindu pada emak ... sebak ... huhuhu

... terima kasih emak ... walaupun x pernah jejak kaki ke sekolah namun didikan dan asuhan emak amat bermakna dalam kehidupan aku ... hari ni kalau nak berbelanja ... aku akan pastikan ianya satu keperluan bukan kemahuan ... nampak macam berkira sangat kan ! ... sebenarnya itulah cara aku untuk mengawal perbelanjaan ... takut tersasar dari pendapatan ... sesekali tu ada juga aku beli barang yang aku mahu bukan perlu ... aku anggap itu sebagai reward untuk diri sendiri .

... perlu ke beli buku sedangkan setiap hari bekerja memang dikelilingi buku ? ... kalau bab beli buku , aku memang x leh nak kompromi ... walaupun ianya lebih pada kemahuan ... setiap bulan menjadi satu kemestian untuk beli 2 buku sebagai tambahan koleksi sedia ada ... insyaallah ... bila bersara nanti dah ada perpustakaan di rumah .

... akhir kata ,  ingatan untuk diri ... setiap ringgit dan sen yang kita ada ...  ada hak orang lain ... macam mana kita nak menginfakkan ... terpulanglah pada diri sendiri .

... menjelang raya yang bakal menjelma ... hati-hati ketika berbelanja ... fikirkan juga antara kemahuan dan keperluan .
 

No comments: