Tuesday, July 7, 2015

... apa orang kata !



Salam Ramadhan

... Alhamdulillah ,   dah cecah 20  hari kita berpuasa , ini bermakna suasana raya dah mula meresap dalam hati bebudak ... dan ini juga memberi impak  kepada golongan ibu bapa untuk buat persiapan raya ... kiranya bulan puasa memerlukan budget lebih dari biasa ... budget untuk berbuka dan budget untuk persiapan raya ... teringat masa aku di zaman sekolah rendah ... masuk jer bulan puasa aku dah mula risau selagi mak x buatkan baju raya ... takut kawan-kawan tanya pasal baju raya ... warna apa ? ... berapa helai ? ... itu cerita zaman budak-budak ... sekarang ni pengisian Ramadhan jadi keutamaan !
 
... bila dah dewasa macam gini ( dewasa le sangat kan ! ) ... apa orang kata ! ...  orang kata apa ! ... apa kata orang ! dah x dikisahkan sangat ... sebab dah memang jadi resmi manusia ... apa sahaja yang berlaku disekitar kita ... akan mengundang rasa ingin melontarkan kata waima perkara baik sekali pun , apatah kalau perkara x baik ... kekadang tu bukan  nak komen sangat  cuma terheret sama bila ada yang provokasi dan tanpa disedari menjurus pada perbincangan yang tiada langsung kaitan dengan kita ... hehehe

... apa orang kata ! ... orang kata apa ! ... apa kata orang ! bukan lagi belenggu untuk aku ( walaupun ada ketikanya menggugat kesabaran ) ... mungkin aku dah mangli kut ? apa orang kata  ... orang kata apa ! atau apa kata orang ! biarkan jer sebab kita x boleh nak halang orang dari berkata-kata ... apa yang penting adalah menjaga dan menguasai nawaitu agar sentiasa berada dilandasan yang betul dan tidak  terbias dek kata-kata yang kita dengar .

... bukan x bagus berkata-kata ... lagi bagus seandainya setiap kata itu dikota , jangan biarkan kata-kata tu melata ... bukan ke setiap kata itu ada maknanya ... mungkin x beri  kesan pada  kita tapi natijahnya ambil masa lama untuk dilupakan ... !


 

No comments: