Tuesday, January 26, 2016

Jom masak dan aktifkan minda anda !


      Jom masak dan aktifkan minda anda ! itu adalah pertama untuk tahun 2016 ... aktiviti memasak ini sudah dirancang pada tahun lepas lagi tapi tidak dapat dilaksanakan atas faktor kesuntukan masa dan kesibukan menyiapkan beberapa tugasan ... alhamdulillah , akhirnya pada 23 Januari dengan bantuan Nurhidayah ( kakitangan PJL ) sebagai chef untuk resipi ' onde-onde '  berpandukan buku resipi yang terdapat di PPAS. Peralatan memasak ( guna rice cooking ) dan bahan-bahan aku bawa dari rumah ... mudah dan semua happy 

layan gambar ye ... !


semua teruja nak mencuba








inilah hasilnya 

jemput makan ye ...

     Aktifkan minda anda ! aktiviti ni aku lakukan untuk melihat sejauh mana kreatifnya mereka dengan bahan-bahan yang aku sediakan ... kertas A4 warna , glue stick , kertas keras ( yang gunakan untuk lapik ikat buku ) warna air , berus lukisan , serbuk prada ( semua stock tahun lepas ) dan gunting ... inilah hasil nya !

berfikir nak buat apa ni ...


inilah hasilnya



mencari jauhari ...



... percayakah kita acapkali dan sesungguhnya , orang lain lebih tahu tentang sesuatu perkara mengenai diri kita ... sama ada kita sebenar-benarnya tidak tahu atau kita ' terlindung 'dalam tingkap ego dan kesombongan kita sendiri ... seharusnya kitalah yang lebih tahu tentang diri kita daripada orang lain ... melalui apa yang kita lihat ... apa yang kita alami dan apa yang kita rasai . Orang lain mana tahu kalau kita ada pengalaman pahit atau manis masa silam ... orang lain akan tahu apabila kita beritahu secara sengaja atau tidak ... dan kerapkali terjadi apa yang orang lain tahu tidak sama dengan apa yang sebenar-benar kita tahu .

... ada perkara yang orang lain tahu tentang kita , yang kita tidak tahu tetapi sukar untuk orang lain beritahu dan payah untuk kita menerimanya ... aku selalu memikirkan perkara ini ... adakah mereka yang ada disekeliling aku termasuk dalam lingkungan yang sukar untuk memberitahu tentang diri aku yang aku perlu tahu ... hakikatnya aku perlu diberitahu ... aku perlu ditegur ... aku perlu dibantu agar kelemahan dapat  diperbaiki ... aku berusaha untuk tidak terperangkap dalam katupan tingkap 'terlindung '  cerdik tak boleh ditumpang , bodoh tak boleh diajar .

... baru-baru ni aku  menghadiri majlis yang memberi pengiktirafan atas sumbangan khidmat dalam organisasi ... tahniah kepada kekawan yang terpilih, moga dapat mengekalkan kecemerlangan ... yang tidak tersenarai nama untuk 3 tahun kebelakangan  ... masih ada peluang untuk tahun 2016 dan tahun-tahun seterusnya ... pertingkatkan prestasi serta kurangkan kontrovesi ... hehehe

... pengiktirafan atas sumbangan khidmat adalah bonus bagi setiap individu dalam satu organisasi ... ianya bukan sekadar sehelai kertas dan imbuhan yang diterima tetapi lebih dari itu ... bagi aku pengiktirafan ini satu tanggungjawab ... tanggungjawab kepada Nya ... tanggungjawab kepada diri sendiri ... tanggungjawab kepada kerjaya ... tanggungjawab kepada organisasi ... hargai pengiktirafan yang diberi dengan memberi yang terbaik sebagai balasannya.

... nak share sesuatu yang aku rasakan menarik dan kerapkali berlaku dalam rutin harian kita ' Ditegur Allah s.w.t kerana menipu selama tujuh minit ' ... mengapa tujuh minit ? kisah seseorang yang bertugas dari jam 7.30 am hingga 4.30 pm . Pagi itu , ketika tiba dihadapan mesin punch in atau rekod masuk ofis jam ditangan 7.37 am ... dan  ada sihirnya yang membolehkan 7 minit lewat itu hilang begitu sahaja , dengan rasa bersalah , beliau meneruskan tugas dengan 7 minit yang dicurinya ... sehingga hampir tamat tugasan hari itu ...ketika siap untuk pulang , tiba-tiba ada arahan ... mesyuarat tergempar ! yang berlanjutan sehingga jam 5.40 pm dan dalam perjalanan pulang rumah , tersangkut dengan trafic jam kerana banjir kilat ... jam 9.00 malam barulah beliau sampai ke rumah . Banyak lagi kisah-kisah menarik yang boleh dijadikan panduan terdapat dalam buku ' Berjalan ... Melihat ... Mentafsir . karya Abdullah Bukhari bin Abdul Rahin Al - Hafiz , terbitan PTS ... di Perpustakaan Daerah Sabak Bernam , buku ini boleh diperolehi di rak 297.57 Ab.

... kat ofis aku bertugas x guna punch card pun , kami masih guna cara manual tulis nama dalam buku kehadiran ... ianya memerlukan integriti yang tinggi sebab apa yang dicatat ... mungkin orang x tahu tapi Dia tahu ... semasa menghadiri Bengkel Persediaan Sasaran Kerja Tahunan PPAS tahun lepas ada juga dikisahkan perihal 5 Dinar ... ambil yang baik sebagai ikhtibar , yang buruk jangan terus dibuang tapi jadikan teladan bukan ikutan.

Friday, January 15, 2016

... tanpa bicara



berjumpa ...

berkawan ...

bercinta ???

berpisah ...

berjumpa kembali ....

seterusnya ....




akhirnya ...


alhamdulillah semua selesai sudah .... terasa hilang segala keletihan ... terima kasih pada jiran di kaunter sebelah yang banyak membantu aku dalam proses menyelesaikan tugasan ini ... 2016 baru bermula , semoga tahun ini aku akan berlebih-lebih sabarnya .... dan beberapa perkara akan dilakukan untuk kesinambungan tugas / arahan seterusnya ... ( reward untuk Aan )



Thursday, December 31, 2015

sejauh langit




assalamualaikum ...

... memenuhi permintaan seorang sahabat  " menulislah guna bahasa yang biasa-biasa jer ... bahasa kiasan ni memang cantik tapi sukar ditafsir ... kalau salah tafsir takut jadi fitnah "  isk ! ada yang terasa ke ? ... saje kan !

... sebenarnya aku lebih suka menulis begitu kerana ia adalah apa yang aku fikir ketika itu ... semuanya spontan ... apa yang terlintas difikiran dan tulis ... mudahkan ! x perlu bina ayat untuk melontar apa yang aku rasa  .

... tiga minggu lalu , aku diajukan pertanyaan ' kenapa dan mengapa orang asyik pertikai atau dalam kata lain x respect  ... sedangkan orang lain yang berada dalam situasi sama x pula melaluinya  ? ' .... seperti yang acapkali aku ingatkan untuk diri sendiri " bila kita kata kita boleh terima kritikan , ia membawa maksud sebaliknya " so bila  aku diajukan soalan yang maksudnya hampir sama ... aku ambil masa untuk memperjelaskannya ... yang dapat aku nyatakan " jangan persoalkan mengapa orang x suka atau x respect kita ? tapi cuba tanya diri kita sendiri apa sebab mereka x suka atau respect kita ? " ... dan jawablah dengan hati yang jujur , sentiasa usaha perbaiki diri , jangan cari salah orang tapi cari kekurangan diri ( ayat ni yang selalu aku jadikan penyejukan hati bila ada masalah ) .... insyaallah akan ada penyelesaiannya.

... cuti beberapa hari yang lepas , aku habiskan banyak masa membaca buku , bukan sebab ada exam tapi sebagai terapi diri ... saban tahun , bila tiba penghujung tahun maka banyak perkara kena diselesaikan ... tahun ni aku simpan cuti tahunan 14 hari ( masuk dalam GCR-  dalam sejarah tu ... hehehe ) ... kata yatie " busy sangat tu ! " ... 

... alhamdulillah 2015 tinggal sehari sahaja ... berusaha untuk settlekan tugas-tugas 2015( berusaha ! , berusaha ! berusaha ! ) ... tahun 2015 penuh dugaan ( itu dari  perspektif aku ) macam-macam hal berlaku , yang sukanya sedikit , yang duka juga sedikit , yang banyak duga dan cabarnya ... kata seorang teman " kehidupan ni perlu banyak duga dan cabarnya kerana itulah ujian untuk kerohanian kita ... suka akan buat kita leka , duka akan buat kita lemah " ... ok noted !

... 2016 adalah meneruskan kesinambungan azam dan impian untuk menjadi lebih baik !... waima sejauh langit !


Friday, November 27, 2015

... bukan luar biasa

ermm ... cerita yang sama
lakon layar serta sinopsis juga sama
terjadi bukan sekali tapi berkali-kali

lalui sahaja
kerana itu pengalaman paling berharga
mengajar kita kenal antara kaca permata

sering aku lewati rencah dan ragam
tatkala  hati mula bicara
akal bertindak meredakan suasana

detik demi detik
segalanya masih tidak pernah berubah
masih ... masih ... dan masih begitu


Friday, November 20, 2015

hak untuk berbeza pendapat


kita selalu tidak sependapat kata
kerapkali juga ternoktah tanpa bicara
mata memandang berjiwa tiada
mendengar tapi fikir melayang entah ke mana
memilih diam pilihan yang ada
dari berkata untuk elak sengketa
sejauh langit sekali pun kuasa
kena ingat setiap kita punya rasa
kita ada hak untuk pendapat yang berbeza .



Thursday, November 19, 2015

hingga tiba saat itu ...


bukan tidak pernah terfikir
bukan juga tidak memahami
bukan kerana ada apa-apa
bukan ...

aku sentiasa memikirkan
aku cuba untuk memahami
aku berusaha sehabis baik
kerana aku bukan sesiapa

bila tiba aku harus melangkah pergi
bila tiba saat aku harus meninggalkan semua
usahlah gusar ...
fitrah kehidupan memang begitu

selagi dihati ini ada Nya
biar bertepuk langit dan bumi
tak akan berubah yakinku pada ketentuan-Nya
hingga tiba saat itu ...


Thursday, October 22, 2015

sendiri


mereka bilang sendiri seperti ...
berdiri dengan sebelah kaki
memandang dengan sebelah mata
mendengar dengan sebelah telinga
aku kata ...
mengarut ... hehehe