Friday, January 30, 2015

citer ' si manja dan 4 anak '



... masih lagi citer pasal kucing , aku panggil si manja ( ibu ) sebab garang sangat ... anak-anaknya pun boleh tahan jugak garangnya ... si manja ni agak special sikit sebab dia beranak semasa aku dan kekawan kat ofis tengah kalut di Odit dan kelibut sebab Hari Bertemu Pelanggan ... masa tu memang semua orang sibuk ... si manja pun sibuk juga ... sibuk cari tempat nak beranak dan mengiau ke hulu hilir ... !

... odit tetap berjalan macam biasa dan si manja pun dah jumpa tempat nak beranak ( dalam bilik setor ) ... bila odit selesai jam 4.30 pm ... aku cuba intai si manja kat dalam setor ... " huh ! mak oii ... garang giler beb ! " ... dah pagi tu sebelum beranak ada insiden lucu berlaku ... ada hamba Allah yang jatuh terlentang gara-gara terpijak ekor si manja .

... seminggu si manja dok dalam setor ... x de siapa berani nak pindahkan dia ... memang garang ( mungkin sebab nak protect anak dia kut ! ) ... masing-masing teruja nak tengok anak-anaknya ... comel ke x ? ... 4 ekor anaknya memang comel2 belaka .... hehehe

... seminggu kemudian si manja pindahkan anak-anaknya kat bawah tangga pulak ... masa ni si manja dah x garang sangat ... so senang sikit nak bagi makan tapi masih x dapat tengok anak-anak dia ... aku akan pastikan si manja di keluar dari bangunan untuk dia melepaskan hajatnya ... dah satu rutinlak setiap hari aku bawa nasi dan ikan rebus untuk si manja .

... seminggu kemudia si manja pindah lagi ... tapi kali ni lokasinya memang buat aku pening kepala ... mana x nya ... lokasi ketiga bilik belakang kaunter ( berkarpet ) ... bawah meja kakitangan Perpustakaan Bergerak ( M9) ... lagipun si manja dah mula buat perangai ( melepaskan hajat kat ruang rak buku ) ... makcik cleaner pun dah mula bersuara .

... genap sebulan si manja dan anak-anaknya berumah tangga kat Lib Daerah ... aku ambil keputusan bawak balik ke rumah ... al kisah nak bawa balik rumah pun kecoh juga sebab si manja dan anak-anak sama garang beb ! ... terpaksa guna bakul sampah untuk keluar dia dari bawah meja ... sampai ada tangan yang kena cakar ... hehehe

... Alhamdulillah ... sekarang si manja dan anak2 dah x garang lagi ... selesa duk kandang yang besar ... cuma bab makan si manja ni demand sikit ... suka makanan dalam tin dan ikan kembong mentah ... x kisah lah kan ! ... yang pasti 4 ekor anaknya memang comel dan gebus ! hehehe ... nak tengok si manja ? ... kena datang rumah ( dah x nak ambil gambar kucing lagi ... dah serik ! )



  

Saturday, January 24, 2015

miko




... hari ni aku rasa sedih sangat sebab miko dah mati ... huhuhu , malam minggu lepas masa lepak depan TV ... miko pun dok lepak santai kat sebelah aku ... bezanya aku lepak layan AJL 29 tapi miko lepak layan mata lak ... masa tu miko nampak comel sangat ... tergerak hati nak snap gambar miko tidur telentang dengan empat kaki ke atas ( masa tu terlintas gak hati  ...kata orang tua " x leh ambil gambar kucing , nanti x panjang umur )

... so pagi tadi time aku sibuk uruskan kucing2 yang lain ... aku nampak miko tidur lena jer berbalut baju lama ... aku hanya perasan miko x bergerak bila x respon walau berkali-kali aku panggil ... x macam selalu ... bila aku pegang badannya yang dah sejuk dan keras ... aku jadi sebak ... bukan x pernah aku hadapi situasi macam ni ... tapi dengan miko , aku rasa lain sikit sebab miko juga kesayangan arwah bapak .


" Orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik ,
mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik
daripada setiap hal yang hadir dalam hidupnya "


Wednesday, January 21, 2015

... biarlah mereka nak kata apa pun !




 " ... biarlah mereka nak kata apa pun ! " itu tekad aku , x perlu fikirkan sangat yang penting kerja beres mengikut masa yang ditetapkan ... bak kata orang " ikut hati ... mati , ikut rasa ... binasa " so ikut iman ... insyaalah aman kehidupan ... hehehe



... banyak sangat cerita ... banyak sangat kisah ... banyak sangat versi ... dan tentunya mengundang banyak juga spekulasi ... dan x mustahil mencetuskan kontroversi ! ... " x perlu komen apa-apa sebab orang kita memang suka buat provokasi  " itu pandangan seorang sahabat lama ... dan bagi aku pulak cerita macam ni dah basi !


... hari ni punya kisah ... masa aku dok ralit susun buku kat rak , tetiba aku dipanggil ke kaunter ... PPP nak jumpa katanya ... aku dimaklumkan " kalau ada kakitangan yang nak bertukar ... buat surat kepada KB atau Pengarah ... x payah adu dalam fb atau call KB " ... Ya Allah ... masih x sudah lagi ke ? ... apa yang dapat aku komen adalah " x baik dengar cerita ... takut nanti jadi fitnah " ... bila dengar kata balas dari PPP ... aku x nak komen apa-apa lagi dah ... !

... terbaik untuk ketika ini ... adalah masing-masing muhasabah diri ... mungkin ini cara Allah tegur kita ... jangan terlalu mencari kesilapan orang hingga kita lupa kesalahan sendiri ... memang menyakitkan menerima kenyataan bila kesilapan atau kelemahan diri diperkatakan ( kalau aku sendiri pun akan sentap juga ) ... memang pahit  tapi bagi orang-orang yang berjaya di luar sana ... teguran dan kritikan ... hatta cemuhan atau hinaan yang diterima itu adalah pembakar semangat untuk berjaya .



Friday, January 16, 2015

Pedih



... sejarah sepanjang perkhidmatan aku ... bila aku tinggalkan bilik mesyuarat ( mensyuarat ke ? ) semasa perbincangan sedang berjalan ... aku pun x pernah terfikir untuk bertindak begitu ... semuanya berlaku secara spontan ... apalah makna perbincangan , kalau keputusan telah ditetapkan ... tiada erti memberi pendapat atau pandangan jika sekadar menjadi perdebatan yang membuang masa dan menyakitkan hati ... bukan niat untuk bersikap biadap atau kurang ajar tapi kesabaran aku menjadi tipis senipis kulit bawang dengan situasi ketika itu ... yang pasti aku tidak merasa menyesal atas tindakan aku ketika itu ... bagi aku itu adalah cara terbaik untuk memberi ruang kepada semua yang ada kat situ ketika itu untuk berfikir dan muhasabah diri ( ... termasuk le diri aku sendiri )

... lama berkhidmat bukan satu tiket untuk dibanggakan ... bukan juga satu sebab untuk melayakkan kita memperlekehkan kerja-kerja orang lain ... x kira lah hatta telah berkhidmat 32 tahun sekalipun ... lama atau baru bukan ukuran baik atau buruknya kerja seseorang ... x berbaloi langsung kalau telah bekerja 32 tahun tapi cara kerja macam baru setahun jagung .

... memang mudah menyalahkan  ... mengherdik  ... mengkritik  ... dan memanipulasi situasi dengan kedudukan dan kuasa yang  ada ... sehingga lupa sebenarnya kita sama taraf di sisi Yang Maha Esa ,
x perlu meraih simpati dengan cerita sedih bila merasa diri tidak dihormati ... arahan diengkari ... terasa hati bila ada yang meninggi suara ... tapi belajarlah untuk  berlaku jujur pada diri sendiri ... cari punca mengapa ? ... dan kenapa ? sesungguhnya itu lebih baik daripada menyebar cerita dengan versi berbeza yang menjurus kepada fitnah .

... sebenarnya aku dah penat untuk melalui situasi yang x pernah ada sudahnya ... apatah lagi bila perkataan kerjasama atau kawtim lebih ke arah yang salah ... setiap kali meeting , perkataan kerjasama diulang siar dan diperkatakan ... kekadang terdetik jugak dibenak hati " isk ! diorang ni faham ke idak maksud ' kerjasama ' ni ? "  ... kerjasama ni maknanya kerja bersama-sama , saling membantu antara satu sama lain bukan hari ni aku cover kau ... esok kau cover aku lak ! ... inilah situasi yang berlaku sekarang ... padahnya bila orang yang selalu dicover kena jentik sikit ... mula le berangin satu badan ... kata semua orang x guna !

... banyak perkara yang mudah tapi sering kita susahkan tapi perkara rumit kerapkali kita remehkan ... belajarlah hormati orang lain ... insyaallah orang akan hormat pada kita ... bekerjalah kerana keberkatan bukan mencari darjat ... kalau rasa ucapan terima kasih akan menjatuh status sebagai orang yang memberi arahan , x perlu kata apa-apa ... diam jer ... kan mudah !


Saturday, January 10, 2015

bahagia ... di mana ?






... secara tipikal kita sering tertipu dengan nada lemah lembut bila melontar suara ... senyum manis yang sentiasa melakar indah di wajah ... gaya anggun dan segak persis peragawan dan peragawati ... aku yang melihat kadangkala berbisik " alangkah bahagianya mereka " ... tapi bila aku mula menyelusuri reality kehidupan sebenar yang dilalui , jauh bedanya ... inilah hakikat kehidupan ... kita selalu berusaha untuk mempamerkan makna bahagia mengikut adaptasi sekeliling bagi memenuhi pandangan dan tanggapan orang pada kita ... " itu lumrah " kata seorang sahabat .


... aku mula memikirkan secara serius makna bahagia , bila ada yang bertanya " kan bahagia kalau ada kawan ! " masa tu aku diam jer ... x nak komen apa -apa sebab ada ketika ' diam itu lebih baik dari berkata ' hehehe ...


... ada yang memanifestasikan bahagia dengan adanya kemewahan , darjat , kekuasaan , kecantikan atau apa sahaja sebagai penanda aras bahagia ... kalau kemewahan jadi ukuran bahagia ... maka bila Allah tarik semula segala kemewahan dengan musibah , nescaya bahagia hanya sekadar tinggal ungkapan sahaja ... begitu juga dengan darjat , kekuasaan dan kecantikan ... tiada kekal abadi .

... makna bahagia dari perspektif aku ? mudah sahaja  " sesungguhnya dalam tubuh ini ada segumpal daging , apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuh , dan apabila ia rosak , maka rosaklah seluruh tubuh . ketahuilah ! ia adalah hati " ... so bila kita lalui kehidupan dengan hati tenang , aman dan damai maka itulah nikmat bahagia ... nikmat bahagia yang Allah kurnia lebih bermakna dengan keberkatan rezeki yang boleh dikongsi ... bila lebih kita memberi ... itu nilai nikmat bahagia bagi aku !


... x perlu jatuhkan hukum hanya bersandarkan dari pandangan zahir sahaja ... adalah lebih tanya diri sendiri " apakah aku bahagia ? " ... rumah besar , kereta besar tapi hati risau kerana bebanan hutang ... ada zuriat tapi tingkahlaku menjadi bebanan fikiran ... ada darjat dan kuasa tapi hati x keruan kerana bimbang dikhianati ... cer fikir ,  bahagia ... dimana ? 

Wednesday, December 31, 2014

Duniaku ... 2015

 
Duniaku ... 2015
 
Doa
Usaha
Nekad
Ikhlas & Istiqomah
Amanah
 

Tuesday, December 30, 2014

akhirnya ...


... penantian hampir 2 tahun berakhir hari ni 30 Disember 2014 , suasana sejuk nyaman cukup membuat aku dan kekawan teruja untuk teruskan kerja ... hehehe dan masing-masing asyik tersenyum jer ... pandang kiri ...  senyum !  pandang kanan ... senyum ! syukur Alhamdulillah ... hari ni dalam hati kami semua ada taman  daa !!!
 
 

kat kaunter 
 
ruang pengguna 
 
 wajah ceria Aan & iyah