Friday, March 20, 2015

mudahnya ...




kehidupan adalah pilihan
nak jadi baik ... berusaha jadi baik
mimpi jadi baik ... berharap jadi baik
mudahnya !


kehidupan adalah pilihan
sukar buat baik , itu pilihan
suka buat x baik , itu pilihan
pilih buat x baik , itu pilihan
mudahnya !


kehidupan adalah pilihan
niat  baik , susahkan orang
susahkan orang dengan niat baik
mudahnya !


kehidupan adalah pilihan

boleh buat baik tapi pilih buat x baik
niat  buat baik tapi x berusaha jadi baik
usaha buat baik ... niat mesti baik
itu pilihan
mudahnya ! 

Thursday, March 12, 2015

mangli


" ... jangan terlalu berharap kesempurnaan dalam diri orang lain ... " itulah yang sering aku ingatkan untuk diri sendiri ... bukan kesempurnaan yang aku inginkan ... aku tahu benar memang tiada insan yang sempurna ... yang selalu aku harapkan adalah rasa kebertanggungjawaban dalam diri demi merealisasikan amanah ... apatah lagi bila kita dengan rela hati  melabuhkan tandatangan  pada kertas  aku janji .
... sepatutnya aku dah mangli dengan situasi rencah ragam ini ... seharusnya begitu ... seharusnya x perlu berharap pun  ... dah kebiasaannya begitu ! namun hati masih lagi berharap ... dan berharap ianya akan ada perubahan ... aku cuba memahami betapa kita semua ini sentiasa dirantai dengan masalah dan kemelut dalam kehidupan ... aku cuba belajar rutin tugas sebaik mungkin ... aku berusaha memahami apa sebenarnya yang mereka lalui ... walaupun mungkin tidak sepenuhnya , sekurang-kurang aku berusaha juga .
... mendengar keluh kesah akan segala kepayahan dan permasalahan yang mereka lalui ... terdetik juga dihati ini ... adakah mereka memahami apa yang terpaksa aku lalui ? ... adakah mereka pernah cuba untuk memahami ? ... adakah mereka  berusaha untuk memahami ? ... kita selalu berharap orang lain dapat memahami permasalahan yang kita lalui , sedangkan kita tidak ... apatah lagi jika permasalahan kita itu menjadi liability pada orang lain .
... yupp ! sepatutnya aku dah mangli ... biarkan saje semua mengikut rentak yang mereka inginkan ... x perlu pusing memikirkan , kerana mereka tidak akan berubah selagi mereka gagal mengendalikan cara berfikir ... hehehe




Saturday, February 28, 2015

buai laju-laju ...


buai laju-laju
sampai pokok sena
rajin baca buku
jadi orang yang bijaksana

buai tinggi-tinggi
tinggi sampai ke bulan
jangan sombong diri
nanti tiada kawan

buai laju-laju
sampai pinggir kali
buat baik biar selalu
buat jahat ... jangan biarpun sekali !

buai tinggi-tinggi
tinggi sampai ke awan
di mana letak budi
budi terletak di hati yang dermawan

buai tinggi-tinggi
sampai hujung laman
biar merendah diri
itu tanda orang beriman

buai laju-laju
hingga hari petang
orang ramai lalu
si manja tinggal seorang

* teringat masa kecik2 dulu ... arwah mak selalu dodoikan adik dengan lagu-lagu macam gini ... sempoi jer !

Wednesday, February 18, 2015

... dari jendela itu



 
 



 
... dari jendela itu
ku memandang keluar
ada titis-titis air mengalir lesu di dinding cermin
yang kian kabur
 
... dari jendela itu
ku mencari diri ku yang hilang
dalam kelam kabus kelabu
yang kian menjauh
 
... dari jendela itu
dalam titis air yang mengalir , dalam kelam kabus
aku memohon dengan lafaz

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلاَّ اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ  

Aku bersaksi bahawa tiada tuhan ( yang sebenar ) melainkan Allah
dan aku juga bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu adalah itu adalah utusan Allah ( Rasulullah )




Saturday, February 14, 2015

mencari makrifat

... Alhamdulillah , sehari sebelum berakhirnya Pesta Buku Selangor ( 29 Januari - 8 Februari 2015 )  yang berlangsung di SACC , Shah Alam ... nama aku tersenarai untuk menghadiri ' Seminar Tempat Kerja Saya , Ladang Pahala Saya : Prof Muhaya Haji Muhamad ( sesi 11 ) dan Green Dome Publication : Ust Don , Ust Taha dan Dr. Luv ( sesi 1 ) ... bak kata pepatah " ibarat pucuk dicita ulam mendatang " ...  walaupun ketika itu kesihatan x berapa nak ok ( selsema dan batuk agak teruk jugak ) ...  aku x drive tapi tumpang member ...

... sesi 1 bersama Ust. Don yang memperkenalkan karya beliau yang terbaru " Solat & Selawat " dan beberapa buku keluaran Green Dome Publicatin ... x sempat nak singgah pun booths Green Dome Publication ... aku hanya beli 2 buku agama jer ...walaupun harga novel less 50 % ... aku cekalkan hati x nak tergoda ... takut budget lari ... hehehe

... aku nak share pengisian berkaitan Tempat kerja saya , Ladang pahala saya bersama Prof Muhaya Muhamad ... mengenai apa yang seharusnya kita lakukan dan apa yang tidak seharusnya kita lakukan ... antara lain yang diperkatakan adalah sikap yang perlu sentiasa positif ... focus pada tugas ... buang segala sikap x elok ... x de facebook ... x de gossip ... x de whatsapps ... x de umpat ... buang semua yang negative ... ganti dengan semua yang positif  ! .... buang semua keladak ! apa yang disampaikan hari tu sama seperti seminar yang pernah aku turut serta sebelum ini ... pengisiannya x banyak beza .

... aku cuba luaskan dalam skop  " kehidupan saya adalah ladang pahala saya "... banyak yang boleh kita perbuat untuk dapatkan pahala ... senyum ... bagi salam ... sedekah ... jujur dalam perbuatan ... ikhlas dalam melaksanakan tugas ... aku berusaha bersungguh-sungguh untuk mempraktikkan dalam kehidupan seharian ... hanya terkadang aku gagal mendidik hati agar lebih bersabar dengan rencah ragam perangai insan yang kerapkali menguji kesabaran ini ... Ya Allah ampuni hamba Mu yang penuh dengan kelemahan ini ...amin.

... menyelusuri tipikal  kehidupan x seindah seperti yang kita selalu inginkan ... macam juga yang sering terjadi niat yang baik tidak semestinya memberi impak positif ... beri baik , dapat baik , beri x baik , dapat x baik , beri baik tapi dapat x baik sebab beri x cukup baik ! ... yang paling penting adalah niat mesti baik dan istiqomah dalam melakukan kebaikan.
 
... lagi satu  nak share " berbuat baik dan mencari kebaikan " yang pernah aku sembang-sembangkan dengan ija semasa memandu balik dari ofis sebulan yang lepas ... bual yang biasa-biasa jer tapi aku terkesima dengan jawapan ija ... " buat baik dan cari kebaikan ... dua-dua dapat pahala kan ! "... aku pun fikir soalan seterusnya ... hehehe ... saje nak test cara kanak-kanak 10 tahun mengulas sesuatu isu ... " macam mana pulak ...ada orang buat baik tapi dapat dosa ? " ... sambil menyelak helaian mukasurat buku yang dipinjam ... ija jawab tanpa pandang muka aku ... aku senyum jer menunggu jawapan dari ija  ... akhirnya " ada ke orang buat baik dapat dosa ? ... ermmm ... ija tahu ... mesti orang tu pura-pura buat baik ! " ... aku hanya ketawa sebab aku tahu ija akan cari jawapan selamat ... agar aku x bertanya lagi ! ... aku pun x de niat nak tanya lagi ... cukup le untuk hari ini .
 
... kehidupan ini satu nikmat dari Allah ... jaga nikmat Allah dengan memberi kebaikan sesama insan.
 
~~ wallakhuaklam  ~~
 

Wednesday, February 4, 2015

hargai setiap detik kehidupan

Hari ini cuma hari ini
Hari esok itu soal nanti
Bergembiralah
Berbahagialah
Nikmatilah hidup ini
Hari ini , tak akan pernah kembali
Dan nikmati , biar kelmarin tak kan kau sesali lagi !

Monday, February 2, 2015

bila seharusnya kita berkata benar ... ?





" bila seharusnya kita berkata benar ? " ... itu ayat yang aku hantar kat yatie melalui sms malam tadi ... sebab aku dah semakin sukar untuk mempercayai atau mungkin juga rasa percaya itu dah luntur agak nya ... hehehe


" ... hendaklah kalian tetap berkata benar sekalipun menghadapi bahaya , sebab di dalam kata-kata yang benar terdapat keselamatan - hadis riwayat Ibnu Abi Ad-Dunya " ... ini ayat balasan sms dari yatie .


... nak berkata benar ni banyak duganya ... satu : memang sikap manusia  sukar terima kritik atau dinyatakan kelemahan / kekurang diri ( ... itu biasakan ! ) kedua : mereka2 yang berani berkata benar semakin pupus ( ... alasan klise yang sering diberi ... x nak hilang kawan ! ) ketiga : kalau cakap perkara yang sebenar nanti kena blacklist pulak ... hehehe ! keempat : serba salah untuk berkata benar sebab x berani ambil risiko ... dan begitu le seterusnya !


... berkata benar demi kelansungan tugas bukan untuk kritik atau menyakiti hati  ... semua yang dilakukan semata-mata untuk kebaikkan bersama ... yakin akan ada hati yang terluka  ... pasti akan ada perasaan yang terguris  ... aku yakin dan pasti , inilah masanya untuk berkata benar ... bukan untuk cari salah ... sekadar berkongsi info sekaligus memudahkan tugas masing-masing ... aku sendiri ditegur malah dikritik perihal tugas ( setiap kali dikritik atau ditegur pasal kerja maka setiap kali itu juga le aku bermonolog " x pe ... aku take note ... bukan kena potong gaji pun ! ... hehehe )


... bila aku memilih untuk menyatakan yang  sebenarnya , ia juga membawa maksud aku sudah bersedia untuk memikul risiko ... tidak disukai , masuk senarai blacklist , hilang kawan , dikata perasan atau apa saja  ... eh ! x kan x marah ? ... x kan x  sakit hati bila orang cakap macam2 pasal kita ? ... isk ! mesti le aku marah dan sakit hati , aku pun manusia biasa ... ermm ! aku akan lebih marah dan sakit bila aku ditegur atau dikritik atas sebab musabab orang lain punya tugas dan atas sebab aku tidak menyatakan yang sebenar ( tidak tegur diorang ) .


... seperti post aku sebelum ini " ... mudahnya " memang mudah sebenarnya ... semuanya pilihan ... kita mudahkan kerja ( kasi settle tugas dengan sebaiknya ) insyaallah , Allah permudahkan kehidupan kita ... bila kita susahkan orang lain , natijahnya sama le macam kita susahkan diri sendiri .


wallahuaklam