Tuesday, August 19, 2014

ermm ...





  " acik ... raya tahun depan ija nak beli kasut sarung tapi ada tumit sikit " ... itu perancangan ija untuk raya tahun depan ... " raya tahun ni pun x habis lagi , dah rancang untuk tahun depan lak " itu kata kata aku ... " ermm ija cuma cakap jer " kata ija malu2 " tahun depan tu pun kita x tahu lagi samada kita ni masih ada lagi atau tidak ... kena cakap insyaallah " ujar aku ( sabo jer le ... ! )

... sebetulnya , hidup ini sangat sederhana ... itu yang aku selalu cakap dengan ija , x perlu nak berlebih-lebih tapi bebudak ni memang agak ekstrim sikit kalau buat perancangan ( ikut aku le tu ... tapi idak le aku merancang seawal itu ... hehehe )

  " insyaallah ... doakan acik murah rezeki ye "  itu yang selalu lafazkan setiap kali ija minta sesuatu sebab aku suka sangat dengar jawapan dari mulut   " ija kan selalu doakan acik " itu jawapan skema ija yang aku suka dengar .... dan setiap kali itu juga le aku amin kan.

Wednesday, August 13, 2014

" megalomania "




... Alhamdulillah ... masih diberi kudrat untuk meneruskan tugas yang diamanahkan ... walaupun aura raya masih terasa  namun aku rasa gamitan aura odit 11 September nanti lebih lagi ... hehehe

... ini cerita 2 minggu lepas , ketika berbincang berkaitan penambahbaikan yang perlu untuk  Sudut Pertanian ... pelbagai idea yang timbul ... macam gitu ... macam gini ... tambah itu ... tambah ini ... apa kata buat macam ni ... semua tu aku take note ... bagi aku lagi banyak idea ,  lagi bagus dan minda pun berputar 360 darjah ... errmm bagaimana nak realisasikan semua idea tu ? ... dalam dok ralit pasal cadang itu ... cadang ini  , tetiba timbul pasal isu ' otai ' ( kata wani " definisi ' Otai ' adalah orang lama atau veteran dalam satu tempat kerja )

... so sebelum melelapkan mata malam semalam ... aku capai Kamus Dewan edisi keempat ... nak gak tahu ada ke istilah ' otai ' tu ... ermm x de pun , mungkin ini bahasa slanga yang nampak indah
diucapkan sebagai kiasan untuk menggambarkan seseorang yang banyak pengalaman atau lebih dulu makan garam ( ... jangan sampai kena darah tinggi ye ! ) ... dulu mungkin bila sebut ' otai ' kita akan respect sebab pengalaman tapi sekarang ni mungkin berbeza ... apa yang aku perhatikan ' otai ' lebih menjurus kepada keperibadian yang negative ( bukan semua ye ) ... tipikalnya bila sebut ' otai ' macam satu lesen untuk datang lewat ... kerja ala kadar ... al maklum orang lama ! ... dah mangli pasal kerja kununnya ...  
 
... satu lagi perkataan yang aku rasa baik juga untuk dikongsi adalah " megalomania " sesuai dengan situasi yang berlaku kat negeri kita la ni ... '' megalomania " ni adalah jiwa yang sakit ... suka berkhayal , penyakit merasa diri paling hebat dan berkuasa ... kalau dalam Islam istilah yang sesuai adalah Ujub iaitu perasaan kagum atas diri sendiri dan merasakan diri hebat .
 
... megalomania ni kita boleh jumpa kat mana-mana ... x mustahil ada kat sekeliling kita ! atau mungkin kita juga ' megalomania ' tanpa disedari ( mohon dijauhkan ye ) ... bila rasa diri hebat dan berkuasa  maka arahan diberikan pun penuh dengan rasa kehebatan dan kekuasaan .... sedangkan kehebatan dan kekuasaan itu adalah milik Nya .

... apalah yang nak dibanggakan sangat dengan gelaran ' otai ' kalau hakikatnya kita masih berada di beberapa tapak ke belakang ... apalah yang terkesan sangat dengan gelaran  ' otai ' jika pemikiran masih terjajah ...

... so kalau nak bangga sangat dengan ' otai ' pastikan ia bebas dari ' megalomania ' ... boleh gitu !
hehehehe

 

Wednesday, July 23, 2014

Tuesday, July 22, 2014

candid sebelum dan semasa odit ...


gambar2 candid yang dirakam oleh zawani ...

sebelum odit  ( 19 Jun 2014 )

perbincangan utk penambahbaikan Bah. Rujukan
 
 

 
 
 
semasa odit ( 25 Jun 2014 )
 

cenderahati Juruaudit ( Pn. Suzliana )
 
 cenderahati untuk En. khairul
 
 cenderahati utk En. Harith
 

 
 


Saturday, July 12, 2014

mudahnya ....


" kehidupan ini akan jadi lebih mudah kalau kita ambil endah hal-hal yang mudah " itu saranan  seorang sahabat sambil ketawa dalam sembang2 melalui telefon malan tadi .

... ayat simple tapi amat terkesan kat hati  ... banyak hal yang mudah menjadi rumit kerana kita yang merumitkan ... sedangkan hal penting kita selalu buat x endah !
 
... dan tentu bertambah kalut jika perkara penting tapi dianggap mudah dan sengaja buat x endah pastinya mengundang padah serta resah gelisah ... masa tu baru sedar natijah !

Saturday, June 28, 2014

Ramadhan datang lagi ...

 
 
 


cubalah untuk mengerti ...


Alhamdulillah audit dalam dah selesai pada 24 Jun lepas  ... sekarang ni preparation  untuk audit sebenar yang dijangka dalam bulan September tapi TP ada maklumkan sebelum audit sebenar akan ada sekali lagi audit dalam  pada Ogos ni ... so memang x de istilah break sehingga hari audit .
 
... ada beberapa perkara yang disentuh semasa audit dalam baru-baru ni ... seperti lazimnya audit yang terdahulu setiap kali audit akan ada penambahbaikan ... hanya kali ni aku rasa agak terkilan kerana beberapa maklumat penting yang sepatutnya diperjelaskan untuk tindakan perlaksanaan tidak dimaklumkan kepada aku dan kekawan yang lain ... x tahu dimana silapnya ? x tahu nak salahkan siapa ? atau aku juga ke yang bersalah ?
 
... minggu ni memang rasa tertekan sangat ( selalu Aan ingatkan " jangan stress kak nanti kolesterol meningkat 6 x ganda ) hehehe ... sabo jer le !

... hakikatnya bukan le stress sangat pun tapi lebih kepada keletihan minda ... letih sesangat juga rasa terkesan dengan apa yang berlaku ... hanya kerana seorang individu yang tersangkut atas faktor sikap maka post mortem dibuat melibatkan keseluruhan kakitangan ... kalau  ia pun nak buat tindakan drastik atau rombakan ... biarlah semua staf dapat hadir bukannya ketika ada staf yang bercuti ... apatah lagi rombakan itu melibatkan staf yang bercuti ... macam menjatuhkan hukuman tanpa dapat membela diri ... bila dah selalu sangat perkara ni berlaku ... aku dah mula ada tanggapan yang lain lak !

... ingatan untuk diri sendiri ( juga kepada mereka2 yang terbaca blog ini ) ... bak kata pepatah kalau berumah di tepian pantai kena berani menentang badai ... so maknanya kalau dah bahu berani memikul tanggungjawab kena lah berani juga menggalas risikonya ... bukan masa senang bertepuk tangan bila time bermasalah lemparkan kat orang lain.

... ada 3 perkara yang cuba aku elakkan " bila bercakap ia berdusta , bila berjanji ia mungkiri dan apabila  diberi amanah ia khianati " ... tapi aku selalu terkena pasal semua yang aku cuba elakkan ini ... aku cakap lain tapi orang sampaikan lain ... bila timbul masalah semua tunding jari menghala kat aku ... isk !isk !isk ! ... apa korang rasa bila ada kat tempat aku ? sesekali tu cuba le mengerti perasaan orang lain juga ... hormati reputasi orang lain .

... bagi aku kerja adalah amanah ... sedaya upaya aku cuba selesaikan walaupun adakalanya memang x masuk pun dalam skop tugas tapi memandang sudah terikat dengan fasa terakhir dalam fail meja iaitu " arahan dari masa ke semasa " maka suka atau tidak ... redha atau tidak ... kerja kena kasi settle ... maka jangan mudah letak label " tidak berkerjasama " ... aku pun keliru istilah " kerjasama " ... adakah kerjasama tu membawa maksud yang sama dengan kawtim ?

... dah bertahun-tahun di sini ... aku masih berpegang pada konsep kerja adalah ibadah ... dah nak masuk pra pencen ( istilah yang aku gunakan diri sendiri ) ... bab kawtim ni memang x de langsung melekat kat minda ... sebab x nampak rasionalnya pun ... tugas kita adalah tugas kita ... x kan jadi tugas orang lain ... lagipun  kawtim dengan manusia mungkin boleh selesaikan masalah ... bagaimana pula kawtim kita dengan yang di atas ... Yang Maha Mengetahui ... adakah boleh lepas juga ?

... pasal bab professional atau tidak diri aku ...  aku x nak komen pun ... hanya sekadar bertanya " adakah orang yang bercakap bab professional ni ... professional ? "

... aku anggap ini adalah dugaan Allah untuk hamba Nya ... dan aku yakin Allah tidak akan pernah menzalimi hamba Nya .

 

Friday, June 13, 2014

Qalam kalbu


... akhir2 ini sering kali aku jadi pemerhati tegar yang memerhati dan berusaha untuk memahami apa sebenarnya yang tersirat dan tersurat diruang lingkup kehidupan harian aku ... memerhati ... berfikir ... menilai ... " ah ! macam x de kerja kan ? " aku pun x tahu apa perlunya semua ini , mungkin sekadar memenuhi desakan naluri atau dipengaruhi oleh jurus bahan bacaan yang menjadi minat aku sekarang atau mungkin juga sebab factor usia kut ... hahaha

... apa yang menarik dari permerhatian ini ? setiap dari kita ada cerita ... ada rahsia ... ada kemahuan ... ada benci ... ada suka ... ada marah ... ada rasa x puashati ... ada macam-macam dalam diri ... adakah semua itu x bagus atau x seharusnya ada dalam diri ?

... dalam pemerhatian ini juga aku buat kesimpulan ' jika seseorang menyatakan sedia menerima teguran atau kritikan '... ianya bermaksud ' jangan berani tegur atau kritik ek ! '  so adakah ini juga bermaksud  ' jika kita tahu sesuatu perkara itu salah maka biarkan atau buat2 x tahu jer ?

... adakala kita marah ... terasa hati ... terluka bila mana merasakan orang di sekeliling seolah-olah x memahami apa yang terpaksa kita lalui atau hadapi ... kita mula buat andaian negative tapi pernahkah kita meletakan diri kita tempat mereka ( yang selalu kita nampak negative tu ) ... pernah x kita memahami apa  pula yang mereka rasa angkara sikap atau perbuatan kita ?

... sentiasa mahu yang terbaik untuk diri ... sedang diri sendiri tidak berusaha untuk buat yang terbaik ... sentiasa ingin dihargai ... tapi perlakuan sering ke arah yang tidak disukai ... selalu minta difahami ... sedangkan tindak tanduk seperti menzalimi diri sendiri ... jangan minta lebih sedangkan diri sendiri x pernah memberi ... fikirlah kenapa semua rasa negative tu bersarang dalam diri ... berserabut di minda ... hanya kita saje yang tahu apa jawabannya .

... selalu aku ingatkan diri sendiri ' beri baik , dapat baik jadi baik ... kalau beri tapi dapat x baik itu tanda Allah sedang menguji kesabaran hamba Nya ... hanya aku agak terkejut bila dapat tahu ada diantara mereka2 yang merasa cemas atau cuak untuk jadi rakan setugas aku ... mengapa ek ? ... teruk sangat ke aku ni ? ... la ni aku lak jadi takut2 untuk menjadi rakan setugas mereka2 tu ... hehehe
 
... prinsip tugas aku mudah jer ! ... masa kerja adalah untuk melaksanakan tugas yang diamanahkan ... aku akan buat sehabis baik tapi x de le sampai menindas ... yang paling penting adalah komunikasi dan kerja satu team , toleransi dan timbang rasa serta saling mudah memudahkan ... aku x suka stress walaupun selalu gak stress ... huhuhu !
 
... buat mereka2 yang merasa cemas dan cuak untuk jadi rakan setugas aku ... x de apa yang membezakan antara kita pun ... mungkin cara kerja atau pemikiran yang berbeza ... lain2 tu rasanya sama jer ... selagi kita ni memegang title pekerja ... so tugas kita adalah menyelesaikan tugas seperti yang diamanahkan kecuali le kalau sebaliknya .
 
sketsa sembang ( lokasi kaunter )
 
" dulu sebelum pindah ke sini , diorang ada pesan hati-hati kerja ngan kak mis ... kak mis tu straight
  sikit ... kalau dia kata A ... A lah " itu kata Aan
" ye ke ? ... kak mis rasa macam biasa jer ! " ujar aku
" iye kak mis " balas Aan
" ermm ... masa tu kan korang tengah praktikal ... mesti le kak mis kena skema sikit ... lagi pun masa
  tu bla ... bla ... bla ... hehehehe " panjang lebar penerangan dari aku
" so sekarang Aan rasa macam mana ? " aku tanya Aan
" ntah ... macam biasa jer ! " jawab Aan
 
kesimpulannya adalah ... apa yang kita lihat atau dengar dari orang lain , bukan le gambaran sebenar situasi hanya sekadar gossip picisan