Wednesday, September 24, 2014

syukur




... bila agaknya kali terakhir lafaz " Syukur Alhamdulillah " kita zahir dari hati bukan sekadar lafaz mainan di bibir ? ntah mengapa sejak akhir2 ini aku agak emosi sikit bila cakap bab syukur ni ... apatah lagi bila ada hubung kait dengan tempat kita mencari rezeki ... x perlulah perlekehkan atau meluahkan apa yang terbuku kat hati kununnya ' x heran pun ' dengan apa yang dimiliki sekarang ... jangan kerana  rasa x gembira dengan apa yang berlaku disekeliling  ... maka dengan mudah kita menidakkan rasa terima kasih kepada Yang Maha Mengetahui .
 
... kerja dan cabaran adalah rutin kehidupan yang x pernah ada penghujungnya ... selagi kita masih bergelar pekerja atau bekerja sendiri pun akan ada cabaran ... bagaimana seharusnya kita lalui ?  ' kalau tidak  sukakan sesuatu , ubah saja ...dan sekiranya tidak mampu mengubahnya , ubah cara kita berfikir mengenainya '  itu yang aku lakukan ketika mengalami stress ditempat kerja .
 
... perlukah lafaz syukur ketika ditimpa musibah ? ... aku mengaku mudah panik dan kalut bila sesuatu diluar jangkaan berlaku ... " acik ni cepat panik lah " itu komen Didie ( anak saudara ) ... kekadang tu bukan x usaha untuk mengawal rasa panik ni dengan kaedah yang disarankan melalui buku2 yang aku baca ... syukur Alhamdulillah walaupun x berjaya sepenuhnya ... tapi lafaz syukur itu sentiasa ada dalam hati ini , tak kira lah samada yang berlaku tu negative atau positif ... tapi ambil iktibar kesan positif dari musibah yang dihadapi ... insyaAllah , Allah akan permudahkan yang lainnya .
 
... so aku nak  share satu buku yang menarik untuk dibaca " Chicken Soup for the Soul - berfikir positif " karya Jack Canfield ( ... aku baca Edisi Bahasa Melayu ) kalau di Library Daerah Sabak Bernam , boleh cari di rak 158.1 Ca ... buku ni aku baca dengan penuh penghayatan ( hehehe ) semasa hari-hari terakhir untuk menghadpi audit ... syukur sangat sebab ia memberi impak positif  dan aku merancang untuk dapatkan satu untuk koleksi peribadi .

... syukur Alhamdulillah kerana sahabat baik aku akan menerima anugerah atas khidmat dan jasa yang disumbangkan ... tahniah !
 
 

Thursday, September 18, 2014

Sudut Pertanian di PPAS Daerah Sabak Bernam

 
 
... terbaru di Perp. Daerah Sabak Bernam adalah ' Sudut Pertanian ' ... cetusan dari idea Pen. Pegawai Perpustakaan ... masa audit yang 11 September yang lalu ... kewujudan sudut ini mendapat reaksi positif dari Pn. Norhaida hanya perlu tambahan dari segi pengisian maklumat ... dan mungkin juga susun atur yang lebih praktikal ... sebenarnya banyak perkara yang masih dalam perancangan ... semoga perancangan tersebut dapat direalisasikan meskipun terdapat perubahan di Bahagian Rujukan.
 
so kita layan gambar ' Sudut Pertanian '
 
 
dari sudut pandangan hadapan
 
pameran buku ' tanaman herba ' & dihujung ada ' jala '
 serta ' bubu tempang ' iaitu alat penangkapan ikan secara tradisional 
 
rak buku pertanian
 
 
 pameran buah sawit dan produk berasaskan sawit
 
' bubu tempang ' dan ' jala ' serta anak benih kelapa
( maaf lah klu sakit leher nk lihat gmbr ni ... hehehe )
 
 
 


Wednesday, September 17, 2014

11 September 2014 ( Audit MS ISO 9001:2008 )



... 11 September dah berlalu ... syukur Alhamdulillah audit kali ini pun berjaya tanpa ada major atau minor ... walaupun hari-hari terakhir sebelum audit terlalu banyak cabaran dan dugaan ... berjaya juga diharungi ... semua ini berkat kerjasama , persefahaman dan hala tuju yang sama sebagai pendorong untuk terus berusaha mengekalkan kejayaan yang lalu.
 
.... sebenarnya  keletihan mental dan fizikal masih terasa , sehingga saat aku mencatat coretan ini , sebenarnya aku masih berperang dengan selsema yang teruk sehingga nak bernafas pun terpaksa melalui mulut ... ini adalah kelemahan aku jika terlalu banyak fikir ia akan turut menjejaskan kesihatan  ... berkali-kali juga aku cuma buat mengawal minda seperti yang disarankan oleh Yatie tapi x berjaya ... hehehe
 
... empat perkara yang sentiasa menjadi motivasi untuk diri ... kesukaran adalah cabaran untuk berjaya ... dan untuk berjaya perlu ada usaha , doa , pemikiran yang positif dan keyakinan yang tinggi ! adakalanya sangat sukar apabila kita terpaksa memilih kepentingan diri atau kepentingan bersama ... selalunya aku memilih kepentingan bersama ... meletakan kepentingan diri sendiri ntah beberapa tapak kebelakangan demi kelangsungan satu kejayaan yang dapat mengembirakan hati semua .
 
... kejayaan yang dicapai akan lebih tinggi nilainya jika kewajiban menunaikan amanah dapat dilaksana dengan nawaitu kerana Nya . Semoga semangat setiakawan , saling membantu dan persefahaman yang terjalin akan kekal erat sentiasa .
 
... buat sahabat2 yang sama-sama  berjaya mengharungi cabaran audit ... Aan , Ayu , Nasar , Wani (PJL ) , Zam ... x lupa Din & Jefri dari Unit Bergerak ... ini adalah kejayaan kita !
 
rakaman kenangan semasa audit
 
 
taklimat oleh Pn. Suzliana ( Tim. Pengarah PPAS )
 
khusyuk mendengar taklimat
 
team Bah. Rujukan ... Nasar & Aan
 
Zam di bilik PSR
 
semakan daftar keahlian
 
menguji system OPAC
 
 semakan aduan / cadangan pelanggan dibantu oleh
Pn. Juliana Es
 
  
semakan maklumbalas pelanggan dibantu oleh
Pn. Nurul Aizan
 
cenderahati daripada Timbalan Pengarah Pn. Suzliana kepada
Juruaudit Pn. Norhaida Aini
 
 
... selesai sudah audit untuk kali ini ...  banyak lagi kerja yang perlu diteruskan dan ditambahbaik ... teruskan kerja ... kerja ... dan kerja !
 


Tuesday, August 19, 2014

ermm ...





  " acik ... raya tahun depan ija nak beli kasut sarung tapi ada tumit sikit " ... itu perancangan ija untuk raya tahun depan ... " raya tahun ni pun x habis lagi , dah rancang untuk tahun depan lak " itu kata kata aku ... " ermm ija cuma cakap jer " kata ija malu2 " tahun depan tu pun kita x tahu lagi samada kita ni masih ada lagi atau tidak ... kena cakap insyaallah " ujar aku ( sabo jer le ... ! )

... sebetulnya , hidup ini sangat sederhana ... itu yang aku selalu cakap dengan ija , x perlu nak berlebih-lebih tapi bebudak ni memang agak ekstrim sikit kalau buat perancangan ( ikut aku le tu ... tapi idak le aku merancang seawal itu ... hehehe )

  " insyaallah ... doakan acik murah rezeki ye "  itu yang selalu lafazkan setiap kali ija minta sesuatu sebab aku suka sangat dengar jawapan dari mulut   " ija kan selalu doakan acik " itu jawapan skema ija yang aku suka dengar .... dan setiap kali itu juga le aku amin kan.

Wednesday, August 13, 2014

" megalomania "




... Alhamdulillah ... masih diberi kudrat untuk meneruskan tugas yang diamanahkan ... walaupun aura raya masih terasa  namun aku rasa gamitan aura odit 11 September nanti lebih lagi ... hehehe

... ini cerita 2 minggu lepas , ketika berbincang berkaitan penambahbaikan yang perlu untuk  Sudut Pertanian ... pelbagai idea yang timbul ... macam gitu ... macam gini ... tambah itu ... tambah ini ... apa kata buat macam ni ... semua tu aku take note ... bagi aku lagi banyak idea ,  lagi bagus dan minda pun berputar 360 darjah ... errmm bagaimana nak realisasikan semua idea tu ? ... dalam dok ralit pasal cadang itu ... cadang ini  , tetiba timbul pasal isu ' otai ' ( kata wani " definisi ' Otai ' adalah orang lama atau veteran dalam satu tempat kerja )

... so sebelum melelapkan mata malam semalam ... aku capai Kamus Dewan edisi keempat ... nak gak tahu ada ke istilah ' otai ' tu ... ermm x de pun , mungkin ini bahasa slanga yang nampak indah
diucapkan sebagai kiasan untuk menggambarkan seseorang yang banyak pengalaman atau lebih dulu makan garam ( ... jangan sampai kena darah tinggi ye ! ) ... dulu mungkin bila sebut ' otai ' kita akan respect sebab pengalaman tapi sekarang ni mungkin berbeza ... apa yang aku perhatikan ' otai ' lebih menjurus kepada keperibadian yang negative ( bukan semua ye ) ... tipikalnya bila sebut ' otai ' macam satu lesen untuk datang lewat ... kerja ala kadar ... al maklum orang lama ! ... dah mangli pasal kerja kununnya ...  
 
... satu lagi perkataan yang aku rasa baik juga untuk dikongsi adalah " megalomania " sesuai dengan situasi yang berlaku kat negeri kita la ni ... '' megalomania " ni adalah jiwa yang sakit ... suka berkhayal , penyakit merasa diri paling hebat dan berkuasa ... kalau dalam Islam istilah yang sesuai adalah Ujub iaitu perasaan kagum atas diri sendiri dan merasakan diri hebat .
 
... megalomania ni kita boleh jumpa kat mana-mana ... x mustahil ada kat sekeliling kita ! atau mungkin kita juga ' megalomania ' tanpa disedari ( mohon dijauhkan ye ) ... bila rasa diri hebat dan berkuasa  maka arahan diberikan pun penuh dengan rasa kehebatan dan kekuasaan .... sedangkan kehebatan dan kekuasaan itu adalah milik Nya .

... apalah yang nak dibanggakan sangat dengan gelaran ' otai ' kalau hakikatnya kita masih berada di beberapa tapak ke belakang ... apalah yang terkesan sangat dengan gelaran  ' otai ' jika pemikiran masih terjajah ...

... so kalau nak bangga sangat dengan ' otai ' pastikan ia bebas dari ' megalomania ' ... boleh gitu !
hehehehe

 

Wednesday, July 23, 2014

Tuesday, July 22, 2014

candid sebelum dan semasa odit ...


gambar2 candid yang dirakam oleh zawani ...

sebelum odit  ( 19 Jun 2014 )

perbincangan utk penambahbaikan Bah. Rujukan
 
 

 
 
 
semasa odit ( 25 Jun 2014 )
 

cenderahati Juruaudit ( Pn. Suzliana )
 
 cenderahati untuk En. khairul
 
 cenderahati utk En. Harith