Tuesday, July 5, 2016

... maaf dipohon

maaf ...
 tutur bicara ada ketika menguris rasa
tingkah laku mengundang curiga
 aku hanya manusia biasa
tiada sempurna
sepuluh jari disusun
salam bertaut maaf dipohon
hapus segala kisah setahun
semoga kehidupan bertambah rukun

buat semua sahabat handai , rakan taulan , saudara mara dan mereka yang singgah
singgah di blog ini ...

Selamat Hariraya
Maaf Zahir Batin


 

Friday, June 24, 2016

bapak


gambar terakhir masa hariraya 2011

Al fatihah buat arwah bapak ( kembali ke rahmatullah pada 10 April 2014 bersama 10 Jamadil Akhir 1435 )

... ada yang tanya mengapa aku x menulis diblog coretan mengenai arwah ... sebenarnya waktu itu aku x punya kekuatan bercerita apatah lagi menulis berkaitan arwah bapak ... sampai saat ini aku masih merasakan seolah-olah bapak ada di rumah macam biasa .

... teringat hari2 terakhir ... bapak memang selalu x sihat ... ada ketika untuk bergerak pun perlu dibantu ... ada masanya dia mengeluh bila terpaksa mengharapkan anak-anak dan cucu untuk bangun ... duduk ... atau ke tandas , aku sedaya upaya memenuhi segala keperluan dan keinginannya .
... mereka kata ' aku kuat untuk melalui semua ini ' hakikatnya aku x sekuat mana pun ... masih ada sendu disebalik tawa ... hanya Allah yang tahu tapi kehidupan perlu diteruskan ... apatah saat menjelang syawal beberapa hari lagi.

... aku dan bapak agak kurang berkomunikasi kecuali hal-hal yang penting ... mungkin kerana aku lebih rapat dengan mak lagipun tipikal anak perempuan mesti akrab dengan emak dan aku tidak terkecuali ... apa-apa urusan semuanya melalui emak ... tapi bila emak dah tiada ( kembali ke rahmahtullah pada tahun Julai 2008 ) aku berusaha untuk membina semula komunikasi dengan bapak walaupun aku tahu bapak lebih senang meluahkan apa yang diinginkan kepada kakak .

... hakikatnya aku tahu bapak sayang semua anak-anaknya mengikut perangai kita sendiri ... bapak kurang berkomunikasi dengan aku sebab dalam banyak perkara kami sering tidak sekata ... dan aku sendiri mengaku tidak akan bersuara jika tidak sependapat dengan bapak ... bersuara bererti aku derhaka ... mungkin juga kami punya satu sikap yang sama iaitu ' keras hati ' ( itu emak yang cakap )

... aku bersyukur kerana bulan- bulan terakhir bersama bapak , Allah titipkan kesabaran yang tinggi ketika menguruskan bapak ... dan bapak juga lebih bertolak ansur dalam soal pemakanan ' bukan x boleh makan tapi kena kurangkan ' itu ayat yang aku cakap .

Al Fatihah ... semoga  arwah ditempatkan bersama-sama mereka yang bertaqwa . amin

Thursday, June 16, 2016

... bila ' orang buku ' jadi pelakon


 .... gambar lama penuh nostalgia ... inilah hasilnya bila 'orang buku ' menjadi pelakon untuk Kempen  ' 15 min Reading Break ' lokasi sawah di Sungai Besar ... kalau x silap gambar ini dirakam pada tahun 2010 dan ada diantara yang posing sakan dalam gambar ni telah menukar kerjaya dan meninggalkan dunia buku .

Friday, June 10, 2016

isk ! isk ! ... kamu lagi ?

 
... bertugas di bulan Ramadhan ni adakala memerlukan extra kesabaran yang jitu , perkara yang sempoi pun boleh menguji kekentalan hati ... apatah lagi jika berurusan dengan budak-budak yang lepak santai kat perpustakaan ... seawal 8.15 pagi dah sampai kat lobby perpustakaan walhal perpustakaan memulakan operasi jam 9.00 pagi ... alhamdulillah ramai pengguna hari ini .

... sedang ralit susun buku di Bah. kanak-kanak bersama Aan tetiba ada budak masuk " eh ! dah pukul 9 ke ? " ... " adik-adik , perpsustakaan dibuka pukul 9 ye ... ada 10 minit lagi , kakak pun belum selesai susun buku " lagipun lantai yang di mop pun belum kering lagi .

... tepat jam 9.00 pagi , aku catatkan 27 pengguna telah berada di dalam Perpustakaan Daerah Sabak Bernam ... bising sikit tu perkara biasa walaupun isyarat senyap telah aku buat ... aku perhatikan sahaja gelagat mereka dari kaunter ... buku-buku yang tadi tersusun kemas dan teratur dah berkalih kedudukannya ... ada yang sekadar melihat gambar ... ada yang sekadar selak sehelai dua muka surat buku dan letak semula ... macam-macam gelagat ada ... ada juga yang menanggis ... yo sape nak pujuk ni !

... sedang bergelut untuk selesaikan minit mesyuarat yang tertangguh hampir 2 minggu sebab nak kasi settle audit dulu ... tetiba terdengar suara

" nak pinjam buku " si kecil meletakkan  satu buku dan kad keahlian perpustakaan
" pinjam satu buku jer ? " itu yang ajukan semasa check out buku tersebut

... dan aku menyambung semula urusan minit mesyuarat yang tergendala ... sekali lagi aku terdengar suara 

" nak pinjam buku " si kecil meletakkan satu buku dan kad keahlian perpustakaan
" pinjam satu buku jer ... carilah buku lagi , boleh pinjam 10 buku tau " aku cuba memancing agar dia pinjam lebih buku tapi dia menggelengkan kepalanya ... aku senyum 

... dan aku menyambung semula kerja-kerja menaip yang tergendala ... dan sekali lagi aku terdengar suara
" nak pinjam buku " si kecil meletakkan buku dan kad keahlian perpustakaan
" isk ! isk !  kamu lagi ... tadi kata nak pinjam satu jer " dalam nada ketawa aku bertanya
" tadi tak jumpa buku ni "  si kecil menjawab sambil senyum simpul menunjukkan buku
" puasa tak hari ni ? " aku tanya lagi
" puasa " jawab si kecil dengan semangat
" alhamdulillah "  

... dan untuk sekian kalinya , aku terus menaip dengan harapan dapat diselesaikan hari ini juga ... dan aku juga berharap agar tiada gangguan lagi ... hehehe

" terima kasih " kata si kecil yang tersenyum dengan 3 buah buku yang dipinjam  mengikut langkah ibunya keluar dari perpustakaan
" sama-sama ... datang lagi ye ... bye ! " aku jawab dengan melambaikan tangan
" bye ! " jawab si kecil ( Ahmad Naufal - aku hafal namanya sebab berurusan 3 kali dalam masa 15 minit ... hahaha )


Thursday, June 9, 2016

Senyumlah wahai hati ...



... terkadang kita ni bila bercakap 'terlupa' kesantunan bahasa ( ini merujuk kepada diri sendiri ) ... itu yang sering aku cuba perbaiki bila berkomunikasi  ... beberapa hari yag lalu terlepas jua kata-kata yang aku rasa meruntun kalbu ... aku rasa kata-kata aku itu bersesuaian dengan logik situasi tapi semasa memandu untuk balik ke rumah ... macam terimbas semula  rentetan seterusnya ... ermm , aku tahu ada perasan yang terasa ... aku ucapkan istighfar dalam hati dan secara lisan astaghfirullah berulang kali hingga aku rasa ada ketenangan dalam hati ... ntahlah , bukankah lebih baik berterus terang daripada pening kepala mengolah alasan yang akhirnya ketahuan juga kebenarannya .

... begitu juga dengan situasi yang dilalui oleh seorang sahabat ... yang terkesan sangat dengan apa yang diperkatakan mengenai diri dan kerjayanya ... x tahu di mana puncanya tapi hakikatnya cerita ini mungkin telah tersebar dengan pelbagai versi yang tidak pasti  benarnya ... janganlah membina rasa gembira dengan kedukaan dan airmata orang lain ... bak kata pepatah ' jangan salahkan lantai x rata , kalau diri sendiri memang x tahu menari ... syukur dengan rezeki yang kita terima dan berusaha perbaiki diri sejajar dengan tanggungjawab yang diamanahkan ... buktikan selayaknya kita, jangan sesekali libatkan orang lain andai ada yang mempertikai ... kesian dehhh ! sama mereka yang terheret dalam masalah kita .

... alhamdulillah audit dalaman telah selesai pada 24 Mei 2016  ( terpaksa cancel cuti yang dirancang awal )... seperti selalu juga tempias tetap terpercik dekat aku ... ntahlah x tahu nak kata apa lagi dah ... bila  selalu sangat melaluinya aku jadi mangli ... sebab mengelak macam mana sekali pun tetap juga kena biasnya ... sekali lagi aku mohon sesangat jangan mudah sentap  pada teguran ( aku x nak guna istilah kritik ) tapi ambil setiap teguran itu sebagai penambahbaikkan dalam kehidupan dan kerja kita bukan menuding jari menyalahkan orang lain ... sesekali tu kena juga meletakkan situasi orang lain dalam diri kita ... apa kita rasa jika terpaksa menggalas khilaf orang lain .

... dua minggu ini penuh cabaran ... inilah pembelajaran sepanjang hayat di Universiti Kehidupan , semua layak secara total tanpa perlu sijil kelayakan ... mungkin ada yang berbangga dengan sehelai kertas yang dinamakan ijazah ... bagi yang x de ijazah ( macam aku ... huhuhu ) kena berusaha lebih sebab x de ijazah untuk dijadikan sokongan ... so  aku kena usaha lebih,  biar pun x de ijazah tapi kualiti tugas setaraf yang berijazah ... hehehe

... Audit Lloyds Register Quality Assurance untuk pembaharuan Sijil MS ISO 9001:2008  telah selesai pada Ramadhan yang pertama  6 Jun 2016 ... alhamdulillah , Allah permudahkan segalanya ... kalau ikut tentatif program yang aku terima , audit akan bermula dari jam 9.am  dan akan selesai sepenuhnya  pada jam 5.00 pm ... apa yang berlaku memang diluar jangkaan , audit selesai sepenuhnya jam 3.00 pm ... tiada tekanan dan semuanya berjalan secara santai ... aku syukur sangat ' terima kasih Allah ' ... terasa hilang semua lelah dan tekanan sebelum audit .

... meskipun audit telah berlalu namun  cerita belakang tabir sebelum audit masih terkesan dalam hati,
banyak perkara yang pada perkiraan aku tidak sepatutnya berlaku jika gerak kerja dibuat secara istiqomah ... aku tahu setiap orang ada cara kerjanya sendiri dan aku pun bukanlah berkira sangat kerana gerak kerja untuk audit memerlukan kerjasama serta persefahaman ... tiada bermakna usaha merealisasikan tugas sendiri dengan jayanya jika gerak kerja yang lain menemui jalan buntu ... audit adalah menyelesaikan tugas secara berkumpulan ... jangan susahkan orang lain dengan kerja kita yang tidak selesai ...

' Senyumlah wahai hati ... teruslah senyum '

Saturday, May 14, 2016

kita adalah ...





kita adalah ...
apa yang kita fikir
kita adalah ...
apa yang kita lakukan
kita adalah ...
apa yang kita rasa
kita adalah ...
apa yang kita mahu
kita adalah ... 
apa yang kita suka
kita adalah ...
apa yang kita benci
 apa yang kita fikir , lakukan , rasa ,mahu , suka dan benci
semua itu adalah KITA

Tuesday, May 10, 2016

... buat sahabat ( kaunter sebelah - ainraihan.blogspot.my)



dalam hidup ini ... 
yang buat hidup kita lebih bermakna bukan semata-mata kerana
kekayaan , kemasyhuran , pendidikan tinggi atau kesempurnaan yang kita miliki
tapi ... 
kerendahan hati , mampu berkongsi dan menyentuh hati orang lain yang akan
menjadi hidup kita lebih tenang dan bererti
jangan ...
sempitkan fikiran dengan sesuatu yang kita dengar tanpa meletakan
kesahihan ditempat pertama 
 

... kau rasa ?


... ini citer malan tadi , masa dok  ralit bersembang dengan member lama nun jauh di selatan tanahair tiba-tiba suara dia hilang ... senyap sunyi jer ... eh ! bateri habis dah ( teringat pengecas tertinggal kat ofis ...huhuhu )  so perbualan ditamatkan tanpa sempat ucap salam pun ... pastu cuba guna telefon rumah pun senyap sunyi juga ... isk ! kenapa x de line ni ... aku lelapkan mata malam tadi dengan perasaan yang x berapa nak indah ... hehehe

... pagi tadi jam 8.15 , aku dah parking kereta betul-betul depan TM Pekan Sabak Bernam ... kunun nak jadi orang pertama yang berurusan  dengan TM ... nak mengadu pasal line x de kat rumah ... sehingga jam 8.30 aku menunggu dalam kereta tapi tanda-tanda untuk TM mula beroperasi masih x de ... ermmm mungkin mula operasi jam 9.00 ... itu telahan aku , aku start enjin kereta menuju ke ofis Pekan ... saja nak lepak-lepak ! sepanjang masa menunggu depan TM tadi ... aku cuba untuk hubungi rakan ofis sebab nak maklumkan ' aku lewat sikit masuk ofis ' 

... 8.45 , aku sampai kat ofis Pekan ... aku x keluar kereta pun sekadar turunkan cermin tingkap jer sambil layan lagu di radio ... masa tu aku perasan seekor kucing datang kat kereta aku ... aku letak sikit bekalan yang aku khaskan untuk si manja di ofis Sg. Besar.

... jam 9.03 aku gerak semula ke TM untuk selesai urusan yang tergendala ... parking ditempat yang sama juga ... kaki melangkah keluar dari TM jam 9.10 ... alhamdulillah selesai sudah segala urusan ... moga hari ni juga TM dapat settlekan masalah line telefon kat rumah ...

... jam 9.25 selamat sampai kat ofis Sg. Besar ... ada tetamu yang ingin berurusan dengan PP ... aku cuba call PP untuk maklumkan ada tetamu menunggu ... panggil pertama x berjawab ... so aku call untuk kali kedua ... x berjawab juga , aku call sebab dimaklumkan janji temu telah dibuat ... hanya itu yang mampu aku bantu ... setelah tetamu beredar ... PP pulak call , bila aku maklumkan situasinya ... dia  citer lain versi lak ... isk ! kau rasa apa yang aku rasa ? 

... hari ini penuh dengan cerita ... cerita itu ... cerita ini ... apa yang pasti cerita pasal 13 Jun nanti lebih mendebarkan dan memerlukan kesabaran yang jitu ... !

.... siap sedia
                      berusaha !
                                   berusaha !
                                                berusaha !
                                                                 berusaha !                         
                                                                                  berusaha !