Friday, October 16, 2020

HARI KAMUS




 Alhamdulillah ... dapat ikuti Wawancara Layar Putih ITBM

bersama Sasterawan Negara

DATO' BAHA ZAIN

" Derita & Bahagia Tugas Penyusun KAMUS "

Sempena Hari Kamus

16 OKTOBER



Saturday, October 10, 2020

#kitayangberbeza

 


 #kitayangberbeza

Hari ini cer kita pandang sekeliling , apa yang berbeza dengan semalam ... masa keluar dari rumah untuk ke ofis , aku perasan ibu kucing " Si manja " dah ada anak kecik 4 ekor , semalam x de ... masa drive tadi laluan jalanraya semalam pagi satu lorong yang agak sempit , hari ni dah boleh memotong kereta sebelah kiri ... alhamdulillah

Hari ni juga tentunya berbeza dari semalam kan ... sebab semalam hari jumaat dan hari ni sabtu ... semalam agak rileks keluar rumah untuk ke ofis sebab masuk waktu bekerja jam 9.00 pagi , so sempat singgah warong beli sarapan tetapi hari ni jadi serba sistematik kerana mesti keluar rumah tepat jam 7.50 pagi sebab waktu untuk mengetik kad perakam jam 8.30 pagi πŸ˜…

Aku selalu share #kitayangberbeza ni dengan Siti Khadeeja sebab bila aku dengar luahan dia pasal alam persekolahan yang dilalui macam complicate sangat apatah lagi remaja perempuan ... semua serba x kena pulak ... alhamdulillah sebab Ija ni ada sikap x ambik peduli sangat apa kata mereka yang ada disekelilingnya ... " selagi tidak mencederakan fizikal " itulah ayat yang selalu keluar dari mulutnya ... aku terdiam " isk ! adakah aku telah mempengaruhi cara berfikir dan bertindak Ija " ... aku selalu ingatkan Ija yang paling penting jangan kasi mereka " cenderakan emosi " kita ... kalau mereka-mereka tu cederakan emosi kita " kena balas dua kali ganda " ... " eh ! acik ni cam kejam sangat " balas Ija dengan ketawa ... " ayat acik x habis lagi lah ... balas dua kali ganda kebaikan " ... " Ija tahu , selalu acik cakap cam tu " itu lah anak saudara aku Siti Khadeeja

Aku selalu berangan untuk buat sesuatu yang berbeza bila berpeluang kembali bertugas di tempat dimana aku bermula ... waima sehingga kini masih tidak pasti bila ianya akan siap sepenuhnya ... penantian yang penuh dengan pengharapan ... menghampir ke angka 3 tahun aku berkelana tugas demi amanah yang digalas ... rasa rindu sangat untuk kembali bertugas disitu 😒  

Ada juga aku bertandang ke tempat yang baru beroperasi selepas dinaik taraf hampir beberapa bulan ditutup ... tempat cantik , nyaman dan selesa ... ntah kenapa bila aku melangkah masuk , pandangan ini masih membayangkan situasi yang lama dan ntah kenapa aura keterujaan tidak hadir bersama ... mungkin aku sahaja yang berperasaan begitu kerana aku terlalu mengharapkan sesuatu kelainan yang luar biasa ... hehehe  

Sesuatu yang aku belajar dan usaha untuk menerima seadanya ... #kitayangberbeza


Tuesday, September 29, 2020

menyemai impian ...

 

 

Bila menyemai impian tidak memerlukan modal 

untuk beli tanah atau baja

hanya berbekal usaha dan doa 

😍😍😍😍😍


Saturday, September 26, 2020

alahai letihnya ...



 
... Kehidupan ini sebenarnya tidak sesukar mana pun , buat perkara yang disuruh dan jauhi perkara yang dilarang , mudahkan ! ... yang menjadi kesukaran apabila kita hilang fokus dan ikut sesuka kita jer ... pastu buat low sendiri walhal masa menuntut ilmu yang diajar lain tapi praktiknya lain maka yang tampak x ok adalah sifu yang mengajar ... kesian kat sifu yang bertungkus lumus share ilmu
 
... Agaknya apa yang first word yang keluar dari bibir korang bila kita bantu sehabis baik , tetiba time kita ziarah semula tempat tu keadaannya seperti sedia kala ... pastu owner kalut dan serba x kena serta sibuk semacam  ... kita pulak yang rasa macam nak pening lalat 😜😜
 
... Aku ni dok perhati jer , sebab dah letih nak fikir solusi terbaik untuk share dengan owner ... ye lah kita ni pun belajar ala-ala biasa jer ... tapi dok fikir 32 tahun dahulu bukan senang nak dapat kerja so bila Allah pilih untuk memikul amanah ini ... rasa syukur tu bertahan sampai hari ni ... moga ianya kekal istiqomah hingga ke garisan penamat sebagai penjawat awam ... bayangkan dari puluhan yang memohon Allah pilih kita ... sedangkan yang lain bergelut mencari pekerjaan apatah lagi bidang tugasan x memerlukan aku berpanas terik ( hanya bila aircond rosak atau black out ) kecuali kalau ada tugasan di luar .
 
... Terima kasih lah untuk kekawan yang selalu ada dan tidak berkira dalam membantu ketika aku bergelut menyelesaikan arahan tugas ... ada juga kedengaran suara-suara sumbang bila kejadiannya hanya mereka yang sama sahaja membantu 😊😊😊 ... alahai itu pun jadi isu !  
 
... Setiap dari kita amat berbeza dan perbezaan itulah yang membuat kita semua istimewa ... so bagi diri ini semua mereka yang berada disekeliling aku adalah istimewa ... x kiralah dalam lingkungan pekerjaan atau pun komuniti hatta saudara mara dan adik beradik juga ... bila berbezaan pastinya cara pendekatan dan layanan juga berbeza ... ada kawan yang boleh aku share dan sembang apa sahaja tanpa ada rasa " terasa hati " atau " sentap " sebab mereka kenal dengan baik sikap dan perangai aku ... ada kawan yang aku layan bagaikan puteri dan aku jaga betul tutur kata takut disalah erti serta menimbulkan fitnah dan paling dielak takut menjadi isu dan viral ... ada kawan yang aku hanya boleh share bab kerja sahaja , selain bab kerja tidak boleh sama sekali " takut bikin huru hara yang buat aku pusing dehh ! " πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
 
... Semua dari kita akan ada sebegini kan ... atau mungkin aku sahaja yang beranggapan macam ni ... ntah lah ! so buat mereka-mereka yang terasa atau sentap tu ... aku dengan rendah hati mohon maaf ... insyaAllah aku akan berusaha untuk buat perbaiki kelemahan diri ... meminjam kata-kata mantan pegawai yang pernah mendidik aku 28 tahun dahulu " kita x usah ubah orang tapi kita ubah cara kerja kita ,nanti diorang akan berubah tanpa diorng tahu " ... tq En . Mizuar bin Udin ( moga sentiasa dalam keberkatan dan lindungan-Nya ) ... memula tu agak blurr juga nak faham ... aku hanya lakukan kerja macam biasa , x de kelainan , bak kata bebudak sekarang " ikut flow " tapi kesannya luar biasa biar pun laluan amat berliku .
 
#kitayangberbeza
 

Tuesday, September 15, 2020

melukut

 

 

... September ni agak kalut dengan pelbagai arahan yang menuntut keikhlasan hati dalam memaknakan sebuah kebenaran , so untuk elak bias aku putuskan menunda membuat penilaian pada waktu dan tarikh yang lain ... sekadar scroll melihat pengisian apa yang perlu dinilai sahaja ... dan akhirnya aku abaikan jer ! bukan niat untuk menongkah arus kebiasaan tetapi aku hanya mengikut gerak hati 

... Kerapkali aku rasa sedikit keliru dan kalut dengan arahan yang x konsisten berkaitan sesuatu perkara sebab arahan sentiasa berubah mengikut siapa yang memberi arahan ... dalam banyak hal aku ambil pendekatan lebih kepada memerhati dan menunggu arahan seterusnya serta berusaha keras untuk memberi yang terbaik atas semua permintaan .

... Arakian , berbaki 7 tahun ini ( dengan izin Nya ) aku hanya ikut flow , lebih memerhati , berusaha memenuhi arahan ( ... x kira masa ? ) , berusaha untuk kurangkan bersuara ( eh ! macam susah sangat kan ... hehehe ) .

... Ada ketika bila menyelusuri denai pengalaman yang pernah aku lalui ... aku teringat selalu buat perbandingan berkaitan perkataan " melukut "  

Thursday, September 10, 2020

STRESS ...

 


Apa itu Stress ?
 
Suatu keadaan yang dinamik
menyebabkan individu berdepan 
dengan peluang , kekangan atau
desakan terhadap apa yang 
dihasratkan. Pada masa yang sama 
wujud ketidakpastian akan hasilnya
dan hasil tersebut adalah penting
kepada individu tersebut
( Robbins , 1993 )

Apakah yang akan terjadi
sekiranya saya tidak ambil berat 
masalah stress yang dihadapi ?

1  . Mudah keletihan dan cepat penat
2  . Kekecewaan
3  . Hilang semangat " burn out "
 
Apa perlu saya lakukan untuk mengurangkan stress?
 
1  . Perlu menerima kenyataan yang anda sedang mengalami stress
2  . Kenal pasti punca yang menyebabkan anda stress
3  . Pelajari teknik dan kaedah pengurusan stress
4  . Sekiranya tiada perubahan dalam TAHAP stress yang anda hadapi
( selepas tiga minggu anda amalkan teknik pengurusan stress )
berjumpalah dengan pakar / kaunselor dan dapatkan bantuan

Tips Mengatasi Stress dengan 10 B
( Amalkan Tips Mudah tangani Stress Serta Merta )
 
Bertenang
Bernafas Secara Dalam
Berkata " relaxlah "
Beribadat
Berkongsi Perasaan / Masalah Dengan Seseorang
Berurut
Berehat Dan Mendengar Muzik
Beriadah
Bersenam
Berfikiran Positif
   
 PERBEZAAN STRESS DAN DEPRESI
 
" STRESS " 
 * mempunyai pencetus yang jelas
* berkaitan dengan peristiwa hidup
* berkaitan dengan peristiwa semasa
* stress positive : membawa kepada hasil yang diperlukan
* stress negatif : membawa kepada kemudaratan diri
* masih boleh diurus oleh diri
* masih boleh diurus oleh diri sendiri @ dengan bantuan orang lain
 
" DEPRESI "
* berasa sedih melebihi 2 minggu
 * terlalu mudah tersinggung
 * hilang keyakinan diri , emosi berubah-ubah
 * sering mengalami perasaan bersalah dan sering rasa terganggu
* kerap memikurkan tidak mahu meneruskan lagi kehidupan harian
* mengalami kesukaran untuk memberi tumpuan terhadap tugasan , rutin harian

 
~ sekadar perkongsian ~

      

Wednesday, September 9, 2020

... balas 2 X

 


... Alhamdulillah , selesai sudah salah satu proses rebranding yang memerlukan kudrat dari kawan-kawan , selama 2 hari berkampung waima dengan team yang berlainan ... terima kasih daun keladi untuk semua yang terlibat ... gotong royong hari pertama 7 September agak meletihkan kerana melibatkan kerja-kerja angkat mengangkat , mengasing , memindahkan serta memasukan buku-buku ke rak yang telah siap di  labeling sementara ... apatah lagi cabaran memindahkan buku-buku dari GF ke tingkat 1 melalui tangga dengan kaedah rantaian guna tenaga ... maaf lah sebab memilih atau lebih kepada paksaan jer untuk merealisasikan jayanya semua buku rujukan sampai ke destinasinya ... Ayu , Fazilla , Raihan , Mar , Shima , Zamri , Din , Jaf  ... termasuk tuan rumah Faie , Nurul dan Kak Jis .

 ... Hari ke 2 , gotong royong melibatkan staf  lain lak , antara yang terlibat Suzana , Bunga , Fikah , Shima , Jaf dan Din serta staf tuan rumah ... gerak kerja agak lebih santai tapi memerlukan kesungguhan dan kesabaran sebab ianya melibatkan penyusunan semua buku mengikut klas dan proses mengira jumlah keseluruhan buku yang berada di rak ... alhamdulillah atas kerjasama  semua staf  terlibat selama 2 hari ... kerja dapat diselesaikan seperti yang dirancang ... terima kasih juga pada tuan rumah untuk jamuan yang best ...😍😍😍

 ... Tetiba aku teringat semasa perbincangan mengenai perancangan untuk gotong royong dijalankan , aku telah diarahkan untuk menunggu kehadiran Pegawai dari HQ di PD. Kampung Banting ... ok lah sebab ketika itu aku masih menguruskan kutipan hasil , bil utiliti , kad perakam dan hal-hal lain di PD. Batu 38 untuk dibawa ke HQ pada hari jumaat ... memandangkan lokasi antara keduanya tidak jauh dan masih dalam kawasan aku setuju sahaja ... aku gerak ke Kampung Banting ... alhamdulillah semua buku telah tersusun kemas ... tahniah fikah 😍😍

 ... Perincangan mengenai perancangan gotong royong bersambung di Pekan Dataran Sabak ... memula tu aku ambil pendekatan diam sahaja ... kerana aku aku anggap ulang siar perbincangan di Kampung Banting ... aku sekadar mencatat untuk rekod segala arahan ... aku terkesima kejap bila tetiba nama aku disebut untuk turut serta dalam gotong royong dan ntah kenapa ... spontan jer pulak boleh terkeluar ayat "  saya perlu bawak rotan sekali ke " hehehehe  ... ek ! awat lah ayat brutal ni leh terkeluar ... walaupun dalam nada bergurau aku dapat rasakan aura berbezaan pada mereka yang mendengarnya ... bak kata pepatah pepitih " sekilas ikan di air , tahu jantan betinanya " tapi apa nak dikatakan kata telah terlontar ... redha jer lah apa komen diorang .

 ... Mungkin ada yang tertanya dan tersalah sangka bila kerap sangat ungkapan ni aku lafazkan " kalau korang sekali , kak mis akan balas 2 kali " ayat ni aku lafazkan untuk motivasi diri sendiri sebenar atau sekadar memujuk diri untuk tidak ambil peduli sangat atas tindakan atau perbuatan yang mengguris hati ... setiap kali hati ini terluka atas perbuatan mereka ... aku akan balas 2 kali ganda kebaikan kepada mereka , itulah terapi untuk hilangkan rasa sedih dalam hati πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ