Friday, October 24, 2014

Salam MAAL HIJRAH 1436 H

 
 Salam Maal Hijrah
1436 Hijrah

... tetiba aku rasa sebak !


 
... selalu orang kata " tempat jatuh lagi dikenang , inikan pula tempat bermain " tapi aku olah sikit ayat ni jadi macam gini " tempat jatuh lagi dikenang , inikan pula tempat cari rezeki " ... sejak berpindah tugas ke daerah kelahiran pada 2010 ... ini adalah kali kedua aku singgah di situ ... bukan aku sudah melupakan tempat bernaung selama 16 tahun ... beberapa kali juga merancang nak singgah bila ada urusan di HQ tapi x pernah terlaksana ... !
 
... 20 Okt 2014 , dalam perjalanan balik dari menghadiri Kursus Pemahaman Elaun Dalam Perkhidmatan dan Kerja Lebih Masa di Perpustakaan Daerah Kuala Selangor ... aku memang tekad nak singgah juga di Perpustakaan Cawangan Tanjung Karang ... jika 16 tahun dulu ... menapak tangga dengan sepatu bertumit tinggi ( walaupun x le tinggi sangat ) ke tingkat 2 bagaikan satu senaman tapi kali ini ... aku menapak satu persatu anak tangga dengan rasa sesuatu yang x terzahir dengan kata-kata ! ... hanya perkataan ini yang terlafaz " Ya Allah ... hati-hati ... boleh ke ... minta maaf " yang aku tujukan pada sahabat ada bersama aku ketika itu .
 
... melangkah ke anak tangga terakhir " Alhamdulillah ... sampai juga " terasa semput  ( mungkin sebab faktor usia kut ! ... hehehe ) ... melihat sekeliling yang suram dan kelam ( sebab lampu banyak yang tidak berfungsi ) ... lompong di lelangit ( siling banyak rosak ) ... kehangatan dibayangi dengan kipas ( aircond rosak ) ... teringat ketika aku melangkah keluar 21 Okt 2010 untuk berhijrah tugas ... aku menitiskan airmata kerana bagi aku ... inilah tempat aku belajar erti mencari keberkatan rezeki ... belajar mengenal diri ... belajar membina jati diri ... sesungguhnya banyak sangat nostalgia pahit manis sepanjang aku bertugas di sini .
 
... melihat suasana berbeza kini ... aku berharap kepada sahabat-sahabat yang akan memulakan langkah seterusnya di sini ... jadikan ini satu cabaran dalam kerjaya kita ... jangan peduli apa orang akan kata ... tapi yakinlah Allah peduli setiap apa yang kita perbuat .
 

 
 
 
 
... maah & syikin  " good luck and be the best " insyaAllah .



Thursday, October 23, 2014

... isk ! sabo je ...


... kalau x cakap diorang ingat kita suka dengan apa yang diperkatakan ... kalau  berterus terang menyatakan kita x suka apa yang diorang perkataan ... dikatanya kita sensitive lah ... x leh nak bergurau lah ... tapi hakikatnya kalau gurauan tu menyentuh hal-hal yang berkaitan peribadi ... rasanya manusia yang x de perasaan jer yang boleh senyum bahagia !
 
... hari ni aku hangin juga dengan sikap manusia yang teruja buat gurau senda x berapa nak cerdik ... pastu sesuka hati main petik jer nama orang lain ... dah lama sangat aku dok perhati jer ... dan dah lama juga aku bersabar jer ... kalau pun nak provokasi kena faham sensitivity orang lain ... jangan main hentam keromo ... cer letak diri sendiri ditempat yang orang yang diprovokasi tu ... ?
 
... aku ni manusia biasa , tahap kesabaran pun x le seteguh mana ... selalu tu aku masih berusaha mengawal tapi hari ni ... dengan apa yang aku lihat dan dengan apa yang dengar ( masih terngiang-ngiang di telinga ) ... aku mula memikirkan apakah selama ini apa sahaja yang terlafaz darinya sekadar provokasi untuk meraih simpati .
 
... teringat aku pesanan seorang sahabat akan tiga perkara perhati , nilai dan hati-hati
 
 
* pengajaran paling berharga
 

Tuesday, October 14, 2014

... x tahu nak kata apa dah !


" ... x tahu nak kata apa dah ! "  hanya itu yang mampu aku lafazkan dalam hati ... kalau boleh hari ni dah malas nak emosi atau membebel macam semalam ... tapi ada jer  benda yang aku rasa sesuatu macam semalam ... istighfar banyak2 dalam hati .
 
... hari ni punya kes ( 11/10/14 ) ... pasal cuti ... pelik juga bila korang hilang waktu ofis beroperasi ( tanpa isi  borang cuti ) ... aku lak yang kena ceramah mengapa diorang x isi borang cuti ... isk! sudah-sudahlah dengan lawak yang x berapa nak cerdik tu ... letih tau dengan situasi macam ini ... dah beberapa kali aku maklumkan ... aku sekadar merekodkan cuti jika borang cuti lengkap diisi sampai ke tangan aku  ... so yang mengisi borang cuti adalah empunya diri yang hendak bercuti ... x kan le nak isi borang cuti pun aku gak kena buat ... ermmm memang mengarut lah kan !

 ... klu boleh dah x nak ulas atau komen pasal citer macam gini ... tapi terpaksa juga bersuara sebab setiap kali isu ni timbul ... orang yang pertama kena dengar ceramah percuma ni mesti aku ... atas alas an aku yang uruskan fail berkaitan ... bukan ke lebih baik perkara ini dirujuk terus kepada orang berkenaan ... kenapa x isi borang cuti ? mudah kan !... x perlu guna orang tengah untuk menyampaikan pertanyaan atau arahan . 
 
... inilah natijahnya " bila perkara yang mudah tapi buat x endah , perkara yang penting tapi x ambik kisah " ... akhirnya diri sendiri susah ... pastu menyusahkan orang lain lak !
 

Friday, October 10, 2014

maaf ...

 
 
" maaf untuk Aan , Ayu dan Wani "
hari ni k'mis rasa teruk sangat sebab memaksa korang mendengar luahan hati
dan terpaksa juga mendengar bebelan ... hehehe
rasa macam ada sesuatu tau ... kalau x diluahkan
so maaf sesangat kalau korang pulak rasa sesuatu  ...hehehe
 
Alhamdulillah
semua perkara yang membuat k'mis rasa sesuatu tu
dah selesai
 
tq kat korang yang sentiasa
beri perhatian atas luahan hati k'mis
bagaimana esok ?
tunggu ...... !
 

 
 


" Ya ... Rabbi "




Ya ... Rabbi
ku pohon ampunan -Mu
 kerana sering gagal mengasuh hati
agar lebih bersabar menghadapi ujian Mu
   
Ya ... Rabbi
ku pohon ampunan -Mu
kerana tidak berupaya mengekang kekhilafan
yang berlaku dan terus berlaku

Ya ... Rabbi
ku pohon ampunan - Mu
kerana menitiskan airmata bukan kerana Mu
tetapi hanya kerana amarah pada sikap picisan manusia
 
Ya ... Rabbi
berikan aku ketabahan dan kekuatan
untuk semua duga Mu
sesungguh aku lebih takutkan dosa pada Mu
 
~~ amin ~~
 




 

Wednesday, September 24, 2014

syukur




... bila agaknya kali terakhir lafaz " Syukur Alhamdulillah " kita zahir dari hati bukan sekadar lafaz mainan di bibir ? ntah mengapa sejak akhir2 ini aku agak emosi sikit bila cakap bab syukur ni ... apatah lagi bila ada hubung kait dengan tempat kita mencari rezeki ... x perlulah perlekehkan atau meluahkan apa yang terbuku kat hati kununnya ' x heran pun ' dengan apa yang dimiliki sekarang ... jangan kerana  rasa x gembira dengan apa yang berlaku disekeliling  ... maka dengan mudah kita menidakkan rasa terima kasih kepada Yang Maha Mengetahui .
 
... kerja dan cabaran adalah rutin kehidupan yang x pernah ada penghujungnya ... selagi kita masih bergelar pekerja atau bekerja sendiri pun akan ada cabaran ... bagaimana seharusnya kita lalui ?  ' kalau tidak  sukakan sesuatu , ubah saja ...dan sekiranya tidak mampu mengubahnya , ubah cara kita berfikir mengenainya '  itu yang aku lakukan ketika mengalami stress ditempat kerja .
 
... perlukah lafaz syukur ketika ditimpa musibah ? ... aku mengaku mudah panik dan kalut bila sesuatu diluar jangkaan berlaku ... " acik ni cepat panik lah " itu komen Didie ( anak saudara ) ... kekadang tu bukan x usaha untuk mengawal rasa panik ni dengan kaedah yang disarankan melalui buku2 yang aku baca ... syukur Alhamdulillah walaupun x berjaya sepenuhnya ... tapi lafaz syukur itu sentiasa ada dalam hati ini , tak kira lah samada yang berlaku tu negative atau positif ... tapi ambil iktibar kesan positif dari musibah yang dihadapi ... insyaAllah , Allah akan permudahkan yang lainnya .
 
... so aku nak  share satu buku yang menarik untuk dibaca " Chicken Soup for the Soul - berfikir positif " karya Jack Canfield ( ... aku baca Edisi Bahasa Melayu ) kalau di Library Daerah Sabak Bernam , boleh cari di rak 158.1 Ca ... buku ni aku baca dengan penuh penghayatan ( hehehe ) semasa hari-hari terakhir untuk menghadpi audit ... syukur sangat sebab ia memberi impak positif  dan aku merancang untuk dapatkan satu untuk koleksi peribadi .

... syukur Alhamdulillah kerana sahabat baik aku akan menerima anugerah atas khidmat dan jasa yang disumbangkan ... tahniah !
 
 

Thursday, September 18, 2014

Sudut Pertanian di PPAS Daerah Sabak Bernam

 
 
... terbaru di Perp. Daerah Sabak Bernam adalah ' Sudut Pertanian ' ... cetusan dari idea Pen. Pegawai Perpustakaan ... masa audit yang 11 September yang lalu ... kewujudan sudut ini mendapat reaksi positif dari Pn. Norhaida hanya perlu tambahan dari segi pengisian maklumat ... dan mungkin juga susun atur yang lebih praktikal ... sebenarnya banyak perkara yang masih dalam perancangan ... semoga perancangan tersebut dapat direalisasikan meskipun terdapat perubahan di Bahagian Rujukan.
 
so kita layan gambar ' Sudut Pertanian '
 
 
dari sudut pandangan hadapan
 
pameran buku ' tanaman herba ' & dihujung ada ' jala '
 serta ' bubu tempang ' iaitu alat penangkapan ikan secara tradisional 
 
rak buku pertanian
 
 
 pameran buah sawit dan produk berasaskan sawit
 
' bubu tempang ' dan ' jala ' serta anak benih kelapa
( maaf lah klu sakit leher nk lihat gmbr ni ... hehehe )
 
 
 


Wednesday, September 17, 2014

11 September 2014 ( Audit MS ISO 9001:2008 )



... 11 September dah berlalu ... syukur Alhamdulillah audit kali ini pun berjaya tanpa ada major atau minor ... walaupun hari-hari terakhir sebelum audit terlalu banyak cabaran dan dugaan ... berjaya juga diharungi ... semua ini berkat kerjasama , persefahaman dan hala tuju yang sama sebagai pendorong untuk terus berusaha mengekalkan kejayaan yang lalu.
 
.... sebenarnya  keletihan mental dan fizikal masih terasa , sehingga saat aku mencatat coretan ini , sebenarnya aku masih berperang dengan selsema yang teruk sehingga nak bernafas pun terpaksa melalui mulut ... ini adalah kelemahan aku jika terlalu banyak fikir ia akan turut menjejaskan kesihatan  ... berkali-kali juga aku cuma buat mengawal minda seperti yang disarankan oleh Yatie tapi x berjaya ... hehehe
 
... empat perkara yang sentiasa menjadi motivasi untuk diri ... kesukaran adalah cabaran untuk berjaya ... dan untuk berjaya perlu ada usaha , doa , pemikiran yang positif dan keyakinan yang tinggi ! adakalanya sangat sukar apabila kita terpaksa memilih kepentingan diri atau kepentingan bersama ... selalunya aku memilih kepentingan bersama ... meletakan kepentingan diri sendiri ntah beberapa tapak kebelakangan demi kelangsungan satu kejayaan yang dapat mengembirakan hati semua .
 
... kejayaan yang dicapai akan lebih tinggi nilainya jika kewajiban menunaikan amanah dapat dilaksana dengan nawaitu kerana Nya . Semoga semangat setiakawan , saling membantu dan persefahaman yang terjalin akan kekal erat sentiasa .
 
... buat sahabat2 yang sama-sama  berjaya mengharungi cabaran audit ... Aan , Ayu , Nasar , Wani (PJL ) , Zam ... x lupa Din & Jefri dari Unit Bergerak ... ini adalah kejayaan kita !
 
rakaman kenangan semasa audit
 
 
taklimat oleh Pn. Suzliana ( Tim. Pengarah PPAS )
 
khusyuk mendengar taklimat
 
team Bah. Rujukan ... Nasar & Aan
 
Zam di bilik PSR
 
semakan daftar keahlian
 
menguji system OPAC
 
 semakan aduan / cadangan pelanggan dibantu oleh
Pn. Juliana Es
 
  
semakan maklumbalas pelanggan dibantu oleh
Pn. Nurul Aizan
 
cenderahati daripada Timbalan Pengarah Pn. Suzliana kepada
Juruaudit Pn. Norhaida Aini
 
 
... selesai sudah audit untuk kali ini ...  banyak lagi kerja yang perlu diteruskan dan ditambahbaik ... teruskan kerja ... kerja ... dan kerja !