Thursday, April 27, 2017

akhirnya ...



akhirnya ...
setelah beberapa kali 
menunda
meminda
memikir
akhirnya ...
aku ada masa untuk diri sendiri !!!!
Cuti ....


' nasib baik ! '




... agaknya dalam sehari berapa kali kita ber ' nasib baik '? ... sekali ... dua kali atau berkali-kali ?... ungkapan ' nasib baik ' ni , kita ucapkan beberapa kali dalam sehari bila mana kita merasakan terlepas atau bebas   dari sesuatu yang kita tidak suka .

... hakikatnya apa yang kita rasa ' nasib baik ' itu lebih kepada peluang kedua yang Allah beri ( itulah luahan seorang sahabat yang bergelut dengan masalah jantung ) ...waima perkara yang kita x berapa nak buat kita gembira pun masih boleh dikira nasib baik ...  " x de istilah tidak bernasib baik bagi orang yang beriman " itu kata seorang sahabat .

... Alhamdulillah , aku diberi peluang kedua untuk merasai pengalaman bertugas di perkhidmatan desa ... meskipun hanya lima hari , ianya tetap pengalaman berharga kerana bukan semua orang berpeluang melaluinya ... dari daerah ditukarkan ke cawangan ... 16 tahun di cawangan , diarah pindah semula ke daerah ... walaupun  perancangan awalnya ke desa ... so bila terima arahan bertugas di desa , aku agak teruja sebenarnya ... mungkin bagi orang lain perpindahan adalah sesuatu yang amat dihindari atau ditakuti ... ada juga yang berharap untuk stay kat situ sampai bila-bila !

... setiap orang punya tanggapan atau pandangan yang berbeza ... bagi aku dalam apa jua situasi atau cabaran adalah peluang kedua atau pun nasib baik untuk aku ... jangan lihat kesukaran tapi lihat pengajaran yang kita dapat .

... nasib baik kerana dikelilingi sahabat , kawan dan taulan yang sentiasa positif ... !

Thursday, April 13, 2017

Jom Baca Bersama untuk 10 minit

siap sedia untuk Jom baca bersama 10 minit
tarikh : 25 April 2017
lokasi : ?

Friday, April 7, 2017

Aira Sofea

telatah Oya atau Ufia
1 tahun

... koleksi terbaru !


... buku lagi?  ... nak buat macam mana kan  dah hobi ... masa bertugas kat Lib Tanjong Karang dulu, hobi aku kumpul sampul surat hari pertama ... bila bertukar lokasi bertugas di Lib Daerah Sabak Bernam ... minat untuk menambah koleksi buku pula ... bila shopping buku bertambah mudah melalui online ... dah tu ada less dan postage lak percuma ... tu yang ketagih ... lagi pun aku memang suka membaca ... !

Koleksi novel yang dibeli semasa lawatan ke PSB 2017 SACC
1 April 2017

koleksi novel Jemari Seni , aku beli online .. novel Rooftop Rant karya Hlovate tu 
Shima yang empunya ... sekadar tolong belikan .

Noor Suraya adalah antara novelis yang jadi favourite ,

Bait kata ' benarkah tidak semua ombak akan menemui pantai ? '
begitu puitis sekali tercatat di muka depan novel yang aku beli melalui
online amat bermakna sekali ... rasa bertuah sebab ada catatan dari penulis !

Flexipack untuk pembelian online Jemasi Seni ... postage RM 6.00

Novel Karyaseni ini pun aku beli online

Thursday, April 6, 2017

... selagi ada daya


... positif dan tidak mudah putus asa , itu perkara kedua dalam misi menyingkir mustahil ... berusaha dan terus berusaha ... untuk kekal positif  memerlukan ketabahan , kegigihan yang berterusan ... kena biasakan diri dengan situasi sekeliling yang selalu bikin pusing ... hehehe

... kekadang apa yang kita harapkan tidak semestinya akan jadi kenyataan ... tapi ini tidak bermakna kita akan berhenti berharap ... apatah lagi jika kita berharap dengan disertai doa ... insyaAllah , akan ada jalan penyelesaian tak kira cepat atau lambat ... 

... acapkali juga kita terperangkap dalam keadaan yang amat menyulitkan ... tersepit antara benar dan khilaf ... dihimpit antara realiti dan jati diri ... dikuasai emosi sehingga menghilangkan sifat baik dalam diri semata-mata demi survival ... 

... alhamdulillah , hari ini aku dah settlekan tugas-tugas hakiki ... hanya beberapa perkara yang berkaitan arahan semasa masih dalam proses ... aku  terhutang 2 kertaskerja ... baru 30 % siap , aku rasa macam hilang arah sekejap ... tu yang tertangguh ! hehehe

... azam untuk settle semua sebelum peghijrahan sementara ... semoga Allah permudahkan segala urusan . amin

Tuesday, March 28, 2017

selepas 32 tahun ...


...  selepas 32 tahun x bersua muka , akhirnya kami jumpa semula pada 12 Mac 2017 di Ipoh , Perak
terima kasih pada puan rumah yang sudi mengundang dan mempertemukan kami semula ... banyak kenangan semasa aku mengikuti latihan kat PLPM ( Pusat Latihan Pertanian Manong , Kuala Kangsar ) pada tahun 1985 ... kami berempat ni agak akrab walaupun usia berbeza ... diantara kami berempat ni ... aku yang paling muda ( lepasan SPM masa tu )  dan Kak Ila yang paling tua ( penyabar dan murah dengan senyuman ) ... Kak Sobah dan Mimie pula sebaya tetapi berbeza karakter... Kak Sobah ni tegas orangnya dan Mimie ni walaupun paling kecik molek orang tapi berani dan berdikari sangat ... lagipun kami berjiran katil .

... syukur alhamdulillah ,  selepas 32 tahun ... kami masih dipertemukan , semoga akan ada lagi pertemuan2 selepas ini ... dan selepas 32 tahun juga , baru aku tahu ... aku ada secret admire ! ... hehehe ... itu citer dulu le ... masa kat PLPM ... " x nak tahu ke siapa gerangannya ? " tanya Kak Sobah ... " x perlu kut , biarlah kekal sebagai secret admire ... boleh gitu " itu jawaban aku .

dari kiri Kak Sobah , Mimie , Me , Kak Ila & Zul ( suami Kak Sobah )







Monday, March 20, 2017

... menyingkir mustahil


... hanya Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba Nya ... keyakinan itu membuatkan aku terus kekal tabah dan sabar dalam apa jua situasi ... minggu lepas aku lalui lagi situasi yang menyakitkan ini , meskipun telah berkali melaluinya ... tetapi rasa sedih dan sebak tetap singgah dalam hati ... seharusnya aku dah mangli dengan situasi sebegini ... diperlekeh ... diumpat keji ... disalaherti ... difitnah mempasirkan periuk nasi ... dan pelbagai salah faham yang menguris emosi ... meskipun ada ketikanya  airmata ini menitis juga .

... insyaAllah , apa yang berlaku ini tidak melunturkan semangat untuk meneruskan  misi menyingkir mustahil ... citer-citer yang tersebar dan disebar tu adalah resam manusia yang dah jadi  tabiat ... seronok agaknya kalau menjadi orang pertama yang dapat info ... dan menjadi orang pertama yang menyebar luaskan info waima tanpa kesahihan info tersebut .

... perkara pertama dalam misi menyingkir mustahil adalah  maaf ... meminta maaf  dan memaafkan , so aku berusaha keras untuk memaafkan walaupun agak sukar melupakan ... lagipun aku x nak genggam bara api ... x mahu stress memikir perkara sia-sia ... teringat aku bait-bait ayat dalam buku yang sedang aku sekarang " orang yang memberi maaf itu bukan sahaja menghapuskan dosa, tapi memudahkan jalan ke syurga " 

wallahuaklam ... 

 

Friday, March 10, 2017

gambar dulu-dulu ...


... ni cerita minggu lepas , bila ada seorang lelaki singgah kat kaunter tempat aku bertugas  bertanyakan " ini Kak Mis kan ... ? " ... aku terkejut dan seraya tersenyum " haah ... " " Kak Mis kenal saya tak ? " ... " x ingat lah "  ... dan dia hulurkan 2 keping gambar ni .... Allahukhbar ... x sangka sebab dah hampir 24 tahun ... Muhd Rafhan Rozsal masih ingat dan simpan gambar masa aku buat aktiviti pada 1993 ... rasa terharu sangat ... dia kata gambar ni rakam masa umur dia 10 tahun ... dan 1994 aku memulakan tugas di Perpustakaan Cawangan Tanjung Karang .

... aku berazam nak selongkar laci kat rumah nak cari gambar-gambar lama semasa bertugas di Daerah Sabak Bernam ... dulu memang hobi aku ambil gambar bila buat aktiviti guna kamera yang guna filem ... pastu hantar kedai untuk cuci dan share dengan bebudak yang selalu ikut aktiviti aku ..

... Apa pun terima kasih Muhd Rafhan Roszal berikan memories manis pada Kak Mis dengan 2 keping gambar ni ... hehehe


 lakonan aksi sebabak tahun 1993
bila ingat balik memang lucukan aksi diorang ni 
tapi x de sorang pun jadi pelakon filem
( semasa aku bertugas di Perp. Daerah Sabak Bernam )




Thursday, March 9, 2017

... pahat masih berbunyi !




... komen aku " ermmm ... "( x komen apa-apa sebab aku x pernah bertugas bersama so  x adil jika aku komen berdasarkan cerita orang )  bagi aku ini perkara biasa ... tiada yang luar biasanya , sukar sangat untuk memenuhi piawaian mengikut kemahuan dan kefahaman jika kita berada dalam satu organisasi ... semakin ramai , semakin banyak pendapat , semakin banyak pandangan , semakin banyak permintaan dan semakin banyak juga hal-hal yang adakala tanpa diduga atau diluar jangkaan .

... komen orang disebelah kiri ,  semasa perkara ini diutarakan " ... muhasabah diri itu yang terbaik ... semasa kita ada peluang dan ruang , kita abaikan ... ikut suka tanpa fikir apa orang lain fikir pasal kita ... sekarang ni di hujung-hujung baru kita harap orang fikir pasal kita ... perasaan kita ... faham apa yang rasa kita ... "  aku x balas pun komen ni sekadar senyum ... sebab aku hanya kenal nama dan orangnya sahaja .

... komen dari pihak yang membuat keputusan " ... bla ... bla ... bla ..." ( x leh nak ulas ... sangat panjang lebar penerangan yang diberi ) ... aku rumuskan macam gini ... setiap dari kita dah beri yang terbaik ( ... terbaik mengikut penilaian kita ) ... dari yang terbaik yang kita lakukan akan adalah yang lebih baik maka tentulah yang lebih baik akan terpilih mengikut penilaian yang membuat keputusan ... dan yakinlah keputusan juga adalah dengan izin-Nya.


WANITA

Wanita
Anggun
Nekad
Inspirasi
Tabah
Amanah

8

M
A
C

Wednesday, March 8, 2017

nostalgia 95

member serumah Adreen ( bertugas di RHB ) semasa  di
Perpustakaan Cawangan Tanjung Karang

bersama rakan sebilik dan jiran bilik sebelah
malan terakhir Induksi 1995 - Kompleks Sukan Pandaran , Klang

Persembahan bersama group - nyanyi lagu rasa sayang ...
kelakar sangat masa tu ... malu giler beb !

rakan PPAS
( dari kiri Zain , Mona , Me & Netty )



Thursday, March 2, 2017

sesuatu itu ...




... Sesuatu yang berlaku disekeliling kita adalah kerana sesuatu ... Allah ciptakan sesuatu itu untuk memberi sesuatu kepada hambaNya ... aku cuba mengadaptasi apa yang aku baca ... apa yang aku lihat ... apa yang aku lalui dan apa yang aku dengar ... ada ketika kita cari sesuatu untuk dapatkan sesuatu ... adakala kita berusaha untuk lupakan sesuatu yang membuatkan kita rasa sesuatu dalam hati walhal sesuatu yang menyakitkan itu menjadikan kita tabah dan berjaya .

... Hari ini aku diminta memberi pandangan mengenai sesuatu ... aku terdiam ... x tahu nak kata apa kerana ianya melibatkan keadaan disekeliling ... aku minta diberi sedikit masa untuk maklumat seperti yang pinta ... aku trauma sebenarnya dengan situasi begini ... aku diterlibatkan dalam sesuatu yang aku tidak tahu apa ceritanya ... tetiba nama tercatat sebagai suspek ! ... masa tu aku memang rasa sesuatu yang amat sangat ... Alhamdulillah , rasa sesuatu yang amat sangat itu Allah ganti dengan sesuatu yang lain iaitu sabar yang amat sangat ( aku berjaya melepasi rasa amarah )  aku memaafkan semua sesuatu yang tiada kebenarannya  seperti disebarkan , diperkatakan atau apa sahaja kerana yakin sesuatu yang disebarkan dan diperkatakan itu adalah ingatan untuk diri aku ... hati-hati !

... Teringat sesuatu yang menjadikan aku hati kering ketika bertugas luar daerah  dulu ... aku berpegang pada prinsip sesuatu yang benar memang menyakitkan untuk diterima ... tetapi hakikatnya menyatakan sesuatu yang benar itu memberi impak positif waima memula itu ... memang kita akan kita akan dikriktik ... dipandang negatif ... hilang kawan ... dipulaukan ? ... atau apa sahaja ... terima kasih pada sahabat yang sentiasa berada disisi ... ketika yang lain semakin menjauh ... !

... semoga Allah pemudahkan urusan esok . amin.
 

Tuesday, February 28, 2017

sendiri yang berkualiti



... diam itulah yang terbaik untuk aku pada waktu ini , x perlu kata apa-apa tetapi lebih memerhati , memikir dan muhasabah diri ...ada ketika kita perlu diam untuk beri peluang orang lain berkata-kata dan itulah yang aku lakukan sekarang ... dengar ... dengar dan dengar ( komen bila perlu jer ) itu pun sekadar menjaga hati ... kalau x bersuara langsung nanti ada yang terasa  .

... 2017 aku rasa kesendirian amat sangat , memulakan awal tahun dengan penghijrahan dua sahabat ke lokasi baru membuat aku rasa sesuatu ... apatah lagi penghujung 2016 seorang sahabat juga melangkah pergi ... cerita disebalik penghijrahan ini juga membuat aku berfikir dari pelbagai pespektif berbeza ... meminjam semangat 22 tahun lepas ... sendiri mendepani cabaran dengan pandangan yang berbeza akan membuahkan hasil yang berbeza dan luar biasa .

... teringat aku kisah padi ... kisah padi yang memberi seribu inspirasi  tentang kehidupan yang penuh dengan variasi ... berbalik kepada kisah padi , pernah x kita terfikir ... kenapa bila tanam padi , rumput akan turut tumbuh , adakala rumput tumbuh lebih subur dari padi  ... tapi bila kita tanam rumput hiasan kat laman rumah ... x de pulak padi ikut serta tumbuh ? ... begitu juga dalam kehidupan kita seharian ... dalam kita melakukan kebaikan ... kadangkala hal yang tidak baik  akan turut serta ... namun ketika melakukan keburukan tiada kebaikan bersamanya ... terus usaha berbuat kebaikan meskipun tidak perfect sepenuhnya .

... hari ini aku menerima permintaan dalam kata lain tolong carikan surat  perhimpunan pagi pada Januari lepas sebab nak claim perjalanan ... " baru nak claim ke ? " ... " diorang dengar claim bulan Januari dah masuk , baru teringat nak claim " ... " siapa tu ? " ... " adalah seseorang " ... " siapa ? " ... " ala x nak lah sebut nama " ... itu antara sebab mengapa aku berusaha untuk kurangkan berkata-kata ...  surat itu memang sentiasa ada dalam fail tapi alangkah baik jika kita berkehendakan pertolongan x perlu le nak guna penyampai ... akan tersebarkah citer perbualan ni ... aku menunggu perkhabaran dari angin yang berbisik ... hehehe

... sehingga saat ini , aku masih berusaha dan istiqomah dalam menyelesaikan tugas ... aku take note semua mengikut priority ... bab yang ada hubungkait dengan O BQ dan Audit aku beri keutamaan ...
rutin harian ( shelving ) kena konsisten ... newspaper cutting yang telah bertahun aku tinggalkan , kini
dah jadi selingan waktu senggang ... terasa macam budak baru belajar ... sesekali aku bukak semula kitab lama untuk merujuk ... aku masih terhutang satu kertas kerja seperti yang diarahkan ... masih tercari-cari fakta dan maklumat ... insyaAllah semua akan selesaikan mengikut perancangan.
 
... ayat memujuk untuk terus bersemangat " x perlu nak faham sangat apa yang berlaku disekeliling , yang penting kita faham hala tuju dan nawaitu kita berada di sini " itu sudah memadai !




Thursday, February 2, 2017

.. menyemai impian , menanam harapan


... Januari 2017 , mulakan awal tahun dengan Bengkel dan Seminar ... 

BENGKEL AUDIT DALAM MS ISO 9001 : 2015
11-12 Januari 2017
9.00 am - 5.00 pm
Dewan Serbaguna , Tingkat 3 , Paerpustakaan Raja Tun Uda , Shah Alam

Group Rangkaian : En. Harun , Fiqah , En. Ismail , En. Zahir
Mila , Me , Sany , Pn. Nora , Hasni , Kak Nani & Saliza

curah idea dikertas utk presentation


PERHIMPUNAN BULANAN PPAS
16 Januari 2017
8.00 am
Auditorium , Tingkat 2 Perpustakaan Raja Tun Uda , Shah Alam


Perhimpunan Bulanan Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor
( PPAS )


BENGKEL HALA TUJU , VISI DAN MISI PPAS 2017-2020
17-19 Januari 2017
Dewan Serbaguna , Tingkat 3 Perpustakaan Raja Tun Uda , Shah Alam

Hari pertama ' Bengkel Hala Tuju , Visi dan Misi PPAS 2017-2020
( group kami hanya 4 orang sahaja - dari lokasi perkhidmatan yang berbeza )

Hari Kedua ... apa ada pada nama ?
Zana , Kak Nani , Hafizah & Me

Hari Ketiga
( moga ilmu dan perkongsian pengalaman dapat dikongsi , diamal ,
 diteladani )

... menyemai impian , menanam harapan 
( Pn. Fathiah kata - tanam impian setinggi yang boleh ,
so nak kereta macam gini lah ... hehehe )

SEMINAR PENGURUSAN SISTEM NILAI DAN INTEGRITI
20 Januari 2017
8.30 am - 5.30 pm
Dewan Serbaguna , Tingkat 3 Perpustakaan Raja Tun uda , Shah Alam

 x de gambar ?? seminar yang paling rushing sebab hari jumaat 
Perkhidmatan Rangkaian paling ramai dan  memang banyak isu.


BENGKEL SKT 2017
23-24 Januari 2017
8.30 am - 5.00 pm
Dewan Serbaguna , Tingkat 3 Perpustakaan Raja Tun Uda , Shah Alam

 me , maryani & mariati 
( hari terakhir - sementara tunggu giliran untuk  presentation )








Tuesday, January 31, 2017

... mulakan dengan Bismillah

Hari ni adalah hari terakhir Aan bertugas di Lib Daerah Sabak Bernam ... 
Opps ! terakhir ????  hehehe
Selamat bertugas di tempat baru PD. Taman Muhibbah ... tempat baru  pengalaman baru ... suasana baru .... dan semangat baru .
Semoga sentiasa istiqomah dalam apa jua yang dilakukan ... Dia beri apa kamu perlu , bukan apa yang kamu mahu ... ingat tu !

Saturday, January 14, 2017

Bila ...



... bila lihat Ayu mengemas meja atau  lebih tepat mengosongkan meja yang dihuni hampir 7 tahun , ada rasa sesuatu dalam hati , sesuatu yang tidak dapat ungkap dengan kata ... bukan aku tak nak sibuk tolong mengemas tapi aku x boleh ... memang x boleh ... dua kali aku melalui situasi sebegini dan dua kali juga aku berusaha mendidik hati agar memahami makna redha dalam kehidupan ... mengasuh hati agar sentiasa positif ... itu juga titipan pesan untuk ayu dan diri sendiri.

... bila ada pertemuan , akan ada perpisahan ... tidak semua pertemuan akan kekal begitu selamanya apatah lagi kita yang kerja tertakluk pada arahan dari masa ke semasa ... jika ada di antara mereka-mereka yang menanam azam untuk stay kat tempat di mana mereka berada sekarang sehingga umur cecah 60 tahun ... perbanyakan muhasabah diri dan kena istiqomah dengan nawaitu yang positif atau lebih indah bahasa ' membina empayar yang kukuh agar tidak mudah goyah ' serta pastikan sentiasa tip top !

... bila sesuatu perubahan terjadi , akan ada pelbagai situasi dan spekulasi ... aku dok perhati jer ! sesekali tu aku rasa kebenaran tanggapan yang ada minda selama ini ... apa yang kita nampak di mata kasar bukanlah gambar sebenar apa yang ada dalam benak fikir ... masa ni juga aku faham makna ketakutan dalam diri seseorang ... terkadang aku rasa macam sedih sangat sebab  terpedaya tanpa sedar ... hehehe

... bila dan di mana , itu yang sering berlegar ruang fikir aku ... yup ! bila dan di mana lokasi seterusnya sebelum berlabuhnya persaraan ... mungkin di situ ... mungkin di sini ... mungkin di sana ... atau mungkin di mana-mana sahaja ... sematkan   selalu dalam diri  " di mana bumi dipijak , disitu langit dijunjung " ... selalu aku ingatkan diri sendiri " Allah beri apa yang aku perlu , bukan apa yang aku mahu " .... motivasi yang selalu buat aku sentiasa positif " jadi batu yang berharga , lontar ke laut menjadi pulau , campak darat menjadi gunung "