Wednesday, December 6, 2017

... sedaya mungkin



... Alhamdulillah , proses pack buku masuk kotak dah selesai sepenuhnya ... proses sumbangan buku dan rak juga telah berjalan , ada sekolah  dah pun mengambil buku-buku dan rak yang disumbangkan ... tergambar rasa kesyukuran dan keceriaan teramat sangat kat wajah cikgu-cikgu yang bertungkus lumus memilih dan membuka rak serta memindahkannya ke lori ... macam dapat durian runtuh ... hehehe

... kalau ikut perancangan dah selesai lagi awal tetapi sebab stok kotak x de maka beberapa hari proses masukkan buku dalam kotak jadi terbengkalai ... terima kasih kepada sahabat yang berkampung beberapa hari kerana membantu semua proses perpindahan ini ... tiada apa pun yang dapat diseri sebagai tanda terima , sekadar doa semoga Allah permudahkan tugas di tempat masing - masing ... nak janjikan APC pun kita bukan sesiapa ek ! hahaha

... ini adalah post terakhir aku di Perpustakaan Daerah Sabak Bernam sebelum memulakan tugas di lokasi baru minggu depan , insyaaallah ... alhamdulillah sekali lagi aku diberi peluang merasai nikmat dan pengalaman baru di Perpustakaan Pekan pula ... ini kali di Perpustakaan Sekinchan  ... walaupun agak jauh dari rumah ... layannn jer !

... bila melihat suasana sekeliling yang lapang ni ... aku rasa sesuatu dalam hati ... rasa sayu pun ada sebab setahun akan meninggalkan bangunan penuh nostalgia ni ... rasa lega sebab akhirnya proses naik taraf dan rebranding terlaksana juga selepas setahun tertangguh ... meskipun proses dokumentasi dan persiapan untuk perpindahan agak meletihkan , disamping arahan pelaksanaan yang sentiasa berubah ... banyak juga emosi tersentuh atas perkara-perkara yang adakalanya diluar jangkaan dan bidang kuasa tugas ... terpaksa juga aku harungi walaupun perit ... itulah pengalaman yang membuat aku rasa kuat ... mungkin ada yang terasa hati atau menyimpan perasaan ... hanya maaf yang dapat aku lafazkan ... kepada sahabat yang memahami situasi aku , terima kasih kerana sentiasa ada ketika aku melalui fasa-fasa mencabar itu ...moga Allah permudahkan urusan kalian ... amin

... selalu aku ingatkan diri sendiri ... kalau ikhlas itu terang bak bulan purnama , selindungkan ia disebalik awan ... kalau keletihan terpancar di raut wajah , sembunyikan ia dengan senyuman ... itu yang aku usaha untuk beri kegembiraan pada mereka yang ada disekeliling .

... insyaallah ... minggu depan akan memulakan sesuatu yang baru ... misi yang baru ... suasana yang baru ... semangat yang baru ... wajah yang baru ... ops! mustahil untuk wajah baru kan ... hehehe


Friday, November 17, 2017

... lupakan sementara


Lupakan sementara 
kerja
...
time to rest
20 .. 21... 22
November 2017

Saturday, November 11, 2017

Cik Pa




Cik Pa lena bersama 6 anaknya

masing-masing dengan gaya tidur yang tersendiri

Cik Pa dengan anak angkat ... Si Omel ( ntah sape buang dia kat ofis )

Thursday, November 9, 2017

... kerana sayang




... ingat x masa kecik-kecik dulu bila mak marah , mesti kita ingat mak x sayang kita ... mulalah  jauh hati dengan mak ... bila mak cubit sebab dok sibuk dengar dan menyampuk orang tua bersembang ... kita rasa mak x sayang kita ... mulalah merajuk x nak makan ... dan mak akan pujuk ... pujuk ... dan pujuk tanpa rasa jemu .

... ini cerita minggu lepas , masa sembang-sembang dengan Siti Khadeeja ( anak saudara paling kecik ) ... dia ada cakap sesuatu yang buat aku gelak terbahak " eh gitu ke ... baru hari ni acik tahu ... terima kasih Ija sebab berani cakap perkara sebenar ... kalau tak sampai bila-bila pun acik tak tahu " itu reaksi aku ... Allahukhbar ... x sangkakan ... banyak perkara yang kita lakukan dengan nawaitu yang begitu ikhlas tapi menimbulkan prasangka yang lain pulak dah ! ... apapun aku memang respect kat Ija sebab perangai hampir sama dengan aku ... kalau betul kenapa nak takutkan ... hehehe

... semua anak saudara ,  dah tahu sangat perangai aku ... sebab tu bila buat sesuatu dan timbul masalah ... masing-masing dok senyap x berani buka mulut untuk bersuara ... tapi akhirnya aku tahu juga ... x perlu nak susah payah korek rahsia sebab aku pasang spy ... hehehe ... so terpaksa diorang berbanyak sabar mendengar tazkirah panjang lebar berserta positif thinking ( ... tapi istilah diorang adalah ' berleter ') ... " acik x kecik hati pun apa korang nak cakap apa... sebab acik tegur ... berleter kerana sayang ".. itu ungkapan yang sering sangat aku lontarkan kat diorang .

... kekadang tu , aku terbawa-bawa perangai ni sampai ke tempat kerja lak ... maaflah ye ... siapa yang kenal rapat atau pernah kerja bersama akan faham ... ada ketika rasanya aku bukan berleter tapi share atau saling ingat mengingat sesama sendiri ... bukan kerana benci tapi kerana sayang ... so kepada sahabat handai ... rakan taulan yang sebelum ni mungkin ada kaktus dalam hati , abaikan jer ... sebab korang adalah antara sahabat handai ... dan rakan taulan yang aku sayang ... hehehe

... ini citer 2 hari lepas ... masa aku sedang khusyuk menyiapkan statistik untuk bulan oktober ... tetiba ada pengguna ( 2 remaja perempuan ) yang masuk untuk study ... seperti lazimnya , perkara pertama adalah sedekah dengan senyuman ... kedua adalah mohon maaf dan beri info berkaitan penutupan sementara serta perpustakaan rebranding ... ketiga adalah memberi info perkhidmatan  yang paling hampir dengan tempat tinggal mereka .

... al kisahnya adalah komen spontan dan jujur lagi tulus dari mereka ... bila aku cadangkan perkhidmatan yang hampir dengan kediaman mereka ... ops  !! hehehe ... aku x nak komen apa-apa sekadar senyum jer ...  tuan empunya pun dah sendiri dengar , so fikir apa sebenarnya ... aku pun x de keinginan nak buat penjelasan lanjut ... dan tidak juga terasa nak ulas atau apa-apa yang sama ertinya dengannya ... kalau tegur tanda kita sayang ... kalau x tegur tu ...? ... faham-faham sudah !

...

Friday, November 3, 2017

.... dengan jiwa


... hari ni dengar tazkirah berkaitan kerja ... bagus juga sebab di tempat kerja kan ... mestilah cerita pasal kerja ... antara pengisian yang dihujahkan " .... bekerja dengan jiwa " aku setuju sangat ... yelah kalau kerja tidak dengan jiwa susah juga .

... bab kerja ni agak sensitif untuk dihujahkan secara panjang lebar ... so aku ambil pendekatan lebih kepada mendengar sahaja daripada melontar pandangan ... bukan x nak share pandangan tapi nak elak salah faham ... kita ni bila ada sesuatu yang dibicara selalunya mencetuskan pemahaman dan pandang yang amat berbeza daripada maksud yang sebenarnya ... kita hanya ambil yang tersurat dari yang tersirat  ... penghujungnya jadi berselirat dan bertegang urat atas perkara-perkara yang tidak memberi manfaat pun .

... dengan jiwa atau tidak , hanya diri sendiri yang tahu ... penilaian luaran biasanya tidak dapat menterjemahkan apa yang ada dalam jiwa ... aku sendiri masih samar pengertian bekerja dengan jiwa ni ... al maklumlah selama ni aku bekerja kerana itu adalah amanah dan tanggungjawab yang perlu aku selesai serta bersungguh dalam melaksanakan kerana mencari redha-Nya ... x pastilah dengan jiwa atau tidak ... hehehe

...  wallahuaklam ...

Wednesday, November 1, 2017

Perangkap hati ...




..." Allahuakhbar , sabar lah wahai hati " berkali-kali aku lafazkan untuk kekal positif dan bersangka baik dengan situasi yang ku lalui ini ... aku faham sangat semua orang ada masalah sendiri tapi tentu tidak adil untuk meletakkan masalah itu kepada orang lain ... alangkah baik dan bersyukurnya jika ada masalah ... fikir dan cari jalan penyelesaian bukan saling menuding jari ... sebab yang menjadi mangsa adalah kita-kita yang hanya melaksana berpandukan arahan ... arahan dan arahan , apatah lagi jika arahan diterima dari pelbagai sudut serta bertali arus dengan versi yang sentiasa berubah .

... inikah perangkap hati yang acapkali disebut dalam beberapa buku yang aku baca ... istilah perangkap hati ni bila mana dalam memberi komen atau membuat keputusan lebih mengikut kata hati daripada menggunakan akal fikiran ... ada ketika bukan sebab arahan tidak rasional tapi emosional terlebih kepada yang memberi arahan ... hehehe

... bila hati dah terperangkap dalam emosional maka apa jua arahan waima yang mudah untuk dilaksana menjadi rumit dan begitu menyusahkan ... ibarat " gajah sama gajah beradu tenaga , sang kancil mati tersepit kat tengah-tengah " itu cerita dulu ... la ni kalau gajah nak beradu tenaga biaq pi lah ... sang kancil akan cari akal untuk selesaikan masalah ... x gitu !


Tuesday, October 31, 2017

membudayakan tabiat


" Kris Taming Sari tidak dibuat dengan
mudah. Besinya diketuk sekuat-kuatnya
dan dibahangkan sepanas-panasnya. Besi 
itu kemudiannya diketuk semula bertalu-talu.
Cukup masa , besi itu diangkat dan
dicelup ke dalam air lalu dibiarkan seketika.
Prosesnya berulang sehinggalah rupa dan
tajamnya dapat dibentuk sebaiknya. 
Begitulah seorang usahawan. Dia akan
dipukul dengan ujian, dimarahi dengan 
ketegasan , ditegur dengan kelembutan ,
dan dinasihati dengan kebenaran . Tidak
lain tidak bukan ia adalah ujian membentuk
keistimewaan sebagai sang pahlawan "

SELAMAT DATANG KE UNIVERSITI KEHIDUPAN

... kata-kata yang tertulis kat kulit belakang buku " Budak Kelas Belakang
Langkahnya Panjang " karya Kaizan Nazlan
 
 ... kata seorang sahabat " Allah beri kita kelebihan untuk dikongsi dan Allah juga beri kekurangan agar kita sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri ... kelebihan bukan untuk dibangga , kekurangan bukan ruang untuk kita putus asa " 

... Alhamdulillah kerana berada dalam lingkungan sahabat yang sentiasa mengingatkan dan positif dalam mengharungi rencah kehidupan yang serba mencabar ini ... ada ketika cabaran itu hadir bersama hikmah tanpa kita sedari ... bila cabaran atau masalah melanda kita lebih fokus mencari formula menyelesaikan dari mencari hikmah yang tersembunyi ( ingatan untuk diri sendiri ) ... itulah yang dinamakan tabiat ...

...dulu masa bebudak ... bila buat sesuatu yang mak ( arwah ) x berkenan mesti mak cakap " ... ha buat ... buat selalu biar jadi tabiat " masa tu aku x ambil kisah pun ... sebab marah mak selalu x lama tapi aku paling takut jika aku buat sesuatu mak cakap " buang tabiat " hehehe 

... Tabiat ni kalau dirujuk Kamus Dewan mambawa makna yang pelbagai yang saling berhubungkait dengan diri sendiri antaranya budi pekerti , perangai , tingkah laku dan watak kita sendiri ... tabiat ni kalau zaman aku kecik lebih merujuk pada perangai yang x berapa nak gembirakan mak bapak ... berbeza dengan sekarang ... perkara yang baik juga boleh dikekal sebagai tabiat ..perkara baik kan !

... cuba pandang sekeliling kita ... pandang dengan mata hati dan renung-renungkan ... kalau ada masa senggang cuba pandang sekeliling , pandang dengan mata hati , renung-renungkan dan fikir apa sebenarnya tabiat yang dah jadi budaya ? ... dan kita anggap perkara salah sebagai kelaziman waima kita tahu tidak sepatutnya.

... membudayakan tabiat lebih takut pada manusia dan menipu diri sendiri juga sudah boleh diterima pakai ... hingga sekecil-kecil perkara ... catatan di buku kehadiran bertugas pun kita takut nak tulis yang sebenar apatah lagi hal yang lebih besar ... 

... ada tadi citer2 atau lebih kepada sembang-sembang mengenai pandangan individu yang boleh dianggap sebagai antara individu yang mengawal selia juak-juak ... aku tersenyum jer bila terkeluar bait kata " diorang ni bekerja sebab gaji dan sebab dah x dapat kerja lain ... bukan minat dengan kerja yang diorang buat sekarang " ... hehehe

...secara peribadinya aku x nak komen pasal pandangan ini ... sebab aku dulu pun bercita-cita dan berusaha untuk mencari pekerjaan lain ( masa tu bertugas sebagai staf sambilan ... gaji dibayar mengikut hari bekerja )... berkali juga aku menghadiri ujian bertulis untuk jadi cikgu ( sebab arwah mak suka sesangat kalau aku jadi cikgu ,  sesuai utk orang perempuan dan banyak cuti ) ... itu pun aku dah syukur sangat sebab ada kerja ... apatah lagi sekarang ... syukur berkali ganda sebab jawatan tetap dan tempat kerja pun dekat dengan rumah ... alhamdulillah

... apa pun yang kita lakukan kebanyakannya dipengaruhi oleh tabiat ... dan tabiat ni, kita jer kena usaha untuk ubah ... minat boleh dipupuk kalau bersungguh , yang payahnya mengubah tabiat ... lagi susah nak ubah kalau dah jadi budaya ... 

... ada ketika kita perlu menyelusuri jauh ke benak hati ( ingatan utk diri sendiri ) ... dalam apa juga situasi berusahalah untuk buat yang terbaik ... dalam kehidupan sendiri ... dalam kehidupan berkeluarga ... dalam kehidupan bermasyarakat ... dalam kerjaya ... dan yang paling penting dalam kehidupan kerana-Nya

... tabiat ni ada yang positif dan ada yang negatif  ... biasalah dalam kehidupan ni nak jadi positif keseluruhan ... memang mustahil le , tapi ikhtiar untuk jadi positif juga tidak mustahil kan ! ... 
 

Friday, October 6, 2017

... ingatan untuk diri

~ Jika seorang alim sudah rakus 
dan mengumpul harta , maka
kepada siapakah orang bodoh 
hendak mencari teladan ...
Jika seorang fakir ( sufi ) sudah
menyukai dunia , mencari 
kesenangan dengan pakaian ,
harta dan perempuan , maka
kepada siapakah orang yang hendak membersihkan
diri mesti mencari ikutan ~
kata-kata dari buku
" Indahnya TASAWUF dan HIDUP SUFI "
karya : Ustaz Yusri Abd. Karim

... Semalam semasa perjalanan balik dari meeting kat HQ ... ntah mengapa aku asyik teringat dan terdengar-dengar apa yang berlaku sebelum meeting bermula ... dan aku rasa sesuatu dalam hati ... x tahu nak diungkapkan dengan perkataan ... x sangka situasi sebegini yang biasanya  aku dengar dari cerita- cerita yang aku anggap sekadar omongan yang x pasti sahihnya ... hakikatnya memang ada !

... Allah ciptakan sesuatu dengan kelebihan dan kekurangan agar dapat saling melengkapi antara satu sama lain ... begitu juga dengan kehidupan yang kita jalani ... kerjaya yang diamanahkan ... jalinan ukhuwah sesama insan .

  ~ Ingatan untuk diri sendiri ~

Thursday, September 21, 2017

Sahabat

" Apabila anda tua , rebut setiap peluang untuk bersama
rakan-rakan lama , kawan sekolah dan rakan sekerja
kerana peluang itu akan berkurangan dari masa ke semasa

Air yang mengalir ke hilir tidak akan balik ke hulu
begitulah dengan kehidupan

Sahabat adalah umpama bintang
walau berjuta batu jauh dari bumi tetap bercahaya
meskipun kadang-kadang menghilang ... dia tetap ada

Dia tidak mungkin dimiliki
tapi tidak dapat dilupakan 
kerana 
Sahabat yang baik sentiasa ada dalam hati
dan dalam kenangan

~~~ *** ~~

Monday, September 18, 2017

membudayakan hobi





... Semalam adalah hari terakhir aku menyelongkar rak buku yang dok bertapa bertahun gak kat dalam bilik ... kalau dulu aku rasa teruja sangat bila memandang koleksi buku-buku yang tersusun sebelum melelapkan mata tapi bila koleksi bertambah , ditambah pula dengan susun atur buku yang dah bertindan ... dan bila ibu kucing ( aku panggil ' Cik Pa '  sebab aku ambil kat Pasar Sungai Besar ) mula memindahkan anak-anaknya untuk berkongsi bilik dengan aku ... dan juga untuk mengelakkan buku rosak kena cakar ... aku ambik keputusan untuk pindahkan semua koleksi buku dengan rak buku tu ke ruang tamu dibantu oleh Siti Khadeeja .

... Tabiat membaca dan mengumpul buku ni wujud sejak zaman sekolah rendah lagi ... dulu aku suka baca komik dan siri Penyiasatan ... masa tu  nak beli buku atau komik kena tunggu lama baru dapat sebab kumpul duit belanja sekolah ... la ni nak beli buku guna hujung jari jer ... ! hari ni order ... tranfers bayaran ... snap bukti bayaran ... dan hantar guna aplikasi whatsAap ... 2 hari kemudian dan leh baca buku tu ... mudahkan !

... Suatu ketika dulu aku pernah ada hobi menyimpan Sampul Surat Hari Pertama ... aku mula mengumpul dari tahun 1999 , masa tu aku bertugas di Perpustakaan Cawangan Tanjong Karang ... aku pun x tahu mana datangnya hobi atau minat tu ... mungkin sebab untuk isi masa senggang ... bertugas kat Lib Cawangan x le sibuk sangat berbanding sekarang ... lagipun aku perlukan sesuatu yang buat aku happy ... 

... Hobi tu terhenti bila aku berhijrah tugas ke Perpustakaan Daerah Sabak Bernam pada 2010 ... 
" kenapa Acik x teruskan hobi ni ... kita suka tengok dan baca maklumat yang ada kat dalam sampul ni " itu kata Ija ( Siti Khadeeja - anak saudara ) ... 
" Ija lah sambung hobi Acik ni ... " itu jawab aku
" kita mana ada duit nak beli ... sampul surat ni mahal ke ? " tanya Ija
" x mahal mana pun ... masa tu harga sampul surat tu baru 30 sen ... pastu bayar lak harga setem yang ditampalkan kat sampul surat tu ... paling mahal pun RM 9.90 ada gak yang sampul surat yang beli tu RM 3.00 jer " panjang lebar aku bagi penerangan .

... Semasa menyusun koleksi buku-buku kat rak ... ada gak dok fikir nak meneruskan hobi mengumpul sampul surat hari pertama ni ... tapi macam x sesuai sangat dengan umur aku la ni ... lagi pun aku x berapa  rajin nak gi pejabat pos ... ambil nombor dan tunggu giliran ... so lupa kan ... hehehe

" Hobi boleh berubah tapi tabiat susah nak ubah " itu jawab aku
" Hobi kita baca buku ... Ija masih simpan buku yang kita beli masa Pesta Buku kat KL dulu ... masa tu kita pergi naik van ... dengan Iya , Cik Raihan , Cik Ayu , Cik Wani ... best kan ... ! Acik buat lah rombongan macam tu lagi "  kata Ija lagi

" Simpanlah duit dari sekarang ... tahun depan boleh pergi " kata aku
" Betul ke ? " kata Ija tersenyum memanjang
" InsyaAllah "  dalam hati dengan izin Allah

sebahagian koleksi Sampul Surat Hari Pertama yang ada
dalam simpanan

koleksi pertama yang mencetus minat utuk mengumpul
Sampul Surat Hari Pertama
 ... antara koleksi yang aku suka adalah Lat

... Masih mencari-cari sesuatu yang boleh dijadikan hobi pada tahun 2026 atau 2027 ... hehehe

Wednesday, August 30, 2017

Merdeka !

Sebebas mana pun kita ...
masih dalam naungan-Nya

Tuesday, August 22, 2017

... maafkan saya



 ... ungkapan biasa yang dilafaz  dari hati atau yang sering di zahir secara spontan  tanpa sengaja adalah ' maaf ' ... tapi akan jadi luar biasa bila ungkapan ' maafkan saya ' dilafazkan sentiasa oleh individu yang sama kepada individu yang sama ...hehehe

... so bila dah hampir dua minggu tiada kiriman mesej ' maafkan saya ' ... tetiba aku rasa sesuatu ... aku mula rasa hilang kebiasaan ... dan aku mula tertanya-tanya ke mana hilangannya kebiasaan itu ? hahaha .. begitulah kita kan ... kurang memberi perhatian pada perkara yang biasa dan akan rasa sesuatu bila yang biasa itu tiada ... tindak balas yang aku ambil adalah menghantar mesej sebagai mana mesej yang aku terima ... " isk .. isk ! kalau iya pun nak hantar mesej , jangan copy paste lah " akhirnya aku dapat gak respon ... hehehe


Friday, July 28, 2017

... bahagia cara kita



.... Syawal dah berlalu meninggalkan kita ... meninggalkan kemeriahan yang belum pasti mampu dicekapi untuk tahun mendatang ... selalu aku ingatkan diri sendiri agar sentiasa syukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan sementara ... nikmat sihat ... nikmat rezeki ( alhamdulillah tahun ni dapat 2 bulan bonus ) ... nikmat berkongsi rezeki ... nikmat berkongsi kegembiraan ... nikmat sakit
( kata abang aku ... sakit pun satu nikmat dari Allah sebab mampu mengeratkan hubungan ukhuwah adik beradik ... walaupun dia cakap macam itu ... aku tetap doakan kesembuhannya )

... Cerita raya ni macam-macam ada , tahun ni aku x berapa nak beraya sangat ... x sempat nak jelajah habis pun rumah paman-paman dan bibik-bibik ... rasa macam x cukup korum , selalu tu abang yang tentu time nak ziarah rumah paman dan bibik ... tapi tahun ni paman dan bibik yang ziarah abang lak ... tu yang ada drama air mata bagai ...hehehe

... Bila dah kumpul ramai-ramai tu ... macam-macam citer lak keluar , al maklum jumpa pun jarang-jarang ... ada juga yang aku jumpa setahun sekali ...ada yang aku jumpa beberapa kali dalam setahun , itupun secara kebetulan di majlis-majlis kenduri kahwin saudara mara .

... Seperti tahun-tahun sebelum ini , aku sentiasa bersedia dengan pelbagai pertanyaan ... bila lagi ? ... tunggu siapa ? ... sampai bila ? ... bla ... bla ... ???  ... aku hargai keprihatinan mereka-mereka ni ... kalau tahun-tahun sebelum ini ... aku akan menjawab segala pertanyaan yang agak mengjengkelkan dan boleh menghuru harakan emosi ... tapi untuk tahun ini aku ambil pendekatan dengar dan senyum jer ! ... sedekah senyum kat mereka yang prihatin tu ... kasi pahala sikit ... hehehe

... Bahagia membawa erti yang cukup luas ... kekadang itu aku rasa pelik sangat bila bahagia dinilai melalui hidup berkeluarga ... so orang yang still single di label tidak bahagia ... kejamkan ! tapi dah resam kehidupan kita macam gitu kan layankan jer ! ... bagi aku bahagia terletak pada segumpal darah yang ada dalam tubuh kita ... hanya kita dan Allah sahaja yang tahu bahagia atau tidak kehidupan kita .

... Ada antara kita hidup gembira tapi x bahagia ... ada antara kita mencanang rasa gembira dan bahagia untuk tatapan orang lain , hakikat sebenar kehidupan yang dilaluinya tidak sebegitu ... apapun yang kita lalui ... yakinlah bahagia itu bila kita melakukan sesuatu yang boleh membahagiakan diri sendiri  ... membahagiakan mereka yang dekat dengan kita ... membahagiakan mereka yang ada disekeliling kita ... insyaAllah itulah nikmat bahagia yang sering nikmati tanpa disedari .

... Bahagialah dengan cara kita , itu lebih baik untuk diri sendiri ... teruskan kehidupan dengan cara kita ... dilandasan kehidupan hanya kerana -Nya .

Friday, June 30, 2017

Raya cara ... Ariel , Rayyan , Khalif dan Sofea


... Salam Aidil Fitri Maaf Zahir Batin buat semua saudara mara ...sahabat handai ... rakan taulan yang membaca blog ini ... atau yang sesekali singgah kat blog ini ... atau yang tanpa sengaja singgah kat blog ini ... kemaafan tetap jua dipohon sebab kekadang catatan aku ni ikut mood semasa... hehehe

... Sambutan raya yang best adalah untuk kanak-kanak ... ini adalah gambar sempat dirakam masa hari raya pertama ..

  Rayyan Haziq & Mohd Ariel Fattah ( sepupu )

















Aira Sofea















Khalif





Khalif & Sofea





































































Friday, June 23, 2017

Monday, June 19, 2017

#MalaysiaNgaji 2017



#MalaysiaNgaji - Satu Jam Bersama Al Quran ... Nikmatnya Ngaji dan Tadabur Al Quran
24 Ramadhan 1438 bersama 19 hb. Jun 2017
12.00 tengahari  -  1.00 petang
Perpustakaan Daerah Sabak Bernam
 63 peserta
 






Thursday, June 15, 2017

... sahabat selamanya




... Dihening malam 14 Ramadhan yang lalu  , jarum jam tepat 3.00 am ... deringan telefon bimbit bertalu-talu ... terdetik dalam hati ... siapa ???
" assalamualaikum mis "  suara lembut Yati 
" waálaikumsalam yati ... " suara aku cemas ( aku ni gabra dan kalut sikit bila terima panggilan pada waktu-waktu gini )

...  Rasa terharu sangat bila dia kata masa terjaga dari tidur ... dia teringatkan aku ... alhamdulillah ada gak yang ingat kat kita di subuh hening ni ... dan dia kata sebelum tidur , ada terdetik dihatinya untuk menunaikan solat sunat ... dan dia juga berhasrat untuk tunaikan solat sunat itu bersama siapa yang terlintas difikiran ketika terjaga ... terima kasih yati ... malam tu aku rasa penuh dengan ketenangan ... kami melakukan perkara yang sama di lokasi yang berbeza ... 

... Sekali lagi bunyi deringan telefon , jarum jam 4.30 am ...panggilan dari sahabat nun jauh di selatan tanahair ...  dalam perjalanan untuk rawatan susulan di IJN  ... tetiba teringat  lak orang kat Selangor , katanya ... aku doakan dia sentiasa dalam lindungan Allah selalu ... dan kekal positif dalam apa jua situasi yang mendatang.

... Adakala kita rasa sendiri tetapi sebenarnya kita disekelilingi sahabat yang sentiasa mengingati dan menitipkan doa buat kita ... terima kasih Yati dan Sahabat nun jauh di Selatan ... moga kesejahteraan milik kita selamanya dengan izin -Nya . amin.

 

Saturday, June 10, 2017

masih ....

masih ... masih dan masih
berusaha untuk menyelesaikan
semua tugasan 
Ya Allah ...
permudahkan urusanku
amin

Thursday, June 1, 2017

... digantung sementara !



... x tahu nak kata apa atau apa yang aku rasa bila dimaklumkan Pengauditan akan digantung sementara waktu sehingga bangunan Lib Daerah siap diubahsuai ... komen dari yang yang terlibat ( hanya 2 Lib yang terlibat dalam audit ) ... gembira ... sukacita ... rasa lega sangat dan bagi aku sendiri yang dah enam tahun melaluinya ... gembira ? tidak juga ... rasa lega ? sikit kut ( sebab aku x jelajah habis buat semakan bah. rujukan ) ... yang lain tu biasa jer !

... so tunggu tahun depan untuk audit seterusnya ....

Tuesday, May 30, 2017

Perbaharui Hidup Anda


Hari ini yang anda jalani , hari esok yang anda hadapi , keadaan dan kemampuan yang anda 
miliki saat ini serta keadaan dan situasi persekitaran yang mungkin tidak 
menyebelahi anda sesungguhnya merupakan tonggak-tonggak
yang akan membangun masa depan anda.
Tidak ada lagi waktu untuk menunggu atau menunda,
apalagi diam bermalas-malas.
Rasulullah bersabda:
" Sungguh Allah membentangkan tangan-Nya pada malam hari agar pelaku
keburukan pada siang hari dapat memohon ampunan kepada -Nya ; dan
membentangkan tangan-Nya pada siang hari agar pelaku keburukan pada malam hari
dapat memanjatkan taubat kepada-Nya . "
Setiap kali anda menunda hasrat untuk mengubah dan memperbaharui hidup ,
setiap kali anda menunda semangat untuk meningkatkan produktiviti kerja ,
semakin lama pula hasilnya dapat diraih ; dan semakin besar kesulitan serta masalah
yang akan menghalang perjalanan anda .
Semakin lama dibiarkan , semakin mudah anda digoyahkan dan dikalahkan oleh
godaan dan kesulitan .
Lebih jauh , semakin lama anda menunda perubahan , semakin dekat anda pada
kehancuran dan kebinasaan.
Semakin dekat pula anda pada bencana dan kegagalan


petikan dari buku :
Jaddid Hayatak : perbaharui hidupmu
 

Saturday, May 27, 2017

kita adalah apa yang kita fikir ...


... Pada hakikatnya , perasaan bahagia atau sedih , cemas atau tenang ,
datang dari diri kita sendiri . Diri kitalah yang memberi warna
kesedihan atau kebahagiaan dalam hidup, 
seperti air yang akan mengikut bentuk bekasnya 
" Barang siapa redha atas ujian yang menimpanya 
maka baginya keredhaan Allah ,
dan barang siapa tidak redha maka baginya kemurkaanNya "


petikan dari buku :
Jaddid hayatak: perbaharui hidupmu

Friday, May 26, 2017

Thursday, May 25, 2017

... bila kita bukan sesiapa



... adakalanya kita x perlukan ucapan terima kasih pun atas khidmat yang kita beri ... cukup sekadar senyum ... kalau senyum pun terasa macam pahit jer ... x perlu kata apa-apa ... so diam tu kan lebih baik .... hehehe

... hari ni dalam hati ada rasa touching sikit ... x banyak pun ... sikit jer tapi buat emosi aku bagai hari mendung tapi hujan x turun-turun jugak ... semua dari citer semalam ... seharian menghadap komputer ( kalau le komputer depan aku ni boleh berkata-kata ... dah lama dia meluahkan perasaan " aghhhh ! letih nya " ) untuk membantu melengkapkan laporan dot..dot..dot ... yang dah tertunda beberapa kali ... so semalam memang hari yang amat meletihkan ... kalau dulu aku sering berbincang tapi la ni dah x de geng ... rasa bagai hilang  dan kosong !

... hampir tiga perempat waktu bertugas semalam hanya menghadap komputer ... semak fail ... bergerak ke rak ... scan ... fax ... email ... dan sekali whatssap ... dan seperti biasa aku double chek setiap maklumat sebelum di email .

... tetiba hari ini bertalu-talu panggilan masuk aku terima berkaitan citer semalam dengan nada yang x berapa gembira untuk didengar " maklumat yang dikirim x lengkap ... boleh x emailkan lagi " itu arahan " saya dah emailkan semua semalam " itu jawab aku ( bersekali aku maklumkan aku berada di lokasi lain kerana membantu aktiviti rakan ) " x de ... x de ... x terima pun ... emailkan lagi ye " sekali lagi arahan  " iya ... saya akan usahakan " hanya itu yang mampu aku kata .

... waima perkara ini dapat disettlekan dengan bantu rakan yang berada di ofis ... dan aku chek semula email ... maklumat memang telah dihantar ... mungkin si penerima telah ter delete

.... so aku terfikir bila kita bukan sesiapa ... kena belajar ikhlas , sabar dan sedar diri  


Wednesday, May 24, 2017

... bertambah setahun lagi !




... terima kasih kat member ofis yang buat celebrate untuk aku ... hehehe
kena lebih muhasabah diri ... itu ingatan untuk diri sendiri 
dan terasa semakin hampir meninggalkan kerjaya ... huhuhu




Thursday, April 27, 2017

akhirnya ...



akhirnya ...
setelah beberapa kali 
menunda
meminda
memikir
akhirnya ...
aku ada masa untuk diri sendiri !!!!
Cuti ....


' nasib baik ! '




... agaknya dalam sehari berapa kali kita ber ' nasib baik '? ... sekali ... dua kali atau berkali-kali ?... ungkapan ' nasib baik ' ni , kita ucapkan beberapa kali dalam sehari bila mana kita merasakan terlepas atau bebas   dari sesuatu yang kita tidak suka .

... hakikatnya apa yang kita rasa ' nasib baik ' itu lebih kepada peluang kedua yang Allah beri ( itulah luahan seorang sahabat yang bergelut dengan masalah jantung ) ...waima perkara yang kita x berapa nak buat kita gembira pun masih boleh dikira nasib baik ...  " x de istilah tidak bernasib baik bagi orang yang beriman " itu kata seorang sahabat .

... Alhamdulillah , aku diberi peluang kedua untuk merasai pengalaman bertugas di perkhidmatan desa ... meskipun hanya lima hari , ianya tetap pengalaman berharga kerana bukan semua orang berpeluang melaluinya ... dari daerah ditukarkan ke cawangan ... 16 tahun di cawangan , diarah pindah semula ke daerah ... walaupun  perancangan awalnya ke desa ... so bila terima arahan bertugas di desa , aku agak teruja sebenarnya ... mungkin bagi orang lain perpindahan adalah sesuatu yang amat dihindari atau ditakuti ... ada juga yang berharap untuk stay kat situ sampai bila-bila !

... setiap orang punya tanggapan atau pandangan yang berbeza ... bagi aku dalam apa jua situasi atau cabaran adalah peluang kedua atau pun nasib baik untuk aku ... jangan lihat kesukaran tapi lihat pengajaran yang kita dapat .

... nasib baik kerana dikelilingi sahabat , kawan dan taulan yang sentiasa positif ... !

Thursday, April 13, 2017

Jom Baca Bersama untuk 10 minit

siap sedia untuk Jom baca bersama 10 minit
tarikh : 25 April 2017
lokasi : ?

Friday, April 7, 2017

Aira Sofea

telatah Oya atau Ufia
1 tahun

... koleksi terbaru !


... buku lagi?  ... nak buat macam mana kan  dah hobi ... masa bertugas kat Lib Tanjong Karang dulu, hobi aku kumpul sampul surat hari pertama ... bila bertukar lokasi bertugas di Lib Daerah Sabak Bernam ... minat untuk menambah koleksi buku pula ... bila shopping buku bertambah mudah melalui online ... dah tu ada less dan postage lak percuma ... tu yang ketagih ... lagi pun aku memang suka membaca ... !

Koleksi novel yang dibeli semasa lawatan ke PSB 2017 SACC
1 April 2017

koleksi novel Jemari Seni , aku beli online .. novel Rooftop Rant karya Hlovate tu 
Shima yang empunya ... sekadar tolong belikan .

Noor Suraya adalah antara novelis yang jadi favourite ,

Bait kata ' benarkah tidak semua ombak akan menemui pantai ? '
begitu puitis sekali tercatat di muka depan novel yang aku beli melalui
online amat bermakna sekali ... rasa bertuah sebab ada catatan dari penulis !

Flexipack untuk pembelian online Jemasi Seni ... postage RM 6.00

Novel Karyaseni ini pun aku beli online