Thursday, December 30, 2010

2011



Tahun Baru
Azam Baru
Semangat Baru

Wednesday, December 29, 2010

aku x gembira .... !


aku x gembira ?
yup ! hari ni memang aku x gembira
fikiran berserabut ...
kenape ?
ntah ! ... aku x de jawapannya
* ... semoga esok lebih baik dari hari ni ...

Tuesday, December 28, 2010

... dekat tapi jauuhhhh !



" sesekali merenung langit ... jangan dilupa rumput di bumi " ... kata2 ni dizahirkan oleh ustaz Mahyuddin ... masa zaman sekolah dulu ! ... masa tu aku x ambik pot sangat pun apa yang tersirat ... aku terjumpa kata2 ni kat buku autograf yang ditulis indah dalam tulisan jawi ... bila aku terjumpa semula autograf yang berusia hampir sesuku abad tu ... aku rasa lain sangat ... rasa terkilan pun ada sebab aku x nampak apa mesej atau makna disebalik tulisan tu ... huhuhuhu !
... malam tadi aku baca lagi semua coretan teman2 yang terkandung dalam autograf tu ( ... autograf ni aku edarkan kat semua teman dan guru2 ... seminggu sebelum persekolahan berakhir ... masa tu aku form 5 ) ... kat mane ek korang semua ?
... tapi dalam banyak2 coretan tu ... aku nak kongsi coretan yg ditulis oleh ustaz Mahyudin ... sebab banyak makna yang tersirat ... antaranya " ... jadi anak yg solehah ... hormati ibubapa ... jadi bangsa yang merdeka ... bla ... bla ... bla ... "
... teringat masa beliau mengajar katanya " ... kita selalu ingin dekat dengan Allah tapi perbuatan dan kelakuan kita semakin menjauhkan kita dari Allah " ... maksudnya " ... bila kita berkemampuan kita x nak bersedekah ... x keluarkan zakat ... bila senang dan sihat ... kita abaikan perintahNya ... bila kita berilmu kita x mahu berkongsi ... " ... katanya lagi " nak masuk syurga tu mudah jer ... buat apa yang disuruh dan jauhi apa yang ditegah tapi kenapa manusia lebih suka buat apa yang tegah ... sebab manusia x nampak kenikmatan syurga yang Allah janjikan " ... gitulah antara lafaznya yang masih aku ingat ... insyaAllah akan terus melekatkan kat minda aku ... mudah2an .... amin .
... * ada masa baik juga klu cuti ni ... bila mengemas maka terjumpa lah barang2 lama yang mengimbau kenangan ....

Friday, December 24, 2010

kata diucap ... perasaan dijaga !



" Lidah orang yang berakal di belakang hatinya ,
Hati orang yang bodoh di belakang lidahnya "
- Saidina Omar -

salam jumaat ...


... tetiba jer hari ni , aku ingin menulis tentang sesuatu yang terlalu biasa dalam kehidupan seharian tapi acapkali jugak kita abaikan atau x ambik kisah pun ! ... lepas meeting semalam ( first meeting sejak aku berhijrah kat daerah ni ) ... macam2 aku fikirkan " ... sampai ke info yang perlu aku jelaskan mengikut arahan HQ pada kekawan ... aku takut cara penyampaian aku x cukup bagus ... atau kurang jelas ... ! aku harap semuanya jelas ... klu x jelas ... kami kat perkhidmatan daerah berlapang minda membantu ... hehehe


... bila dah berkumpul ramai2 memang meriah suasana ... teringat lak masa bertugas kat daerah sebelah sinun ... walaupun stafnya x lah ramai tapi kemeriah & mesra tetap ada ( ... rindu kat u all ... huhuhu ) ... dah 10 bulan kat sini ... alhamdulillah aku dah semakin selesa dan ngam dengan situasi kat sini ... moga semua rasa yang ada ini berpanjangan hendaklah ... amin .

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Saat paling bahagia adalah saat sikap menjadikan kita semakin lembut
saat ilmu kita semakin bertambah , saat dosa kita semakin
berkurangan dan saat kita membahagiakan orang lain
dengan percakapan yang mulia dan saat kita
sedia memberi dan diberi,
terima dan menerima
~ ~ ~ ~

Thursday, December 23, 2010

Al Fatihah


salam takziah untuk watie ... staf lib desa Simpang 5 ... atas kembali ke rahmatullah ayahanda tersayang ... semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang2 yang beriman ... amin .
* ... bila tiba janji hamba kepada Pencipta ...

Friday, December 17, 2010

... tanpa nasi ??


... dah seminggu aku berusaha untuk keluar dari kepompong kebiasaan ... mula tu memang terasa janggal dan perit jugak mengawal keinginan ... yelah dah bertahun2 makan nasi tetiba nak stop pulak ... tapi sekarang dah ok ... !
... nape aku x nak makan nasi ??? ... bukan nk diet tau ... tapi lebih kepada keperluan untuk menjaga kesihatan ... dan bukan le bermaksud aku x makan nasi langsung ... cuma keinginan makan nasi semakin kurang ... !
... x tau lah ... sejak bapak sakit dah hampir 2 bulan ... aku mula terfikir sesuatu yang dulunya sering aku abaikan ... makan apa saje yang aku teringin nak makan ... dah tu tugas2 kat lib ni x le penat sangat hingga memerah keringat ( ... kecuali bila aircond meragam ! ) ... bersenam memang jauh sekali ...
... semoga kebiasaan yang baru ini akan berterusan !
* ... sebenarnya kita masih boleh berubah dari kebiasaan jika ada keinginan ....

Thursday, December 16, 2010

mula terasa sibuk ?



... inilah yang aku rasa " mula terasa sibuk " ... x tau le apa yang di sibukkan tapi memang ada jer kerja yang kena diselesaikan ... buat yang ini ... teringat yang itu ... buat itu teringat lak yang di sini ... buat yang di sini teringat lak yang di sinun ... !
* ... kerje ... kerje ... kerje ... ! bila nak abis daaaa ! ...

Friday, December 10, 2010

ya ampun ... !



... " Bulan Pengampunan Buku tanpa denda bermula 1 - 30 Disember 2010 " ... untuk buku lewat jer ... bagi kes buku hilang tetap jugak kena bayar mengikut harga buku ... begitu prihatin dan bermurah hatinya PPAS untuk meringankan beban pengguna yang mungkin terlupa memulangkan buku pada tarikh yang ditetapkan .... al maklumlah sejak kos denda lewat dinaik tarafkan pada april lalu ... 50 sen sehari bagi satu buku ! ...
... sebenarnya masa takrif baru denda dilaksanakan dulu ... memang ada pro & kontra ... biasalah benda baru kan ... macam2 kerenah pengguna yang terpaksa yang dihadapi ... ada yang kata mahal sangat ... tapi sekarang ni dah ok ... pengguna pun dah x bising bila didenda ... abis tu dah salah sendiri kan ... sape suruh lewat pulang buku ... !
... lagipun banyak cara untuk mengelak dari didenda ... klu x sempat nak pulangkan atau bahan masih diperlukan ... pembaharuan pinjaman boleh dibuat melalui telefon ... mudahkan ! ... tapi banyak alasan yang diterima " ala terlupa lah " ... ermm ! klu dah gitu bayar jer le !!!
* ... PTPTN x buat bulan pengampunan ke ??? ... hehehehe

Thursday, December 9, 2010

saje nak kongsi ...

... hari ni rasa bertuah sebab dapat jumpa mantan pengarah PPAS ... Datin Paduka Shahaneem Hanuom ( yang sudi singgah kat lib daerah ) ... x sangka pulak selepas beliau bersara ... aku masih berpeluang berjumpa ... dan bersalaman ( ... salam semut lagi ) ... rasa terharunya sebab beliau masih ingat dan kenal aku ... hehehe ... yelah siapa le aku kan ... insan kerdil yang x punya apa2 ... huhuhu !

... banyak kenangan sepanjang berkhidmat dibawah jajahan beliau ... antaranya disahkan ke jawatan tetap walaupun terpaksa menunggu enam tahun setengah ( ... penantian yang berbaloi le jugak ! ) ... pastu penghargaan atas perkhidmatan pada tahun 1997 ... 2006 pengiktirafan yang sentiasa menjadi kenangan manis dalam hidup aku ...

... secara peribadi aku kagum dengan karisma beliau ... bukan ditakuti tapi lebih kepada disegani dan dihormati !

* ... bukan semua insan dilahirkan punyai ciri-ciri kepimpinan .

Wednesday, December 8, 2010

Al Fatihah

... salam takziah buat mas dan keluarga atas kembali ke rahmahtullah ayahandanya pada 1 Muharam 1432 ( semalam ) semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang-orang beriman . amin .

* ... terima kasih kat kengkawan yang antar mesej sempena maal hijrah - maah , yatie , mimie & ita

pentas sandiwara ...


... hidup kita adalah lakonan dipentas kehidupan ... so kita semua ni adalah pelakon ... acapkali aku dengar dialog ni ... aku pandang sekeliling ... agh ! apa mereka yang ada kat sekeliling ni pun berlakon ? ... hisk ! x kan lah ...
... bagi aku ada gak kebenaran ungkapan ni ... kita adalah pelakon yang melakonkan watak2 mengikut rentak sendiri atau terpaksa melakonkan watak atas arahan atau desakan atau kepentingan ... semua watak yang dibawa ada implikasinya ... disukai atau dibenci ... susah kan melakonkan watak dalam realiti kehidupan ...
... tapi perlukah kita berlakon ? ... tepuk dada tanyalah iman ... ada pendapat " kita perlu berlakon sebagai jalan selamat " atau " kita terpaksa berlakon demi bla .. bla ... bla " atau " dipaksa berlakon atas sebab2 tertentu " ... inilah sebenarnya kehidupan ! ... pilihan ditangan anda .
... aku ? komen aku pasal ni ... ?
... x nak komen apa-apa
... hidup sebagaimana yang kita inginkan
... kita berhak memilih apa yang kita mahukan
* ermm ... fikir ... fikir ... fikir

Monday, December 6, 2010

Wednesday, December 1, 2010

aku x mahu lagi ...

aku x mahu lagi ...
tertipu oleh kepuraan dan kepalsuan
yang memagari disegenap penjuru kehidupan
menyembunyi segala benar yang hakiki
aku x mahu lagi ...
mengiya segala kata penuh dusta
saat kotak fikir ingin meluah rasa
tatkala hati bicara berbeda
aku x mahu lagi ...
dibelenggu rasa berdosa
bila kata dan minda tidak setara
tapi sukarnya melontar suara
aku x mahu lagi ...
menjadi aku yang bukan diriku
aku mahu memecahkan segala
dinding kaca ketakutan
merobek-robek keegoan
melontar jauh pura dan dusta
aku mahu jadi diri ku
berani bicara kerana benarNya
teguh pendirian kerana yakinNya
memikul tanggungjawab kerana amanahNya
penuhi jiwa dengan amal dan imanNya
sesungguhnya ... aku x mahu lagi
jadi hamba ...
selain dariNya
* ... hijrah perlu pengorbanan dan ketabahan ...