Friday, December 30, 2016

Wednesday, December 28, 2016

koleksi November 2016


... buku ... buku ... dan buku lagi , ini adalah koleksi bulan November yang mengisi ruang dalam rak buku kat rumah ... lebih tepat lagi dalam bilik aku , sebab dah jadi habit aku sebelum tidur mesti baca buku waima sehelai mukasurat ... mesti nak baca , kalau dah letih sangat tengok buku kat rak dalam bilik tu pun dah boleh tidur lena .

... ada juga yang kata ' x jemu ke ... kat tempat kerja dikelilingi buku ... kat rumah pun masih nak mengulit buku jugak ? ' .... jemu ? jawapannya ' nope ! '  ... sebab kat Library aku bekerja so memang aku x membaca buku kat ofis ... lagipun x leh fokus ... !


Buku "Percikan Kesufian " ni aku beli kat 
Maju Edar

Buku "Di Atas Sayap-sayap Malaikat "  beli online
sebab suka sangat baca novel karya Hana Ilhami 
memang best ! ... semua novel Hana Ilhami adalah koleksi
terkawal ... hehehe

buku " Inayah " masih dalam plastik x sempat nak baca
lagi ... cerita seram daaa  ... !

buku " Bisik pada langit " pun masih dalam plastik

buku " Kopiah Buat Zauji "

Saturday, November 26, 2016

Ariel Fattah

Ariel ( satu tahun ) bersama Acu Ijah ( siti khadeeja )

baby Ariel bersama Abah ( Khairil Ajmain )

Wednesday, November 23, 2016

PERTANDINGAN BERBALAS PANTUN ' Warisan Bangsa Melayu '






Dirgahayu VS Fitrah Pujangga

Pak Pandir

Persembahan kebudayaan

... Cerita minggu lepas yang penuh dramatik ... hehehe , pengalaman berpantun dikhalayak yang melibatkan penyertaan dari jabatan dan pelajar IPTA amat medebarkan ... almaklumlah , jika sebelum ni kami berpantun sesama rakan meskipun dari daerah yang berbeza ... itupun aku dah tersasul kerana gabra sangat ...inikan pula dalam Auditorium PPAS ... alahai suasana sejuk kat situ bertambah-tambah sejuknya aku rasa ... !

... Allah permudahkan semuanya ... itu yang aku rasa ... cabut undi dapat nombor satu ... dan kumpulan Dirgahayu wakil Daerah Sabak Bernam & Kuala Selangor ( nama kumpulan ni Pn. Norafidah yang pilih ) juga kumpulan pertama yang akan berbalas pantun dengan kumpulan Fitrah Pujangga ( wakil PPAS - ibu pejabat ) ... tema bagi pusingan pertama adalah masyarakat ... kami diberikan masa 60 saat ( 1 minit ) untuk menjual dan 60 saat membeli pantun ... terima kasih kepada Ayu Jarum ( staf dari Ampang Water Front ) yang mencipta intro untuk kumpulan Dirgahayu ... rasa meremang bulu roma bila dia nyanyi lagu 'Pohon Beringin ' macam dalam film bawang merah tu ... hehehe

... Aura dok atas pentas tu memang buat aku gabra sikit ... kena seratus peratus fokus untuk cipta pantun dalan masa 60 saat ... itulah paling mendebarkan meskipun kawan-kawan boleh membantu tapi diri sendiri kena kerah idea lebih lagi . 

... meskipun x berjaya untuk ke pusingan seterusnya ... terima kasih kepada rakan dalam team Dirgahayu sebab sentiasa support each other ... ayu ( Lib Daerah S/Bernam ) , ayu jarum ( Lib Ampang Water Front ) , Yus ( PD. Parit Mahang - simpanan ) dan Nora ( PD. Tiram Jaya -simpanan )
Pn. Norafidah ( Lib Daerah Kuala Selangor - Pengurus ) dan Milah ( Lib Daerah Kuala Selangor )

... Tahniah kepada peserta dari UIAM yang menjadi Johan ... mereka memang terbaiklah , UiTM Shah Alam tempat kedua dan SUK tempat ketiga .

Tuesday, November 22, 2016

ermmm .... !



...' Allahuakbar ' itulah perkataan spontan yang aku lafazkan bila dikhabarkan mengenai keluhan yang diluahkan oleh seseorang ... tatkala itu juga terimbau kembali situasi minggu lepas ... deringan telefon rumah bertalu-talu berbunyi meskipun aku berhak untuk tidak menjawab panggilan tetapi bila melihat nombor tertera kat skrin ... aku langgar prinsip ' tidak ada urusan berkaitan kerja bila berada di rumah ' 

... ermmm ! x nak komen apa-apa pun ... sekadar ingatkan diri sendiri ' buat baik berpada-pada ...' air yang mengalir tenang , jangan disangka tiada buaya ... mungkin naga pun ada kat situ  ... bohonglah kalau aku kata x terasa hati kan ... hanya tidaklah  sampai nak hantuk kepala kat dinding sebab ini bukan kali pertama aku lalui ... aku anggap ini pengajaran paling berharga .

... apa pun terima kasih sebab beri aku rasa , beri aku peringatan , beri aku pengalaman ... alhamdulillah , semalam semasa memandu balik ke rumah ... aku banyak istighfar dan muhasabah diri ... bila ada yang bertanya itu ini atau bercerita masalah ... x perlu nak noted sangat pun ... sebab kita pun x tahu apa nawaitu dalam hati mereka ... macam serik sangat kan !

Friday, November 18, 2016

... cucu ?




Rayyan Haziq & Aira Sofea


Friday, November 11, 2016

berpantun lagi ...


Bunga dedap cantik berseri
Tetapi sayang harum tiada
Bukan sesuka hati menawarkan diri
Dari tiada , biarlah ada

Berburu rusa di hutan rimba
Dapat rusa berbelang di kaki
Masuk bertanding sekadar mencuba 
Eh ! kena berpantun sekali lagi






Wednesday, November 9, 2016

Wednesday, October 26, 2016

... begitu adanya


... Kehidupan adalah satu perjalanan yang jauh dan sepanjang perjalanan yang sejauh ini , akan kita lalui jalan-jalan yang bukan sahaja lurus dan rata tetapi berliku , berkerikil , penuh dengan simpang siur , mungkin juga akan beberapa kali terpaksa buat pusingan U untuk sampai ke destinasi yang diinginkan.

... Ada  yang kata ' kita kena positif ' ... ada juga yang kata ' bersabarlah  ' ... dan  ada yang kata ' minum  teh O ais limau untuk sejukkan hati ' ... isk ! nak sejukkan hati x perlu minuman berais bagai, cukup lah dengan zikir yang sentiasa meniti di bibir kita ... aku bukan le individu yang mudah melabelkan individu lain secara negatif , waima berkali-kali terkena pun aku masih cuba bersikap positif sehingga ke satu tahap hatta hati dan minda bersatu  menjurus ke arah negatif pun aku masih berusaha untuk positifkan ... memang bagus untuk bersikap positif sentiasa dan aku mungkin termasuk dalam golongan mereka-mereka yang berusaha untuk kekal positif dalam mengawal stress ... sebab stress akan meningkatkan kadar kolestrol dalam badan .

 ... Hanya ada ketika , aku ingin sangat menyelami atau menyelusuri benak hati mereka yang ada disekeliling ... cara mereka berfikir ... cara mereka bertindak ... bagaimana mereka mengadaptasi cara berfikir dan bertindak dalam wadah kehidupan , kerjaya atau apa sahaja yang melibatkan orang yang berada  di ruang lingkup mereka ... tiada maksud negatif pun sekadar untuk mengekalkan minda positif ... jika terkadang ada sesuatu yang aku lakukan atau aku suarakan bukan untuk menghakimi antara benar atau tidak ... kerana tentunya kamu lebih mengenali atau lebih arif dalam menilai diri dan setiap perlakuan ... hanya jika sesuatu yang kamu lakukan itu natijahnya mengheret sama aku ke dalam rencah ragam yang kamu cipta , sesudah kamu lemparkan dan sembunyi tangan ... kau rasa ?

... Maaf , mengimbas situasi minggu lepas ... aku terkesima jadinya , sedaya upaya aku cuba mengawal diri dari mempersoalan untuk apa lafaz maaf itu ? ... maka berjuta tanda soal yang bertamu dalam minda  ... tapi aku dah berazam untuk sentiasa memaafkan sebab " memaafkan itu seperti melepaskan bara api dari genggaman " isk ! sape nak pegang bara api ... melecurkan tangan beb !

... " Belajarlah ... belajarlah untuk kebenaran " itu ungkapan seorang sahabat , jika diberi pilihan untuk berkata benar tapi menyakit atau sebaliknya ... yang mana satu jadi pilihan ? ... ada ketika kita tahu ... kita lihat ... dan kita lalui tapi amat sukar untuk menyatakan apa yang kita tahu ... kita lihat dan kita lalui itu salah kerana pelbagai faktor yang menjurus ke arah negatif ... sedangkan kita acapkali diingatkan untuk sentiasa positif ... la ni aku agak sensitif sedikit  ( sikit jer ) dengan perkataan positif ... aku akan mula menyelusuri ruang paling dalam kehidupan mereka , bukan cari kelemahan tetapi begitulah  norma kehidupan ,  kata mesti dikota , cakap mesti serupa bikin ... apatah lagi fasa untuk perhati dah lama berlalu .

... Hakikat kehidupan yang tidak pernah berubah adalah kita mahu .. kita  harap ... kita ingin ... kita nak semua mereka yang ada disekeling memahami masalah , situasi , kepayahan atau apa sahaja yang berkaitan dengan kita , anak kita , keluarga kita ( tidak termasuk kerjaya ye )... seolah-olah mereka yang ada disekeliling bebas dari apa yang kita alami ... dan jika ada yang bersuara maka terlihat macam tiada perasaan ehsan ... tidak prihatin atau apa sahaja yang sama makna dengannya ... realitinya kehidupan adalah masalah ... dan masalah itu adalah kehidupan ... !   

... Sesekali cuba kita buat check list apa yang kita buat , apa yang kita bual , apa yang kita fikir ... apa ... apa ... dan apa ? agaknya berapa peratus apa yang kita buat , apa yang kita bual dan apa yang kita fikir daripada apa yang sewajarnya kita buat ... kita bual ... kita fikir bagi memenuhi KPI yang selayaknya ? ... alasan skema kita adalah " tiada manusia yang sempurna " 

... Inilah kehidupan , cabaran dan dugaan tidak pernah berkurang , lalui sahaja dengan kesabaran selagi daya ... kalau ada perkara-perkara yang buat jiwa rasa gelora , hati rasa disakiti , ungkapkan " astaghfirullah " berulang kali ... sesungguh segala kelemahan itu dari diri kita sendiri .
  

Friday, September 23, 2016

#getaranjiwa


 " Getaran jiwa
Melanda hatiku
Tersusun nada
Irama dan lagu
Andai dipisah
Lagu dan Irama
Lemah tiada berjiwa
Hampa .... "


aku rasa harmoni sangat ketika layan bait-bait indah ini
dalam iklan nescafe di tv
tetapi ...
aku menahan rasa saat lagu ini diperdengarkan
lewat corong telefon
hehehe 


Tuesday, August 30, 2016

Friday, August 26, 2016

... bila telefon berbunyi !




... ini citer semalam , telefon berbunyi diminit terakhir waktu perkhidmatan , bila gagang diangkat dan pengenalan diberi tapi tiada balasan sekadar isyarat talian diputuskan ... memandangkan ini bukan kali pertama  berlaku ... aku anggap yang buat panggilan itu adalah individu yang mengalami masalah keliru dan celaru emosi ... hehehe

... kalau sebelum ini panggilan diminit terakhir waktu perkhidmatan masih terdengar jawaban bila gagang diangkat ... waima jawaban yang diterima agak memusykilkan seperti " ini Guardian Bukit Tinggi " atau " ini Pejabat TNB ke ? " meskipun setiap panggilan yang diterima jawaban dari aku atau staff lain adalah sama sahaja iaitu pengenalan nama tempat telefon ini berada ... tiada jawaban lain pun .

... ada ketika aku mula memikirkan sesuatu ... sesuatu yang boleh merungkaikan rasa musykil ini .. hehehe .... tapi biarlah rahsia !

Wednesday, August 10, 2016

sesekali ...



Sesekali air yang tenang perlu dikocak
Biar gelombang menjadi tsunami
Kerana dari situ baru  kita tahu  
Ada buaya atau phirana
Sesekali air yang jernih perlu dikeruhkan
Biar geruh hingga ke dasar berlumpur
Kerana semakin jauh ke dasar
Tersimpan berjuta khazanah
Sesekali kita kena menguji dan diuji
Untuk membeza antara kaca dan permata
Kenal siapa kawan juga lawan
Budi bersendi ruas untuk dibalas
Pekerti berteras bakti untuk dihayati

Sesekali kata perlu dilontar
Bukan tanda celupar atau biadap
Bukan juga sudah pupus budi bahasa
Sekadar mengota apa yang dirasa
Sesekali kita perlu belajar untuk diajar
Belajar memudahkan bukan menyusahkan
Belajar menilai bukan memandai
Menerima dengan hati bukan rasa

Sesekali itu
untuk kamu
yang berada disekeliling
bicara ini bukan kerana kamu dimusuhi
hanya jauh disudut sanubari
kamu adalah seseorang
yang paling dekat untuk dikongsi
semua cerita.
 


Thursday, July 28, 2016

' Syoknya membaca '


... Pesta Buku Selangor 2016 akan bermula pada 28 Julai hingga 7 Ogos 2016 , lokasi Pusat Konvensyen Shah Alam ( SACC , Shah Alam ) , bagi kami kakitangan PPAS , Pesta Buku Selangor maka akan ada kakitangan yang terlibat dengan kursus atau seminar sepanjang penganjuran Pesta Buku berlangsung . Aku sendiri akan terlibat dengan Program School Of Life ( Sesi 1 ) , School Of Life ( Sesi 2 ) dan Syoknya Kirigami bersama Abang Busran , pada tarikh 1 Ogos 2016 , dari jam 11.00 pagi hingga 5.00 petang ... sebenarnya aku teruja sikit untuk tahu apa itu kirigami ... hehehe

Tuesday, July 26, 2016

cerita kertas sehelai



... kerja aku memang tak boleh dipisahkan dengan kertas , kadangkala aku kalut , serabut dan resah gelisah hanya kerana kertas .  Hari ini aku ditegur juga kerana sehelai kertas , aku sebenarnya tidak sangka pun tapi ambil pendekatan hanya ketawa dan senyum seraya menggelengkan kepala , bagi aku mudah jer , sehelai kertas kecil yang hanya mengesahkan tugas pertukaran bekas sanitary pads tu sesiapa sahaja boleh turunkan tandatangan dan sesiapa juga boleh masukkan dalam fail kerana fail itu sentiasa ada sahaja di rak fail .  

... sebenarnya tiada  pun arahan yang menyatakan  si polan atau si polan yang wajib memfail sehelai kertas kecil tu , mungkin atas alasan kebiasaannya aku memfailkan maka ianya menjadi tugasan aku . itulah hakikat yang memang susah untuk ubah , apatah lagi disokong oleh pihak yang memberi arahan .

... alhamdulillah , kerana sehelai kertas kecil itu , aku belajar sesuatu yang amat berharga ... kerja kita , kita settle , lain-lain tugas kalau  boleh bantu , kita bantu dan jangan berkira sangat tugas siapa atau kerja siapa ,  yang paling penting selesai dan kepada yang tugas dibantu kenalah prihatin untuk tugas orang lain pulak .

Tuesday, July 5, 2016

... maaf dipohon

maaf ...
 tutur bicara ada ketika menguris rasa
tingkah laku mengundang curiga
 aku hanya manusia biasa
tiada sempurna
sepuluh jari disusun
salam bertaut maaf dipohon
hapus segala kisah setahun
semoga kehidupan bertambah rukun

buat semua sahabat handai , rakan taulan , saudara mara dan mereka yang singgah
singgah di blog ini ...

Selamat Hariraya
Maaf Zahir Batin


 

Friday, June 24, 2016

bapak


gambar terakhir masa hariraya 2011

Al fatihah buat arwah bapak ( kembali ke rahmatullah pada 10 April 2014 bersama 10 Jamadil Akhir 1435 )

... ada yang tanya mengapa aku x menulis diblog coretan mengenai arwah ... sebenarnya waktu itu aku x punya kekuatan bercerita apatah lagi menulis berkaitan arwah bapak ... sampai saat ini aku masih merasakan seolah-olah bapak ada di rumah macam biasa .

... teringat hari2 terakhir ... bapak memang selalu x sihat ... ada ketika untuk bergerak pun perlu dibantu ... ada masanya dia mengeluh bila terpaksa mengharapkan anak-anak dan cucu untuk bangun ... duduk ... atau ke tandas , aku sedaya upaya memenuhi segala keperluan dan keinginannya .
... mereka kata ' aku kuat untuk melalui semua ini ' hakikatnya aku x sekuat mana pun ... masih ada sendu disebalik tawa ... hanya Allah yang tahu tapi kehidupan perlu diteruskan ... apatah saat menjelang syawal beberapa hari lagi.

... aku dan bapak agak kurang berkomunikasi kecuali hal-hal yang penting ... mungkin kerana aku lebih rapat dengan mak lagipun tipikal anak perempuan mesti akrab dengan emak dan aku tidak terkecuali ... apa-apa urusan semuanya melalui emak ... tapi bila emak dah tiada ( kembali ke rahmahtullah pada tahun Julai 2008 ) aku berusaha untuk membina semula komunikasi dengan bapak walaupun aku tahu bapak lebih senang meluahkan apa yang diinginkan kepada kakak .

... hakikatnya aku tahu bapak sayang semua anak-anaknya mengikut perangai kita sendiri ... bapak kurang berkomunikasi dengan aku sebab dalam banyak perkara kami sering tidak sekata ... dan aku sendiri mengaku tidak akan bersuara jika tidak sependapat dengan bapak ... bersuara bererti aku derhaka ... mungkin juga kami punya satu sikap yang sama iaitu ' keras hati ' ( itu emak yang cakap )

... aku bersyukur kerana bulan- bulan terakhir bersama bapak , Allah titipkan kesabaran yang tinggi ketika menguruskan bapak ... dan bapak juga lebih bertolak ansur dalam soal pemakanan ' bukan x boleh makan tapi kena kurangkan ' itu ayat yang aku cakap .

Al Fatihah ... semoga  arwah ditempatkan bersama-sama mereka yang bertaqwa . amin

Thursday, June 16, 2016

... bila ' orang buku ' jadi pelakon


 .... gambar lama penuh nostalgia ... inilah hasilnya bila 'orang buku ' menjadi pelakon untuk Kempen  ' 15 min Reading Break ' lokasi sawah di Sungai Besar ... kalau x silap gambar ini dirakam pada tahun 2010 dan ada diantara yang posing sakan dalam gambar ni telah menukar kerjaya dan meninggalkan dunia buku .

Friday, June 10, 2016

isk ! isk ! ... kamu lagi ?

 
... bertugas di bulan Ramadhan ni adakala memerlukan extra kesabaran yang jitu , perkara yang sempoi pun boleh menguji kekentalan hati ... apatah lagi jika berurusan dengan budak-budak yang lepak santai kat perpustakaan ... seawal 8.15 pagi dah sampai kat lobby perpustakaan walhal perpustakaan memulakan operasi jam 9.00 pagi ... alhamdulillah ramai pengguna hari ini .

... sedang ralit susun buku di Bah. kanak-kanak bersama Aan tetiba ada budak masuk " eh ! dah pukul 9 ke ? " ... " adik-adik , perpsustakaan dibuka pukul 9 ye ... ada 10 minit lagi , kakak pun belum selesai susun buku " lagipun lantai yang di mop pun belum kering lagi .

... tepat jam 9.00 pagi , aku catatkan 27 pengguna telah berada di dalam Perpustakaan Daerah Sabak Bernam ... bising sikit tu perkara biasa walaupun isyarat senyap telah aku buat ... aku perhatikan sahaja gelagat mereka dari kaunter ... buku-buku yang tadi tersusun kemas dan teratur dah berkalih kedudukannya ... ada yang sekadar melihat gambar ... ada yang sekadar selak sehelai dua muka surat buku dan letak semula ... macam-macam gelagat ada ... ada juga yang menanggis ... yo sape nak pujuk ni !

... sedang bergelut untuk selesaikan minit mesyuarat yang tertangguh hampir 2 minggu sebab nak kasi settle audit dulu ... tetiba terdengar suara

" nak pinjam buku " si kecil meletakkan  satu buku dan kad keahlian perpustakaan
" pinjam satu buku jer ? " itu yang ajukan semasa check out buku tersebut

... dan aku menyambung semula urusan minit mesyuarat yang tergendala ... sekali lagi aku terdengar suara 

" nak pinjam buku " si kecil meletakkan satu buku dan kad keahlian perpustakaan
" pinjam satu buku jer ... carilah buku lagi , boleh pinjam 10 buku tau " aku cuba memancing agar dia pinjam lebih buku tapi dia menggelengkan kepalanya ... aku senyum 

... dan aku menyambung semula kerja-kerja menaip yang tergendala ... dan sekali lagi aku terdengar suara
" nak pinjam buku " si kecil meletakkan buku dan kad keahlian perpustakaan
" isk ! isk !  kamu lagi ... tadi kata nak pinjam satu jer " dalam nada ketawa aku bertanya
" tadi tak jumpa buku ni "  si kecil menjawab sambil senyum simpul menunjukkan buku
" puasa tak hari ni ? " aku tanya lagi
" puasa " jawab si kecil dengan semangat
" alhamdulillah "  

... dan untuk sekian kalinya , aku terus menaip dengan harapan dapat diselesaikan hari ini juga ... dan aku juga berharap agar tiada gangguan lagi ... hehehe

" terima kasih " kata si kecil yang tersenyum dengan 3 buah buku yang dipinjam  mengikut langkah ibunya keluar dari perpustakaan
" sama-sama ... datang lagi ye ... bye ! " aku jawab dengan melambaikan tangan
" bye ! " jawab si kecil ( Ahmad Naufal - aku hafal namanya sebab berurusan 3 kali dalam masa 15 minit ... hahaha )


Thursday, June 9, 2016

Senyumlah wahai hati ...



... terkadang kita ni bila bercakap 'terlupa' kesantunan bahasa ( ini merujuk kepada diri sendiri ) ... itu yang sering aku cuba perbaiki bila berkomunikasi  ... beberapa hari yag lalu terlepas jua kata-kata yang aku rasa meruntun kalbu ... aku rasa kata-kata aku itu bersesuaian dengan logik situasi tapi semasa memandu untuk balik ke rumah ... macam terimbas semula  rentetan seterusnya ... ermm , aku tahu ada perasan yang terasa ... aku ucapkan istighfar dalam hati dan secara lisan astaghfirullah berulang kali hingga aku rasa ada ketenangan dalam hati ... ntahlah , bukankah lebih baik berterus terang daripada pening kepala mengolah alasan yang akhirnya ketahuan juga kebenarannya .

... begitu juga dengan situasi yang dilalui oleh seorang sahabat ... yang terkesan sangat dengan apa yang diperkatakan mengenai diri dan kerjayanya ... x tahu di mana puncanya tapi hakikatnya cerita ini mungkin telah tersebar dengan pelbagai versi yang tidak pasti  benarnya ... janganlah membina rasa gembira dengan kedukaan dan airmata orang lain ... bak kata pepatah ' jangan salahkan lantai x rata , kalau diri sendiri memang x tahu menari ... syukur dengan rezeki yang kita terima dan berusaha perbaiki diri sejajar dengan tanggungjawab yang diamanahkan ... buktikan selayaknya kita, jangan sesekali libatkan orang lain andai ada yang mempertikai ... kesian dehhh ! sama mereka yang terheret dalam masalah kita .

... alhamdulillah audit dalaman telah selesai pada 24 Mei 2016  ( terpaksa cancel cuti yang dirancang awal )... seperti selalu juga tempias tetap terpercik dekat aku ... ntahlah x tahu nak kata apa lagi dah ... bila  selalu sangat melaluinya aku jadi mangli ... sebab mengelak macam mana sekali pun tetap juga kena biasnya ... sekali lagi aku mohon sesangat jangan mudah sentap  pada teguran ( aku x nak guna istilah kritik ) tapi ambil setiap teguran itu sebagai penambahbaikkan dalam kehidupan dan kerja kita bukan menuding jari menyalahkan orang lain ... sesekali tu kena juga meletakkan situasi orang lain dalam diri kita ... apa kita rasa jika terpaksa menggalas khilaf orang lain .

... dua minggu ini penuh cabaran ... inilah pembelajaran sepanjang hayat di Universiti Kehidupan , semua layak secara total tanpa perlu sijil kelayakan ... mungkin ada yang berbangga dengan sehelai kertas yang dinamakan ijazah ... bagi yang x de ijazah ( macam aku ... huhuhu ) kena berusaha lebih sebab x de ijazah untuk dijadikan sokongan ... so  aku kena usaha lebih,  biar pun x de ijazah tapi kualiti tugas setaraf yang berijazah ... hehehe

... Audit Lloyds Register Quality Assurance untuk pembaharuan Sijil MS ISO 9001:2008  telah selesai pada Ramadhan yang pertama  6 Jun 2016 ... alhamdulillah , Allah permudahkan segalanya ... kalau ikut tentatif program yang aku terima , audit akan bermula dari jam 9.am  dan akan selesai sepenuhnya  pada jam 5.00 pm ... apa yang berlaku memang diluar jangkaan , audit selesai sepenuhnya jam 3.00 pm ... tiada tekanan dan semuanya berjalan secara santai ... aku syukur sangat ' terima kasih Allah ' ... terasa hilang semua lelah dan tekanan sebelum audit .

... meskipun audit telah berlalu namun  cerita belakang tabir sebelum audit masih terkesan dalam hati,
banyak perkara yang pada perkiraan aku tidak sepatutnya berlaku jika gerak kerja dibuat secara istiqomah ... aku tahu setiap orang ada cara kerjanya sendiri dan aku pun bukanlah berkira sangat kerana gerak kerja untuk audit memerlukan kerjasama serta persefahaman ... tiada bermakna usaha merealisasikan tugas sendiri dengan jayanya jika gerak kerja yang lain menemui jalan buntu ... audit adalah menyelesaikan tugas secara berkumpulan ... jangan susahkan orang lain dengan kerja kita yang tidak selesai ...

' Senyumlah wahai hati ... teruslah senyum '

Saturday, May 14, 2016

kita adalah ...





kita adalah ...
apa yang kita fikir
kita adalah ...
apa yang kita lakukan
kita adalah ...
apa yang kita rasa
kita adalah ...
apa yang kita mahu
kita adalah ... 
apa yang kita suka
kita adalah ...
apa yang kita benci
 apa yang kita fikir , lakukan , rasa ,mahu , suka dan benci
semua itu adalah KITA

Tuesday, May 10, 2016

... buat sahabat ( kaunter sebelah - ainraihan.blogspot.my)



dalam hidup ini ... 
yang buat hidup kita lebih bermakna bukan semata-mata kerana
kekayaan , kemasyhuran , pendidikan tinggi atau kesempurnaan yang kita miliki
tapi ... 
kerendahan hati , mampu berkongsi dan menyentuh hati orang lain yang akan
menjadi hidup kita lebih tenang dan bererti
jangan ...
sempitkan fikiran dengan sesuatu yang kita dengar tanpa meletakan
kesahihan ditempat pertama 
 

... kau rasa ?


... ini citer malan tadi , masa dok  ralit bersembang dengan member lama nun jauh di selatan tanahair tiba-tiba suara dia hilang ... senyap sunyi jer ... eh ! bateri habis dah ( teringat pengecas tertinggal kat ofis ...huhuhu )  so perbualan ditamatkan tanpa sempat ucap salam pun ... pastu cuba guna telefon rumah pun senyap sunyi juga ... isk ! kenapa x de line ni ... aku lelapkan mata malam tadi dengan perasaan yang x berapa nak indah ... hehehe

... pagi tadi jam 8.15 , aku dah parking kereta betul-betul depan TM Pekan Sabak Bernam ... kunun nak jadi orang pertama yang berurusan  dengan TM ... nak mengadu pasal line x de kat rumah ... sehingga jam 8.30 aku menunggu dalam kereta tapi tanda-tanda untuk TM mula beroperasi masih x de ... ermmm mungkin mula operasi jam 9.00 ... itu telahan aku , aku start enjin kereta menuju ke ofis Pekan ... saja nak lepak-lepak ! sepanjang masa menunggu depan TM tadi ... aku cuba untuk hubungi rakan ofis sebab nak maklumkan ' aku lewat sikit masuk ofis ' 

... 8.45 , aku sampai kat ofis Pekan ... aku x keluar kereta pun sekadar turunkan cermin tingkap jer sambil layan lagu di radio ... masa tu aku perasan seekor kucing datang kat kereta aku ... aku letak sikit bekalan yang aku khaskan untuk si manja di ofis Sg. Besar.

... jam 9.03 aku gerak semula ke TM untuk selesai urusan yang tergendala ... parking ditempat yang sama juga ... kaki melangkah keluar dari TM jam 9.10 ... alhamdulillah selesai sudah segala urusan ... moga hari ni juga TM dapat settlekan masalah line telefon kat rumah ...

... jam 9.25 selamat sampai kat ofis Sg. Besar ... ada tetamu yang ingin berurusan dengan PP ... aku cuba call PP untuk maklumkan ada tetamu menunggu ... panggil pertama x berjawab ... so aku call untuk kali kedua ... x berjawab juga , aku call sebab dimaklumkan janji temu telah dibuat ... hanya itu yang mampu aku bantu ... setelah tetamu beredar ... PP pulak call , bila aku maklumkan situasinya ... dia  citer lain versi lak ... isk ! kau rasa apa yang aku rasa ? 

... hari ini penuh dengan cerita ... cerita itu ... cerita ini ... apa yang pasti cerita pasal 13 Jun nanti lebih mendebarkan dan memerlukan kesabaran yang jitu ... !

.... siap sedia
                      berusaha !
                                   berusaha !
                                                berusaha !
                                                                 berusaha !                         
                                                                                  berusaha !

Wednesday, April 20, 2016

... tiada apa-apa


Kertas putih itu masih kosong
Pandangan juga masih kosong
Terdengar hanya gema suara
Melata disegenap arah ...
Sesekali ku lontar pandangan
Menerjah disetiap wajah
Tercari-cari kalimah yang tersurat
Sehingga detik  bertemu noktah
Kertas putih itu masih kosong
... tiada apa-apa




Wednesday, March 30, 2016

Al Fatihah




Al Fatihah ... Al Fatihah ... Al Fatihah
( Syahadatul Akmaliyah - berbaju hijau  )
 ' semoga kamu ditempatkan bersama mereka yang bertaqwa dan beriman '
amin
yang pasti Cik Mis akan tetap rindu  senyum tawa dan keletah kamu .

Friday, March 25, 2016

pensil dan pemadam

ingatan untuk diri sendiri .....

... ucapkan " terima kasih "



" sentiasa ucapkan terima kasih " itu nasihat seorang teman ... ucapkan " terima kasih " bukan hanya bila orang memuji sahaja hatta jika ditegur ( aku x guna istilah kritik sebab perkataan kritik ni boleh buat orang sentap ... hehehe ) juga ... macam susah jer nak dipraktikkan ... bagaimana mungkin untuk ucapkan " terima kasih " tika terima teguran sedangkan dalam hati ada rasa sesuatu ?

... hakikatnya tiada siapa pun yang suka ditegur , apatah lagi jika teguran itu menjurus kepada cara kita mengadaptasi kerjaya mengikut acuan yang berbeza tidak seperti yang sepatutnya ... tidak semua mereka yang berada di luar sana memahami situasi atau apa yang berada dalam kotak fikir kita ... sesuatu yang kita anggap terbaik mungkin tidak sesuai pada orang lain ,  ada ketika tanpa sedar ( atau sedar )  kita lakukan sesuatu  tidak mengikut terma yang telah ditetapkan waima kita tahu yang kita ini dah melanggar terma tapi ermm ... nak cakap macam mana yer ! hanya kita yang tahu apa sebenarnya yang berlaku .

... acapkali  teguran dinilai dari sudut negatif jer ... kita akan berusaha untuk memperlihatkan benar itu dari sisi yang berbeza kepada mereka yang memberi teguran ... sedangkan yang membuat teguran melihat dari semua sudut tanpa selindung ... itulah yang membezakan antara yang menerima teguran dengan membuat teguran ... yang pasti setiap dari kita mesti ada alasan untuk segalanya ...

... kekadang membuktikan benar tidak memerlukan alasan ... biar pun dalam hati ada rasa sesuatu, hakikatnya ketentuan kebenaran pasti akan ketahuan juga akhirnya ... yang penting pastikan kita benar-benar berada pada landasan yang benar .

... sesekali kita kena berani mengubah pandangan mengenai teguran ( aku dah cuba ... alhamdulillah )
teguran jika dinilai secara negatif maka negatiflah impaknya ... teguran seharusnya tidak menjadikan kita lemah semangat , hilang fokus atau merasa diri tidak dipeduli ... rasa marah ? semua orang akan marah  sementelah kalau kita merasa tidak bersalah ... tetapi adakah kita benar-benar tidak bersalah !
ibarat kata pepatah " tak sungguh tak melata , tak sungguh orang tak kata " tapi kita manusia biasa manakan sempurnanya ... ada juga teguran yang positif sifatnya ... ditegur untuk jauhi kita dari kelekaan , memperbetulkan kekhilafan , ada juga teguran menjadikan kita lebih baik dalam melaksanaakan tugas , lebih fokus dan menghargai apa yang kita miliki ... yang penting ditegur atau tidak tegur adalah muhasabah diri ... kita selalu anggap kita telah dizalimi walhal kita yang menzalimi diri sendiri dengan apa yang kita lakukan .

... ucapkan " terima kasih " diatas teguran atau kritikan yang kita terima ... moga dari teguran dan kritikan ini kita dapat memperbaiki diri ... jangan terleka dengan pujian yang akan lebih menjurus kita ke arah laluan yang makin berliku .

wallahuaklam

Tuesday, March 1, 2016

gambar sekitar Audit MS ISO 2009 : 2008






x nak komen apa-apa !
saje nak share gambar ...

Friday, February 19, 2016

Audit Pemantauan MS ISO 9001 : 2008 yang terakhir ...


Syukur alhamdulillah Audit Pemantauan ke V MS ISO 9001:2008 telah selesai pada 16 Februari 2016 yang lepas ... ini adalah audit yang terakhir MS ISO 9001 : 2008 sebelum melangkah ke audit 2015 ... terima kasih kepada Puan Norhaida Aini , Juruaudit dari Lloyd's Register Quality Assurance di atas teguran penambahbaikan sepanjang audit dijalankan ... tiada minor dan major yang direkodkan ... terima kasih juga kepada semua Pegawai-pegawai dari HQ yang hadir ... Pn. Suzliana
 ( Tim. Pengarah PPAS ) , Pn. Sabariah , En. Zahir , Pn. Hikmah , Pn. Nazaleeza , Pn. Hikmah , Pn. Nurul Aizan , Pn. Norafidah , Cik Moihairah dan Cik Aina .

Terima kasih juga kepada juruaudit Audit Dalaman yang dijalan pada 2 Feb 2016 ( 2 minggu sebelum audit sebenar ) iaitu Pn. Sabariah , Pn. Rozainees , Pn. Nazaleeza dan Cik Izani  dengan beberapa teguran dan penambahbaikan yang perlu diselesaikan sebelum Audit Lloyd's meskipun ada beberapa perkara yang menimbulkan sedikit kalut ... bagi aku itulah cabaran sebenarnya !

Cabaran yang sebenar-benarnya adalah dari diri kita sendiri ... itu pandangan peribadi aku setelah melalui beberapa kali odit dalaman atau odit luar ( Lloyd's ) ... prinsip aku mudah jer ... selesaikan tugasan mengikut skala yang ditentukan dan kalau lebih dari itu lagi bagus ... rutin aku akan berusaha untuk double check setiap fail yang aku selia setiap bulan apatah lagi kalau nak odit ... itu pun kekadang ada yang terlepas pandang ... mungkin ada yang anggap aku cerewet tapi nak buat macam mana kan !

Baru-baru ni aku diajukan soalan " takut dengan Allah ke ... takut dengan manusia ? apa jawapan aku mesti semua orang dapat agak kan ! so atas sebab jawapan aku itu lah ... aku berusaha untuk tidak menjatuhkan air muka orang lain ... aku berusaha untuk tidak mengaibkan sesama insan ... aku elakkan untuk  berkata sesuatu yang negatif ... waima mereka tahu apa sebenarnya yang berlaku ... ada juga aku bertanya persoalan ini kepada Aan  " adakah dikira takut atau berani jika menyuarakan khilaf orang lain kepada orang lain yang tiada kena mengena pun " ... selalu aku ingatkan diri sendiri " mudahkan tugas orang lain , Allah akan permudahkan urusan kita ... insyaAllah "

" banyaknya fail aku ? " itu yang mereka  perasan dan ditegur semasa odit dalaman ... bagi aku biasa jer ... ermm banyak fail yang aku attend bukan le bermakna aku banyak kerja sangat ... ada beberapa fail yang aku perlu kemaskini sebulan 2 kali ... ada fail yang perlu aku kemaskini mengikut keperluan semasa ... ada juga fail yang aku kemaskini 2 kali seminggu ... ada juga fail yang bukan dibawah seliaan tapi aku buat semakan juga jika ianya berkaitan OB Q ... tu yang mereka perasan macam banyak sangat fail yang aku kelolakan ... rasanya tugasan staf kat Lib daerah ni lebih kepada arahan dari masa semasa .

Seperkara lagi yang aku noted adalah teguran mengenai sikap ambil tahu tugas rakan lain ... kalau sebelum aku teragak-agak untuk ambil tahu sangat pasal fail dibawah seliaan rakan tapi selepas ni aku akan berusaha untuk follow semua fail bukan menyibuk tau ... hanya ambil tahu ... kalau ada pertanyaan ... akan ada jawapan  ... sebenarnya ia akan lebih memudahkan !

Sekalung terima kasih buat rakan-rakan yang banyak membantu dari Perkhidmatan Perpustakaan Bergerak ( Din & Jef ) , Yazid ( Perp. Pekan Dataran ) , Kak Jis ( PD. Taman Muhibbah ) , Bib ( PD. Bagan Terap ) , Kak Hana ( PD. Batu 2 Sepintas ) , Along ( PD. Batu 38 ), Nurul ( Perp. pekan Sekinchan ) ... semoga Allah permudahkan urusan kalian . amin




Tuesday, January 26, 2016

Jom masak dan aktifkan minda anda !


      Jom masak dan aktifkan minda anda ! itu adalah pertama untuk tahun 2016 ... aktiviti memasak ini sudah dirancang pada tahun lepas lagi tapi tidak dapat dilaksanakan atas faktor kesuntukan masa dan kesibukan menyiapkan beberapa tugasan ... alhamdulillah , akhirnya pada 23 Januari dengan bantuan Nurhidayah ( kakitangan PJL ) sebagai chef untuk resipi ' onde-onde '  berpandukan buku resipi yang terdapat di PPAS. Peralatan memasak ( guna rice cooking ) dan bahan-bahan aku bawa dari rumah ... mudah dan semua happy 

layan gambar ye ... !


semua teruja nak mencuba








inilah hasilnya 

jemput makan ye ...

     Aktifkan minda anda ! aktiviti ni aku lakukan untuk melihat sejauh mana kreatifnya mereka dengan bahan-bahan yang aku sediakan ... kertas A4 warna , glue stick , kertas keras ( yang gunakan untuk lapik ikat buku ) warna air , berus lukisan , serbuk prada ( semua stock tahun lepas ) dan gunting ... inilah hasil nya !

berfikir nak buat apa ni ...


inilah hasilnya