Tuesday, May 30, 2017

Perbaharui Hidup Anda


Hari ini yang anda jalani , hari esok yang anda hadapi , keadaan dan kemampuan yang anda 
miliki saat ini serta keadaan dan situasi persekitaran yang mungkin tidak 
menyebelahi anda sesungguhnya merupakan tonggak-tonggak
yang akan membangun masa depan anda.
Tidak ada lagi waktu untuk menunggu atau menunda,
apalagi diam bermalas-malas.
Rasulullah bersabda:
" Sungguh Allah membentangkan tangan-Nya pada malam hari agar pelaku
keburukan pada siang hari dapat memohon ampunan kepada -Nya ; dan
membentangkan tangan-Nya pada siang hari agar pelaku keburukan pada malam hari
dapat memanjatkan taubat kepada-Nya . "
Setiap kali anda menunda hasrat untuk mengubah dan memperbaharui hidup ,
setiap kali anda menunda semangat untuk meningkatkan produktiviti kerja ,
semakin lama pula hasilnya dapat diraih ; dan semakin besar kesulitan serta masalah
yang akan menghalang perjalanan anda .
Semakin lama dibiarkan , semakin mudah anda digoyahkan dan dikalahkan oleh
godaan dan kesulitan .
Lebih jauh , semakin lama anda menunda perubahan , semakin dekat anda pada
kehancuran dan kebinasaan.
Semakin dekat pula anda pada bencana dan kegagalan


petikan dari buku :
Jaddid Hayatak : perbaharui hidupmu
 

Saturday, May 27, 2017

kita adalah apa yang kita fikir ...


... Pada hakikatnya , perasaan bahagia atau sedih , cemas atau tenang ,
datang dari diri kita sendiri . Diri kitalah yang memberi warna
kesedihan atau kebahagiaan dalam hidup, 
seperti air yang akan mengikut bentuk bekasnya 
" Barang siapa redha atas ujian yang menimpanya 
maka baginya keredhaan Allah ,
dan barang siapa tidak redha maka baginya kemurkaanNya "


petikan dari buku :
Jaddid hayatak: perbaharui hidupmu

Friday, May 26, 2017

Thursday, May 25, 2017

... bila kita bukan sesiapa



... adakalanya kita x perlukan ucapan terima kasih pun atas khidmat yang kita beri ... cukup sekadar senyum ... kalau senyum pun terasa macam pahit jer ... x perlu kata apa-apa ... so diam tu kan lebih baik .... hehehe

... hari ni dalam hati ada rasa touching sikit ... x banyak pun ... sikit jer tapi buat emosi aku bagai hari mendung tapi hujan x turun-turun jugak ... semua dari citer semalam ... seharian menghadap komputer ( kalau le komputer depan aku ni boleh berkata-kata ... dah lama dia meluahkan perasaan " aghhhh ! letih nya " ) untuk membantu melengkapkan laporan dot..dot..dot ... yang dah tertunda beberapa kali ... so semalam memang hari yang amat meletihkan ... kalau dulu aku sering berbincang tapi la ni dah x de geng ... rasa bagai hilang  dan kosong !

... hampir tiga perempat waktu bertugas semalam hanya menghadap komputer ... semak fail ... bergerak ke rak ... scan ... fax ... email ... dan sekali whatssap ... dan seperti biasa aku double chek setiap maklumat sebelum di email .

... tetiba hari ini bertalu-talu panggilan masuk aku terima berkaitan citer semalam dengan nada yang x berapa gembira untuk didengar " maklumat yang dikirim x lengkap ... boleh x emailkan lagi " itu arahan " saya dah emailkan semua semalam " itu jawab aku ( bersekali aku maklumkan aku berada di lokasi lain kerana membantu aktiviti rakan ) " x de ... x de ... x terima pun ... emailkan lagi ye " sekali lagi arahan  " iya ... saya akan usahakan " hanya itu yang mampu aku kata .

... waima perkara ini dapat disettlekan dengan bantu rakan yang berada di ofis ... dan aku chek semula email ... maklumat memang telah dihantar ... mungkin si penerima telah ter delete

.... so aku terfikir bila kita bukan sesiapa ... kena belajar ikhlas , sabar dan sedar diri  


Wednesday, May 24, 2017

... bertambah setahun lagi !




... terima kasih kat member ofis yang buat celebrate untuk aku ... hehehe
kena lebih muhasabah diri ... itu ingatan untuk diri sendiri 
dan terasa semakin hampir meninggalkan kerjaya ... huhuhu