Friday, August 30, 2013

bila dakwat dah kering ...


... sebelum PRU 13 yang lalu ... sibuk orang bercakap pasal dakwat kan ... ! tapi kali aku nak sharing pasal dakwat gak ... isk ! bukan pasal dakwat masa PRU 13 tu lah ... sebaliknya lebih kepada kiasan untuk kita2 yang makan gaji ( guna istilah lagi ... hehehe )

... teringat masa sekolah dulu2 ... aku guna 2 jenis pen ... pen dakwat basah dan pen dakwat kering ... bila guna pen dakwat basah ni ( ... jenama yang agak terkenal masa tu Parker ... harga pun boleh  tahan jugak ) kena hati-hati sikit sebab kertas mudah comot ... tangan x leh basah ... banyak sangat pantang larangnya ... aku hanya gunakan pen dakwat basah ni bila menulis tulisan sambung ( ala2 tulisan italic gitu ) untuk subjek Bahasa Melayu & Sastera ... klu pen dakwat kering tu memang biasa le kita guna  kan !!

... bila  melangkah ke alam pekerjaan ... istilah " dakwat belum kering lagi " dah jadi macam halwa telinga ... bila kerap diulang bicara ... memula tu memang rasa pelik tapi lama kelamaan aku mula faham apa yang tersirat ... ermmm ... itu cabaran orang baru masuk kerja ! ...bagi aku itulah pemangkin semangat yang berkobar-kobar untuk be the best ! hahaha

... setelah 3 tahun @ sah jawatan  ... istilah " bila dakwat dah kering " pulak diguna pakai ...time ni situasi pun dah berubah ... macam mana  berubahnya pasiran di  pantai  setiap kali air pasang surut ... macam tu jugak lah yang berlaku pada kitaran hidupan manusia ... kalau masa mula2 kerja begitu tekun dan tawaduknya pada tugas ... kini dah jadi sebaliknya ! ... kalau dulu takut2 kini dah jadi semakin berani ... kalau pada perkara baik dan tidak keluar dari landasan akujanji yang ditandatangani ... x kisahlah kan ...  tapi la ni dakwat x kering pun  dah berani yang x  kena tempat ... !

...  ungkapan mantan PM " dot .. dot .. dot ... mudah lupa " mungkin ada sahihnya tapi aku lebih suka guna istilah " alpa " bukan " lupa " ... la ni perangai alpa bukan singgah kat orang senior jer ... tapi haq orang junior pun dah mula tunjuk taring ...

... masih berbekas kat ingatan " kerja ikut skop " ... masalahnya jangan dok bicara pasal skop kerja tapi pelaksanaannya hampeh ! ... tempias skop kerja yang dibanggakan tu terkena kat orang lain ... yang susah dan menanggung beban skop kerja orang lain jugak kan !   


... salah siapa ???

...  salah siapa ? ... x perlu salahkan sesiapa pun ... lama atau baru ... dakwat dah kering atau dakwat x kering lagi ... bukan persoalannya ... kerja adalah amanah ... kerja adalah tanggungjawab ... kerja adalah ibadah ... bila kita setuju untuk bekerja bermakna kita mesti sanggup memikul amanah , tanggungjawab dan menjadikan satu ibadah kan !

... bila Allah meminjamkan sesuatu ... x mustahil Allah akan mengambilnya semula


Tuesday, August 6, 2013