Thursday, December 31, 2015

sejauh langit




assalamualaikum ...

... memenuhi permintaan seorang sahabat  " menulislah guna bahasa yang biasa-biasa jer ... bahasa kiasan ni memang cantik tapi sukar ditafsir ... kalau salah tafsir takut jadi fitnah "  isk ! ada yang terasa ke ? ... saje kan !

... sebenarnya aku lebih suka menulis begitu kerana ia adalah apa yang aku fikir ketika itu ... semuanya spontan ... apa yang terlintas difikiran dan tulis ... mudahkan ! x perlu bina ayat untuk melontar apa yang aku rasa  .

... tiga minggu lalu , aku diajukan pertanyaan ' kenapa dan mengapa orang asyik pertikai atau dalam kata lain x respect  ... sedangkan orang lain yang berada dalam situasi sama x pula melaluinya  ? ' .... seperti yang acapkali aku ingatkan untuk diri sendiri " bila kita kata kita boleh terima kritikan , ia membawa maksud sebaliknya " so bila  aku diajukan soalan yang maksudnya hampir sama ... aku ambil masa untuk memperjelaskannya ... yang dapat aku nyatakan " jangan persoalkan mengapa orang x suka atau x respect kita ? tapi cuba tanya diri kita sendiri apa sebab mereka x suka atau respect kita ? " ... dan jawablah dengan hati yang jujur , sentiasa usaha perbaiki diri , jangan cari salah orang tapi cari kekurangan diri ( ayat ni yang selalu aku jadikan penyejukan hati bila ada masalah ) .... insyaallah akan ada penyelesaiannya.

... cuti beberapa hari yang lepas , aku habiskan banyak masa membaca buku , bukan sebab ada exam tapi sebagai terapi diri ... saban tahun , bila tiba penghujung tahun maka banyak perkara kena diselesaikan ... tahun ni aku simpan cuti tahunan 14 hari ( masuk dalam GCR-  dalam sejarah tu ... hehehe ) ... kata yatie " busy sangat tu ! " ... 

... alhamdulillah 2015 tinggal sehari sahaja ... berusaha untuk settlekan tugas-tugas 2015( berusaha ! , berusaha ! berusaha ! ) ... tahun 2015 penuh dugaan ( itu dari  perspektif aku ) macam-macam hal berlaku , yang sukanya sedikit , yang duka juga sedikit , yang banyak duga dan cabarnya ... kata seorang teman " kehidupan ni perlu banyak duga dan cabarnya kerana itulah ujian untuk kerohanian kita ... suka akan buat kita leka , duka akan buat kita lemah " ... ok noted !

... 2016 adalah meneruskan kesinambungan azam dan impian untuk menjadi lebih baik !... waima sejauh langit !


Friday, November 27, 2015

... bukan luar biasa

ermm ... cerita yang sama
lakon layar serta sinopsis juga sama
terjadi bukan sekali tapi berkali-kali

lalui sahaja
kerana itu pengalaman paling berharga
mengajar kita kenal antara kaca permata

sering aku lewati rencah dan ragam
tatkala  hati mula bicara
akal bertindak meredakan suasana

detik demi detik
segalanya masih tidak pernah berubah
masih ... masih ... dan masih begitu


Friday, November 20, 2015

hak untuk berbeza pendapat


kita selalu tidak sependapat kata
kerapkali juga ternoktah tanpa bicara
mata memandang berjiwa tiada
mendengar tapi fikir melayang entah ke mana
memilih diam pilihan yang ada
dari berkata untuk elak sengketa
sejauh langit sekali pun kuasa
kena ingat setiap kita punya rasa
kita ada hak untuk pendapat yang berbeza .



Thursday, November 19, 2015

hingga tiba saat itu ...


bukan tidak pernah terfikir
bukan juga tidak memahami
bukan kerana ada apa-apa
bukan ...

aku sentiasa memikirkan
aku cuba untuk memahami
aku berusaha sehabis baik
kerana aku bukan sesiapa

bila tiba aku harus melangkah pergi
bila tiba saat aku harus meninggalkan semua
usahlah gusar ...
fitrah kehidupan memang begitu

selagi dihati ini ada Nya
biar bertepuk langit dan bumi
tak akan berubah yakinku pada ketentuan-Nya
hingga tiba saat itu ...


Thursday, October 22, 2015

sendiri


mereka bilang sendiri seperti ...
berdiri dengan sebelah kaki
memandang dengan sebelah mata
mendengar dengan sebelah telinga
aku kata ...
mengarut ... hehehe

Tuesday, October 20, 2015

realiti yang menyakitkan

aku tahu
kamu tahu
dia tahu
mereka tahu
semua tahu
persoalannya ...
ambil tahu atau buat tak tahu
itu yang aku nak tahu ... !

Friday, October 16, 2015

fana



tiada apa yang dapat dibanggakan dengan perhiasan dunia
pangkat dan kuasa bukan milik mutlak
harta kemewahan pinjaman semata
kecantikan yang dibangga hanya sementara
semuanya bukan milik kita
sesungguhnya tiada yang abadi
hanya  Dia



Tuesday, October 13, 2015

Hijrah

teruslah melangkah
tinggalkan semua kebejatan
tinggalkan semua keperihan

teruslah melangkah
carilah ketenangan dalam setiap sujud
mohon keberkatan dalam setiap rezeki

pelihara nawaitu dalam setiap langkah
hidayah- Nya tidak terbatas
hijrahlah ...




cara kita ... pilihan kita



Orang pandai guna kertas untuk bergerak
Orang cerdik guna akal untuk bertindak
Orang malas sentiasa beralasan
Orang rajin sentiasa yakin
Orang-orangan tak ada semua ni !


rindu

teringat
sedih
airmata
Al Fatihah


Mak ... aku rindu

kita tak selalu memberi








Tolong tulis nama
untuk diingati


Tolong tinggalkan jejak
untuk mudah dikesan


Tolong rakam gambar bukti
untuk mudah dikenali


Kita semakin banyak meminta dan kurang memberi

Saturday, October 10, 2015

tak suka pun tak apa .....





" tak suka pun tak apa ... " itu yang aku lafazkan pada diri  ...  juga sekadar memotivasikan diri dalam mempositifkan apa yang aku lalui setiap akhir dan awal bulan ... rutin rasmi yang tidak pernah  berubah dari dulu hingga kini ... kalau dulu buat untuk tempat sendiri ... kini buat untuk tempat sendiri dan kemaskini untuk tempat orang lain pulak ...


 ... bukan sekali aku ditanya " x jemu ke ... tempat kerja pandang sekeliling semuanya  buku ...dekat  rumah pun masih mengulit buku ? " ... kalau kita suka dengan apa yang kita suka ... istilah jemu tu x ujud pun  ... dikelilingi buku sebab  kerja aku ada kaitan dengan buku tapi aku x baca buku di tempat kerja ... yang baca buku kat tempat kerja aku adalah pengguna ... tugas aku memberi perkhidmatan yang berkaitan dengan buku serta tugas hakiki yang lain ... bab membaca buku  aku lakukan di rumah .


 ... bila cakap pasal suka dan tak suka ni tetiba aku teringat sesuatu ... ermm  semua gara-gara perkataan suka ... ada orang bila dia suka , dia cakap ... ada orang bila dia suka , dia diam ... ada orang bila tak suka , dia cakap ... ada orang bila tak suka , dia tak cakap ... ada orang bila suka atau  tak suka ... dia diam jer !


 ... ada perkara yang aku suka tapi kamu tak suka ... ada cerita yang kamu suka tapi mereka tak suka ...ada ketika aku dan mereka tak suka tapi kamu suka ... pada waktu tertentu kamu dan mereka suka tapi aku tak suka ... kehidupan ni memang complicated sikit kalau tidak diurus dengan berhemah dan muhasabah .... hehehe


 ... mudah untuk buat orang tak suka kita daripada suka kita ... berpesan-pesan perkara baik pun adakala mengundang sengketa  apatah kalau mengkritik ... boleh hilang kawan tu ! tu pasal dalam banyak hal aku ambil tindakan ikut keperluan ... kalau melibatkan soal tugas yang kesannya buat aku jadi stress ... " tak suka pun tak apa ... ! "




 


 

Tuesday, October 6, 2015

buku ... buku ... dan buku ... dan buku lagi !


... tolong promosi untuk Jualan Gudang akhir tahun 2015 Kumpulan Media Karangkraf ... hehehe
dua bulan menahan diri dari membeli buku online ... dan dua bulan juga tiada buku baru dalam koleksi peribadi ... semua gara-gara budget terheret untuk kereta yang tetiba jer semput ... so terpaksa buat pilihan antara kereta dan buku ... ! 

... x pernah pergi jualan gudang Karangkraf ... tu yang teruja sangat nak pergi ... dah plan dengan Aan Qaseh untuk together- gether shopping buku ... 

Jom ramai-ramai shopping buku ...!

Saturday, September 26, 2015

Ketentuan



" terima kasih yatie ... abaya yang penuh liplap2 tu ... x tahu bila nak digayakan ... hehehe ! " apa pun terima kasih atas ingatan ( kiriman ) ... buah tamar ( kurma ) dan buah tin dah selesai dijadikan santapan hari tu juga .

... dua hari sebelum aidil adha ... aku call yatie untuk maklumkan kirimannya telah selamat aku terima ... banyak perkara yang kami bualkan ... mujur guna telefon rumah ... so boleh le sembang lama-lama kalau guna handphone sahih kredit habis ! tetiba 
" tahniah ... x citer pun ... nasib singgah kat blog ... kalau x ... sampai bila pun x tahu ... " kata yatie 
" eh ... x citer lagi ye ...  " itu kata aku 

... ada ketika sesuatu yang kita terima bersekali dengan dugaan sebab tu aku x tahu nak bercerita apa, hingga saat ini kalau ada yang bertanya atau ucap tahniah ... sejujurnya aku keliru apatah lagi dengan pelbagai cerita , reaksi , tanggapan , kata-kata terarah kepada negatif ... mereka cerita , aku dengar ... mereka mereaksi , aku perhati ... mereka bertanggapan , aku pandang ... mereka berkata-kata , aku cuba mencari makna ... itu yang lakukan sebulan dua ini .... dengar , perhati , pandang dan cari makna. 

... kata yatie " kita selalu cerita ... tunjuk reaksi ... mula buat tanggapan ... dan mula berkata-kata mengikut apa yang kita fikir seharusnya berlaku atau ikut logik akal ... sedangkan ketentuan-Nya melangkaui  batas pemikiran kita ... mempertikaikan apa yang berlaku sama lah macam kita mempertikaikan ketentuan-Nya ... " banyak lagi hujah yang dilontar ( x leh ingat semua ) ... kalau cikgu kaunseling dah mula berbicara ... aku lak yang kelu lidah x leh nak kata apa ... redha jer tadah telinga .... hehehe


Friday, September 25, 2015

... ada apa dengan ' kata '




... ada apa dengan ' kata '
Tak sungguh tak melata
Tak sungguh orang tak kata
Pepatah orang lama penuh makna
Jadikan pedoman jangan terasa





... ada apa dengan ' kata '
Dengan kata terbina kota
Dengan kata negara rosak binasa
Dengan kata terbitnya cinta
Dengan kata hidup merana





... ada apa dengan ' kata '
Ada kata benar , ada kata dusta
Adakala tak tahu nak percaya kata yang mana
Apatah lagi bila semakin ramai memberi kata
Aku pilih untuk dengar daripada berkata



... ada apa dengan ' kata '
Mereka kata tahu banyak perkara
Ada kata juga memperkata
Mereka kata " apa kata aku ? "
Aku kata "ermm ... no komen "





... ada apa dengan ' kata '
Ada ketika tak perlu kata
Cukup sekadar pandangan mata
Ada waktu perlu kata bicara
Kerana pandangan mata sukar diteka




... ada apa dengan ' kata '
Tutur kata dijaga hendaknya
Usah jadi punca sengketa
Pilih diam dari berkata
Moga hidup aman sejahtera




... ada apa dengan ' kata '
Banyak kata takut jadi mengata
Tanpa kata takut hilang punca
So ... tak perlu kata apa-apa
Senyum jer !














Thursday, September 3, 2015

menunggu hujan teduh ..



Merenung dari jendela kehidupan
Dalam renyai berlagu syahdu
Ada resah , ada nestapa bertamu
Sesekali bayu mengalun irama
Percik air hujan bias ke wajah

Hujan masih lebat
Seakan tidak mahu berhenti
Membasah seluruh dunia kehidupan
Mengalir laju membentur dinding egois
Menyerap jauh ke lembah hati

Langit masih kelam dan suram
Kilau kilat membelah awan
Guruh kata memecah suasana hening
Petir amarah bertalu sahut menyahut
Memuntah semua tanpa noktah

Aku masih di situ , di jendela kehidupan
Merenung titis air hujan
Ingin rasa berlari merentas titis hujan
Berlari dan terus berlari
Mengapai impian tanpa lelah dan perih

Aku masih di situ
Merenung dari jendela kehidupan
Menanti mentari menyinar bumi
Tanpa henti berharap
Menunggu hujan teduh .....

Friday, August 28, 2015

sehati sejiwa

Merdeka itu ...
bila kita bebas menyuara
namun masih ada santunnya
 
Merdeka itu ...
bila kita bebas berkarya
namun masih ada etikanya
 
Merdeka itu ...
bila kita bebas berbelanja
namun perlu ada hadnya
 
Merdeka itu ...
bila kita bebas berbuat apa sahaja
namun jangan lupa budaya dan agama
 
Merdeka itu ...
bukan sekadar lontaran suara
Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !
 
Merdeka itu ...
bila hati dan jiwa terangkum dalam wadah
I
M
A
N
 
 


Saturday, August 22, 2015

Seloka " sekali air bah .... "


Kronologi  bermula
bila naluri mula bicara
nada suara tidak lagi setara
patah kata senada tiada
serba serbi hilang sempurna
kerja asal sahaja tidak mengapa
yang utama bijak berkata
 
kriteria tertentu jadi taruhan
kelebihan dan kekurangan mula jadi bandingan
pandai buat kopi ... hehehe ... satu kemestian
sentiasa 'mengiya ' , kata tidak jangan
wahai hati tak perlu rawan
yakinlah pada ketentuan

angin perubahan mula diperbincang
kadang tenang ... banyak kali perang
ragam pendapat berbilang-bilang
dengar ... dengar ... dan dengar apa dicadang
mengharap benar bagai dirancang
aku hanya diam ... dengar dan pandang
takut kontoversi datang bertandang

kreativiti dan kredibiliti bagaikan nadi
tersisip kemas dalam sanubari
segala dugaan rela diharungi
menjadi aset bukan liabiliti
apa orang kata ... tolak jer ke tepi !

apa kita beri ... itu kita dapat
bukan sebarang kata ... Prof. Dr. Muhaya punya pendapat
aku setuju dan sentiasa ingat
kaki tetap jejak dirumput hatta mata memandang langit
teruskan langkah walaupun perit
insyaalah ... Allah akan beri merit

nilai diri dengan muhasabah
didik jiwa dengan semangat mujahadah
semua kerja akan jadi lebih mudah
banyak sabar , jangan mudah marah
sedikit dikongsi , lebih sedekah
 " semoga beroleh rezeki yang berkah "
amin



 






 
 
 
 
 

Saturday, August 8, 2015

syukran jazilan


" ... syukur Alhamdulillah dan syukran jazilan atas limpahan rahmat serta rezeki yang dikurnia Nya , semoga kurnia ini tidak meletakkan aku dalam golongan orang-orang yang riak dan melalaikan amanah . amin . "
 
... hari khamis ( 30 Julai ) ketika menerima panggilan dari HQ yang menyenaraikan nama aku untuk hadir Perhimpunan Pagi di SUK ( Dew. Jubli Perak ) Shah Alam pada 3 Ogos  , selepas perhimpunan aku diminta turun ke HQ ... " Allahuakhbar " itu yang terdetik dalam hati aku ... gementar rasanya sebab aku dah lama x drive ke Shah Alam ( selalu tu aku hanya sebagai penumpang ) ... aku call awer " maaf la cik ... x leh antar ... x leh nak cuti " ... aku call akmal " hari isnin memang x leh nak cuti sebab amal dah apply cuti 31 Julai " ... aku ambil pendekatan x nak runsingkan fikiran " insyaallah ... Allah akan tunjukan jalan penyelesaian " ... lagipun aku bercuti 31 Julai ...
 
... 3 Ogos ,  memulakan perjalanan seawal jam 5.00 am bersama 2 rakan yang turut serta ke majlis tersebut ... subuh di Petronas Kuala Selangor  ... 7.45 am tiba di SUK Shah Alam ... selesai majlis aku gerak pula ke HQ , aku dimaklumkan tentang perlantikan untuk perjawatan bagi interwiew yang aku hadiri minggu lepas  ( terima surat perlantikan ) ... syukur Alhamdulillah , 4.15 pm ... aku dan 5 rakan yang turut menerima perlantikan tersebut menerima taklimat ringkas ( aku anggap sebagai amanat dan tanggungjawab ) daripada Pengarah PPAS.

... mengimbas kembali perjalanan 21 tahun dalam kerjaya ... terasa begitu cepatnya masa berlalu , dari jawatan sambilan ke jawatan tetap ... dari Perpustakaan Daerah ke Perpustakaan Cawangan dan kini kembali ke Perpustakaan Daerah semula ... adakalanya aku terfikir juga ... di manakah lokasi terakhir sebelum persaraan ... ? masih di Perpustakaan Daerah ? ... meskipun amat berharap garisan penamatnya di sini ... di mana aku memulakan kerjaya ... ketentuan Nya tiada siapa yang dapat mendugakan ... yang pasti di mana bumi dipijak maka di situ langit dijunjung .

... hari ini aku menghantar surat balas terima perlantikan untuk jawatan hakiki ( bukan KUP lagi ) , prinsip aku mudah ... jangan fikir dengan siapa kita akan bekerja ... lebih baik fikir bagaimana cara kerja kita ... bak kata pepatah " benih yang baik kalau campak ke laut menjadi pulau , lontar ke darat menjadi gunung "  bila kita ikhlas menerima bermakna kita sanggup memikul amanah .
 

Thursday, July 30, 2015

gementar


" gementar  " itu yang aku  rasa tatkala terima perkhabaran yang sampaikan  oleh Aan ... meskipun ini bukan kali pertama aku interwiew ... perasaan gementar tetap ada ... masa isi borang permohonan x fikir pun pasal interwiew ... siap beri semangat kat member2 lain untuk mohon juga ... x sangka le pulak bila dikhabarkan tarikh ... hari ... lokasi dan masa interwiew ... tetiba aku rasa gementar lak ... isk ! x tahu nak prepare apa ... sementelah masa tu aku  lebih fokus pada Lawatan Akademik ke MPOB yang telah dirancang awal 27 Julai 2015 dan interwiew pada 28 Julai 2015 .

... Alhamdulillah , bila 2 member ofis pun terlibat sama dalam interwiew walaupun dimaklumkan last minute ... cuma masing2 agak kalut juga sebab tanpa persediaan tapi syukur semuanya dah settle ... jangkaan awal mengenai esei ( setiap kakitangan diminta menulis esei tentang diri dan kerjaya ) telah dibatalkan ... giliran untuk diinterwiew mengikut abjad ... so aku mendapat giliran ke 17 ... bila dah letih menunggu giliran ... perasaan gementar  hilang macam tu jer ... dah macam x de perassan ... bila nama dipanggil ...  langkah dimulai dengan kalimah bismillahirrahmannirrahim .

... apa yang ditanya oleh penemuduga ? ... ermm ... biarlah rahsia !


Thursday, July 16, 2015

sedikit dikongsi , lebih memberi


al kisahnya semalam ...

... jam 03:49:39 pm ... terima sms dari seseorang yang tertulis " Jangan balik dulu , ni ada beli pizza untuk bawa balik berbuka , boleh bahagikan sama kawan " ... aku share sms yang diterima dengan ayu ... dan kami sama-sama terdiam ... x tahu nak kata apa ... !
 
... jam 4.15 pm ... dia datang dengan 2 kotak pizza " x perlulah beli pizza ni  " itu ayat aku , bukan x sudi nak terima tapi aku kesian sangat sebab dalam kondisi kesihatan dan kesibukan jalanraya orang nak buat persiapan raya ... " x pe kak ... saya memang niat nak belanja akak untuk berbuka puasa ... nanti akak bahagi2 untuk kawan-kawan lain ye " ... so memanjangkan sedekah dan niat beliau ... Alhamdulillah kawan-kawan lain  juga merasa berbuka dengan pizza ... terima kasih Rohaizat , semoga Allah beri kesihatan yang baik , dimurahkan rezeki dan dipermudahankan kehidupan .. amin

... semasa memandu balik dari ofis ... tetiba aku jadi sebak dan tanpa sedar airmata mengalir  ... x leh nak digambarkan perasaan aku ketika itu ... aku benar-benar sebak ... masih terngiang kat telinga " x pe kak ... saya memang niat nak belanja akak untuk berbuka puasa " perkataan niat @ nawaitu tu yang buat aku fikirkan sesuatu ... sementelah lagi bila dia bercerita tentang sumbangan dan sedekah yang diterimanya ... " Alhamdulillah , rezeki ramadhan ... doakan mereka yang memberi sumbangan dan sedekah tu , dimurahkan rezeki "

... dalam kehidupan ini banyak perkara atau banyak hal yang kita sering terlepas pandang ... dan x ambil kisah sangat walhal perkara yang kita anggap remeh tu memberi impak yang besar rahmat dan pahalanya ... selalu aku ingatkan diri sendiri ... sentiasa lafazkan syukur dengan apa yang kita terima ... sedikit dikongsi , lebih memberi ... insyaallah .  
 
 
 
" memaafkan bagai melepaskan bara api dari dalam genggaman "
itu kata aku
 
" memaafkan tidak bererti kita telah melupakan "
itu kata Aan
 
 
apa pun hujah atau justifikasi yang diberi untuk memaknakan perkataan maaf ... sinonimnya hariraya dan maaf memang tidak dapat dipisahkan ... memaafkan hakikatnya amat menyakitkan ( apatah lagi jika yang berbuat salah tiada meminta maaf ) ... aku tetap memilih untuk memaafkan sebab x nak genggam bara api !
 
Selamat Hariraya Aidil Fitri
Maaf Zahir Batin


Wednesday, July 15, 2015

... antara mahu dan perlu


... syukur Alhamdulillah dengan nikmat bonus sebulan gaji ... aku  anggap ini adalah rezeki ramadhan yang perlu dikongsi dengan orang lain mengikut cara kita sendiri ... boleh juga digunakan untuk langsai mana-mana bil yang tertunggak atau paling tidak pun sisihkan sedikit untuk waktu2 kecemasan .
 
... memang teruja sangat bila chek akaun bank kat ATM ... ada banyak angka kosong ... kosong ... kosong ... dan masa juga dah mula fikir nak beli apa ... biasanya bila terima bonus , aku akan sisihkan sepuluh peratus untuk orang lain ( aku anggap ini cara untuk berkongsi rezeki yang Allah beri ) ... Siti Khadeeja @ Ija ( anak saudara ) adalah individu yang paling seronok kalau aku dapat bonus sebab pasti ada satu bahagian untuk nya ... biasalah budak-budak kan ! ... bawa gi kedai buku ... dia pilih buku yang dia suka ... aku bayarkan ... itupun dah buat dia  senyum sampai ke telinga  ... !
 
... " duit ni macam air " itu kata-kata arwah emak ... maksudnya kalau tidak ada pengawalan , ianya akan mengalir macam air sungai tu ... masa mula kerja dulu ... arwah emak yang kawal gaji ... hehehe ... nak beli barang pun , aku rujuk dulu kat emak ... setiap bulan mesti ada sedikit yang disimpan ... sesekali tu ada juga aku protes bila nak beli barang yang aku suka ... emak x respon pun ... diam jer ... itu tanda emak x setuju " jangan bazirkan duit ... dulu masa zaman jepun ... bla ... bla ... bla ... " bila emak dah mula cerita zaman azab nya tu ... aku lak x sampai hati nak dengar ... walaupun kisah tu dah diulang cerita berkali-kali ... tertiba aku rasa rindu pada emak ... sebak ... huhuhu

... terima kasih emak ... walaupun x pernah jejak kaki ke sekolah namun didikan dan asuhan emak amat bermakna dalam kehidupan aku ... hari ni kalau nak berbelanja ... aku akan pastikan ianya satu keperluan bukan kemahuan ... nampak macam berkira sangat kan ! ... sebenarnya itulah cara aku untuk mengawal perbelanjaan ... takut tersasar dari pendapatan ... sesekali tu ada juga aku beli barang yang aku mahu bukan perlu ... aku anggap itu sebagai reward untuk diri sendiri .

... perlu ke beli buku sedangkan setiap hari bekerja memang dikelilingi buku ? ... kalau bab beli buku , aku memang x leh nak kompromi ... walaupun ianya lebih pada kemahuan ... setiap bulan menjadi satu kemestian untuk beli 2 buku sebagai tambahan koleksi sedia ada ... insyaallah ... bila bersara nanti dah ada perpustakaan di rumah .

... akhir kata ,  ingatan untuk diri ... setiap ringgit dan sen yang kita ada ...  ada hak orang lain ... macam mana kita nak menginfakkan ... terpulanglah pada diri sendiri .

... menjelang raya yang bakal menjelma ... hati-hati ketika berbelanja ... fikirkan juga antara kemahuan dan keperluan .
 

Tuesday, July 7, 2015

... apa orang kata !



Salam Ramadhan

... Alhamdulillah ,   dah cecah 20  hari kita berpuasa , ini bermakna suasana raya dah mula meresap dalam hati bebudak ... dan ini juga memberi impak  kepada golongan ibu bapa untuk buat persiapan raya ... kiranya bulan puasa memerlukan budget lebih dari biasa ... budget untuk berbuka dan budget untuk persiapan raya ... teringat masa aku di zaman sekolah rendah ... masuk jer bulan puasa aku dah mula risau selagi mak x buatkan baju raya ... takut kawan-kawan tanya pasal baju raya ... warna apa ? ... berapa helai ? ... itu cerita zaman budak-budak ... sekarang ni pengisian Ramadhan jadi keutamaan !
 
... bila dah dewasa macam gini ( dewasa le sangat kan ! ) ... apa orang kata ! ...  orang kata apa ! ... apa kata orang ! dah x dikisahkan sangat ... sebab dah memang jadi resmi manusia ... apa sahaja yang berlaku disekitar kita ... akan mengundang rasa ingin melontarkan kata waima perkara baik sekali pun , apatah kalau perkara x baik ... kekadang tu bukan  nak komen sangat  cuma terheret sama bila ada yang provokasi dan tanpa disedari menjurus pada perbincangan yang tiada langsung kaitan dengan kita ... hehehe

... apa orang kata ! ... orang kata apa ! ... apa kata orang ! bukan lagi belenggu untuk aku ( walaupun ada ketikanya menggugat kesabaran ) ... mungkin aku dah mangli kut ? apa orang kata  ... orang kata apa ! atau apa kata orang ! biarkan jer sebab kita x boleh nak halang orang dari berkata-kata ... apa yang penting adalah menjaga dan menguasai nawaitu agar sentiasa berada dilandasan yang betul dan tidak  terbias dek kata-kata yang kita dengar .

... bukan x bagus berkata-kata ... lagi bagus seandainya setiap kata itu dikota , jangan biarkan kata-kata tu melata ... bukan ke setiap kata itu ada maknanya ... mungkin x beri  kesan pada  kita tapi natijahnya ambil masa lama untuk dilupakan ... !


 

Friday, June 19, 2015

Saturday, June 13, 2015

... perjuangan tanpa noktah !


 
 
" ... astaghfirullahalazim ... astaghfirullahalazim ... astaghfirullahalazim  " berkali-kali aku lafazkan dalam hati setiap kali ada sesuatu mengganggu gugat ruang paling dalam ... dalam  diri ... dan berkali-kali juga aku set minda " hidup adalah perjuangan tanpa noktah " ... apalah sangat nak dikisahkan dengan cakap-cakap yang bersifat parokial sedangkan lebih dari itu telah aku lalui ... hanya mungkin dalam peringkat usia sebegini hati mudah sangat touching ... !
 
... bukan mudah untuk memuaskan hati semua orang ... apatah lagi jika nawaitunya berbeza ... saat mata memandang sekeliling ruang lingkup sekeliling ... aku tahu laluan yang bakal dijalani sepanjang fasa terakhir ini terasa amat mencabar ... adakalanya aku rindu suasana yang dahulu ... ! hehehe
 
... minggu ni memang busy sikit , banyak perkara kena settle on the spot dan melibatkan pihak lain ( untuk maklumat terperinci ) ... aku tahu situasi mereka ... aku memahami apa yang mereka rasa ... dan aku juga berusaha untuk tidak menyusahkan kerana prinsip aku " sedaya mungkin untuk selesaikan tanpa susahkan orang lain " so bila mana aku mohon maklumat itu bererti aku memang tiada maklumat tersebut .
 
... sebenarnya ada juga perkara-perkara yang membuat aku give up ... beri pendapat , dikata mengkritik ... menyuarakan perkara yang benar , dikata engkar arahan ... tak kata-kata apa ,  dirujuk sebagai melawan ... acapkali  aku terkesima bila tanpa tahu citer terjaja dan bukan sekali juga hati terguris ... akhir-akhir ini aku ralit memerhati rentak laku orang sekeliling ... x nak cakap apa-apa , sekadar perhati dan nilai jer ... takut dengar hempasan pintu ... terkejut beb !
 
Akhirulkalam ...
 
Kehidupan adalah perjuangan tanpa noktah ! ... kalau x de cabaran ,  x de istilah perjuangan ... kalau x de perjuangan kehidupan akan statik ... x best jugak kan ! ... lalui jer dengan kesabaran selagi daya ... semoga Allah beri kesabaran dalam meneruskan kehidupan ini . amin.
 
 


Tuesday, May 26, 2015

terima kasih ... amin


Alhamdulillah ... hari ini memulakan tugas dengan semangat baru selepas cuti sakan ( 2 hari cuti ganti + 2 hari cuti am ) lagi pun birthday jatuh pada hari ahad 24 Mei ... so memang happy sesangat  ... x de le potong kek bagai ... sepanjang hari tu aku hanya peruntukan banyak masa untuk baca ... baca ... dan baca , apatah lagi novel yang aku oder dihantar ke rumah pada hari sabtu ... memang cantik sangat lah !
 
24 Mei
 
* pepagi lagi aku dah terima sms dari Bunga  " Asslm..pg mis , selamat ulang thun ke ... moge pnjng umur mrah rezki n mndpat kebrkatan dlm sgale hal .. amin .. " amin .. amin .. amin - tq Bunga
 
* dan aku terima juga sms dari Yatie " mis call lah ... hari ni klu ko call free kan ... hehehe " itu ayat dari yatie ... setelah selesai semua urusan baru aku call yatie ... antara yang kami sembangkan :-
 
Aku      " beb ! nak hadiah "
 
Yatie    " untuk besday tahun ni ... aku rasa hadiah kek dah x sesuai kut ... aku hadiahkan doa  
              semoga Allah beri keberkatan dalam kehidupan ... nikmat sihat ... barakah rezeki ... tabah
              dan sabar ... sentiasa berlapang fikiran dengan cabaran ... bla ... bla ( sebenarnya macam2
              lagi celoteh , dah macam cikgu bagi nasihat kat anak murid ... aku tadah telinga ... redha je!

... bersembang dengan yatie memang susah nak jumpa noktah ... ada jer perkara yang menjadi topic perbincangan ... guru kaunseling kan ! apa pun terima kasih banyak sebab sentiasa ada saat aku memerlukan sahabat untuk mendengar keluh kesah .... hehehe

... perkenalan kami pun agak unik ... kenal pasal nak cari rumah sewa ( masa aku bertugas di Lib Tanjung Karang ) ... bezanya yatie menyewa hanya 2 bulan ( pastu dia dapat tawaran masuk maktab dan cikgu sekolah )  dan aku menyewa hampir 5 tahun ( sebelum mampu beli kenderaan ) ... kemudian aku berulang alik selama hampir 10 sehingga aku ditukarkan pada 2010 ... di mana tempat aku memulakan kerjaya ... Alhamdulillah hubungan ukhuwah antara kami x pernah putus ... semoga ianya berkekalan ... amin
              
 26 Mei

* hari ni bila chek email dan singgah kat fb kejap ... ada sederet ucap selamat dari member PPAS ... member2 lama masa kat PLKM ... member masa bertugas kat Lib Tg Karang ... ucapan dari mantan
Penolong Pegawai PPAS yang aku anggap sebagai mentor dalam kerjaya ... terima kasih En. Mizuar Udin ... " kita tak perlu ubah cara mereka bekerja , cara kita bekerja akan mengubah mereka " itu kata-kata dari beliau ketika aku ditugaskan ke Lib Tanjung Karang .

Saya doakan beliau sekeluarga sentiasa dalam lindungan Allah ... Amin dan Al Fatihah untuk allahyarmah  isteri beliau Mamainasuraya ( Kak Ida )


happy birthday mis
moga sejahtera berpanjangan

 

Thursday, May 21, 2015

yes !! esok cuti ....

 
yes !!esok cuti
yes !!esok cuti
yes !!esok cuti
yes !!esok cuti
yes !!esok cuti
 
 
 
jumpa hari selasa ye ...!
 
 
 
 
 
 
 


nota motivasi

 


Tuesday, May 19, 2015

Saturday, May 9, 2015

checklist kehidupan


... alhamdulillah , selesai sudah Kursus Pemantapan Khidmat Pelanggan Perpustakaan yang aku hadiri selama 2 hari di HQ Shah Alam ... banyak ilmu yang boleh diaplikasi dalam kehidupan seharian ... memang bermanfaat kursus ni ... rasa bertuah sebab nama tersenarai sebagai salah seorang peserta kursus walaupun dimaklumkan last minute ... hehehe

... hari pertama kursus 29 April , aku keluar rumah sesudah subuh ( memang selalu macam gitu ) itu pun setelah aku selesaikan semua urusan berkaitan dengan kucing ... sampai kat rumah Aan jam 6.30 am ... hari ni pergi kursus together gether dengan staf  Pekan Dataran Sabak ( Y'zid ... merangkap pemandu ) , staf PD. Bagan Terap ( Bib ) , staf Perp. Daerah K/Selangor ( Milah ) ... staf dari Perp. Daerah Sabak Bernam hanya aku , Ann ... antara checklist wajib on the way ke HQ adalah ngeteh kat gerai sebelah Petronas Tanjung Karang

... hari kedua kursus ... aku agak kalut sikit sebab terbangun lewat dari sepatutnya ... hehehe , x singgah ngeteh pun hanya beli dan makan dalam kereta ... aku makan dalam kereta ? ... dak ah ! Ann dan Bib jer yang makan ... lagipun aku dah alas perut dengan makan kurma ... hari kursus hanya half day ... rileks sikit untuk memandu balik ... lepas solat zuhur terus gerak balik ... hantar Mila kat Kuala Selangor dan Bib kat Sekinchan ... dalam perjalanan ke Sungai Besar ... aku dan Aan singgah kat Batu 23 Sg. Nibong ... pekena ABC  dan Mee Bandung Ketam ... tengok ABC tu memang le teruja giler tapi bila Mee Bandung Ketam dihidangkan ... aku pandang Aan " beb .. macam mana nak makan ketam ni ... hehehe ?"

... skala yang aku bagi untuk kursus 2 hari ni ... 4 , bagus jika dapat dipraktikkan sepenuh dalam kehidupan seharian dan lagi bagus jika dijadikan amalan ( ingatan untuk diri sendiri ) .

... sekarang ni aku dah mula menulis  rutin harian ( dulu pernah gak buat cuma x sepenuhnya ) ... checklist bermula dari bangun pagi hingga terlelap mata pada malam hari ... ( kat ofis memang ada buku pemantauan tugas ... aku tulis tugasan dan arahan untuk seminggu )

... dari checklist rutin harian ni , sebenarnya aku menghabiskan lebih banyak masa untuk kerja sahaja dari 9.00 pagi - 6.00 petang ... perjalanan pergi dan balik kerja 1/2 jam ( itu kalau aku memandu secara konsisten ) ... masa untuk diri sendiri hanya bermula selepas rutin kerja rumah selesai ( masak ? kadang-kadang ... urusan dengan kucing ? semestinya ... membaca ? wajib sebelum mata terlelap ... tidur ? aku memang tidur jam 10.00 malam kecuali ada tayangan citer best kat TV !

... checklist rutin kat ofis ... bermula jam 9.00 pagi ( aku berusaha untuk sampai kat ofis sebelum 8.50 setiap hari ) ... tulis nama kat buku kehadiran ... usaha untuk shelving buku setiap hari kecuali ada arahan dari masa ke semasa urgent ! ... pastu akan dok mengadap computer kat kaunter pemulangan ... kemaskini fail ( bila perlu ) ... " mis ... x bosan ke buat kerja sama setiap hari ? " itu pertanyaan Yatie ... dan mungkin itu juga le anggapan orang kat luar sana mengenai kerjaya di Perpustakaan ni ... apa jawapan aku utnuk pertanyaan dari Yatie tu ? ... maaflah ye sebab x nak kongsi apa jawapan aku ... yang aku nak kongsi hanya jawapan yang aku  beri tu  buat Yatie gelak besar !! hehehe  ( ... aku catat apa yang aku lakukan setiap hari secara detail dlm buku pemantauan tugas )

... apa sahaja yang kita lakukan ... suka dengan apa yang kita lakukan atau tidak suka dengan apa yang kita lakukan , ada hubungkaitnya dengan nawaitu dan sikap kita sendiri ... sebenarnya dalam banyak perkara kita selalu tidak gembira dengan situasi yang dihadapi tanpa kita sedar sebenarnya itulah sebaik-baik perkara untuk kita ( ingatan untuk diri sendiri )

~ wallahuaklam ~


 

Saturday, April 25, 2015

Let's read together for 10 minutes 2015


Program " Jom Baca Bersama Untuk 10 Minit / Let's Read Together For 10 Minutes " yang diadakan serentak di seluruh Malaysia ini , melibatkan segenap lapisan masyarakat yang terdiri daripada peminpin , jabatan kerajan / swasta , university , kolej, sekolah , hospital , NGO , pusat membeli belah serta individu-individu atau sasaran tertentu seperti pemandu teksi /bas , pekerja kebersihan serta pengawal keselamatan .
 
... di Daerah Sabak Bernam , lokasinya adalah di Dewan Seri Bernam dan sebelum LRT ( ringkasan untuk Let's Read Together ) bermula jam 10.00  am -  10.10 am , pengisian lain yang turut adakan adalah Ceramah mengenai Keselamatan Ketenteraman Awam oleh Balai Polis Daerah Sabak Bernam , Pameran oleh AADK , Pemeriksaan Kesihatan oleh Pej. Kesihatan Daerah Sabak Bernam dan Pameran Buku Baru serta Kempen Keahlian oleh PPAS Daerah Sabak Bernam .
 
 

Ceramah " Keselamatan & Ketenteraman Awam " oleh Balai Polis
Daerah Sabak Bernam
 
kaunter PPAS ( kempen keahlian & pameran buku baru )
zam , wani ( PJL ) , ayu , n raihan
 
staf PPAS Daerah Sabak Bernam
zam , me , ayu n raihan
 
kaunter pendaftaran kehadiran peserta oleh
staf Pejabat Daerah Sabak Bernam
 
 10 minit bermula " Jom baca "
 



ibu yang baik
 
 
 
kalau ada kemahuan kat mana-mana pun boleh membaca

 
 
 
kenangan
 
 
Alhamdulillah ... selesai sudah program jom baca 10 minit ( LRT ) ... kalau boleh jangan lah bila ada program macam ni jer baru nak membaca ... biarlah ianya berterusan dan jadikan amalan dalam kehidupan seharian .
 
BANGSA MEMBACA , BANGSA BERJAYA !
 

 

Friday, April 24, 2015

mujahadah

 
 
... semalam aku emosi sikit ( sikit ke ... ? hehehe ) dengan situasi  meja bulat ( belakang kaunter ) ... " isk ! apa saje lah diorang ni ... pagi-pagi lagi dah bikin panas "  hurmm ... biasalah selagi program x berjalan ada jer desas desus ... semuanya menyalahkan orang itu lah ... orang ini lah ... macam le diri sendiri perfect sangat kan ! ... bukan x biasa dengan program zero budget ? rasanya x perlu nak persoalkan sebab dah dimaklumkan lebih awal pasal zero budget ni ... lagi pun setahun sekali jer kan ! ( mesti ada yang berangin dengan statement ni ... hehehe ... maaf ek ! )
 
... semasa taklimat program diadakan ... aku x leh nak follow sebab " diarahkan "... aku ulang sekali lagi  " diarahkan " ( bukan suka-suka  )  untuk turut serta dalam meeting satu lagi program yang dirancang bulan Mei ... adakala kita tiada pilihan bila berkaitan dengan arahan tugas ... apa pun tanggapan orang ... arahan wajib dilaksanakan selagi tidak bercanggah dengan perkhidmatan.
 
... selesai meeting aku diminta pula untuk beri penerangan berkaitan meeting ( ini pun arahan tugas jugak ... bukan suka-suka ) ... aku x pasti apa tindak balas selepas ini ... aku anggap  ini adalah mujahadah diri dalam memikul amanah ... aku tahu , aku x upaya nak ubah pandangan mereka ... dan aku x nak bersikap pesimistik .

inilah mujahadahku .
 
 


Monday, April 20, 2015

... yang ingin kukongsi


... sesuatu ketika , aku dipanggil untuk satu perbincangan yang mana mukadimahnya adalah  mengenai sikap yang seharusnya ada dalam diri ... aku hanya mendengar untuk mencerna maksud yang tersirat ... ada juga beberapa perkara yang ditimbulkan yang aku anggap sebagai kiasan apa yang sebenarnya ingin disampaikan ... aku masih mengambil sikap mendengar tanpa komen .
 
... seketika kemudian ... aku diajukan persoalan tentang perkongsian ilmu ( ... ada juga beberapa perkara yang aku off record ) ... aku jawab persoalan yang diajukan itu dengan satu persoalan juga ...  " saya tiada jawaban sebab tiada yang mengajukan soalan ? " ... sementelah pula aku ni hanya ada pengalaman yang tentunya x standing dengan sijil daripada menara gading ... bukan tiada yang bertanya atau ingin berkongsi pandangan ... hanya sekadar itu sahaja ke !
 
... sekelumit juga rasa serik dalam hati ... untuk berkongsi ilmu ( berkaitan kerja ) , bimbang menimbulkan fitnah ... memang seharusnya aku nyah jauh segala tanggapan negative ni ... itu juga yang pernah aku lakukan dulu ... bagi aku setiap pertanyaan , seharusnya ada jawaban ... setiap persoalan , perlu ada jalan penyelesaian .
 
... sehingga suatu ketika sikap ketidak-kisahan untuk memberi pandangan  , berkongsi pendapat , bertukar idea  ini memerangkap aku dalam situasi yang amat memeritkan ... keterbukaan aku dalam  memberi pandangan , berkongsi pendapat dan bertukar idea ...  seolah-olah mengundang ruang kritikan serta salah faham yang berterusan ... apa sahaja lontaran cadangan dan pandangan yang aku anggap boleh dikongsi , acapkali dimanipulasi sebagai arahan jika berlaku sesuatu yang negatif ... walhal istilah perkongsian entah hilang ke mana ?

...  seharusnya bila istilah berkongsi yang sering aku gunakan itu membawa erti lebih kepada yang baik jadi teladan  dan ikutan ( ikut kesesuaian ) ... yang kurang sesuai jadi sempadan ... bukanlah arahan yang perlu dipatuhi ... hanya kita sahaja yang tahu apa yang baik dan sesuai dengan situasi sekeliling kita .

... serik ? x lah  cuma terasa hati jer ! hehehe ... hanya akan lebih berhati-hati bila diminta beri pandangan , pendapat , idea atau apa sahaja yang semaksud dengannya ... bukan x sudi berkongsi tapi berhati-hati .




 



Saturday, April 11, 2015

kempen keahlian di Program NILAM


... kempen keahlian di Program Nilam , SMK Sungai Besar pada 8 April 2015 ... terima kasih diatas undangan untuk sama-sama menjayakan program tersebut ... walaupun jemputan tu last minite tapi amat dihargai ... terima kasih juga atas kerjasama baik sepanjang kempen keahlian  berjalan ... hanya pen dan note book dan majalah Dewan Siswa sebagai cenderahati kepada pendaftar keahlian yang ke 10 , 20 , 30 dan seterusnya ...
 
... daripada 120 murid yang mengisi borang keahlian  ... setelah semakan dibuat hanya 96 murid direkodkan sebagai ahli baru PPAS Daerah Sabak Bernam ... alhamdulillah
 
... misi kempen keahlian ni berjaya dengan kerjasama Perpustakaan Bergerak M 9  dan Perpustakaan Jalur Lebar ( PJL ) ... bila melihat sambutan yang baik ni ... Din bagi cadangan untuk buat Program Jelajah Perpustakaan ke sekolah-sekolah yang lokasinya jauh dari perkhidmatan perpustakaan sebagai usaha untuk memperkenalkan apa yang ada di perpustakaan ... selalu tanggapan masyarakat adalah perpustakaan ni hanya untuk budak sekolah jer ... atau pun hanya ada buku sahaja ... itu mungkin ada benarnya ... itu dulu , sekarang ni perpustakaan dah jauh berbeza ... so inilah objektif program jelalah perpustakaan ... aku sedang merangka kertas kerja untuk projek ni ... semoga ianya dapat dilaksanakan .. insyaallah.

 

murid sesi petang yang terlibat dalam Program NILAM
 

meja pendaftaran keahlian dan pameran buku baru
 
beratur untuk menaiki Perpustakaan Bergerak
 
semua murid teruja untuk bergambar di M9
 
taklimat ringkas mengenai PPAS Daerah Sabak Bernam
( gemuruh rasanya ... hehehehe )



Tuesday, April 7, 2015

aku ... apa adanya

Tika langkah semakin hampiri garis penamat
Jejak kian sarat berliku
Kerikil tajam kejam terasa
Menerjah telapak yang uzur
Perjalanan nun masih jauh

Titis airmata mengalir lesu
Basah membajai semangat dalam diri
Tatkala jiwa merusuh
Hati berbisik ' sabarlah '

Ingin kugapai semua impi
Menabur bakti tersemat dihati
Berkongsi ilmu selagi daya
Kala semangat dan hasrat menyatu
Duga dan cabar bagai berpadu
Hati berbisik ' sabar itu ada indahnya '

Sebelum kaki berhenti melangkah
Sebelum ayat bertemu noktah
Selagi minda bisa memikir
Selagi jasad masih dikandung
Semangat berbakti tiada henti
Berundur tidak sama sekali

Friday, March 20, 2015

mudahnya ...




kehidupan adalah pilihan
nak jadi baik ... berusaha jadi baik
mimpi jadi baik ... berharap jadi baik
mudahnya !


kehidupan adalah pilihan
sukar buat baik , itu pilihan
suka buat x baik , itu pilihan
pilih buat x baik , itu pilihan
mudahnya !


kehidupan adalah pilihan
niat  baik , susahkan orang
susahkan orang dengan niat baik
mudahnya !


kehidupan adalah pilihan

boleh buat baik tapi pilih buat x baik
niat  buat baik tapi x berusaha jadi baik
usaha buat baik ... niat mesti baik
itu pilihan
mudahnya ! 

Thursday, March 12, 2015

mangli


" ... jangan terlalu berharap kesempurnaan dalam diri orang lain ... " itulah yang sering aku ingatkan untuk diri sendiri ... bukan kesempurnaan yang aku inginkan ... aku tahu benar memang tiada insan yang sempurna ... yang selalu aku harapkan adalah rasa kebertanggungjawaban dalam diri demi merealisasikan amanah ... apatah lagi bila kita dengan rela hati  melabuhkan tandatangan  pada kertas  aku janji .
... sepatutnya aku dah mangli dengan situasi rencah ragam ini ... seharusnya begitu ... seharusnya x perlu berharap pun  ... dah kebiasaannya begitu ! namun hati masih lagi berharap ... dan berharap ianya akan ada perubahan ... aku cuba memahami betapa kita semua ini sentiasa dirantai dengan masalah dan kemelut dalam kehidupan ... aku cuba belajar rutin tugas sebaik mungkin ... aku berusaha memahami apa sebenarnya yang mereka lalui ... walaupun mungkin tidak sepenuhnya , sekurang-kurang aku berusaha juga .
... mendengar keluh kesah akan segala kepayahan dan permasalahan yang mereka lalui ... terdetik juga dihati ini ... adakah mereka memahami apa yang terpaksa aku lalui ? ... adakah mereka pernah cuba untuk memahami ? ... adakah mereka  berusaha untuk memahami ? ... kita selalu berharap orang lain dapat memahami permasalahan yang kita lalui , sedangkan kita tidak ... apatah lagi jika permasalahan kita itu menjadi liability pada orang lain .
... yupp ! sepatutnya aku dah mangli ... biarkan saje semua mengikut rentak yang mereka inginkan ... x perlu pusing memikirkan , kerana mereka tidak akan berubah selagi mereka gagal mengendalikan cara berfikir ... hehehe




Saturday, February 28, 2015

buai laju-laju ...


buai laju-laju
sampai pokok sena
rajin baca buku
jadi orang yang bijaksana

buai tinggi-tinggi
tinggi sampai ke bulan
jangan sombong diri
nanti tiada kawan

buai laju-laju
sampai pinggir kali
buat baik biar selalu
buat jahat ... jangan biarpun sekali !

buai tinggi-tinggi
tinggi sampai ke awan
di mana letak budi
budi terletak di hati yang dermawan

buai tinggi-tinggi
sampai hujung laman
biar merendah diri
itu tanda orang beriman

buai laju-laju
hingga hari petang
orang ramai lalu
si manja tinggal seorang

* teringat masa kecik2 dulu ... arwah mak selalu dodoikan adik dengan lagu-lagu macam gini ... sempoi jer !

Wednesday, February 18, 2015

... dari jendela itu



 
 



 
... dari jendela itu
ku memandang keluar
ada titis-titis air mengalir lesu di dinding cermin
yang kian kabur
 
... dari jendela itu
ku mencari diri ku yang hilang
dalam kelam kabus kelabu
yang kian menjauh
 
... dari jendela itu
dalam titis air yang mengalir , dalam kelam kabus
aku memohon dengan lafaz

أَشْهَدُ أَنْ لاَّ إِلهَ إِلاَّ اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ  

Aku bersaksi bahawa tiada tuhan ( yang sebenar ) melainkan Allah
dan aku juga bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu adalah itu adalah utusan Allah ( Rasulullah )




Saturday, February 14, 2015

mencari makrifat

... Alhamdulillah , sehari sebelum berakhirnya Pesta Buku Selangor ( 29 Januari - 8 Februari 2015 )  yang berlangsung di SACC , Shah Alam ... nama aku tersenarai untuk menghadiri ' Seminar Tempat Kerja Saya , Ladang Pahala Saya : Prof Muhaya Haji Muhamad ( sesi 11 ) dan Green Dome Publication : Ust Don , Ust Taha dan Dr. Luv ( sesi 1 ) ... bak kata pepatah " ibarat pucuk dicita ulam mendatang " ...  walaupun ketika itu kesihatan x berapa nak ok ( selsema dan batuk agak teruk jugak ) ...  aku x drive tapi tumpang member ...

... sesi 1 bersama Ust. Don yang memperkenalkan karya beliau yang terbaru " Solat & Selawat " dan beberapa buku keluaran Green Dome Publicatin ... x sempat nak singgah pun booths Green Dome Publication ... aku hanya beli 2 buku agama jer ...walaupun harga novel less 50 % ... aku cekalkan hati x nak tergoda ... takut budget lari ... hehehe

... aku nak share pengisian berkaitan Tempat kerja saya , Ladang pahala saya bersama Prof Muhaya Muhamad ... mengenai apa yang seharusnya kita lakukan dan apa yang tidak seharusnya kita lakukan ... antara lain yang diperkatakan adalah sikap yang perlu sentiasa positif ... focus pada tugas ... buang segala sikap x elok ... x de facebook ... x de gossip ... x de whatsapps ... x de umpat ... buang semua yang negative ... ganti dengan semua yang positif  ! .... buang semua keladak ! apa yang disampaikan hari tu sama seperti seminar yang pernah aku turut serta sebelum ini ... pengisiannya x banyak beza .

... aku cuba luaskan dalam skop  " kehidupan saya adalah ladang pahala saya "... banyak yang boleh kita perbuat untuk dapatkan pahala ... senyum ... bagi salam ... sedekah ... jujur dalam perbuatan ... ikhlas dalam melaksanakan tugas ... aku berusaha bersungguh-sungguh untuk mempraktikkan dalam kehidupan seharian ... hanya terkadang aku gagal mendidik hati agar lebih bersabar dengan rencah ragam perangai insan yang kerapkali menguji kesabaran ini ... Ya Allah ampuni hamba Mu yang penuh dengan kelemahan ini ...amin.

... menyelusuri tipikal  kehidupan x seindah seperti yang kita selalu inginkan ... macam juga yang sering terjadi niat yang baik tidak semestinya memberi impak positif ... beri baik , dapat baik , beri x baik , dapat x baik , beri baik tapi dapat x baik sebab beri x cukup baik ! ... yang paling penting adalah niat mesti baik dan istiqomah dalam melakukan kebaikan.
 
... lagi satu  nak share " berbuat baik dan mencari kebaikan " yang pernah aku sembang-sembangkan dengan ija semasa memandu balik dari ofis sebulan yang lepas ... bual yang biasa-biasa jer tapi aku terkesima dengan jawapan ija ... " buat baik dan cari kebaikan ... dua-dua dapat pahala kan ! "... aku pun fikir soalan seterusnya ... hehehe ... saje nak test cara kanak-kanak 10 tahun mengulas sesuatu isu ... " macam mana pulak ...ada orang buat baik tapi dapat dosa ? " ... sambil menyelak helaian mukasurat buku yang dipinjam ... ija jawab tanpa pandang muka aku ... aku senyum jer menunggu jawapan dari ija  ... akhirnya " ada ke orang buat baik dapat dosa ? ... ermmm ... ija tahu ... mesti orang tu pura-pura buat baik ! " ... aku hanya ketawa sebab aku tahu ija akan cari jawapan selamat ... agar aku x bertanya lagi ! ... aku pun x de niat nak tanya lagi ... cukup le untuk hari ini .
 
... kehidupan ini satu nikmat dari Allah ... jaga nikmat Allah dengan memberi kebaikan sesama insan.
 
~~ wallakhuaklam  ~~
 

Wednesday, February 4, 2015

hargai setiap detik kehidupan

Hari ini cuma hari ini
Hari esok itu soal nanti
Bergembiralah
Berbahagialah
Nikmatilah hidup ini
Hari ini , tak akan pernah kembali
Dan nikmati , biar kelmarin tak kan kau sesali lagi !

Monday, February 2, 2015

bila seharusnya kita berkata benar ... ?





" bila seharusnya kita berkata benar ? " ... itu ayat yang aku hantar kat yatie melalui sms malam tadi ... sebab aku dah semakin sukar untuk mempercayai atau mungkin juga rasa percaya itu dah luntur agak nya ... hehehe


" ... hendaklah kalian tetap berkata benar sekalipun menghadapi bahaya , sebab di dalam kata-kata yang benar terdapat keselamatan - hadis riwayat Ibnu Abi Ad-Dunya " ... ini ayat balasan sms dari yatie .


... nak berkata benar ni banyak duganya ... satu : memang sikap manusia  sukar terima kritik atau dinyatakan kelemahan / kekurang diri ( ... itu biasakan ! ) kedua : mereka2 yang berani berkata benar semakin pupus ( ... alasan klise yang sering diberi ... x nak hilang kawan ! ) ketiga : kalau cakap perkara yang sebenar nanti kena blacklist pulak ... hehehe ! keempat : serba salah untuk berkata benar sebab x berani ambil risiko ... dan begitu le seterusnya !


... berkata benar demi kelansungan tugas bukan untuk kritik atau menyakiti hati  ... semua yang dilakukan semata-mata untuk kebaikkan bersama ... yakin akan ada hati yang terluka  ... pasti akan ada perasaan yang terguris  ... aku yakin dan pasti , inilah masanya untuk berkata benar ... bukan untuk cari salah ... sekadar berkongsi info sekaligus memudahkan tugas masing-masing ... aku sendiri ditegur malah dikritik perihal tugas ( setiap kali dikritik atau ditegur pasal kerja maka setiap kali itu juga le aku bermonolog " x pe ... aku take note ... bukan kena potong gaji pun ! ... hehehe )


... bila aku memilih untuk menyatakan yang  sebenarnya , ia juga membawa maksud aku sudah bersedia untuk memikul risiko ... tidak disukai , masuk senarai blacklist , hilang kawan , dikata perasan atau apa saja  ... eh ! x kan x marah ? ... x kan x  sakit hati bila orang cakap macam2 pasal kita ? ... isk ! mesti le aku marah dan sakit hati , aku pun manusia biasa ... ermm ! aku akan lebih marah dan sakit bila aku ditegur atau dikritik atas sebab musabab orang lain punya tugas dan atas sebab aku tidak menyatakan yang sebenar ( tidak tegur diorang ) .


... seperti post aku sebelum ini " ... mudahnya " memang mudah sebenarnya ... semuanya pilihan ... kita mudahkan kerja ( kasi settle tugas dengan sebaiknya ) insyaallah , Allah permudahkan kehidupan kita ... bila kita susahkan orang lain , natijahnya sama le macam kita susahkan diri sendiri .


wallahuaklam



Friday, January 30, 2015

citer ' si manja dan 4 anak '



... masih lagi citer pasal kucing , aku panggil si manja ( ibu ) sebab garang sangat ... anak-anaknya pun boleh tahan jugak garangnya ... si manja ni agak special sikit sebab dia beranak semasa aku dan kekawan kat ofis tengah kalut di Odit dan kelibut sebab Hari Bertemu Pelanggan ... masa tu memang semua orang sibuk ... si manja pun sibuk juga ... sibuk cari tempat nak beranak dan mengiau ke hulu hilir ... !

... odit tetap berjalan macam biasa dan si manja pun dah jumpa tempat nak beranak ( dalam bilik setor ) ... bila odit selesai jam 4.30 pm ... aku cuba intai si manja kat dalam setor ... " huh ! mak oii ... garang giler beb ! " ... dah pagi tu sebelum beranak ada insiden lucu berlaku ... ada hamba Allah yang jatuh terlentang gara-gara terpijak ekor si manja .

... seminggu si manja dok dalam setor ... x de siapa berani nak pindahkan dia ... memang garang ( mungkin sebab nak protect anak dia kut ! ) ... masing-masing teruja nak tengok anak-anaknya ... comel ke x ? ... 4 ekor anaknya memang comel2 belaka .... hehehe

... seminggu kemudian si manja pindahkan anak-anaknya kat bawah tangga pulak ... masa ni si manja dah x garang sangat ... so senang sikit nak bagi makan tapi masih x dapat tengok anak-anak dia ... aku akan pastikan si manja di keluar dari bangunan untuk dia melepaskan hajatnya ... dah satu rutinlak setiap hari aku bawa nasi dan ikan rebus untuk si manja .

... seminggu kemudia si manja pindah lagi ... tapi kali ni lokasinya memang buat aku pening kepala ... mana x nya ... lokasi ketiga bilik belakang kaunter ( berkarpet ) ... bawah meja kakitangan Perpustakaan Bergerak ( M9) ... lagipun si manja dah mula buat perangai ( melepaskan hajat kat ruang rak buku ) ... makcik cleaner pun dah mula bersuara .

... genap sebulan si manja dan anak-anaknya berumah tangga kat Lib Daerah ... aku ambil keputusan bawak balik ke rumah ... al kisah nak bawa balik rumah pun kecoh juga sebab si manja dan anak-anak sama garang beb ! ... terpaksa guna bakul sampah untuk keluar dia dari bawah meja ... sampai ada tangan yang kena cakar ... hehehe

... Alhamdulillah ... sekarang si manja dan anak2 dah x garang lagi ... selesa duk kandang yang besar ... cuma bab makan si manja ni demand sikit ... suka makanan dalam tin dan ikan kembong mentah ... x kisah lah kan ! ... yang pasti 4 ekor anaknya memang comel dan gebus ! hehehe ... nak tengok si manja ? ... kena datang rumah ( dah x nak ambil gambar kucing lagi ... dah serik ! )



  

Saturday, January 24, 2015

miko




... hari ni aku rasa sedih sangat sebab miko dah mati ... huhuhu , malam minggu lepas masa lepak depan TV ... miko pun dok lepak santai kat sebelah aku ... bezanya aku lepak layan AJL 29 tapi miko lepak layan mata lak ... masa tu miko nampak comel sangat ... tergerak hati nak snap gambar miko tidur telentang dengan empat kaki ke atas ( masa tu terlintas gak hati  ...kata orang tua " x leh ambil gambar kucing , nanti x panjang umur )

... so pagi tadi time aku sibuk uruskan kucing2 yang lain ... aku nampak miko tidur lena jer berbalut baju lama ... aku hanya perasan miko x bergerak bila x respon walau berkali-kali aku panggil ... x macam selalu ... bila aku pegang badannya yang dah sejuk dan keras ... aku jadi sebak ... bukan x pernah aku hadapi situasi macam ni ... tapi dengan miko , aku rasa lain sikit sebab miko juga kesayangan arwah bapak .


" Orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik ,
mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik
daripada setiap hal yang hadir dalam hidupnya "


Wednesday, January 21, 2015

... biarlah mereka nak kata apa pun !




 " ... biarlah mereka nak kata apa pun ! " itu tekad aku , x perlu fikirkan sangat yang penting kerja beres mengikut masa yang ditetapkan ... bak kata orang " ikut hati ... mati , ikut rasa ... binasa " so ikut iman ... insyaalah aman kehidupan ... hehehe



... banyak sangat cerita ... banyak sangat kisah ... banyak sangat versi ... dan tentunya mengundang banyak juga spekulasi ... dan x mustahil mencetuskan kontroversi ! ... " x perlu komen apa-apa sebab orang kita memang suka buat provokasi  " itu pandangan seorang sahabat lama ... dan bagi aku pulak cerita macam ni dah basi !


... hari ni punya kisah ... masa aku dok ralit susun buku kat rak , tetiba aku dipanggil ke kaunter ... PPP nak jumpa katanya ... aku dimaklumkan " kalau ada kakitangan yang nak bertukar ... buat surat kepada KB atau Pengarah ... x payah adu dalam fb atau call KB " ... Ya Allah ... masih x sudah lagi ke ? ... apa yang dapat aku komen adalah " x baik dengar cerita ... takut nanti jadi fitnah " ... bila dengar kata balas dari PPP ... aku x nak komen apa-apa lagi dah ... !

... terbaik untuk ketika ini ... adalah masing-masing muhasabah diri ... mungkin ini cara Allah tegur kita ... jangan terlalu mencari kesilapan orang hingga kita lupa kesalahan sendiri ... memang menyakitkan menerima kenyataan bila kesilapan atau kelemahan diri diperkatakan ( kalau aku sendiri pun akan sentap juga ) ... memang pahit  tapi bagi orang-orang yang berjaya di luar sana ... teguran dan kritikan ... hatta cemuhan atau hinaan yang diterima itu adalah pembakar semangat untuk berjaya .



Friday, January 16, 2015

Pedih



... sejarah sepanjang perkhidmatan aku ... bila aku tinggalkan bilik mesyuarat ( mensyuarat ke ? ) semasa perbincangan sedang berjalan ... aku pun x pernah terfikir untuk bertindak begitu ... semuanya berlaku secara spontan ... apalah makna perbincangan , kalau keputusan telah ditetapkan ... tiada erti memberi pendapat atau pandangan jika sekadar menjadi perdebatan yang membuang masa dan menyakitkan hati ... bukan niat untuk bersikap biadap atau kurang ajar tapi kesabaran aku menjadi tipis senipis kulit bawang dengan situasi ketika itu ... yang pasti aku tidak merasa menyesal atas tindakan aku ketika itu ... bagi aku itu adalah cara terbaik untuk memberi ruang kepada semua yang ada kat situ ketika itu untuk berfikir dan muhasabah diri ( ... termasuk le diri aku sendiri )

... lama berkhidmat bukan satu tiket untuk dibanggakan ... bukan juga satu sebab untuk melayakkan kita memperlekehkan kerja-kerja orang lain ... x kira lah hatta telah berkhidmat 32 tahun sekalipun ... lama atau baru bukan ukuran baik atau buruknya kerja seseorang ... x berbaloi langsung kalau telah bekerja 32 tahun tapi cara kerja macam baru setahun jagung .

... memang mudah menyalahkan  ... mengherdik  ... mengkritik  ... dan memanipulasi situasi dengan kedudukan dan kuasa yang  ada ... sehingga lupa sebenarnya kita sama taraf di sisi Yang Maha Esa ,
x perlu meraih simpati dengan cerita sedih bila merasa diri tidak dihormati ... arahan diengkari ... terasa hati bila ada yang meninggi suara ... tapi belajarlah untuk  berlaku jujur pada diri sendiri ... cari punca mengapa ? ... dan kenapa ? sesungguhnya itu lebih baik daripada menyebar cerita dengan versi berbeza yang menjurus kepada fitnah .

... sebenarnya aku dah penat untuk melalui situasi yang x pernah ada sudahnya ... apatah lagi bila perkataan kerjasama atau kawtim lebih ke arah yang salah ... setiap kali meeting , perkataan kerjasama diulang siar dan diperkatakan ... kekadang terdetik jugak dibenak hati " isk ! diorang ni faham ke idak maksud ' kerjasama ' ni ? "  ... kerjasama ni maknanya kerja bersama-sama , saling membantu antara satu sama lain bukan hari ni aku cover kau ... esok kau cover aku lak ! ... inilah situasi yang berlaku sekarang ... padahnya bila orang yang selalu dicover kena jentik sikit ... mula le berangin satu badan ... kata semua orang x guna !

... banyak perkara yang mudah tapi sering kita susahkan tapi perkara rumit kerapkali kita remehkan ... belajarlah hormati orang lain ... insyaallah orang akan hormat pada kita ... bekerjalah kerana keberkatan bukan mencari darjat ... kalau rasa ucapan terima kasih akan menjatuh status sebagai orang yang memberi arahan , x perlu kata apa-apa ... diam jer ... kan mudah !


Saturday, January 10, 2015

bahagia ... di mana ?






... secara tipikal kita sering tertipu dengan nada lemah lembut bila melontar suara ... senyum manis yang sentiasa melakar indah di wajah ... gaya anggun dan segak persis peragawan dan peragawati ... aku yang melihat kadangkala berbisik " alangkah bahagianya mereka " ... tapi bila aku mula menyelusuri reality kehidupan sebenar yang dilalui , jauh bedanya ... inilah hakikat kehidupan ... kita selalu berusaha untuk mempamerkan makna bahagia mengikut adaptasi sekeliling bagi memenuhi pandangan dan tanggapan orang pada kita ... " itu lumrah " kata seorang sahabat .


... aku mula memikirkan secara serius makna bahagia , bila ada yang bertanya " kan bahagia kalau ada kawan ! " masa tu aku diam jer ... x nak komen apa -apa sebab ada ketika ' diam itu lebih baik dari berkata ' hehehe ...


... ada yang memanifestasikan bahagia dengan adanya kemewahan , darjat , kekuasaan , kecantikan atau apa sahaja sebagai penanda aras bahagia ... kalau kemewahan jadi ukuran bahagia ... maka bila Allah tarik semula segala kemewahan dengan musibah , nescaya bahagia hanya sekadar tinggal ungkapan sahaja ... begitu juga dengan darjat , kekuasaan dan kecantikan ... tiada kekal abadi .

... makna bahagia dari perspektif aku ? mudah sahaja  " sesungguhnya dalam tubuh ini ada segumpal daging , apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuh , dan apabila ia rosak , maka rosaklah seluruh tubuh . ketahuilah ! ia adalah hati " ... so bila kita lalui kehidupan dengan hati tenang , aman dan damai maka itulah nikmat bahagia ... nikmat bahagia yang Allah kurnia lebih bermakna dengan keberkatan rezeki yang boleh dikongsi ... bila lebih kita memberi ... itu nilai nikmat bahagia bagi aku !


... x perlu jatuhkan hukum hanya bersandarkan dari pandangan zahir sahaja ... adalah lebih tanya diri sendiri " apakah aku bahagia ? " ... rumah besar , kereta besar tapi hati risau kerana bebanan hutang ... ada zuriat tapi tingkahlaku menjadi bebanan fikiran ... ada darjat dan kuasa tapi hati x keruan kerana bimbang dikhianati ... cer fikir ,  bahagia ... dimana ?