Wednesday, August 3, 2011

... berteduh di rimbunan kasihNya


... ramadhan datang lagi ... syukur alhamdulillah masih diberi peluang merasai kenikmatan dan kerahmatannya ... seperti kamu ... kamu ... dan kamu juga ... aku berharap ramadhan kali ini akan lebih banyak amal dapat ku kerjakan ... dan tentunya aku berharap dapat dihindar segala perkara2 yang x berfaedah lagi mendatangkan dosa ...

... sepanjang ramadhan ni ( klu boleh biarkan ianya berterusan ... ) bab yang aku berusaha bersungguh2 adalah untuk mengikis rasa atau tanggapan negatif pada orang lain ... macam mana caranya ? ... tu yang nak kongsi ni ... hehehe

... aku ada terbaca satu yang artikel kat surat kabar ( ... lupa lak nama penulisnya ) ... katanya " untuk bersihkan hati dari perasaan benci ... irihati ... marah pada seseorang ... kita jangan pandang keburukan atau kelemahannya tapi kita lihat kebaikan atau kelebihannya walaupun sedikit " sempoikan !!

... perkara ni nampak simple jer ... tapi nak laksanakan terserahlah pada diri sendiri ... bab berkaitan denga sikap atau apa2 saje yang sewaktu dengannya ... orang lain x leh nak masuk campur kecuali nasihat ... itupun kalau diterima !

... katanya lagi " kita ibaratkan kebaikan itu cahaya ... dan keburukan itu adalah kegelapan ... biasanya manusia lebih suka pada cahaya ... dan takut pada kegelapan " dan satu lagi ayatnya yang aku nak kongsi " ... perasaan benci dan tanggapan negatif kita pada orang lain akan mengikis sedikit demi sedikit sifat baik dalam diri kita sendiri " x sanggup rasanya jika ini terjadi !

... N3 ni sekadar berpesan2 sesama kita ... saling ingat mengingati ... jika baik jadikan amalan jika tidak jadikan sempadan .

* ... semoga Allah sentiasa membuka pintu hati kita ke arah kebaikan . amin


No comments: