Thursday, October 17, 2013

... bukan begitu caranya !



 " ... bukan begitu caranya ! " itu kata yatie bila aku meluahkan apa yang bertamu kat minda  saat ini ... yelah kalau aku x luahkan apa yang berserabut dan menyesakan nafas ... memang aku akan rasa sakit kat hati ... kalau boleh memang aku dah kisah pun tapi sebagai manusia biasa yang kurang sempurnanya ... adakala bila diri rasa dicabar tergugat juga kesabaran yang ada ...hehehe

 ... membalas kejahatan dengan kejahatan itu perkara biasa ... tapi membalas kejahatan dengan kebaikan itu adalah luar biasa dan lebih baik ... itu yang cuba aku lakukan dan praktikkan ... mungkin ada yang beranggapan aku lemah ... dalam banyak hal bukan semua perkara boleh diselesaikan dengan membalas balik apa yang telah kita lalui ...

... teringat aku pada ungkapan dalam ceramah yang pernah aku hadiri ... katanya " beri baik dapat baik ... kalau beri x baik , dapat x baik " ... berkali- kali aku memikirkan bait-bait kata ini ... acapkali kali terjadi perkara yang sebaliknya ... jangan putus asa ... ingat janji Allah ... setiap kebaikan yang kita lakukan hatta sekecil zarah akan ada ganjaran dari Allah ... gitu juga bagi setiap kejahatan akan ada balasan dari Nya ...
" buat baik tapi dapat x baik " itu adalah ujian dari Allah untuk hambanya ...

... tapi kata2 " 20 minit berada di dalam rumah seseorang , dah tahu kehidupan 20 tahun mendatang " yang ni memang aku x setuju ... apatah lagi jika pandangan ini menjadi benchmark untuk menilai orang lain ... itu akan  memberi impak negatif pada pemikiran ! 

 ... thanks Yatie yang sentiasa ingatkan aku pada kata " bukan begitu caranya ! " bila aku mula berkata " mengapa ? "



No comments: