Saturday, February 14, 2015

mencari makrifat

... Alhamdulillah , sehari sebelum berakhirnya Pesta Buku Selangor ( 29 Januari - 8 Februari 2015 )  yang berlangsung di SACC , Shah Alam ... nama aku tersenarai untuk menghadiri ' Seminar Tempat Kerja Saya , Ladang Pahala Saya : Prof Muhaya Haji Muhamad ( sesi 11 ) dan Green Dome Publication : Ust Don , Ust Taha dan Dr. Luv ( sesi 1 ) ... bak kata pepatah " ibarat pucuk dicita ulam mendatang " ...  walaupun ketika itu kesihatan x berapa nak ok ( selsema dan batuk agak teruk jugak ) ...  aku x drive tapi tumpang member ...

... sesi 1 bersama Ust. Don yang memperkenalkan karya beliau yang terbaru " Solat & Selawat " dan beberapa buku keluaran Green Dome Publicatin ... x sempat nak singgah pun booths Green Dome Publication ... aku hanya beli 2 buku agama jer ...walaupun harga novel less 50 % ... aku cekalkan hati x nak tergoda ... takut budget lari ... hehehe

... aku nak share pengisian berkaitan Tempat kerja saya , Ladang pahala saya bersama Prof Muhaya Muhamad ... mengenai apa yang seharusnya kita lakukan dan apa yang tidak seharusnya kita lakukan ... antara lain yang diperkatakan adalah sikap yang perlu sentiasa positif ... focus pada tugas ... buang segala sikap x elok ... x de facebook ... x de gossip ... x de whatsapps ... x de umpat ... buang semua yang negative ... ganti dengan semua yang positif  ! .... buang semua keladak ! apa yang disampaikan hari tu sama seperti seminar yang pernah aku turut serta sebelum ini ... pengisiannya x banyak beza .

... aku cuba luaskan dalam skop  " kehidupan saya adalah ladang pahala saya "... banyak yang boleh kita perbuat untuk dapatkan pahala ... senyum ... bagi salam ... sedekah ... jujur dalam perbuatan ... ikhlas dalam melaksanakan tugas ... aku berusaha bersungguh-sungguh untuk mempraktikkan dalam kehidupan seharian ... hanya terkadang aku gagal mendidik hati agar lebih bersabar dengan rencah ragam perangai insan yang kerapkali menguji kesabaran ini ... Ya Allah ampuni hamba Mu yang penuh dengan kelemahan ini ...amin.

... menyelusuri tipikal  kehidupan x seindah seperti yang kita selalu inginkan ... macam juga yang sering terjadi niat yang baik tidak semestinya memberi impak positif ... beri baik , dapat baik , beri x baik , dapat x baik , beri baik tapi dapat x baik sebab beri x cukup baik ! ... yang paling penting adalah niat mesti baik dan istiqomah dalam melakukan kebaikan.
 
... lagi satu  nak share " berbuat baik dan mencari kebaikan " yang pernah aku sembang-sembangkan dengan ija semasa memandu balik dari ofis sebulan yang lepas ... bual yang biasa-biasa jer tapi aku terkesima dengan jawapan ija ... " buat baik dan cari kebaikan ... dua-dua dapat pahala kan ! "... aku pun fikir soalan seterusnya ... hehehe ... saje nak test cara kanak-kanak 10 tahun mengulas sesuatu isu ... " macam mana pulak ...ada orang buat baik tapi dapat dosa ? " ... sambil menyelak helaian mukasurat buku yang dipinjam ... ija jawab tanpa pandang muka aku ... aku senyum jer menunggu jawapan dari ija  ... akhirnya " ada ke orang buat baik dapat dosa ? ... ermmm ... ija tahu ... mesti orang tu pura-pura buat baik ! " ... aku hanya ketawa sebab aku tahu ija akan cari jawapan selamat ... agar aku x bertanya lagi ! ... aku pun x de niat nak tanya lagi ... cukup le untuk hari ini .
 
... kehidupan ini satu nikmat dari Allah ... jaga nikmat Allah dengan memberi kebaikan sesama insan.
 
~~ wallakhuaklam  ~~
 

No comments: