Thursday, May 3, 2018

... di mana nak letak tanda ' X '


... 9 Mei 2018 ni , mungkin menjadi hari sangat-sangat dinantikan ketibaannya ... bagi mereka yang first time mengundi ... antara yang amat teruja untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia adalah anak saudara aku Akmal Arif ... pertanyaan yang acapkali diajukan pada aku " ... di mana nak letak tanda ' X ' ???  " ... isk ! jangan lah serius sangat ... hehehehe


... Alhamdulillah , Akmal punya kesedaran yang amat tinggi bila berdebat ( debat ?? ... aku istilah kan debat sebab setiap pertanyaan mesti dia nak menjelasan lengkap dengan alasan ) pasal pilihanraya dan mengundi ... bagi aku lak mustahil untuk mengalah ... aku kan Mak Saudara !

... Pandangan peribadi yang aku cadangkan untuk Akmal adalah ... pergi dan dengarlah semua kempen-kempen yang diadakan oleh calon bertanding ... dengar , dengar dan dengar apa yang isu yang diutarakan dan apa lak penambahbaikan yang akan dilaksanakan ... apa yang diperjuangkan ... untuk diri sendiri ( calon bertanding ) ... untuk parti ... untuk bangsa dan agama ... atau untuk negara ... kena jugak pandai menilai karektor calon yang bertanding ... keperibadiannya ... pekertinya ... budi bicaranya ... yang penting hala tuju perjuangan ... dan cara berfikir " isk ! banyak nya " getus Akmal

"... Undi ni meskipun sekadar tanda ' X ' di atas secebis kertas kecil ... maknanya cukup besar pada pembangunan sahsiah , ekonomi , kesejahteraan dan kedaulatan sebuah negara tau ... ingat tu ... " pesan aku pada Akmal

... Pada hakikatnya aku memahami apa yang diinginkan oleh Akmal ... dia x minat pun cerita politik atau orang taksub kepada mana-mana parti politik , yang dia mahu kehidupan di negara ini aman dan ekonominya makmur



No comments: