Wednesday, August 15, 2018

segenggam pasir menjadi gunung




19 Julai  ... 

... aku memandu balik dari ofis dalam keadaan sebak ... sepanjang perjalanan itu aku biarkan sahaja air mata mengalir dan zikir dalam hati ... Ya Allah ampuni segala khilaf yang  aku lakukan yang telah menguris hati-hati mereka yang ada disekeliling aku ... sesungguhnya Ya Allah mereka adalah antara yang aku kasihi ... mereka tidak bersalah ... aku yang bersalah kerana tidak berusaha lebih untuk memahami mereka ... terima kasih Ya Allah kerana menggerakkan hati ini ...coretan luahan di mukabuku menyedarkan aku ... terima kasih kerana mengajar aku erti kejujuran ... aku doakan moga terus istiqomah niat berusaha untuk menjadi sejujurnya manusia .

... Setiap kehidupan ada kisahnya yang tersendiri ... begitu juga setiap insan ada dugaannya yang tersendiri ... kisah dan dugaan inilah yang akan mengajar ... mengasuh dan mengasihi dalam rentetan cerita kehidupan insan hingga ke noktah ... bagaimana aku melalui hanya Allah dan diri sendiri sahaja yang tahu ... kerapkali aku jatuh tergelincir dan kerapkali juga aku berusaha untuk bangun semula ... jangan give up untuk terus berusaha buat yang terbaik untuk diri sendiri dan mereka2 yang ada disekeliling ... x kisah lah mereka nak kata apa pun ... semua kata nista ... tanggapan salah yang tersebar ...pelbagai gelaran diberi ... aku diam dan sedaya untuk bersabar ... sebab mereka x faham nawaitu aku ... dalam banyak perkara aku berusaha sebaik mungkin untuk memahami gelodak rasa mereka ... menyelami situasi ... menyantuni mereka agar tidak terguris rasa ... tapi pernah x mereka berusaha untuk memahami gelodak rasa aku ... menyelami situasi yang aku lalui ... menyantuni aku agar aku tidak rasa terguris ... 

... Antara aku ... kamu ... dia dan mereka memang berbeza dan perbezaan ini menjadi jurang yang amat sukar untuk dihimpun dalam satu kawah sefahaman kerana perbezaan cara berfikir ... sikap ... tabiat dan sejuta macam kerenah ... ada kalanya aku bersyukur dikurnia hati kering ... so dalam banyak hal berkaitan bidang tugas ... aku usaha juga untuk dapatkan maklumat tepat waima ada yang x gembira dengan situasi ni ... nampak macam kejam sangat kan ! ... seolah-olah macam saje nak cari khilaf kan ! ... aku sedar dan selalu ingat diri " aku bukan sesiapa pun "  ... tapi aku janji yang ditanda tangani sejak lama dulu mengikat aku ... mungkin tidak bagi kamu ... kamu ... dan kamu kerana kita punya pandangan yang berbeda .

... Aku ibarat seperti mengenggam pasir meskipun hanya beberapa butir sahaja yang akan kekal dalam genggaman jika dikumpul secara istiqomah ... insyaallah akan menjadi gunung ... segala yang aku lakukan hari ini bukan kerana larian semakin menghampiri garisan penamat ... bukan ! apa yang aku lakukan hari ini tetap sama seperti hampir 31 tahun berlalu ... berusaha menyelesaikan amanah ini dengan sehabis baik ... itu sahaja !
buat sahabat-sahabat yang memahami dan turut sama membantu aku dalam usaha menyempurnakan amanah ini ... terima kasih

... Setiap dari kita berhak memilih bagaimana kehidupan ini untuk dijalani dan setiap pilihan diiringi dengan tanggungjawab serta risiko ... apa sahaja pilihan kita akan ada natijah pada diri atau mereka yang ada disekeliling ... begitu juga bila kita memilih memudahkan atau merumitkan ... menyenangkan atau menyusahkan ... menggembirakan atau menyakitkan ... acapkali kali pilihan yang kita buat itu memudahkan urusan kita tetapi merumitkan mereka yang ada disekeliling ... ada ketika pilihan kita menyenangkan hati kita tetapi menimbulkan lelah pada orang lain ... kerapkali pilihan kita menggembirakan kehidupan peribadi kita tetapi mendatangkan jerih pada insan lain .

... Ingatan buat diri sendiri atau sesiapa yang nak share ( ... tiada paksaan ) ... ayat-ayat yang aku tulis ini adalah perkongsian dari seorang sahabat yang sentiasa berusaha untuk kebaikkan semua mereka yang ada disekelilingnya ... andai sedikit ilmu yang Allah pinjamkan ini dapat memberi manfaat ... atau dapat meringankan beban ... atau dapat memudahkan yang susah ... atau dapat menghilang jerih ... mengapa pilih yang sebaliknya kan !
 

No comments: