Tuesday, October 2, 2018

... hidup ini penuh dengan kadang-kadang !



... istilah baru yang buat aku gelak sakan bila Akmal mengusik Siti Khadeeja ( sepupunya yang paling muda dalam keluarga ) ... semua gara-gara suka sangat bagi alasan atau jawaban yang ada perkataan kadang-kadang ... 
" ... hidup Ija ni memang penuh dengan kadang-kadang itu ... kadang-kadang ini ... kadang-kadang sana ... kadang-kadang sini ... cuba lepas ni x payah guna perkataan-perkataan kadang-kadang ! " bebel Akmal
" ... habis tu perkataan kadang-kadang tu nak ganti dengan perkataan apa lak " balas Ija
" ... gantilah dengan perkataan kadangkala ke " provok Akmal
" ... isk ! ada gak perkataan kadang + kala ... bukan ke perkataan kala tu kena tambah perkataan jengking ... kala + jengking ... jadi kala jengking " jawab Ija dengan memek muka peliknya 

... teringat pula aku ketika menjawab soalan SPAN minggu lepas ... antara pilihan jawaban adalah perkataan kadang-kadang dan jarang-jarang ... makanya tidak salah Ija menggunakan perkataan kadang-kadang tu ... hanya aku cadangkan Ija guna perkataan ' ada ketikanya ' yang membawa maksud hampir sama dengan kadang-kadang tu ...
" Acik ... nanti ada lak yang cakap hidup Ija ni penuh dengan ada ketikanya " sinis nada suara Ija menyindir Akmal 
" cakap macam tu pun nak merajuk " provok Akmal ... aku hanya memerhati jer dan teruja juga untuk dengar balasan dari Ija tapi hampa sebab Ija ambil keputusan untuk tidak membalas sebaliknya terus membaca buku komik yang ada ditangannya .
" x kisah lah Ija nak guna perkataan kadang-kadang tu ... paling penting orang faham apa yang Ija maksudkan ... janji kita happy sudah " itu kata aku dan disebalik buku komik aku nampak Ija tersenyum ... mungkin dia rasa dah menang sebab aku back up dia !

... hidup ini penuh dengan kadang-kadang
kadang-kadang gembira
kadang-kadang sedih
kadang-kadang suka
kadang-kadang benci
kadang-kadang bahagia
kadang-kadang terluka
okey lah kan !
semua kadang-kadang ini
yang mengajar kita erti 
kehidupan
😍😍😍😍

No comments: