Wednesday, July 17, 2019

masih terasa ...


Al fatihah ... buat sahabat , rakan sekerja , adik ( teringat pada perbualan 20 Mei 2019 / 15 Ramadan 1440 H , dalam perjalanan ke Library Daerah Kuala Selangor untuk ambik poster Quran Hour , sepanjang perjalanan itu banyak arwah bercakap tentang diri ... tentang apa yang ada dipersekitarannya ... bernostalgia kisah naik turun bas untuk ke tempat kerja lama ( BB - Batang Berjuntai ) ... " Akak lah kakak saya dunia akhirat " kata2 arwah yang masih terngiang-ngiang kat telinga ni ... aku sekadar gelak jer " bukan Dayah takut dengan akak ke " saje aku bagi soalan mengusik " saya takut kalau time saya buat salah ... sebab akak mesti perasan " sambungnya dengan ketawa " Kak Mis ... jom kita singgah ngeteh " ... dengan mimik muka aku jawab gurauannya dengan nada sinis " berani ke nak naik van jenazah ? " arwah gelak sampai keluar air mata ... aku sengaja memandu dalam kelajuan yang sederhana kerana bagi peluang arwah berbual dengan selesa ... sehingga sampai ke Lib Sekinchan ... " terima kasih kak bawak saya jalan-jalan ke Lib Kuala walaupun x dapat naik atas ... nanti kalau akak ada urusan ke Lib Kuala lagi ... saya ikut lagi ye ... kali ni kita singgah ngeteh ye " aku x jawab apa-apa sekadar senyum jer

Itulah hari yang aku rasa masa paling lama aku bersembang dengan arwah ... lepas tarikh tu aku mula sibuk dengan hal kerja ... walaupun satu bumbung ... time yang aku selalu dengan arwah adalah pagi ... kami akan susun buku bahagian kanak-kanak bersama ... pastu aku akan bersarapan dan arwah akan duduk sebelah ... dan time petang sementara menunggu suami ambik untuk balik rumah ... minggu last tu ... arwah banyak merancang aktiviti apa yang akan di buat ... " Dayah cakap jer apa yang Dayah perlu ... nanti akak beli " itulah ayat aku dan setiap hari sabtu minggu ke 2 dan ke 4 aku pasti akan bawa Ija ( Siti Khadeeja - anak saudara ) untuk bantu arwah .

Sabtu last arwah buat 6 aktiviti dibantu oleh Ija dan Umaimah ( kawan Ija ) ... masih masih terdengar gelak ketawa arwah ... " Ija jadi pembantu Cik Dayah tau " itulah ayat arwah ngusik Ija ... aku tahu masih ada bebudak yang selalu ikut game kat Lib Sekinchan rasa kehilangan ... sebab arwah rajin layan kerenah dan akan sentiasa ada gula-gula untuk sesiapa yang ikut aktviti ...


Semoga tenang di sana ... ditempatkan bersama-sama insan terpilih disisi Nya ...
Al Fatihah

1 comment:

CintaDalamHati said...

al-fatihah. moga tenang disana sahabatku