Thursday, April 19, 2007

Gaji .. oh..gaji

Isu terkini dan hangat diperkataan saat ini adalah kenaikan gaji ... terutama dikalangan penjawat awam. Bila pihak Cuepacs memanjangkan isu ini kepada pihak kerajaan , pelbagai reaksi diterima ..... bagi penjawat awam ia merupakan satu berita gembira dengan harapan dapat dilaksanakan oleh pihak kerajaan tapi bagi yang bukan ..... berita ibarat meletakkan mereka dalam keadaan sebaliknya.

Bagi masyarakat luar bandar .... kenaikan gaji membawa maksud kenaikan harga barang keperluan harian .... sedangkan penjawat awam hanya 1.2 juta sahaja. Keluhan berbaur dengan sindiran ini sering dilontarkan kepada aku .... padahal dari pemerhatian aku ...sebenarnya mereka lebih tinggi pendapatan bulananya dari aku ....

Sebenarnya kenaikan harga barang tiada kaitan dengan kenaikan gaji kakitangan awam ..banyak lagi perkara-perkara lain yang menyumbang kearah itu... kenaikan gaji yang masih dalam pertimbangan kerajaan itu hanya memberi sedikit suntikan sahaja sebagai menanggung kos sara hidup yang semakin tinggi ... kami terikat dengan etika perkhidmatan dan waktu kerja tertentu yang menutup peluang kami untuk memcari sumber pendapatan lain.

Berlaku adillah dalam membuat penilaian dan perbandingan untuk penjawat awam .... jangan hanya kerana segelintir yang tidak menjalankan amanah ...... kami semua dilabel sebagai makan gaji buta ...tidak proaktif dan membazirkan wang kerajaan.

Seandainya tuntutan Cuepacs berjaya walaupun sedikit ... diharap semua penjawat awam bersyukur dan lebih bersemangat dalam menjalankan tugas yang diamanahkan .... kerana sesungguhnya kita masih dihargai ....

No comments: