Wednesday, April 25, 2007

Emosi

Menyelusuri liku-liku kehidupan , adakalanya memerlukan kekuatan mental dan kerohanian yang jitu .... apa tah lagi dikalangan remaja , jiwa mereka mudah tersentuh dan sensitif ...... sering bertindak dan berfikir mengikut hati dan nafsu ..... tanpa menggunakan akal fikiran yang waras.
Aku rasa terpanggil untuk cuba memahami gelodak jiwa remaja ni .... setelah mendengar dan melihat situasi ini ......... aku mengerti gelora jiwa remaja yang mudah jatuh cinta dan dicintai .... rasanya perasaan itu bukanlah cinta tapi lebih kepada perasaan ingin disayagi dan menyayangi , ingin berkawan dengan seseorang yang berlainan jantina ......... sebenarnya perasaan suka kepada jantina yang berlainan adalah sesuatu normal dan seharusnya ...... kan lebih parah jika para remaja saling suka menyukai sesama jantina maka bertambah biak lah kaum Nabi Lut a.s.
Remaja hari ini diasuh tentang kemahiran mengawal emosi ....... ibubapa juga perlu ada kemahiran ini ....... cara nak belajar ....... ilmu ni tak diajar di sekolah tapi kita kena cari dari dalam diri kita sendiri .... fikirlah
Kita acapkali menunding jari .... mencari kesalahan , kelemahan dan kekurangan orang lain tanpa berani menilai diri sendiri ..... kita yang sering mengaku ' lebih dulu makan garam' terlupa arus pembangunan dan kemodenan ini telah menukar pesepsi remaja dalam meneruskan kelangsungan kehidupan .
Dulu ....tegahan dan larangan dipatuhi tanpa soal jawab , kini setiap tegahan dan larangan mesti disediakan dengan alasan dan penerangan lengkap ....... remaja kini ingin dilayan seperti kawan dan ibubapa pula sering menggunakan kuasa yang pada mereka ketika bertindak ...... tanpa menghiraukan perasaan dan keinginan jiwa remaja ....... maka terpampang di dada akhbar ......' remaja lari dari rumah ' ' remaja mangsa rogol ' seolah-olah masalah remaja adalah senario biasa masa kini .
Kepada mereka yang memegang title ibu dan bapa ..... fikirlah secara positif dalam menangani remaja ...... terapkan ketakwaan , jati diri yang tinggi , lengkap jiwa mereka dengan kasih sayang, bimbing mereka dalam menempuh kehidupan ........ kerana mereka adalah penyambung segala warisan bangsa, negara dan agama .

No comments: