Thursday, July 19, 2007

.... merdeka kah kita ?

salam sejahtera ...

Hari ini aku rasa lega sikit sebab kertas kerja untuk projek sempena kemerdekaan yang telah lama diluluskan oleh pihak atasan selesai ku bentang kepada pihak berkenaan ..... kelewatan memaklumkan kepada pihak berkenaan juga menimbulkan kesangsian dan persoalan ..... apa dah jadi dengan budget yang telah diluluskan ...... insyaAllah semua budget masih ada dan selamat .... mungkin kerana kelulusan awal beberapa bulan dari tarikh pelaksanaan ..... tapi kan bulan kemerdekaan kan Ogos ...

... dan aku tahu mulai hari ini juga ... akan bermulanya satu perjuangan dan cabaran demi cabaran yang terpaksa aku lalui dan tempuh ..... setiap tutur bicara dan tingkah laku akan diperhati ...... aku tahu itu dan aku dah bersedia ...

... dalam suasana orang sibuk bercakap tentang merdeka , makna merdeka , apa itu merdeka , bagaimana seharus merdeka disambut ... aku diselubung seribu pertanyaan ....
' merdeka kah aku ? ....

..... merdeka kah aku ? ... kalau kebebasan bersuara tidak diambil kira
..... merdeka kah aku ? ... jika masih ada sifat kekitaan dalam diri
..... merdeka kah aku ? ... membiarkan kesilapan sama berulang sentiasa
..... merdeka kah aku ? ... jika hati dibelenggu keraguan
dan merdeka kah aku ? ... kerana terpaksa mengiyakan
atau aku masih dijajah oleh diri ku sendiri .... masih tidak berani meluahkan hanya kerana terikat perasaan hormat ....
.... bila memikirkan ini semua ... sebenar aku jadi takut yang amat sangat ....
tapi aku kembali bersemangat dan lebih bersemangat kerana " berani kerana benar ....
dan dugaan dan cabaran adalah terapi minda yang tebaik
dan aku yakin Allah datangkan kesusahan pada hambaNya kerana kecintaan , kerana
kasih pada hambaNYa.

.... Aku sudah bersedia .... biar lah seribu kata nista dan umpat keji .... aku terima kerana aku sedar .... kelemahan dan kekurangan dalam diri aku sendiri , segala kelebihan dari Nya jua .

jumpa lagi ...

No comments: