Tuesday, July 10, 2007

Pembohongan terancang ?

.... hari ni ketika membaca akhbar hari ini , aku terkejut jugak bila orang nombor wahid di Selangor

berkata ' pemberian anugerah khidmat cemerlang yang dilakukan setiap tahun sebagai satu " pembohongan terancang ' ..... atas alasan itu maka dilancarkan 'sistem kad Prestasi (SKP) ' yang bertujuan memantau dan menilai keupayaan sebenar kakitangan awamnya.

.... melalui SKP pemberian markah mengikut warna iaitu biru bagi yang mencapai markah 90 ke atas , hijau , kuning dan merah bagi markah yang paling rendah ..... pegawai kerajaan yang tidak mencapai piawaian kerja seperti ditetapkan akan diarah bekerja di pejabat kerajaan pusat untuk dipantau dalam tempoh tiga hingga empat bulan .... lama tu.

.... bagi aku semua sistem sedia ada atau yang masih dalam perancangan adalah baik kerana semua bertujuan untuk meningkat mutu perkhidmatan awam dan memberi impak kelas pertama kepada masyarakat ..... yang paling penting dalam menjayakannya adalah diri sendiri .... sikap dan pemikiran setiap kakitangan awam yang perlu digilap dan nilai-nilai murni dalam jiwa perlu sentiasa dibajai ...

.... dan pihak yang diberikan kuasa untuk menilai seharusnya lebih amanah akan tanggungjawab dalam membuat pernilaian ..... sikap berkecuali dan adil perlu disemat kukuh dalam hati ..... agar kakitangan di bawah tidak rasa dikhianati ..

... harap sesangat sistem baru berkesan ...



selamat berkhidmat

No comments: