Tuesday, March 25, 2008

berhenti berharap

... salam,

semalam aku menghadiri mesy tahunan kelab kebajikan tempat aku bertugas ... sebagai ahli kelab disamping urusan kerja yang perlu diselesaikan ... aku merasakan perlu untuk aku hadir walaupun itu adalah keputusan disaat akhir ... disebabkan tahun ini tak de pemilihan ... suasana mesy tu ... biasa je ! hanya menyatakan usul-usul dari ahli dan semakan minit mesy lepas ...

oleh kerana kehadiran ahli yang luar jangkaan maka aku dan beberapa ahli kelab lain yang datang agak kelewatan tak dapat kertas minit bagi mesy lepas ... ketika mesy berlangsung ada gak beberapa perkara yang tidak sepatutnya berlaku seperti suara-suara sumbang yang adakalanya aku rasa agak mengganggu dan biadap bila seolah-olah memperlekeh peribadi orang lain .... mungkin gelagat ni satu kebiasaan untuk menceriakan suasana ... tapi pada anggapan aku sikap atau situasi ini dah ketinggalan zaman ...

ada beberapa cadangan yang aku rasa menarik seperti sukan memanah yang diusulkan ... walaupun kedengaran agak pelik dan janggal tapi ... apa salah cuba menerokai sesuatu yang lain dan baru kan ! ... kalau tidak tu asyik benda yg sama je ... pastu orang yg sama gak ... boring le ...

... pastu aku sempat gak meneliti maklumat terkini kat fail peribadi aku ... bukan ape , sekadar menilai prestasi diri dalam tugas ... sebagai panduan untuk memberi perkhidmatan lebih baik dan terbaik ... sekurang2nya aku tahu apa yang perlu diperbaiki dari kekurangan yang ada .... macam semalam tu ... rekod keputusan PTK aku tiada dalam fail tu ... kalau aku x semak ... emn ..... x de makna le exam yg aku ambil ... aku pun tak tau salah siapa ????

sebelum balik semalam aku hadiri taklimat ringkas berkaitan format yang baru diperkenal dalam sebulan dua ni ... biasa le ... benda baru mesti ada sedikit kesukaran tapi semua terpulang pada kita ... pesepsi kita yang paling penting ... kalau kita anggap tugas tu satu amanah dan wajib digalas ... so apa masalah nya .... soal penat dan susah jangan le dipersoal ... kan kita dibayar untuk lakukan semua ni ... jgn pulak masa kat dengar taklimat semangat berkobar-kobar menyala ... tapi bila sampai kat pejabat dah jadi suam-suam kuku jer ...

... semua ni aku jadikan ikhtibar ... jangan terlalu berharap orang akan lakukan untuk kita .... sesekali tu kita kena bertindak sendiri ... gunakan pengalaman dan kemahiran setelah bertahun2 bertugas tu untuk buat yang terbaik ... jangan le sentiasa berharap , berharap dan berharap ... lepas tu mengeluh !! ... kecuali le kalau selama bertugas ni kita tak ikhlas dan sentiasa mengutamakan populariti lebih dari kualiti ....

... berhenti le berharap untuk dapat lebih kalau usaha yang dilakukan secubit cuma ... belajar ikhlas untuk diri sendiri dalam apa juga tindak dan perbuatan terutama semasa bertugas ( ... sebenarnya ingatan ini lebih untuk diri aku sendiri .... ) insyaAllah ...! akan ada balasan ....

... sekadar luahan dari sketsa semalam

No comments: