Friday, April 11, 2008

Bicara tanpa suara

...melihat pelbagai pergolakan yang melanda persekitaran dalam dan luar negara .... adakalanya begitu meruntun perasaan dan menimbulkan keresahan dan ketakutan yang tidak dapat diungkapkan ... sering juga hati tertanya " apakah perasaan ini turut dirasai oleh orang lain atau mungkin aku saja ? "
...la ni kat negeri kelahiran aku ... orang sibuk bercakap soal isu projek ternakan "ba.." , akan tergadaikah lagi kedamaian dan alam sekitar kepada kerakusan dan kekuasaan manusia ... dalam usaha kerajaan mengurangkan pencemaran yang semakin menipiskan lapisan ozon tetiba je negara dikejutkan dengan projek bernilai RM100 juta ni ... bagi aku walaupun secanggih mana pun sistem yang digunakan ... akhirnya hasil buangan yang konon telah dirawat akan dialirkan ke sungai juga ... dan air dari sungai ini akan mengalirkan ke loji rawatan air untuk diagihkan pulak pada kita ... memang le kita tak boleh nak basuh air tapi sanggup ke kita ? ...

...dunia Islam kini benar-benar teruji dengan pelbagai kerenah pengikut dan musuh tradisi sejak berabad lamanya ...kelancangan Sufiah Yusof dalam pengakuannya yang tidak menyesal dengan "pekerjaan" nya ... bagaikan menghiris berjuta hati umat Islam seluruh dunia ... kurniaan IQ genius bagaikan tiada nilainya ... ditambah pula dengan penerbitan filem " Fitna " ... maka berjaya sudah musuh-musuh Islam dalam usaha melumpuh keyakinan terhadap kemurnian dan kemuliaan Islam ... apakah dengan hanya memboikot barangan dan melakukan demontrasi jalanan dalam menyatakan bantahan sudah terlaksana jihad ? .... Umat Islam seluruhnya harus bersatu ... OIC kena berperanan bukan berdiam dan hanya lancang dalam persidangan ....

... mengikuti gelojak dunia hiburan negara juga menimbul kegerunan kerana jalan cerita yang tidak menjurus kepada norma kehidupan yang berlandaskan Islamik ... filem " Evolusi KL Drift" yang kononnya menampilkan aksi lagak ngeri yang real kerana tiada menggunakan CGI ( Imej Janaan Berkomputer ) ... memaparkan gaya hidup anak muda masakini tapi pernahkah mereka terfikir impak dari pembikinan filem ini ...

.... semua ini sebenarnya bukan lah penting sangat untuk difikirkan atau siapa lah aku untuk memikirkannya ... tapi kerisauan tetap bersarang dalam hati ... sesekali ingin aku nyahkan jauh tapi tetap datang dan datang dan datang lagi ...

... rasa sebal ini hanya dapat aku bicarakan tanpa suara melalui tulisan ... sekadar meluah satu perasaan terbuku ini ... walaupun aku tahu tiada siapa peduli tapi aku tetap merasa puas !!!

No comments: