Friday, February 17, 2012

puzzle kehidupan

salam jumaat ...

... macam pelik jer tajuk n3 ni kan ! ... hehehe

tajuk n3 ni aku pilih sebab tetiba jer aku teringat kat siti khadeeja , bila dia menyusun puzzle sampai part tertentu saat x jumpa kepingan puzzle yang sepadan " ala mana ni ... semua x boleh masuk ... " dan aku akan tanya dia " ... tadi masa ija bukak dan pisahkan puzzle tu ... cukup x ? " jawab ija " memang lah semua ada " ... " cuba lah ija cantumkan dulu ... mesti semua ada kat situ " ... akhirnya setelah berusaha lebih dari duduk ... baring ... meniarap ... berjaya juga dia siapkan ... apalagi tersenyum meleret le dia !

... bagi aku kehidupan pun macam tu jugak ... ada yang kita suka ... ada yang kita x suka ... ada yang harap akan tercapai ... ada yang kita harapkan tapi x tercapai ... itu semua terpaksa dilalui demi kelangsungan sebuah kehidupan.

... hari ni aku belajar sesuatu yang baru ... lebih pedih rasanya menerima kritikan daripada memberi kritikan ... lebih pahit rasanya menerima teguran daripada memberi teguran ... lebih perit rasanya menerima kata-kata daripada kata nista yang pernah kita lontarkan ... agh ! hidup ni ibarat boomberang ... saat kita melontarkan sejauh mungkin ... seketika cuma akan kembali semua kat kita !

... kekadang melihat apa yang berlaku disekeliling ... memberi impak positif dan negatif dalam penilaian kehidupan seseorang individu ... tapi semua itu x bermakna kita telah ditakdirkan dalam kelompok negatif ... semua manusia diberi opsyen antara kebaikan dan sebaliknya ... so pilihan ada ditangan kita ... teringat aku pada satu artikel yang pernah aku baca " dalam seribu kebaikan yang ada , mengapa manusia masih memilih 1 keburukan yang terpalit pada seseorang " ... mengapa ye ? ... jawabannya jangan tanya pada pokok atau emosi ... tapi tanya lah pada hati sendiri !

... berbalik pada puzzle tadi ... jika hilang satu kepingan puzzle maka x sempurna keseluruhan puzzle tersebut ... begitu jugak dengan kehidupan !

*... sejak dah masuk tahun 1 ni ... ija dah jarang menyusun puzzle ... dia sibuk dengan buku2 sekolahnya ... semoga minat tu berterusan . amin



No comments: