Thursday, November 22, 2012

sukarnya ...


... menerima tugasan @ arahan adalah perkara biasa bagi insan berkerjaya ... tapi untuk merealisasikan tugasan @ arahan tersebut mengikut dateline yang ditetap ... acapkali memerlukan kesabaran yang tinggi ... apatah lagi jika ianya melibatkan individu lain ... aku pernah terbaca satu artikel " resepi orang2 yang berjaya " antara sifat or sikap orang2 yang berjaya adalah x mudah putus asa dan sentiasa memahami mereka2 yang ada dipersekitaran kita ... so sekarang ni  aku  berusaha untuk mempraktikkan langkah2 seperti yang disarankan .

... bila aku ajukan persoalan ni kat Yatie ... dia terkekeh-kekeh ketawa " aku tahu lah ... ko tu kerja kat tempat banyak buku ... tapi ko kena ingat dan kena  selalu beringat ... yang tersirat tu lebih berselirat daripada yang tersurat " ... aduss ! alamak lagi tambah serabut lah ... hehehe

... ermmm ... bila difikir2kan pasal bab tersirat dan tersurat ni ... betul jugak ek ! kita selalu berusaha untuk memahami dan memberi yang terbaik pada orang lain ... terutama dalam kes2 berkaitan kerja ( ... bagi diri aku lah ) tapi respon diterima ... dot ... dot ... dot ... abis tu nak salahkan sape lak ? ... aku jugak yang terkena ... mungkin aku belum cukup untuk memahami gelodak rasa apa yang tersurat atau tersirat kat hati mereka .

... aku akui memang sukar untuk memahami ... lagi lah bertambah sukar jika empunya diri x memahami apa yang sewajar dilakukan sebagai insan berkerjaya ... atau pun mungkin aku terlalu berharap agar mereka memahami ...

* ... kesimpulannya " jangan ... jangan ... dan jangan berharap sangat agar orang memahami apa yang kita alami atau lalui ... kerana realiti kehidupan adalah sebaliknya " 

No comments: