Friday, October 24, 2014

... tetiba aku rasa sebak !


 
... selalu orang kata " tempat jatuh lagi dikenang , inikan pula tempat bermain " tapi aku olah sikit ayat ni jadi macam gini " tempat jatuh lagi dikenang , inikan pula tempat cari rezeki " ... sejak berpindah tugas ke daerah kelahiran pada 2010 ... ini adalah kali kedua aku singgah di situ ... bukan aku sudah melupakan tempat bernaung selama 16 tahun ... beberapa kali juga merancang nak singgah bila ada urusan di HQ tapi x pernah terlaksana ... !
 
... 20 Okt 2014 , dalam perjalanan balik dari menghadiri Kursus Pemahaman Elaun Dalam Perkhidmatan dan Kerja Lebih Masa di Perpustakaan Daerah Kuala Selangor ... aku memang tekad nak singgah juga di Perpustakaan Cawangan Tanjung Karang ... jika 16 tahun dulu ... menapak tangga dengan sepatu bertumit tinggi ( walaupun x le tinggi sangat ) ke tingkat 2 bagaikan satu senaman tapi kali ini ... aku menapak satu persatu anak tangga dengan rasa sesuatu yang x terzahir dengan kata-kata ! ... hanya perkataan ini yang terlafaz " Ya Allah ... hati-hati ... boleh ke ... minta maaf " yang aku tujukan pada sahabat ada bersama aku ketika itu .
 
... melangkah ke anak tangga terakhir " Alhamdulillah ... sampai juga " terasa semput  ( mungkin sebab faktor usia kut ! ... hehehe ) ... melihat sekeliling yang suram dan kelam ( sebab lampu banyak yang tidak berfungsi ) ... lompong di lelangit ( siling banyak rosak ) ... kehangatan dibayangi dengan kipas ( aircond rosak ) ... teringat ketika aku melangkah keluar 21 Okt 2010 untuk berhijrah tugas ... aku menitiskan airmata kerana bagi aku ... inilah tempat aku belajar erti mencari keberkatan rezeki ... belajar mengenal diri ... belajar membina jati diri ... sesungguhnya banyak sangat nostalgia pahit manis sepanjang aku bertugas di sini .
 
... melihat suasana berbeza kini ... aku berharap kepada sahabat-sahabat yang akan memulakan langkah seterusnya di sini ... jadikan ini satu cabaran dalam kerjaya kita ... jangan peduli apa orang akan kata ... tapi yakinlah Allah peduli setiap apa yang kita perbuat .
 

 
 
 
 
... maah & syikin  " good luck and be the best " insyaAllah .



No comments: