Thursday, July 16, 2015

sedikit dikongsi , lebih memberi


al kisahnya semalam ...

... jam 03:49:39 pm ... terima sms dari seseorang yang tertulis " Jangan balik dulu , ni ada beli pizza untuk bawa balik berbuka , boleh bahagikan sama kawan " ... aku share sms yang diterima dengan ayu ... dan kami sama-sama terdiam ... x tahu nak kata apa ... !
 
... jam 4.15 pm ... dia datang dengan 2 kotak pizza " x perlulah beli pizza ni  " itu ayat aku , bukan x sudi nak terima tapi aku kesian sangat sebab dalam kondisi kesihatan dan kesibukan jalanraya orang nak buat persiapan raya ... " x pe kak ... saya memang niat nak belanja akak untuk berbuka puasa ... nanti akak bahagi2 untuk kawan-kawan lain ye " ... so memanjangkan sedekah dan niat beliau ... Alhamdulillah kawan-kawan lain  juga merasa berbuka dengan pizza ... terima kasih Rohaizat , semoga Allah beri kesihatan yang baik , dimurahkan rezeki dan dipermudahankan kehidupan .. amin

... semasa memandu balik dari ofis ... tetiba aku jadi sebak dan tanpa sedar airmata mengalir  ... x leh nak digambarkan perasaan aku ketika itu ... aku benar-benar sebak ... masih terngiang kat telinga " x pe kak ... saya memang niat nak belanja akak untuk berbuka puasa " perkataan niat @ nawaitu tu yang buat aku fikirkan sesuatu ... sementelah lagi bila dia bercerita tentang sumbangan dan sedekah yang diterimanya ... " Alhamdulillah , rezeki ramadhan ... doakan mereka yang memberi sumbangan dan sedekah tu , dimurahkan rezeki "

... dalam kehidupan ini banyak perkara atau banyak hal yang kita sering terlepas pandang ... dan x ambil kisah sangat walhal perkara yang kita anggap remeh tu memberi impak yang besar rahmat dan pahalanya ... selalu aku ingatkan diri sendiri ... sentiasa lafazkan syukur dengan apa yang kita terima ... sedikit dikongsi , lebih memberi ... insyaallah .  
 
 
 
" memaafkan bagai melepaskan bara api dari dalam genggaman "
itu kata aku
 
" memaafkan tidak bererti kita telah melupakan "
itu kata Aan
 
 
apa pun hujah atau justifikasi yang diberi untuk memaknakan perkataan maaf ... sinonimnya hariraya dan maaf memang tidak dapat dipisahkan ... memaafkan hakikatnya amat menyakitkan ( apatah lagi jika yang berbuat salah tiada meminta maaf ) ... aku tetap memilih untuk memaafkan sebab x nak genggam bara api !
 
Selamat Hariraya Aidil Fitri
Maaf Zahir Batin


No comments: