Friday, June 24, 2016

bapak


gambar terakhir masa hariraya 2011

Al fatihah buat arwah bapak ( kembali ke rahmatullah pada 10 April 2014 bersama 10 Jamadil Akhir 1435 )

... ada yang tanya mengapa aku x menulis diblog coretan mengenai arwah ... sebenarnya waktu itu aku x punya kekuatan bercerita apatah lagi menulis berkaitan arwah bapak ... sampai saat ini aku masih merasakan seolah-olah bapak ada di rumah macam biasa .

... teringat hari2 terakhir ... bapak memang selalu x sihat ... ada ketika untuk bergerak pun perlu dibantu ... ada masanya dia mengeluh bila terpaksa mengharapkan anak-anak dan cucu untuk bangun ... duduk ... atau ke tandas , aku sedaya upaya memenuhi segala keperluan dan keinginannya .
... mereka kata ' aku kuat untuk melalui semua ini ' hakikatnya aku x sekuat mana pun ... masih ada sendu disebalik tawa ... hanya Allah yang tahu tapi kehidupan perlu diteruskan ... apatah saat menjelang syawal beberapa hari lagi.

... aku dan bapak agak kurang berkomunikasi kecuali hal-hal yang penting ... mungkin kerana aku lebih rapat dengan mak lagipun tipikal anak perempuan mesti akrab dengan emak dan aku tidak terkecuali ... apa-apa urusan semuanya melalui emak ... tapi bila emak dah tiada ( kembali ke rahmahtullah pada tahun Julai 2008 ) aku berusaha untuk membina semula komunikasi dengan bapak walaupun aku tahu bapak lebih senang meluahkan apa yang diinginkan kepada kakak .

... hakikatnya aku tahu bapak sayang semua anak-anaknya mengikut perangai kita sendiri ... bapak kurang berkomunikasi dengan aku sebab dalam banyak perkara kami sering tidak sekata ... dan aku sendiri mengaku tidak akan bersuara jika tidak sependapat dengan bapak ... bersuara bererti aku derhaka ... mungkin juga kami punya satu sikap yang sama iaitu ' keras hati ' ( itu emak yang cakap )

... aku bersyukur kerana bulan- bulan terakhir bersama bapak , Allah titipkan kesabaran yang tinggi ketika menguruskan bapak ... dan bapak juga lebih bertolak ansur dalam soal pemakanan ' bukan x boleh makan tapi kena kurangkan ' itu ayat yang aku cakap .

Al Fatihah ... semoga  arwah ditempatkan bersama-sama mereka yang bertaqwa . amin

No comments: