Friday, June 10, 2016

isk ! isk ! ... kamu lagi ?

 
... bertugas di bulan Ramadhan ni adakala memerlukan extra kesabaran yang jitu , perkara yang sempoi pun boleh menguji kekentalan hati ... apatah lagi jika berurusan dengan budak-budak yang lepak santai kat perpustakaan ... seawal 8.15 pagi dah sampai kat lobby perpustakaan walhal perpustakaan memulakan operasi jam 9.00 pagi ... alhamdulillah ramai pengguna hari ini .

... sedang ralit susun buku di Bah. kanak-kanak bersama Aan tetiba ada budak masuk " eh ! dah pukul 9 ke ? " ... " adik-adik , perpsustakaan dibuka pukul 9 ye ... ada 10 minit lagi , kakak pun belum selesai susun buku " lagipun lantai yang di mop pun belum kering lagi .

... tepat jam 9.00 pagi , aku catatkan 27 pengguna telah berada di dalam Perpustakaan Daerah Sabak Bernam ... bising sikit tu perkara biasa walaupun isyarat senyap telah aku buat ... aku perhatikan sahaja gelagat mereka dari kaunter ... buku-buku yang tadi tersusun kemas dan teratur dah berkalih kedudukannya ... ada yang sekadar melihat gambar ... ada yang sekadar selak sehelai dua muka surat buku dan letak semula ... macam-macam gelagat ada ... ada juga yang menanggis ... yo sape nak pujuk ni !

... sedang bergelut untuk selesaikan minit mesyuarat yang tertangguh hampir 2 minggu sebab nak kasi settle audit dulu ... tetiba terdengar suara

" nak pinjam buku " si kecil meletakkan  satu buku dan kad keahlian perpustakaan
" pinjam satu buku jer ? " itu yang ajukan semasa check out buku tersebut

... dan aku menyambung semula urusan minit mesyuarat yang tergendala ... sekali lagi aku terdengar suara 

" nak pinjam buku " si kecil meletakkan satu buku dan kad keahlian perpustakaan
" pinjam satu buku jer ... carilah buku lagi , boleh pinjam 10 buku tau " aku cuba memancing agar dia pinjam lebih buku tapi dia menggelengkan kepalanya ... aku senyum 

... dan aku menyambung semula kerja-kerja menaip yang tergendala ... dan sekali lagi aku terdengar suara
" nak pinjam buku " si kecil meletakkan buku dan kad keahlian perpustakaan
" isk ! isk !  kamu lagi ... tadi kata nak pinjam satu jer " dalam nada ketawa aku bertanya
" tadi tak jumpa buku ni "  si kecil menjawab sambil senyum simpul menunjukkan buku
" puasa tak hari ni ? " aku tanya lagi
" puasa " jawab si kecil dengan semangat
" alhamdulillah "  

... dan untuk sekian kalinya , aku terus menaip dengan harapan dapat diselesaikan hari ini juga ... dan aku juga berharap agar tiada gangguan lagi ... hehehe

" terima kasih " kata si kecil yang tersenyum dengan 3 buah buku yang dipinjam  mengikut langkah ibunya keluar dari perpustakaan
" sama-sama ... datang lagi ye ... bye ! " aku jawab dengan melambaikan tangan
" bye ! " jawab si kecil ( Ahmad Naufal - aku hafal namanya sebab berurusan 3 kali dalam masa 15 minit ... hahaha )


No comments: