Thursday, March 8, 2018

" Sahabat tanpa syarat "


Aril & Ija

... Minggu lepas ada sembang-sembang dengan Ija ( Siti Khadeeja - anak saudara paling kecik dalam keluarga ) sekarang dah 13 tahun ... dah masuk tingkat 1 di SMK Ungku Aziz , Sabak Bernam , sejak aku bertugas di Lib Sekinchan ... semakin jarang aku dapat berbual dengan Ija , lagi pun Ija sekolah sesi petang ... aku pula sampai ke rumah paling awal jam 6.30 petang ... kalau aku memandu penuh berhemah dan sopan santun 6.45 petang baru sampai rumah ... memang x sempat nak singgah rumah Ija .

... " hari sabtu nanti ikut acik ke Lib Sekinchan ye " aku pelawa Ija untuk ikut aku kerja sebab hari sabtu kan x sekolah ... " kita ada kelas hari sabtu " itu jawab Ija ... " sabtu pun sekolah ke " macam pelik jer nada aku ... " kita masuk kelas elite lah cik ... memang ada kelas " jawaban lurus bendul ... hehehe ... " PT3 kan lama lagi " saja aku nak lihat sejauh mana dia leh bagi jawapan ... " cikgu yang pilih kita " jawapan Ija masih skema macam biasa ... bila aku dan ahli keluarga lain ketawa " kenapa semua ketawa ni " muka Ija dah cuak ... " Alhamdulillah ... cikgu pilih Ija , kena belajar bersungguh ... untuk PT3 nanti ... kalau dapat A ... acik up sikit bonus " janji aku " betul ni ... janji " jawab Ija teruja 

... Aku cuba risik-risik siapa kawan-kawan dia kat sekolah ... mana lah tahu sejarah lama berulang lagi ... Ija kata kawan-kawan masa sekolah rendah dulu hanya 2 orang sahaja yang sama kelas dengan dia ... satu lelaki , satu perempuan ... " ada x sesiapa yang berani buli Ija " soalan terus terang aku " mana boleh nak buli kita ... kita dah besar lah cik "  yakin jer bunyinya kan !  " budak perempuan yang buli Ija masa sekolah rendah dulu " terjah aku " ada ... tapi dia x satu kelas dengan kita ... dia kelas lain " itu jawab Ija ( macam x de perasaan punya jawab )  " Ija jumpa x dia " aku cuba provokasi Ija " mestilah jumpa masa gi kantin ... pagi-pagi pun selalu jumpa ... nape kalau jumpa ... bukan salah pun " jawapan boring Ija " acik bukan apa ... acik takut dia buli Ija lagi ... suruh angkat beg sekolah dia ... " itu jawab aku ... " acik , kita dah besar lah ... kita lagi tinggi dari dia " jawab ija dengan ketawanya " budak  tu mesti lagi besar dari Ija kan ! " jawab aku ... " dia x tinggi tapi gemok " jawab Ija sambil tayang gigi arnabnya ... " amboi ... pandai ngata orang gemok ... esok-esok awak gemok baru tahu "

... Alhamdulillah Ija dah lupa dan memaafkan kawan semasa sekolah rendah dulu yang sering ambil kesempatan diatas sikap x kisah Ija ... adakalanya aku rasa bersalah juga sebab semasa Ija kecik-kecik dulu ... aku selalu pesan jangan berat tulang untuk tolong orang ... dan budak macam Ija tu x boleh nak beza antara minta tolong atau ambil kesempatan ... sekarang ni aku yakin Ija dah boleh fikir dan menilai kawan-kawan disekeliling dengan lebih baik .

... Masalah salah menilai atau salah pilih kawan bukan berlaku pada budak kecil atau remaja sahaja ... kita yang dah dewasa atau peringkat umur veteran pun acapkali  terperangkap juga dalam situasi macam ni ... x payah nak cari contoh atau fikir pasal orang lain ... aku ... kamu ... dia ... mereka ... atau sesiapa juga pernah ... sedang ... atau akan melalui tanpa disedari , dan kita akan hanyut dalam istilah kawan karib atau sahabat akrab hingga jangka masa bertahun lama ... adakala sampai kesudah kehidupan ... kita x tahu seseorang yang kita anggap kawan karib atau sahabat akrab pekenakan kita ... hehehe

 ... Dalam era kemodenan yang adakala x terjangkau dek akal ni ... istilah sahabat atau kawan karib pun turut up great ... kalau dulu sahabat dunia akhirat ... la ni sahabat ikut status atau kasta juga kepentingan ... sebab istilah sahabat dah ada nilai ( boleh bayar ! ) ... macam pelik jer kan ! tapi inilah realiti yang berlaku sekarang ... sesekali cuba terjah kat muka buku ( bagi yang ada ek ... jangan godam orang lain punya ) ... untuk dapatkan like yang banyak serta komen ( komen yang positif sahaja ye ) atas perkara yang di post maka akan ada imbuhan menunggu ... dah jadi macam trend pulak ... " inilah era globalisasi kehidupan masakini ... memaknakan value sahabat bukan lagi keutamaan "

... Hari ini atau mungkin esok atau mungkin lusa atau mungkin hari-hari seterusnya ... ketika kita melangkah ... sematkan sentiasa dalam hati husnuzun ( bersangka baik ) dengan kawan karib atau kawan biasa atau sahabat akrab atau sahabat biasa ... dan doa moga mereka yang ada disekeliling kita mempunyai kefahaman memaknakan nilai sahabat sama seperti kita memaknakannya.

...  " Sahabat Tanpa Syarat " ...




No comments: