Friday, November 27, 2020

Aku hanya rindu ...


 Emak ! malam tadi hujan lebat sangat dan tanpa sedar airmata ni mengalir sederas air hujan di luar ... terasa begitu sunyi dan sepi alam sekeliling meskipun titisan air hujan menghempas bumbung zink begitu bingit kedengaran ... x tahu kenapa aku begitu ... lama dulu, dah lama sangat aku x rasa perasaan begini ... aku biarkan sahaja air mata ini mengalir sehingga aku tersendu dalam esakkan ... aku hanyut dalam perasaan yang x upaya untuk aku luahkan dengan kata-kata ...

Emak ! baju kurung kedah  yang mak pakai hari terakhir tu masih tergantung kemas kat pintu bilik tidur ni ... warnanya dah agak pudar sikit tapi biarlah , mungkin juga sebab selalu aku pakai bila teringat dan rindu ... baju kurung cotton corak bunga berwarna merah tu pun masih ada lagi aku simpan sebab baju tu penuh nostalgia ' terima kasih Mak ... sebab siapkan baju dalam sehari jer untuk aku pakai masa temuduga  kerja yang sekarang aku sandang ni ' .

Emak ! anak mu sedang diduga dengan pelbagai ujian , terkadang terasa terlalu letih sangat ... kalau dulu emak selalu pesan ' biarlah orang nak cakap , penat bercakap berhenti lah dia ' tapi aku dah x sesabar dan setabah dahulu ... hati kering ini semakin mudah tercalar dan rapuh ... aku berusaha untuk tidak ambil peduli tetapi aku tetap insan lemah yang penuh dengan rasa .

Emak ! segala pesanan dan nasihat tetap terpahat rapi dalam hati ... aku selalu doa semoga ianya kekal disitu sebagai azimat sumber kekuatan ... masih teringat lagi kasih dan sayang emak dan bapak waima tidak terungkap dengan kata tapi tahu aku emak selalu lebih aku dalam segala hal ... emak selalu tenang bila aku mengadu pasal apa yang berlaku seharian di tempat kerja ... banyak perkara yang aku adukan tapi kerapkali juga emak akan kata " sabar " ... hanya itulah perkataan yang keluar dari bibir emak dan aku terdiam ... itulah yang akan berlaku setiap kali aku mengadu sehingga aku mula memahami setiap masalah perlu ditangani dengan sabar ... terima kasih emak

Emak ! setiap detik nafas ini akan sentiasa ada doa untuk emak dan bapak serta kakak dan abang ipar ku ... moga Allah ampun segala dosa dan tempat mereka bersama-sama mereka yang bertaqwa Aamiin 😢😭😭

Ya Allah ... bukan aku tak redha atas ketentuan Mu ... aku hanya rindu

 

 

 

 

 

No comments: