Thursday, May 10, 2007

Segunung kasih , selaut rindu.....

Kata bidalan ' kasih ibu membawa ke syurga, kasih bapa masa berada' ' syurga dibawah telapak kaki ibu ' dan pelbagai lagi pepatah petitih yang sering terungkap untuk menggambarkan betapa kasih ibu amat bermakna dalam diri setiap insan .

Pada tanggal 16 Julai 2003 , aku rasakan separuh dari diri dan kehidupan telah hilang , dunia terasa kosong , jiwa terasa begitu terseksa , airmata bagaikan tiada lagi ........ sehingga kini bila teringat detik itu ...... pasti airmata mengalir laju seakan tiada hentinya. Melalui pengalaman kehilangan abadi emak yang menemui Khaliknya memberi impak besar dalam mengharungi liku-liku penghidupan ini.

Emak .... yang lihat sihat sewaktu aku meninggalkannya untuk ke pejabat pagi itu , emak sempat pesan ' bawak kereta tu ... jangan laju-laju ' aku senyum , kata-kata itu rutin harian .... sama seperti hari-hari sebelumnya. Emak akan duduk kat kerusi depan pintu sehinggalah kereta aku hilang dari pandangnya ........... begitulah selalunya. Petang 15 Julai .... aku sampai kat jam 5.30 petang ..... keadaan begitu kelam kabut dengan tanggisan kakak aku ..... emak baring kat katil ...... nafasnya tersekat-sekat ... hanya tangan menggapai aku agar dekat dengannya ...... emak memeluk erat ...... belakang badannya aku urut dan aku pujuk untuk ke hospital tapi dia menggelengkan kepala ...... aku tahu mak takut ke hospital ...... tapi aku terpaksa ......

Di hospital ..... emak diberikan rawatan penafasan ..... terasa lega bila penafasan emak kembali teratur ..... sepanjang menerima rawatan itu , tangan aku sentiasa dalam genggaman seolah dia tak mahu ditinggalkan ........ malam itu aku dan emak bermalam di wad ........ emak masih diberi bantuan penafasan .......... aku tak tidur ..... sepanjang masa bacaan surah yassin aku bisik di telinga mak ..... 3.30 pagi .... penafasan emak tidak normal ........ tiada tindakbalas bila dipanggil ... semua keluarga berkumpul ...... 8.00 pagi .... emak disahkan meninggal dunia.

Kini ..... meskipun hampir 4 tahun berlalu .... perasaan kasih masih menebal seperti dulu ..... jika masa dapat diulang ......... aku ingin meluangkan lebih masa untuk mendengar cerita-cerita tentang zaman jepun , cerita tentang pantang larang orang dulu-dulu dan aku paling rindu kan leteran / komennya tentang warna baju , cara aku berbelanja ......... sesungguh aku amat merindui semua itu .....

Aku berdoa ' Ya Allah , ampunilah dosa-dosanya , berilah keberkatan dan kerahmatan pada nya , kupohon pada Mu tempatlah dia bersama orang-orang yang beriman'
Amin ......Amin .... Amin Ya Rabbil A'lamin.

No comments: