Friday, May 25, 2007

musim gelora

salam semua

wahh ..... tajuk gempaq sikit...

Rasa nya isu kenaikan gaji kakitangan awam masih lagi jadi topik utama ..... adalah yang seronok tak kurang gak yang berduka lara ...... yang seronok tentu orang gorment ( sebutan orang dulu-dulu ) dan yang berduka walaupun tak sampai ke tahap lara adalah mereka-mereka dalam sektor swasta juga yang bekerja sendiri.

Terima kasih lah kat Pak Lah atas imbuhan gaji baru ni .... teringat lak masih aku mula bekerja dulu sekitar awal 90 an ....... masa tu gaji pertama yang aku terima sekitar rm 585.00 tanpa tambahan cola dan imbuhan perumahan...... tapi masih lagi dapat hidup dengan selesa lah jugak sebab harga barang pun berpatutan , masih mampu berbaju baru setiap bulan ..... perempuan kan....... nasib gak aku ni bukanlah tergolong dalam golangan kaki solek... kalau tak ... harus x cukup duit gaji ... hehe

Tapi ..... yang buat aku memendam rasa ni ...... terdapat golongan yang sering menangguk di air keruh ........ kenaikan gaji dibayar bulan julai tapi peniaga dan pembekal dah berlumba-lumba naikkan harga barang ...... sekarang dah macam pesta harga naik ...... kalau harga runtuh x pe .... harap sesangat pihak berkenaan pantau dan ambil tindakan ..... kalau boleh kenakan denda ...... sedekah kan barang yang dinaikkan tu kepada rumah kebajikan 100 kali ganda ...... boleh gitu.....

Baru-baru ni aku terdengar berita kononnya ..... tempat aku kerja ni .......... nak panjang kan waktu perkhidmatan dari 8.30 pagi hingga 6.00 petang , berkuatkuasa 1 jun ........ tapi aku masih lagi belum terima berita kesahihan nya ...... kalau betul ....... bisa gawat setika jadual rutin hidup aku ....... rumah aku 50 km dari tempat kerja ..... dengan kereta tua dan kesopanan aku ketika memandu ..... biasa nya mengambil masa 50 minit hingga 1 jam ....... memang sahih dan pastilah jam 7 malam baru aku sampai kat rumah ....... mungkin ini harga yang perlu aku bayar kepada kenaikan gaji yang bakal aku nikmati ..... entah lah......... tapi aku harap sangat berita hanya provokasi saja ......

Dalam suasana office yang masih panas bergelora ( aircond rosak daaaa...... ) serta tersebarnya berita ni ....... aku tak tau apa sebenar nya yang bergelora dalam hati ...... suka sebab gaji naik atau .................

Aku harap musim gelora ni cepat berlalu ........

Untuk semua yang bakal menerima ' durian runtuh ' berhemah lah ketika berbelanja..

2 comments:

irdhi_hayati said...

terima kasih atas kunjungan..
moga ketabahan itu milik kite bersama

kesturi said...

salam ukhuwah
bersetuju ... moga ketabahan itu juga milik seluruh umat islam.