Tuesday, November 6, 2007

" Istidraj "

.. apa itu istidraj ?

.. ketika sambutan syawal baru-baru ni ... anak saudara yang kerja kat shah alam membangkitkan isu pilih kasih dan kaki bodek ... katanya kat tempat kerja dia gejala ni dah jadi satu sindrom .... siapa yang pandai ampu dan bermuka-muka mudah jer naik pangkat pada hal kalau buat kerja tu macam lepaskan batuk ditangga ... padahal ramai lagi yang berkelayakan dan berpengalaman ... rasanya macam tak adil ....
.... aku tersenyum jer " ala baru kerja 2 tahun dah nak merungut ... acik dulu kerja sambilan hampir 7 tahun ... ada kerja ada gaji ... akhirnya acik dapat jugak jawatan tetap dan merasai kenikmatan lebih dari orang yang lagi awal berkhidmat .... yang penting kena sabar dan yakin serta berdoa padaNya "
... " adakalanya sesuatu anugerah yang Allah beri kepada seseorang tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya tu tetapi kerana Allah nak lihat sejauh mana keikhlasan orang tu ... Allah duga dengan beri kemewahan , pangkat dan mungkin juga kecantikan ... kalau dia bersyukur dan berubah menjadi baik .. alhamdulillah tapi kalau sebaliknya ingatlah balasan dari Allah "
... " adakalanya kita akan bertanya kenapa ... dah banyak kali kita berdoa tapi belum dapat apa yang kita inginkan atau belum dikabulkan ... jangan susah hati dan terus le berdoa ... sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya ... kalau sekali berdoa terus dapat kemungkinan kita akan taksub dan lupa untuk bersyukur "
... berbalik kepada " istidraj " ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya ...
Rasullulah s.a.w bersabda : " Apabila kamu melihat bahawa Allah memberikan nikmat kepada hambanya yang membuat maksiat ( durhaka ) , ketahuilah bahawa orang itu telah disitidrajkan oleh Allah SWT . "
( di riwayatkan oleh At-Tabrani , Ahmad dan Al-Baihaqi )
... berhati-hati lah bila menerima nikmat dan kesenangan dari Allah ... mungkin itu istidraj ... sama-sama le kita saling ingat-mengingati dan berpesan-pesan untuk kebaikan ..
... untuk Along dan Didie !
" ... lakukan kerja dengan ikhlas dan berbaik sangka selalu ... jangan lupa sentiasa berdoa padaNya ... kalau niat kita baik akan baik balasannya ... insyaAllah "

No comments: