Friday, November 2, 2007

mimpi

kata orang mimpi mainan tidur tapi bagi aku entah la ... sebab aku memang jarang bermimpi kalau tidur ... kali terakhir aku bermimpi mungkin 2 atau 3 tahun lepas .... yang aku ingat masa tu setiap kali lepas solat , aku mesti berdoa semoga dipertemukan dengan arwah emak walaupun dalam mimpi .... sebab rasa rindu yang amat sangat hingga aku jadi kalut sekejap ... pakai baju kurung kedah emak dan dalam satu hari 3 kali aku ziarah kubur emak ....
aku bagaikan hilang pertimbangan .....
Malam tadi ...
aku tidur awal sebab selsema ... lepas isyak terus lelapkan mata , mungkin sebab 2 biji pil yang makan aku terus lena ...
... aku dapat rasakan emak ada kat rumah ... begitu dekat dengan aku tapi mengapa bila ku panggil emak ! emak diam ... diam ... dan diam hanya matanya memandang aku ..
aku panggil emak ! emak ! emak ! berulang kali tapi tiada sahutan ..
emak ! emak ! ... aku menangis teresak-esak ..
hingga aku terjaga sendiri ....
Ya Allah ... astaghfirullah al-azim
aku rasa pipi basah ...
jam menunjukkan 3.30 pagi
Ya Allah !
aku gagahkan diri untuk berwuduk dan solat sunat tahajud
ku titipkan bacaan fatihah dan yaasin
buat arwah emak ..
... hingga kokokan ayam berbunyi aku masih tak dapat melelapkan mata ...
aku tak akan mentafsir apa yang tersirat atau tersurat
kerana hanya Allah Yang Maha Mengetahui
... hilang segala rasa rindu ...

No comments: