Saturday, February 28, 2009

dari dalam diri ...

malam tadi terima sms dari zam ( ... rakan ofis ) " esok kerje ke ? " ... aku jawab " kerje ! " ... emm .. dia balas balik " esok kan sabtu minggu pertama ? " ... hisk ! biar betui budak ni ... so sms terakhir tu aku biarkan je ... tanpa balasan ... bertugas hari sabtu mood memang kantoi habis ... ditambah pulak dengan pengguna yang kurang ... memang sunyi sepi ! so masing2 sibuk dengan dunia sendiri ... aku tetap dengan rutin harian macam biasa ... aggh ! banyaknya kerje yang perlu aku bereskan ... tu yang kekadang rasa macam cepat waktu berlalu ... x terkejar rasanya !

... dari minggu lepas hingga hari ni ... aku dah capai target yang aku buat sendiri untuk settlekan kertas minit fail keahlian ... alhamdulillah berjaya ! so minggu depan aku set untuk paper cutting lak ... apa lagi dah dapat arahan berkaitan kaedah baru yang perlu dibuat ... x jauh beza pun hanya sedikit perubahan untuk memudahkan capaian pengguna ... dan lebih spesifikasi jer ... masa mula2 surat arahan ni dulu ... aku panik jugak ... aduss ! banyaknya ! ... bila dihalusi ... ala macam biasa jer ... cuma yang aku runsing pasal nak minta fail dan kertas dari HQ ... punya le susah nk dapat ...

... sejak balik dari kursus team building ni ... tersisip gak satu dua perkara kat hati aku ... dan tentunya aku berusaha untuk ia kekal di situ selamanya ... so kesimpulan kursus tiga hari dua malam tu adalah ... kenali diri sendiri ... apa matlamat hidup kita ... berubah jadi lebih baik atau setia kekal begitu ... lakukan kerana Allah atau kerana takut sesama insan ... dan yang paling terkesan kat minda ialah sejauh mana kejujuran kita dalam mengharungi kehidupan dan memberi perkhidmatan ... so kena le x-ray rohani masing2 !

... keinsafan adalah titik mula bagi setiap perubahan ... tapi ada gak suara2 sumbang yang memperlekehkan bila ada yang menitiskan air mata sebab rasa insaf singgah dan bertapak kat hati ... " ala mereka2 yang menangis tu sebab banyak dosa " ... ek ! insaf dan taubat kerana rasa diri berdosa atau khilaf adalah lebih mulia tau ... dari orang2 yang x pernah insaf kerana merasakan diri bebas dari dosa ... dan anggap orang lain jer yang buat salah ... tu tanda2 hati yang mati ... !

* ... adakalanya sikap prihatin ... memerangkap diri sendiri !

3 comments:

anggerik said...

kak...biar lah orang nak buat pe dan pe jua tanggapan....selagi bernama manusia mereka jarang mahu lihat kebaikan malahan mereka lebih suka melihat keburukan dan kekurangan diri orang lain...
menangis sbb banyak dosa tak pe sekurang2 insaf jgk...dari x penah insaf langsung

anggerik said...

kak...biar lah orang nak buat pe dan pe jua tanggapan....selagi bernama manusia mereka jarang mahu lihat kebaikan malahan mereka lebih suka melihat keburukan dan kekurangan diri orang lain...
menangis sbb banyak dosa tak pe sekurang2 insaf jgk...dari x penah insaf langsung

kesturi said...

... salam anggerik ,

setiap insan punya pesepsi sendiri tntang insaf ... so x leh nk komen .. sekadar ingatan buat diri sendiri jer !

-:)