Wednesday, February 4, 2009

hidup x semudah menyebut ...1... 2 ... 3

" sebanyak mana usaha kita ... sebanyak tu jugak hasil yang kita dapat " ungkapan ni aku jadikan azimat dalam kehidupan seharian ... sekadar kata biasa yang sering dilafazkan oleh semua orang ... tapi bagi aku ... ungkapan sempoi ni punya nilai motivasi yang tinggi sejak dari alam persekolahan lagi ... mungkin sebab ia dilontarkan oleh seorang ibu pada anaknya ( ... aku le tu ! )

... dan ungkapan ini aku panjangkan pula kat member ( .. staf PPAS ) yang bakal ambik exam JPA ... mungkin feb ni ... sebab ada yang mengeluh ... x leh nak ingat apa yang di baca ... biar seribu alasan sekalipun ... exam tu tetap gak kena ambik ... klu x tahun ni ... tahun depan atau tahun2 seterusnya ... jgn sampai lebih dari 3 tahun sudah ... kes berat tu ... ! dan kena diingatkan juga ... exam JPA ni bukan le yang pertama dan terakhir tau ... ada lagi exam yang wajib lulus untuk dapat tiket pengesahan jawatan ...

... ari ni aku buat satu resume untuk Dd ( ... anak saudara yang sedang berusaha untuk bebas dari status penganggur ) ... selalu gak aku bising kat dia ... gunakan kemahiran yang ada ... jgn pilih kerja ... yang penting halal !

... semalam syikin ( member kat lib klang ) pelawa untuk ambil KPSL ... tarikh exam april !
aku terkedu sekejap " biar betul ni ! " ... nanti lah nak fikir dulu ... bukan le soal layak atau tidak ... rasanya semua orang layak tapi soalnya ... mampu atau x aku nak study untuk 2 exam !
lagi pun aku sebenarnya belum cukup berani untuk mengadap " reaksi " dari HQ ... aku pernah laluinya beberapa tahun lepas ... ! mungkin bukan tahun ni ... tapi insyaAllah 2 tahun lagi ! ... aku memang kagum dengan semangat berani mencuba dia ni ... so good luck !

... kat ofis pulak ... semua sibuk dengan tugas masing2 ... zam dan ela ( ... bergilir2 ) dok mengadap komputer key in data untuk buku pilih buang ... dan aku lak masih bergelut dengan paper cutting ... mengolah semula kertas kerja untuk aktiviti ( ... sebab budget dah up sikit antara RM 2,500 - 3,000 untuk setahun ) ... harap2 kali ni berjaya ... tak ar macam tahun lepas ... x dapat feedback hingga tahun 2008 berakhir ( ... emmm ! kira gagal le tu ) ... tu belum lagi kerja2 rutin ... kekadang tu aku hairan gak bila masih ada lagi staf yang dah jadi macam biskut ' kejap ada ... kejap x de '

... dan aku sendiri ... sebenarnya mula rasa bosan kerana empat hari dan enam hari ( berselang minggu ) memandu 100km sehari ( pergi + balik ) ... x tau le sampai bila rutin ni akan berlarutan ... dan aku berharap jgn le sampai pencen macam ni ... bukan ape ... takut dah x berdaya nk panjat tangga ofis dan memandu kereta ... hehehehe ...!

* ... x semua yang kita inginkan akan dapat digapai ... tapi aku yakin Allah sentiasa berikan yang terbaik untuk setiap hambaNya , selagi kita dekat denganNya ... wallahualam ..!

No comments: