Tuesday, September 8, 2009

Ramadhan kali ini ...

... hari ini dah masuk hari ke 18 umat Islam berpuasa ... meriah dan ceria raya dah mula terasa tapi mungkin bukan semua punyai rasa yang sama kan ! ... dalam keluarga aku ... yang seronok dan begitu teruja sekali nak sambut raya tentulah Ija ( ... si manja bucuk ct khadeeja ) ... semua orang sibuk buat persiapan untuk dia ... yelah ! sebab dia yang paling kecik dlm keluarga ...

... bagi aku Ramadhan kali ini macam tahun lepas gak ... semuanya sederhana jer ! cuma aku rasa bersyukur sangat sebab sepanjang bulan puasa ini ... masa balik kerja di cepatkan jam 5.00 petang walaupun terpaksa ke pejabat seawal jam 8.00 ( ... pukul 7.00 pagi dah keluar rumah ) ... sekurang2nya tahun ni aku sempat gak memasak yang simple2 untuk berbuka ... itupun kalau aku rajin ... hehehe !

... dan sehingga semalam ... aku hanya berbuka kat rumah pada 1 Ramadhan jer ... selebihnya tu aku berbuka kat rumah orang sebelah ( ... kakak aku lah ) itulah rutin aku saban tahun setelah emak x de ... kekadang tu rasa macam musafir lak ... nak berbuka kat rumah pun lagi sedih sebab hanya aku , bapak dan abang !

... tahun ni gak ... aku masih belum ada perancangan nak beli baju raya lagi ... rasanya cukup dengan baju yang aku terima dari kakak ipar ... tapi x tau le kalau last minit nanti aku tergerak hati nak beli kan !

... Ramadhan kali ini ... aku memulakan semula tradisi keluarga ... ambik upah jahit baju kurung ... dan seperti selalu gak aku berusaha untuk menyiapkan semua sebelum 10 Ramadhan terakhir ... !

... dan sehingga kini gak ... aku masih tertunggu ole2 kuih raya dari Kesuka ... macam tahun2 sebelumnya ... adakah legasi itu masih berterusan di bawah kepimpinan baru ... so kena tunggu le yerk !

* .... semoga Ramadhan kali ini ... lebih mendekatkan aku denganNya dalam mencari redha dan rahmat ... amin .

No comments: