Friday, September 11, 2009

syawal terakhir ?

" ... bertuahnya jadi kucing " terasa bahu aku dicuit dari belakang ... terkejut aku ! ... toleh belakang ... noi ( classmate masa sekolah menegah dulu ) tersenyum ... " ... hiss ! nasib x melatah tadi " degup jantung aku laju ... memang aku betul2 terkejut ! " ... mahal gak susu untuk kucing ni ... masih minat bela kucing yerk " ...

... aku x sangka akan jumpa noi kat Billion lagi ... rasanya dah berkali2 gak kami terserempak kat situ ... noi ( nama sebenonya Norizah ... masa sekolah banyak sangat kekawan yang nama seiras ... so kami bagi le kat nama manja ni ) cikgu sekolah ... ngajar pun kat sekolah yang sama tempat kami sekolah dulu .

... bila dah jumpa tu ... banyak benda yang nak disembangkan ... dari teringatkan nostalgia masa sekolah hingga " ... kat mane lah member2 kita yang lain tu ... agaknya ? " ... masa sekolah dulu bila perbarisan aku dan noi mesti kat depan sekali sebab termasuk kategori x cukup tinggi !

" keluarga semua sihat ke ? "
" ... alhamdulillah ... sekarang tinggal dengan bapak dan abang jer ... emak dah x de "
" ... x pe lah ... sekurang2nya masih ada bapak ... macam aku ni dua2 dah x ada " ... tiba2 aku emosi sikit bila dia cakap macam tu ...
" ... ok lah ... raya ... jangan lupa datang rumah tau " ...
" insyaAllah ... jgn lupa datang rumah jugak ... lokasi rumah aku masih kat situ jugak " ... saje aku mengusik noi ..

... ketika bersalam sebelum berpisah semalam " ... selamat menyambut raya ... maaf zahir & batin ... mane tau kita x sempat berjumpa raya nanti ... dan mane lah tahu ini ramadhan dan syawal terakhir kita kan ! " ... katanya sambil memeluk aku .

... aku biar keretanya berlalu ... baru aku hidupkan enjin kereta ... aku sampai kat rumah 10 minit sebelum berbuka ...

... pagi tadi masa memandu ke ofis ... aku masih teringat kata2 " ... mane lah tahu ini ramadhan dan syawal terakhir kita kan ! " ... dalam hati aku berdoa semoga semalam bukan pertemuan terakhir kami ... dan aku berjanji akan bertandang ke rumahnya lebaran nanti ... insyaAllah .

* ... dulu pun arwah emak selalu bising bila aku liat nak gi beraya kat rumah paman2 , bibik2 dan embah ... bukannya aku x suka ... tapi masa berziarah tu ambik masa lama sangat ... kekadang tu satu hari hanya dpt pergi 2 rumah jer ... adakalanya sampai siap makan tengahari sekali ... terima kasih noi ! sebab sedarkan aku dari alpa yang panjang ... !



1 comment:

Sifu Mirza said...

salam kesturi...

eid fitri hampir tiba..
ramadhan al mubaraq telah dipenghujungnya...

begitulah masa..

terus berlalu, deras meninggalkan kita..

entah, esok entah lusa..
kita terima dengan penuh taqwa di dada..

:-)