Friday, November 13, 2009

bodek ????

... bodek ! biasa dengar perkataan ni diucapkan ... kat mana2 pun ... bila ada sesuatu yang kita rasa dangkal dan macam x kena jer dengan situasi atau lain daripada yang lihat maka kekadang tu spontan jer istilah " bodek ' meluncur dari bibir kita kan !

... masa kursus baru2 ni ... fasilitator ada menyentuh pasal bodek ni ... katanya " ... sape kata bodek tu salah ? " ... memang ramai yang angkat tangan setuju ... termasuk le aku !
" ... bodek ni x salah ... dalam kehidupan kita kena bodek untuk berjaya ... sebab dengan Allah pun kita kena bodek " ... aku terdiam ... ek ! boleh gitu ke ?

... secara peribadi aku x setuju langsung dengan pandangan fasilitator tu ( .. maaflah En . Khairul Anuar ) ... bagi aku untuk berjaya dalam kehidupan atau kerjaya ... aku masih lagi berpegang pada usaha ... doa ... tawakal !

... dalam meneruskan kelangsungan sebuah kehidupan ... kita x dapat lari dari menemui golongan yang sebegini :

* pandai buat kerje dan pandai bodek
- aku anggap mereka ni punyai pakej lengkap untuk berjaya ... sebab punyai dua kemahiran yang saling mendokong dan menyokong ke arah capai hasrat lebih cepat !

* pandai buat kerje tapi x pandai bodek
- aku sifatkan mereka ni akan berjaya jua akhirnya walaupun lama dalam penantian ... tapi berbaloi sebab semuanya atas usaha sendiri ... so x de orang akan pertikaikan ... !

* pandai bodek tapi x pandai buat kerja
- yang ni memang banyak dan selalu kita jumpa ... mudah capai kejayaan tapi lebih kepada syok sendiri ... dan berbangga lah sebab sebab dah berjaya mencaras peluang mereka2 yang lebih berhak ... hehehe

* x pandai buat kerja dan x pandai bodek
- hak yang ni ... aku susah nak bagi komen ... kena le muhassabah diri ... kalau x hanya layak jadi hamba sahaya jer ! ... jangan putus asa ... akan ada jalan kalau ada kemahuan untuk berjaya !

* ... ini hanya komen peribadi jer ... x de hal nya dengan mereka yang masih ada atau yang telah tiada erk !

No comments: