Thursday, July 15, 2010

ada apa dengan KITA ?




... hidup dalam kehidupan ini adakalanya amat memeritkan untuk dilalui ... walaupun ramai yang berjaya meneruskan cabarannya ... tapi x kurang jugak yang kecundang dan kecewa ... tanpa kita sedari hidup dan kehidupan ini adalah satu kontrak ... satu perjanjian antara kita dengan diri kita ... antara kita dengan kerja @ kerjaya ... antara kita dengan apa yang ada disekeliling kita ... dan yang utama adalah antara kita dengan Nya ...


... sebagaimana lazim kontrak ... apakah kita telah berjaya memenuhi terma2 nya ... sesekali bagus jugak kalau kita luangkan masa untuk muhasabah diri dan belek2 hati kita ... apakah kita telah berjaya mengotakan janji kita (... semua insan yang berakal ingin jadi yang terbaik ! ) ... kita selalu harapkan yang terbaik sedang usaha ke arah itu masih lagi kabur ... untuk berubah jugak memerlukan kekentalan mental yang kuat sebagai benteng mengusir anasir dari luar dan dari dalam diri kita sendiri ... sama2 le kita berusaha !


... apa hal pulak dengan akujanji kita semasa menerima jawatan ... sudahkah amanah itu kita lunaskan ? ... sejauh manakah ikrar yang telah kita tunaikan ? ... sepenuhnya ? ... separuh ? ... atau sekadar ala-ala jer ? ntahlah ! ... jangan putus asa atau give up jika hingga saat ini kita masih gagal melangsaikan semua yang terkandung dalam akujanji tu ... yang penting mantapkan nawaitu dan jitukan jiwa ke arah itu ... insyaAllah ..akan dipermudahkan segala olehNYA .
... yang sering kita terlupa ialah bab kontrak kita dengan apa yang ada kat sekeliling ... kawan .. adik beradik ... saudara mara ... saudara seagama ... masyakarat ... alam sekitar dan semua yang kat disekitar kita ni ... mula2 tu aku sendiri tertanya jugak ..." eh ! semua ni termasuk sekali ke ? " ... " habis tu hang dok kat planet lain ke ? " ( ... aduss ! tekena lagi aku ... )
.... sudah terlaksana kah tanggungjawab kita sebagai kawan ... atau kita masih lagi berperang dengan perasaan riak .. irihati ... selalu nak menang sendiri ... ? bagaimana pulak dengan tanggungjawab sebagai adik beradik ... saudara mara dan saudara seagama ? bagaimana ukhuwah dengan masyarakat ? ... apa lagi dengan alam sekitar ... Ya Allah ! terasa begitu kerdilnya aku ...

... dan sering kita abai dan alpa adalah kontrak kita denganNya ... sering sangat kita terleka dengan kontrak yang satu ni ... walhal seluruh hidup dan kehidupan adalah dibawah naunganNya ... berapa kali agaknya kita mengingatiNya dalam sehari ... berapa banyak masa yang luangkan untuk mengingatiNya ... berapa banyak harta yang kita laburkan ke jalanNya ... dan ... dan ... dan ... dan yang akhir sekali ... pernahkah kita terfikir jika kontrak kehidupan ini dibatalkan oleh Nya ... pernahkah kita terfikir ???


* ... ada apa dengan KITA ? ... tiada apa2 dengan kita ... melainkan dengan ehsan dari Nya
Allahumma inni as-aluka ridhaaka wal jannah ( Ya Allah , aku mohon redhaMu dan syurgaMu . Amin )

No comments: