Thursday, July 29, 2010

pemimpin


... kat dunia ni ... bukan semua orang layak dipilih atau digelar pemimpin ... itulah yang aku rasakan dan lihat sejak akhir2 zaman ni ... kekadang tu pilih pemimpin main tangkap muat jer ! ... asal petah bercakap ... lagak macam pandai ... nampak innocent terus dikira layak ... lain2 hal tolak ke tepi ... bila timbul satu2 isu yang merugi atau yang yang membelakangkan integriti ... barulah sedar ... tapi biasanya kesedaran yang terlewat !
... kat mana2 pun kita akan terjumpa pemimpin yang macam gini ... bukan dalam parti politik ... mungkin jugak disekeliling kita ... samada kita sedar atau tidak atau buat2 x tau jer ... sebab dalam beberapa bab ... memang kita x leh nak bersuara atau malas nak memanjangkan cerita ... bukannya takut tapi menjadi adat orng kita yang penuh kesopanan .

... bagi aku seorang pemimpin adalah orang yang meletakkan rasa tanggungjawab ditempat pertama ... mendahului kepentingan bersama dari diri sendiri ... membina ukhuwah sesama insan x kira apa darjat ... prihatin dan peka akan masalah yang ada bukan sebagai pencetus masalah ... dan andai kata ingin diri hormati kenalah belajar menghormati orang lain .
*... jangan ikut resmi ketam yang mengajar anak berjalan lurus ...

No comments: