Saturday, August 28, 2010

erti kemerdekaan


... salam kemerdekaan !
... apa agaknya pengertian merdeka bagi kita ek ! ... kalau kita tanya kat rakyat Malaysia ... apa yang mereka faham tentang merdeka ... memang sahih le pelbagai jawapan yang akan kita dengar dan dapat ... mereka yang lahir sebelum dan sesudah merdeka punya pesepsi berbeza bila bercakap pasal kemerdekaan ni ...
... perbedaan yang amat ketara ... aku salute kat semangat mereka yang lahir sebelum merdeka ... aku anggap mereka lebih memahami apa makna kemerdekaan atau kebebasan yang hakiki ... menyelami pahit getir ketika dijajah ... semangat kental mengharungi liku2 kehidupan pada waktu tu ... hingga kini kat kampung aku sendiri ... memang terbukti hanya rumah2 yang ada penghuni lahir sebelum merdeka jer yang berkibar megah jalur gemilang !
... ops ! aku x kata mereka yang lahir selepas merdeka x de semangat patriotik ... cuma mungkin mereka meraikannya dengan cara yang berbeza kan ! ... mereka meraikan dengan percikan bunga api ... atau sekadar menunggu detik 12.00 tengah malam untuk sama2 melaungkan merdeka ! merdeka ! merdeka ! ( ntah diorang faham atau tidak makna merdeka tu )
... klu aku kat tanya anak saudara ... jawapannya " ... merdeka sebab dah x de perang ... x de komunis ... dan cuti " ... hisk ! bebudak sekarang ni memang susah nak bagi faham ... !
... biar apa pun pesepsi mereka tentang merdeka ... aku panjat doa ke hadrat Ilahi semoga bumi bertuah ini ... bumi Malaysia akan terus aman .
* ... SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE 53

No comments: