Thursday, January 6, 2011

... antara ketelusan dan ketulusan

... nape ek ! bila awal tahun ni ... semua macam lipas kudung ... isk2 ! pandang kiri kanan semua bizi ... aku ? ... hehehe x tahu nak masuk label mane ... kat kepala ni dah serabut dan berselirat ... borang SKT x usik langsung pun ... laporan tahunan masih dalam pembikinan ... meja kat belakang kaunter tu dah penuh dengan fail2 yg perlu dikemaskini ( sori Aan ...mohon jgn kemas dulu ) ... info berkaitan ICT PD masih belum settle lagi ... sekarang ni aku macam fobia lak nak bukak email ... nape ? biarlah rahsia .... !

... sejak dapat borang SKT ni ... aku asyik terfikir pasal ketelusan dan ketulusan ... walaupun ini bukan le kali pertama mengisinya tapi setiap kali dapat borang SKT ni ... akan ada sedikit dilema dalam diri sendiri ... mungkin perasan ni juga ada pada kamu ... kamu ... dan kamu juga !

... ketelusan semua orang bercakapan pasal ketelusan dari pak menteri hingga le ke golongan buruh ... semua mengharapkan ketelusan dalam apa jua tindakan yang dibuat ... cuma bezanya mungkin makna ketelusan tidak selaras dengan kepentingan diri ... maka terjeratlah diantara keutamaan diri atau amanah .

... ketulusan adalah sikap terpuji yang aku rasakan semakin pupus dalam diri manusia ... ini bukan omongan kosong tau ... ini dari pemerhatian dan pengalaman aku ... juga dari cerita2 yang aku dengar dari kekawan dan anak2 saudara yang sudah berkerja ... hatta yang masih belajar pun punya pandangan yang serupa ... mungkin tidak bagi kamu ... kamu ... kamu ... dan kamu ! tiada paksaaan pun samada mahu setuju atau tidak ...

... kalau diberi pilihan untuk memilih diantara satunya ... aku masih memilih ketulusan sebagai pilihan pertama dari ketelusan ... kenape ? ... mungkin kerana ketulusan lahir dari hati yang ikhlas ... lahir dari dalam diri yang suci ... lahir dari rasa keyakinan yang jitu kepadaNYa ... apa2 pun kedua2nya tetap penting dalam mencari duniawi dan ukhrawi ...

* ... hidup sebagai mana yang kita inginkan ...

No comments: