Tuesday, April 24, 2012

... bila Ija bercerita


as salam ...

... teringat aku bila ija bercerita pasal ular besar bermata merah dengan mulut berapi yang menyeksa orang-orang yang meninggalkan solat bila dalam kubur nanti ... itu belum lagi bila dia bercerita bab dosa dan pahala yang akan dicatat oleh malaikat kat bahu kiri dan kanan kita setiap hari ... dia  takut bila cerita bab dosa sebab takut masuk neraka ... dan selalu tanya " macam mana nak hilangkan dosa ? " ... dan aku selalu berfikir sebelum memberi jawaban ... sebab setiap apa yang aku akan kata ... akan  dianggap segalanya benar dan kekal dalam fikiran Ija ...

" ... dosa ni kita x nampak sebab tu setiap hari kena berdoa mintak Allah ampunkan semua dosa kita ... sebab kadang2 kita x perasan pun atau x sengaja dah buat dosa ... sebab tu kena selalu berdoa ... dan kena selalu buat baik kat semua orang dan kena sayang kat binatang ( ... sebab ija ni suka kucing ) ... lagi satu kalau selalu buat baik nanti Allah akan tempat ija kat syurga ... x nak ke ? " 

... setiap hari sabtu n ahad ( ... time aku bercuti ) pepagi lagi aku akan call dia " ... hari ni dah baca Fatihah ke ... kata nak pahala " ... " ala ! Ija lupa nak baca " kata nya dan dia akan membaca melalui telefon dan tentunya aku serius mendengar setiap patah ayat yang dibaca ... dan " amin ... alhamdulillah ... " itu jugak yang sering aku ulang setiap kali bacaan fatihah yang dibacanya berakhir ...

                                                                                ija

u/p : aku selalu rasa kalut bila ija kata " ija nak jadi macam acik ! " ... isk ... isk ... !!!

No comments: